خروج از مسیر پایلوت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به امضای پنج تفاهم نامه ازسوی شرکت پخش فرآورده های نفتی با دانش بنیان ها اشاره کرده و بر لزوم تسریع در روند اجرایی شدن تفاهم نامه های مذکور تاکید کرد.سالاری اظهار می کند: اصحاب رسانه باید عملکرد مسئولان و متولیان مجموعه پالایش و پخش را در هر فرصت زمانی رصد کنند و مطالبه گر باشند. منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با شعار سال باید به سرعت جامعه عمل پوشانده شده و اهداف شرکت های دانش بنیان، عملیاتی و به واقعیت مبدل شود.وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در زمینه طرح های تکمیلی زنجیره ارزشی، بهینه سازی مصرف انرژی، ساخت بار اول قطعات و تجهیزات موردنیاز صنعت نفت ظرفیت های بیشماری دارند که نباید از آن غافل ماند، عنوان می کند: باید به سمت تجاری سازی آن هم به مثابه شرکت های خارجی گام برداشت. اگر زنجیره ای از محصولات و تجهیزات تولید دانش بنیانی در قالب طرح های توسعه ای شکل بگیرد، بی شک بسیاری از مشکلات و چالش های این حوزه مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ابراز امیدواری می کند که خلق دانش، فناوری پیشرفته و تجاری سازی از ارکان اصلی توسعه اقتصاد دانش بنیان به شمار می آید که تسریع در روند اجرای هریک از این فرآیندها در گرو تزریق نقدینگی و ایجاد سازوکارهای لازم است. نگاه ها به سمت وسوی شرکت های دانش بنیان چه آنها که در سطوح اول، دوم و سوم هستند و چه آنهایی که به عنوان کسب وکارهای نوپا مشغول به فعالیت هستند و چه شرکت های دانش بنیانی که طراحی های مبتنی بر تحقیق و توسعه دارند، نباید گزینشی باشد. حمایت و پشتیبانی همه جانبه از تمام شرکت های دانش بنیان الزامی است.

سالاری می افزاید: امیدوارم هنگامی که عملکرد شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی رصد و پیمایش می شود با حجم انبوهی از قراردادها با این دست از شرکت ها مواجه باشیم و شرکت پخش به عنوان یک شرکت پیشرو در مجموعه پالایشی کشور بدرخشد.

 

 

ارتقا و بهبود کیفیت کسب وکارهای نوپا

 

علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به دغدغه های این شرکت درباره استمرار و گسترش استفاده از فناوری های نوین بر لزوم هرچه سریعتر تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و شعار سال تاکید و عنوان می کند: قدم های موثری در مسیر ارتقا و بهبود کیفیت کسب وکار شرکت های دانش بنیان برداشته شده است.وی با بیان این که فرآیند توزیع روزانه ۲۵۰ میلیون لیتر فرآورده اصلی در حوزه های مختلف در حال انجام است، می گوید: بحث تامین فرآورده از مبادی تامین، ذخیره سازی در مخازن و در نهایت توزیع به عهده شرکت پخش فرآورده های نفتی است که در ۳۷ منطقه عملیاتی و ۲۳۰ ناحیه در حال انجام است. بحث های سخت افزاری و نرم افزاری موجود نیز در حال پیگیری است. به این منظور شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به منظور بهبود فرآیندها و تحقق شعار سال، درصدد شناسایی شرکت های دانش بنیان برآمده است که انتخاب و گزینش این شرکت ها با توجه به شرایط موجود امکان پذیر خواهد بود که ماحصل و دستاورد زحمات همکارانم در شرکت پخش امضای پنج تفاهم نامه با شرکت های دانش بنیان است که امیدواریم روند کنونی تا تحقق کامل اهداف تعیین شده تداوم داشته باشد.مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می افزاید: در سال های اخیر طرح هوشمندسازی جایگاه های عرضه سی ان جی بنا به دلایل مختلف مغفول ماند و فرآیند عملیاتی شدن آن با یکسری ناکامی ها روبه رو شد. اخیرا مطالعات گسترده ای در زمینه اجرایی شدن این طرح در سطح کارشناسی صورت گرفت و شناسایی شرکت های دانش بنیان فعال در این عرصه در دستور کار قرار گرفت. با انجام برخی تست های آزمایشی به دنبال آن هستیم تا ضمن بهره مندی از خدمات ویژه شرکت های دانش بنیان در این عرصه بتوانیم در دو جایگاه به صورت پایلوت پیاده سازی کنیم که امیدواریم نتایج آن هم مثبت بوده باشد و در آینده نزدیک به همه 4 هزار و 200 جایگاه فرآورده و 2هزار و 500 جایگاه سی ان جی تسری داده شود.

 بومی سازی تجهیزات جایگاه های سوخت

نژادعلی از بومی سازی تجهیزات به کار رفته در جایگاه های عرضه سوخت به عنوان مهم ترین الویت های کاری شرکت پخش نام برده و اظهار می کند: فناوری های حوزه سامانه هوشمند سوخت در یکی دو سال اخیر دغدغه های ویژه ای را برای همکاران در مناطق و ستادهای عملیاتی فراهم کرده بود که برای رفع این چالش درصدد برآمدیم تا هر چه سریعتر بحث ارتقا کیفی و توزیع تجهیزات سامانه هوشمند سوخت را پیش ببریم. خوشبختانه شرکت های دانش بنیان شناسایی و پای کار آمدند و توانستیم این طرح را به میزان قابل توجهی اجرایی کنیم.

وی استفاده از نورافکن های فوق کم مصرف و بومی سازی ربات چند منظور در محیط های غیرقابل دسترس را از موارد دیگر همکاری با شرکت های دانش بنیان عنوان می کند و می گوید: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به دنبال آن است که با انعقاد تفاهم نامه و حمایت هایی که در این زمینه انجام می شود، ضمن این که مشوق های لازم را در این بخش ایجاد کند، از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در شرکت های دانش بنیان نهایت بهره برداری ببرد.

پنج محصول دانش بنیان کدامند؟

هوشمندسازی جایگاه های عرضه سی ان جی، ساخت ربات های آتش نشان، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تولید برج های نور و پرژکتورهای فوق کم مصرف و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، از جمله طرح های شرکت های دانش بنیان هستند که تفاهم نامه آنها با شرک ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به امضا رسید.

در میان این دستاوردهای منحصر به فرد آنچه بیش از همه خودنمایی می کند، طراحی و ساخت تابلوی هوشمندسازی جایگاه های عرضه سوخت و سی ان جی است که این تجهیز کاربردی، فرآیند سوخت گیری، پردازش و ارسال اطلاعات را انجام می دهد و تماما از اقلام شرکت دانش بنیان ساخته شده است.

 نکته حائز اهمیت آنکه تابلوی هوشمندسازی جایگاه های عرضه سوخت و سی ان جی رتبه برتر جشنواره خوارزمی را هم به خود اختصاص داده است.ربات بازرس محیطی، یک ربات چندمنظوره با کاربردهای متنوع به ویژه در محیط های غیرقابل دسترس است.

 قابلیت گردش 360 درجه، دارای المان های نوری قابل کنترل، ضبط ویدئو و تصویربرداری حین بازرسی، قدرت مانور حرکتی بالا، دارای چرخ های شنی و قابلیت عبور از سطوح مختلف و قابلیت تجهیز به انواع بازوی عملیاتی، از اهم ویژگی های منحصربه فرد این قطعه کاربردی است که به همت و تلاش فعالان کسب وکارهای دانش بنیانی طراحی، ساخته و عملیاتی شده است.بومی سازی دستگاه کارت خوان سامانه هوشمند سوخت که با هدف خواندن کارت های سوخت رانندگان طراحی و پی ریزی شده است، بعد از 15 سال برای نخستین بار در کشور عملیاتی می ‎شود. متخصصان با بهینه سازی این محصول و حذف نقاط آسیب پذیر، خرابی های آن را به میزان حداقل 38 درصد کاهش داده اند.تولید برج های نور و پروژکتورهای فوق کم مصرف هم یکی دیگر از انواع محصولات دانش بنیانی است که قابلیت های بیشماری دارد؛ به نحوی که این نورافکن های نسل جدید می توانند به میزان چشمگیری در کاهش انواع آلاینده ها که بر اثر مصرف سوخت های فسیلی برای تولید انرژی در نیروگاه ها حادث می شود، موثر باشد. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران افزون بر موارد یادشده با پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعتی شریف نیز به ترتیب در ساخت مخزن ANG و نیز بومی سازی میترهای کوریولیس همکاری و مشارکت خواهد داشت. هم اکنون طراحی و ساخت این تجهیزات نیز به اتمام رسیده و در مراحل انجام تست میدانی است.شرکت های دانش بنیان، ظرفیت های بالقوه ای درکشور به شمار می آیند که از همکاری واعتماد به آنها پاسخ های مثبتی دریافت شده است؛ تعامل با این ظرفیت بالقوه، بدون تردید می تواند راه ومسیر همواری را برای تحقق بخشی به اهداف مشخص شده پیش روی قرار دهد.