عزم شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای تحقق شعار سال

وقتی ایده های  فن آوران ایرانی  به بار می نشیند

مشعل    تقویت اقتصاد نفت با محوریت دانش محور و فناور شدن به طور جدی در دولت سیزدهم کلید خورد. اقدام های گسترده وزارت نفت برای تقویت بخش دانشی و فناورانه صنعت نفت از این نظر که نیاز به فناوری های نوین و استفاده از ظرفیت های دانش بنیان رفته رفته پررنگ تر می شود، کاملا مشهود و عینی است. ابتکار عمل و تلاش های وزارت نفت در جهت دانش بنیان کردن این صنعت، تهدیدهای یکجانبه غربی ها را به فرصت مبدل ساخت و هجمه ها علیه این صنعت مخاطره آمیز را خنثی کرد. فعالیت شرکت های دانش بنیان به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور و تحقق اهداف علمی و اقتصادی است که نه تنها به عنوان موتور رشد و توسعه هر کشور شناخته می شود، بلکه تلاش ها، پشتکار عمل و ایده های فناورانه این دست از شرکت هاست که می تواند سرمنشا رونق، شکوفایی، بالندگی و پیشرفت علم و دانش در کشور باشد. از نگاه دیگر، روند رو به رشد مصرف انرژی در کشور که اختلاف چشمگیری با استانداردهای جهانی دارد، ضرورت و اهمیت حضور شرکت های دانش بنیان را دوچندان می کند که بر این اساس نگاه ویژه به این موضوع از دید تصمیم گیران و مسئولان وزارت نفت دور نمانده و تولید دانش بنیان به عنوان معیار و ملاک اصلی مورد اهتمام است.

تاریخچه روی کارآمدن شرکت های دانش بنیان در جهان به سال 1979 میلادی بازمی گردد. سهامداران این شرکت ها اغلب متخصصان و افراد تحصیل کرده ای هستند که با فراگیری علوم، دانش و نوآوری ها موفق به ارائه یک خروجی می شوند که این خروجی می تواند حلقه ای از اختراع ها، طرح های صنعتی، دانش های فنی، نرم افزارها و سخت افزارها و... باشد. کسب وکارهای دانش بنیان بر خلاف آنچه اغلب ساده انگاشته می شود، اما از ماهیت به مراتب پیچیده ای برخوردار است که این مسئله در جای خود سیاست گذاری هوشمندانه تری را می طلبد. سیاست های حوزه فناوری و نوآوری مادامی که به درستی درک نشود، نمی توان از آن انتظار توسعه و خلق دانش و فناوری و به دنبال آن تجاری سازی را داشت. خوشبختانه وزارت نفت دولت سیزدهم همه عزم خود را برای ارائه یک تصمیم هوشمندانه در حمایت از کسب وکارهای دانش بنیانی جزم کرده و این شرکت ها می توانند با نگاه به چشم اندازی روشن، دانش و علم پیشرفته خود را توسعه ببخشند و به بازار عرضه کنند.

 امضای پنج تفاهم نامه با دانش بنیان ها

به تازگی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و پنج شرکت دانش بنیان ریزسازگان تکین، ایده کاوان صنعت پردیس، صنعت کاران الکترونیک مراغه، پرتومبدا پرگاس (PMP) و یاور همگامان یزد به ترتیب درباره هوشمندسازی جایگاه های عرضه سی ان جی، روباتیک و ساخت روبات های آتش نشان، تجهیزات سامانه هوشمند سوخت، تولید برج های نور و پروژکتورهای فوق کم مصرف و دیگر تجهیزات سامانه هوشمند سوخت امضا کردند. بی شک امضای این تفاهم نامه پنج جانبه با هدف استمرار و گسترش استفاده از فناوری های نوین شکل گرفته است و در این میان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برای تحقق شعار سال و در چارچوب حمایت از کسب وکارهای پویا و دانش بنیان به شناخت و فراخوانی از شرکت های دانش بنیان پرداخته و همسو با رهنمودهای مقام معظم رهبری و شعار سال، قدم های موثری در ارتقا و بهبود کیفیت کسب وکار این دست از شرکت ها برداشته است.نگاهی به تاریخچه فعالیت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نشان می دهد که این شرکت در سال 1307 تشکیل شد و بالغ بر 9 دهه است که در زمینه تامین و توزیع انواع فرآورده های نفتی در کشور فعالیت دارد. این شرکت با داشتن 37 منطقه، 228 ناحیه، بیش از 4 هزار و 200 جایگاه عرضه فرآورده های نفتی مایع، 2 هزار و 534 جایگاه عرضه گاز طبیعی (سی ان جی)، 54 مرکز سوخت گیری هواپیمایی، حدود 13 هزار و 780 دستگاه نفتکش و گازکش، 5 فروند کشتی و شناور نفت کش دریایی، 89 تاسیسات ذخیره سازی فرآورده با ظرفیت حدود 13 میلیارد لیتر، 18 اسکله نفتی و 5 محل بارگیری مخزن دار راه آهن وظیفه مدیریت تامین و نظارت بر توزیع روزانه حدود 250 میلیون لیتر انواع فرآورده های نفتی را در سراسر کشور عهده دار است.

 

توسعه اشتغال با تمرکز بر داشن بنیان ها

 جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران رویکرد این شرکت را توسعه اشتغال با تمرکز بر شرکت های دانش بنیان عنوان کرده و از تشکیل شورای پژوهش در مجموعه پالایش کشور خبرمی دهد و می گوید: کلیه تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های مربوط به فعالان حوزه دانش بنیان ها در شورای پژوهش انجام می شود و ماحصل آن توسعه شرکت های دانش بنیان به همراه توسعه مهارت و دانش نیروی انسانی خواهد بود. حمایت از تحقیقات کاربردی مطالبه جدی شورای پژوهش است و در این زمینه ایجاد بانک اطلاعاتی به منظور نیازسنجی های صنعت نفت الزامی است. به این منظور 400 مورد نیازسنجی ازسوی مجموعه پالایش و پخش پیش بینی و ارزیابی و در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار داده شده است که این نیازسنجی ها همواره بازنگری خواهد شد.وی از مولفه بروکراسی به عنوان مهم ترین چالش پیش روی شرکت های دانش بنیان یاد کرده و می افزاید: باید در کوتاه ترین زمان ممکن بروکراسی های موجود حذف شود. دلگرمی و تشویق در کسب وکارهای نوپا با بهره مندی از ظرفیت های این نوع از فعالان است که ایجاد می شود و اثربخشی مضاعفی را به همراه خواهد داشت و این مهم باید به جد مورد توجه متولیان مجموعه پالایش و پخش باشد.