اقدام های سازمان بهداشت و درمان نفت  در گفت و گو با مدیرعامل تشریح شد:

از  درمان  تا  اردوهای  جهادی

 سمیه راهپیما      ارائه خدمات سلامت در صنعت نفت ایران، از بدو شکل گیری این صنعت وجود داشته و پیشینه ای به قدمت خود این صنعت دارد. پس از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل شرکت ملی نفت ایران، ارائه خدمات سلامت از طریق یکی از مدیریت های زیر مجموعه این شرکت انجام می شد. سال1377 سازمانی مستقل در مجموعه شرکت ملی نفت ایران، با عنوان شرکت خدمات بهداشت ودرمان صنعت نفت تاسیس شد؛ بخش خدمات رسان در حوزه درمان که امروز از آن به عنوان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نام برده می شود. براساس اساسنامه این شرکت، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شاغلان وخانواده کارکنان چهارشرکت اصلی وزارت نفت شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، همچنین شرکت های زیرمجموعه آنها را به عهده دارد.  در حال حاضر این سازمان در 15منطقه جغرافیایی که اهواز، آبادان، آغاجاری، گچساران، استان بوشهر، مسجدسلیمان، تهران، اصفهان، مرکزی و لرستان، شمال کشور، شمال غرب کشور، شمال شرق کشور، غرب کشور، فارس و هرمزگان و ماهشهر را شامل می شود، خدمات درمانی و بهداشتی ارائه می کند. این خدمات از طریق 9 بیمارستان، یک دی کلینیک، 23پلی کلینیک، 58 درمانگاه خانواده، 94 درمانگاه سلامت کار و 124 مرکز پزشکیاری ارائه می شود. افزون بر موارد اخیر، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به همراه 15 منطقه عملیاتی زیرپوشش خود، با آغاز شیوع کرونا در کشور و جهان آرایش جدیدی به خود گرفت و علاوه بر تبدیل برخی مراکز درمانی به لاین های خاکستری به بومیان مناطق نیز خدمات ارائه می کند. اهمیت مطالب مذکور، دستمایه ای برای گفت وگو باسید مهدی هاشمی، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت شد که در ادامه می خوانید.

  مسؤولیت اجتماعی، یکی از مباحث مورد توجه در صنعت نفت بوده که وزیر نفت نیز از آغاز به کار دولت سیزدهم بر آن تاکید ویژه ای داشته است. لطفا بفرمایید که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و مناطق 15 گانه آن در این زمینه چه اقدام هایی انجام داده اند؟

مسؤولیت اجتماعی و ادای به این تکلیف، در رأس تمام اقدام های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت قرار دارد و وزیر نفت نیز به آن توجه ویژه ای دارند. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در این زمینه، مسؤولیت سلامت و جمعیت پیرامون را عهده دار است. اقدام های مربوط به برنامه های توسعه ای مناطق کم برخوردار را در برنامه داریم و در این بخش، اردوهای جهادی راه اندازی کرده ایم. مصداق این امر هم امدادرسانی در زلزله اخیر جنوب کشور است.  بر اساس الزام های موجود، سازمان امکان دریافت حداکثر معادل تعرفه عمومی غیردولتی از بیماران بومی مناطق عملیاتی تحت پوشش یکی از سازمان های بیمه گر را به ازای ارائه خدمات درمانی دارد، در حالی که هزینه واقعی ارائه این خدمات، حتی از تعرفه خصوصی در مناطق یاد شده بیشتر است و با نبود توازن، هزینه های انجام شده برای ارائه خدمت به جمعیت مذکور در قبال دریافتی سازمان از بیمه ها با فرانشیز بیمه شدگان رو به رو هستیم. با این وجود در مراکز آغاجاری، جم و...، خدمات درمانی به مردم بومی منطقه با تعرفه دولتی ارائه می شود.

  هر یک از مناطق ،چند درصد از خدمات خود را در اختیار بومیان قرار می دهند؟

در مناطق خارک، هرمزگان، جنوب شیراز، خوزستان شامل اهواز، مسجد سلیمان، آغاجاری، ماهشهر و همچنین گچساران شرکت ها توافق کرده اند تا همسو با مسؤولیت اجتماعی، تعرفه های مازاد را پرداخت کنند.  اکنون نسبت ارائه خدمات سرپایی و اورژانس سازمان بهداشت و درمان صنعت، به بومیان منطقه خارک 100 درصد، توحید جم 90 درصد، آغاجاری 40 درصد و مسجد سلیمان 60 درصد است.

 برگزاری اردوهای جهادی یکی از محورهای مسؤولیت اجتماعی است. لطفا در این زمینه بفرمایید تاکنون چه اردوهایی از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برگزار شده و در چه مناطقی بوده است؟

همانطور که اشاره شد، عمل به مسؤولیت اجتماعی، یکی از مهم ترین رسالت هایی است که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بر آن تاکید دارد و اردوهای جهادی نیز بر همین اساس برگزار می شود. در این زمینه بهداشت و درمان صنعت نفت مسجد سلیمان درسال گذشته و امسال تاکنون در مجموع 10 اردوی جهادی را در مناطق محروم برگزار کرده و معاینه یکهزار و 863 نفر را در کارنامه دارد. همچنین بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری نیز طی دو سال اخیر با برگزاری یک اردوی جهادی، معاینات پزشکی و خدمات درمانی را برای 600 نفر به صورت رایگان انجام داده است. بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر ، خارک و عسلویه نیز 300 مورد معاینات پزشکی را در کارنامه اردوی جهادی خود دارند و بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر نیز این سال ها 5 اردوی جهادی برگزارکرده است.  از دیگر برنامه های اردوی جهادی بهداشت و درمان صنعت نفت می توان به حوزه سلامت روان اشاره کرد. برنامه عملیات سلامت روان با اهداف اجرای برنامه آموزشی خود مراقبتی برای حداقل 20 درصد جمعیت هدف، اجرای برنامه آموزشی مهارت فرزند پروری برای حداقل 20 درصد والدین کودکان 2-12 سال، تربیت رابطان سلامت برای هر منطقه 1 نفر و اجرای طرح غربالگری سلامت روان در سلامت کار و خانواده برگزار شده است.

   آیا دانشگاه های طرف قرارداد با سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت ملزم به رعایت ارائه خدمات هستند؟

تامین نیروی انسانی متخصص برای ما بسیار مهم است. به همین دلیل، در این زمینه با دانشگاه ها در حال مذاکره هستیم و ازدانشگاه های طرف قرارداد انتظار داریم در تامین پزشک به ما کمک کنند.

  یکی از مهم ترین مطالبات مراجعه کنندگان به مراکز درمانی، حضور پزشک در بیشتر روزهای هفته است. برای پاسخگویی به این مطالبه اقدام خاصی انجام شده است؟

این یک انتظار است و حتی در بیمارستان شهرهای بزرگ مانند تهران نیز برخی نیروی متخصص، بویژه فوق تخصص بیشتر از 2 تا 3 روز در هفته در بیمارستان حضور ندارند. نمی توانیم متخصص چشم پزشک را تمام روز هفته در مناطقی با جمعیت محدود، در اختیار داشته باشیم. در این مورد، باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا مراجعه کنندگان، خود را با روزهای حضور پزشک متخصص هماهنگ کنند. اکنون تامین مالی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، جوابگوی تامین پزشکان متخصص و حضور دائم آنها در مناطق نیست.

  دریافت خدمات درمانی، یکی از موضوع های اصلی برای ماندگاری کارکنان در مناطق عملیاتی است. سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت چه خدماتی به نیروهای انسانی ارائه می کند؟

یکی از اصول اولیه در جذب کارکنان و ماندگاری آنها در مناطق، توجه به حوزه سلامت کارکنان شاغل و خانواده هایشان است.این امر در زمان کرونا اوج گرفت و در این خصوص آمبولانس های تیپ B از زمان کرونا در مناطق عملیاتی مسجد سلیمان، عسلویه، ماهشهر و... اختصاص داده شد و پزشکان متخصص از جمله داخلی، زنان، اطفال و بیهوشی را نیز تعیین کرده ایم. ضمن آنکه در مناطق ماهشهر، آغاجاری، عسلویه و جم، بیمارستان تخصصی راه اندازی و یکسری متخصص مورد نیاز نیز برای آنها جذب کرده ایم که خدمات درمانی به جمعیت بومی و کارکنان ارائه می دهند. برای ماندگاری نیروهای متخصص در داخل مناطق کم برخوردار نیز برخی نیروها از دانشگاه ها و مناطق برخوردار تامین شده اند و هزینه های آنها بیشتر از تعرفه مراکز خصوصی است که شامل هزینه هایی مانند اسکان و پرواز می شود.

  آیا در اعزام های پزشکی محدودیت هایی وجود دارد؟

خیر، اعزام پزشکی بر اساس امکانات درمانی در منطقه و شیوه نامه های بازنگری شده انجام می شود، ضمن اینکه با هدف افزایش دسترسی خدمات و کاهش نیاز به اعزام های پزشکی در مناطق مختلف با بیش از 1900 مرکز درمانی قرارداد بسته ایم و مناطق، اختیار بالایی در خصوص عقد قرار داد با بیمارستان یا درمانگاه های مختلف دارند و نسبت به گذشته، تعداد مراکز طرف قرارداد حتی از مراکز طرف قرارداد صندوق بازنشستگان صنعت نفت نیز بالاتر است.

  اکنون سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت چه طرح های نیمه تمامی در دست اجرا دارد و چه طرح هایی پایان یافته است؟

بیمارستان مسجد سلیمان، مشکل ساختاری و بیمارستانی داشت که با توجه به سیاست های وزیر نفت مقرر شد، بیمارستان جدید در جوار بیمارستان فعلی ساخته و تجهیز شود که از مهر امسال ساخت آن آغاز می شود. بیمارستان گچساران نیز فرسوده است که مقرر شده ساخت بیمارستان نیمه کاره آن به اتمام برسد و تلاش داریم تا هرچه سریع تر 30 درصد باقیمانده این بیمارستان نیز ساخته شود.  اکنون 20 درصد از ساخت بیمارستان آبادان نیز مانده و بیمارستان سرخس نیز ساخته و راه اندازی شده است. بیمارستان هزار جریب اصفهان نیز کامل شده و بیمارستان شاهین شهر نیز نیمه تمام بوده که دستور آن برای تامین اعتبار گرفته شده است.