نشست هم اندیشی و دوره آموزشی فشرده مدل 34000 منابع انسانی

با رویکرد تحولی نو برگزار شد

احیای فراخوان استخدامی نیروی انسانی  در صنعت نفت

مشعل   نشست هم اندیشی و دوره آموزشی فشرده مدل 34 هزار منابع انسانی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت با طرح موضوعات مهمی همچون حرکت به سمت دانش بنیان شدن، ارائه گزارش عملکرد هشت ماهه و خبر تامین نیازهای نیروی انسانی جدید مورد نیاز صنعت نفت جدید تا افق 1404 با فراخوان استخدامی همراه بود. مهدی علی مددی. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در جلسه هم اندیشی و دوره آموزشی مدل 34 هزار منابع انسانی که به منظور معرفی مدل 34 هزار منابع انسانی و چگونگی به کارگیری آن در صنعت نفت در سالن شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به نامگذاری «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری و دغدغه وزیر نفت در دانش بنیان کردن صنعت نفت، یادآور شد: در حوزه منابع انسانی صنعت نفت نیز در حال حاکم کردن این دستور هستیم. 

مهدی علی مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت، با بیان اینکه نمی توانیم با مکانیزم و مدل های سنتی، تولید داشته باشیم، یادآور شد: این مساله در حوزه منابع انسانی هم حاکم است.

وی گفت: به عنوان نمونه درحالی که کمیسیون تعیین سوابق و تعدیل مدرک در طول سال تعدیل مدرک حدود هزار نفر را انجام می داد که این عزیزان  در بازه زمانی چند ماهه روی کار آمدن دولت سیزدهم، با اجرای طرح ساماندهی نیروهای قرارداد مدت موقت تعیین سوابق 27 هزار نفر را در کمیسیون تعیین سوابق انجام دادند.

علی مددی افزود: در حال حاضر در حوزه منابع انسانی دیگر در بسیاری از موارد نمی توانیم به شیوه سنتی تعیین سابقه کنیم و باید از ابزارهای نوین از جمله هوش مصنوعی استفاده کنیم تا در زمان کم، بالاترین بهره وری را داشته باشیم.

 مدل 34 هزار، ابزاری استاندارد در منابع انسانی

علی مددی، مدل 34 هزار منابع انسانی را نیز یکی از ابزارهای استاندارد در حوزه منابع انسانی خواند و اظهار امیدواری کرد این مدل بتواند شناخت و درک درستی از سازمان ارایه نموده و ما را در رصد فعالیت ها و کارکرد منابع انسانی و همچنین منسجم کردن آنها کمک کند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه هم اندیشی و دوره آموزشی مدل 34 هزار منابع انسانی اشاره کرد: حلقه مفقوده ای که در سطوح مدیریت کلان دچار آن هستیم، همین عبارت هم اندیشی است که دور هم نیستیم که با فکر و اندیشه هم مشکلات پیش رو حل شود.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در بخشی از سخنان خود در جلسه هم اندیشی و دوره آموزشی مدل 34 هزار منابع انسانی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن،  با سونامی انتظارات روبه رو بودیم و یک قطار از ریل خارج شده را تحویل گرفتیم، اظهار امیدواری کرد با کمک فعالان عرصه منابع انسانی که تا امروز او را یاری کردند، در ادامه راه با فکر و ایده نو به جنگ با این مشکلات رفته و صنعت نفت عزیز را در مسیر درست منابع انسانی حرکت دهیم.

او این نکته را مورد یادآوری قرار داد که یک زمانی گفته می شد صنعت نفت سرآمد است و کارکنان صنعت نفت هیچ مشکل و انتظارات خاصی نداشتند؛ اما با شرایط اقتصادی موجود، شرایط خوبی را شاهد نیستیم و حتی نیروهای رسمی انتقاداتی دارند که سازمان نمی تواند پاسخگو باشد.

علی مددی با اشاره به این اصل مدیریتی که «سخت استخدام کن، راحت مدیریت کن»، گفت: متاسفانه طی سال های اخیر  نیروی انسانی زیادی جذب شده و بسیار سخت هم مدیریت می کنیم.

او افزود: طی سال های گذشته راه درست جذب و استخدام نیروی انسانی متوقف شد و از آن سو ورود نیروی انسانی غیررسمی به راحتی باز گذاشته شد.

به گفته معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت درحالی که در سال 1392 تعداد نیروی پیمانکاری صنعت نفت حدود 80 هزار نفر بود، در 8 سال اخیر آمار نیروی پیمانکاری به نزدیک  150 هزار نفر رسیده است. آن هم نیرویی که هیچ استانداردی برای آن رعایت نشده و اکنون ما باید تکالیفی انجام دهیم که بسیار سخت است.

علی مددی همچنین درباره موضوع تبدیل وضعیت مشمولان ایثارگری اظهار کرد: براساس تکلیف قانونی وزارت نفت می بایست یک مجموعه 30 هزار نفری از بین شاغلان پیمانکاری و قراردادی را در ظرف مدت بسیار محدود به رسمی تبدیل و خیلی سریع نیازهای آنها را مرتفع می کردیم که لازم می دانم از همه تلاشگران عرصه نیروی انسانی صنعت نفت که در مسیر حل مشکلات از جمله اجرای بندهای قانونی ایثارگران در کنار ما بوده و هستند، تشکر کنم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با توجه به برگزاری این هم اندیشی در روز سوم خردادماه سال روز آزادسازی خرمشهر با این جمله از شهید جهان آرا خطاب به یارانش سخنان خود را به پایان رساند که «اگر شهر سقوط کرد، دوباره فتحش می کنیم؛ نگذارید ایمانتان سقوط کند.»

 جذب نیروی انسانی با اولویت مناطق عملیاتی

علی ستوده، مدیرکل آموزش، برنامه ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت در این هم اندیشی  مدل 34 هزار منابع انسانی را مدلی ملی خواند و به تشریح اقدام های انجام شده در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت پرداخت.

او اشاره کرد: از زمان استقرار دولت جدید این معاونت با اراده موجود موارد مهمی همچون تبدیل وضعیت گروه مشمولان بند «و» ماده ۴۴ قانون پنجم توسعه کشور، تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰و تعیین وضعیت فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت را در دستور کار داشته و انجام داده است.

به گفته او با اجرای  بند «و» ماده ۴۴ قانون پنجم توسعه کشور، تبدیل وضعیت ایثارگران مشمول بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰در مجموع تا پایان سال 1400 حدود 30 هزار نفر به جمع نیروهای رسمی صنعت نفت کشور افزوده شدند که 6 هزار نفر نیروهای قراردادی بند «واو» و 24 هزار نفر مشمولان بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۴۰۰را شامل می شوند.

ستوده یادآور شد: بیان این اعداد و ارقام ساده است اما تلاش زیادی برای به ثمررساندن آن در سطح منابع انسانی صنعت نفت انجام شده است؛ هرچند به تمامی این اقدام های انجام شده اعتقاد داریم.

ستوده توجه به ورزش و سلامت در سطح صنعت نفت به ویژه مناطق عملیاتی را از دیگر اقدام های انجام شده در طی هشت ماهه اخیر خواند.

او در بخش دیگری از توضیحات خود با تشریح اقدام های انجام شده با محوریت برنامه های استراتژیک و توسعه محوری اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم مواردی همچون طراحی مدل حکمرانی و تنظیم گری در صنعت نفت، پیاده سازی نظام گروه بندی مشاغل در صنعت نفت، تدوین و روزآمدسازی سند جامع راهبردی منابع انسانی صنعت نفت، تدوین نظام مدیریت دانش و تجربیات کارکنان صنعت نفت، نظام جامع پژوهش های راهبردی و کاربردی صنعت نفت، ساماندهی وضعیت نیروهای قراردادی مدت موقت، ساماندهی طرح طبقه بندی نیروهای پیمانکاری، تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنعت نفت از جمله جذب فارغ التحصیلان نخبه معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان برای مشاغل خاص، طرح بازنویسی و روزآمدسازی سامانه جامع صنعت نفت را در دستور کار داشته و بخشی از آنها به ثمر رسیده است.

ستوده در ادامه با یادآوری این نکته که صنعت نفت حدود 9 سال است که هیچ فراخوان استخدام نیروی انسانی نداشته و در واقع ورودی به سیستم منابع انسانی صنعت نفت قطع شده است، با آسیب زا بودن این رویه که خلا آن در سطوح و حوزه های مختلف کارشناسی، مدیریتی و مهندسی مجموعه صنعت نفت احساس می شود، از تامین نیازهای نیروی انسانی جدید مورد نیاز صنعت نفت جدید تا افق 1404 خبر داد.

او گفت: تامین نیازهای نیروی انسانی جدید مورد نیاز صنعت نفت جدید تا افق 1404 در دستور کار قرار دارد و اقدام های آن آغاز شده است و فرایند اخذ مجوز استخدام از سازمان اداری استخدامی کشور در دستور کار قرار دارد تا با فراخوان و برگزاری آزمون، جذب نیروی انسانی موردنیاز با اولویت بخش های عملیاتی آغاز شود.

 مسیری نو با مدلی نوین

نازیلا عاکفیان، مشاور معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نیز در این همایش در سخنانی با اشاره به اینکه بالندگی هر سازمانی وامدار نیروی انسانی آن است، درباره مدل 34 هزار منابع انسانی اشاره کرد: این هم اندیشی با هدف تحلیل نقاط قوت و ضعف و همچنین تعریف پروژه های بهبود است.

او مدل 34 هزار منابع انسانی را مدلی بومی خواند که با بهره برداری از مدل های تعالی سازمانی بین المللی با توجه به شرایط کشور و سازمان هایمان طراحی شده است.

 آرین قلی پور، استاد رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران نیز در این مراسم گفت: منابع انسانی که در صنعت نفت کار می کنند قابلیت های فراوانی دارند که باید با اداره بهتر آنها این پتانسیل مهم را بالفعل کرد و بهره وری منابع انسانی را افزایش داد.

او افزود: اگر می خواهیم کشور را اداره کنیم، سرمایه انسانی است که می تواند این امر را انجام دهند.

او با اظهار خرسندی نسبت به استفاده از مدل 34 هزار منابع انسانی در کشور، با اشاره به این جلسه هم اندیشی گفت: مدل ها متغیر هستند و می توانند بهبود یابند؛ از این رو عنوان این جلسه هم اندیشی است.

قلی پور با بیان اینکه مدل 34 هزار منابع انسانی در پنج سال اخیر با استقبال زیادی همراه بوده است، افزود: این مدل این امکان را فراهم می آورد که مقایسات معقولی انجام دهیم. قلی پور از جمله اهداف این مدل را برندسازی، استانداردسازی و نهادینه سازی اعلام کرد و افزود: مدل 34 هزار نقشه راهی برای تعالی سیستم های منابع انسانی در جهت تحقق استراتژی های سازمان است. از آنجا که نمی توان همه فرایندهای منابع انسانی را در زمان کوتاه مستقر کرد، از این رو این مدل به صورت تدریجی و مرحله ای طراحی شده است.