در گفت وگو با نخبه ای از خانواده نفت:

نخبگان دانشگاهی را دریابید

نخبگان بخش برگزیده ای از یک جامعه هستند که از نظر قابلیت یا توانایی ، برتر از بقیه افراد جامعه به شمار می روند و در همه جوامع هستندکسانی که به این رتبه رسیده اند و عنوان نخبگی را به خود اختصاص داده اند. جای تردید نیست که نخبگی اکتسابی نیست؛ استعدادی خدادادی است که محیط پیرامون و افراد حاضر در این محیط از جمله خانواده، نقش بسزایی در شکوفایی آن دارند. خانواده ای مشتمل بر مرد، زن و فرزند که می توانند عامل مهمی باشند برای طی مسیرهای طولانی و رسیدن به قله موفقیت.  بنابر این توضیحات، می توان این راگفت که پشت هر فرد نخبه ای یک خانواده حمایت گر قرار گرفته است که همواره تلاش می کند مسیری را برای پیشرفت بگشاید، مسیری برای پیشرفت همسر یا فرزند. گاه اغلب مسئولیت های منزل ازجمله تربیت فرزندان به عهده همسران آنهاست به طوری که تمام تلاش آنها معطوف به این می شود که محیطی بدون دغدغه فراهم کنند تا شریک زندگی وی در محیطی آرام و بدون دغدغه به درس و تحصل برسد و بنا بر استعدادهای ذاتی خویش تا مرحله نخبگی پیش رود. امیرحسین خان محمدی ازجمله افراد نخبه ای است که هم اکنون دربخش مدیریت بازرگانی شرکت پالایش نفت تهران مشغول به کار است. او که رتبه نخست مدیریت بازرگانی راهبردی در مقطع دکترا را دارد، حرف هایی دارد از جنس «نخبگی»

امیر حسین خان محمدی، یکی از نخبگان نفتی است که سختی را به جان خریده وتمام وقت استراحت و درکنار خانواده خود رابه درس خواندن اختصاص داده است.

وی می گوید: بیش از نیمی از عمر 32 ساله ام راصرف درس و تحصیل کرده ام و هم اکنون رتبه نخست دکترای مدیریت بازرگانی راهبردی از دانشگاه تهران را دارم. کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر در رشته نرم افزار و مدیریت بازرگانی از دانشگاه های دولتی نیز بخش دیگر تلاش های علمی ام است و از سال 1390 در مجموعه مدیریت بازرگانی پالایشگاه تهران مشغول به کار شده ام.

  نقش و حمایت خانواده

خان محمدی در پاسخ به این سوال که حمایت خانواده ام از طی این سال ها چگونه بوده است، اظهار می کند: «اگر حمایت پدر و مادر و همسرم نبود نمی توانستم به این موفقیت ها دست پیدا کنم. زیرا همزمانی کار و تحصیل باعث می شود از تفریحات دخترم ماهورا و همسر خود کم کنم تا بتوانم واحدهای خود را با موفقیت به پایان برسانم. از همسرم تشکر می کنم که در دوران تحصیل مسئولیت بزرگ کردن دخترم که اکنون 2.5سال سن دارد را بر عهده داشته است.»

وی بااشاره به مشغله روزانه اش درپالایشگاه تهران واینکه ازساعت 5/6 صبح تا 5/6 به کار مشغول است، از کمبود وقت برای درس خواندن گفت و اظهار کرد: در طول دوران تحصیل به سختي توانسته ام براي درس خواندن وقت بگذارم و با توجه به ماهیت شغلی ام حضور درکلاس ها ودرس خواندن خیلی آسان نبود؛ از آنجا که متاهل هم هستم، نمي توانستم تمام وقت خود را به درس اختصاص دهم. این نخبه نفتی نقش همسر خود در کسب موفقیت های علمی خود بسیار مهم می داند و می افزاید: افزون بر حمایت های پدر و مادر، مرهون تشویق های همسرم هستم؛ صبر و شکیبایی او در این مسیر ستودنی است.  

خان محمدی تصریح کرد: برای درس خواندن و حضور درکلاس ها، مرخصی بدون حقوق می گرفتم و در این راه مدیریت همسرم بود که کمک می کرد این مسیر به انجام برسد. امیدوارم بتوانم پاسخ این همه محبت را بدهم.

خان محمدی توصیه ای هم به هم سن و سال های خود دارد و می گوید: برای ادامه تحصیل برنامه ریزی داشته باشند تا بتوان به زندگی و خانواده رسیدگی لازم را کرد.

درخواست از مسئولان

خان محمدی می گوید: ازمسئولان در خواست می کنم در تعدیل مدرک نهایت همکاری را داشته باشند و زمانی که فردی ادامه تحصیل می دهد از حقوق او بابت مرخصی کم نکنند. با وجود اینکه از تازه استخدام های وزارت نفت هستم اما حقوق کمی دریافت می کنم و تقاضا دارم بر اساس بخش نامه هایی که برای تعدیل مدرک وجود دارد، مدیریت پالایش نفت تهران همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

او می گوید: او از آنجا که چند سال قبل مدرک کارشناسی ام در يک مرحله تعديل شده بود، طبق قانون اين تعديل براي بار دوم انجام نمي شود. گويا در سال 97 قانون جديدي تصويب و ابلاغ شده که اگر مدرک را يکبار محاسبه و تعديل کنند، ديگر تکرار نمي شود.

 از زبان همسر

شیما قربانیان، همسر امیر حسین خان محمدی نیز می گوید:همسرم هر روز ساعت 19 از سر کار بر می گشت و تنها 2 تا 3 ساعت زمان برای درس خواندن داشت و تنها برای صرف شام او را می دیدیم. اوایل از نوع برخورد او ناراحت می شدم اما بعد فکر کردم تلاش همسرم برای تحصیل، ممکن است آینده خوبی را برایمان رقم بزند اگرچه هنوز اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

او ادامه می دهد: فضای مناسب و آرامی برای درس خواندن همسرم فراهم کرده بودم، زمانی که او شروع به درس خواندن می کردرا سرگرم می کردم تا خللی در روند مطالعه امیر حسین به وجود نیاید و با آرامش به این موضوع بپردازد. به گفته همسر این نخبه نفتی، در دوران آمادگی و درس خواندن همسرم برای کنکور دکترا همیشه به این فکر می کردم که سختی ها را پشت سر می گذاریم و اخذ مدرک دکترای او زندگی بهتری برایمان فراهم خواهد کرد.

همسر این نخبه صنعت نفت ادامه می دهد: « یک ماه قبل از آزمون دکترا حتی همسرم سر یک سفره با ما نبود به محض اینکه از محل کار به منزل می آمد شروع به درس خواندن می کرد.»

او تاکید می کند:«در دوران تحصیل همسرم بیشتر وظایف خانه بر عهده بنده بود از تربیت فرزند گرفته تا خرید خانه و . . . . اما هیچگاه گله نداشتم و همواره با صبوری در کنار همسرم بودم. اوایل که دخترم به دنیا آمده بود به دلیل اینکه پدرش را کمتر می دید با او غریبی می کرد و الان بیشتر به من وابسته است.

 قربانیان می گوید: «بعد از آزمون دکترا توانستیم به مسافرت برویم و اکنون همسرم وقت بیشتری را برای من و فرزندم اختصاص می دهد.»

شیما قربانیان از مدیران پالایش نفت تهران درخواستی داشت وگفت:مسئولان کمک کنند تا شرایط ادامه تحصیل برای افراد علاقه مند فراهم باشد تا بتوانند با ارتقای سطح تحصیلی، ارتقای شغلی نیز پیدا کنند و درآمد مکفی هم برای خود و خانواده شان رقم بزنند.