شرکت انتقال گاز ایران:   

بومی سازی ۲۷۰ قطعه و ریزقطعه

غلامعباس حسینی، سرپرست شرکت انتقال گاز ایران از بومی سازی بیش از ۲۷۰ قطعه و ریزقطعه در منطقه ۴ عملیات انتقال گاز خبر داد و گفت: چرخه بومی سازی بیش از پیش نیازمند پویایی است.

وی در حاشیه بازدید از منطقه ۴ عملیات انتقال گاز با بیان اینکه فعالیت های خودکفایی با هدف اتکای کمتر به کشورهای خارجی، با توجهی ویژه و متمرکزتر انجام می شود، اظهار کرد: با توجه به نیازهای شرکت انتقال گاز ایران، اقدام های مختلفی در این زمینه انجام می شود و در نظر است بازسازی قطعات اصلی مربوط به توربین ها و تعمیر به جای تعویض را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به اهمیت شرکت های دانش بنیان، بومی سازی و تولید داخلی، افزود: توجه به شرکت های دانش بنیان با هدف افزایش بهره وری در تولید، از مسائل بسیار مهم است که باید در سال پیش رو مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سرپرست شرکت انتقال گاز ایران، برنامه ریزی برای ساخت و بومی سازی قطعات مورد نیاز را کاری ارزشمند در کنار تولید دانست و بر نهادینه شدن فرهنگ خودکفایی و خوداتکایی در انجام تعمیرات اساسی تأسیسات تقویت فشار گاز و بازسازی قطعات اصلی توربین با تکیه بر توان مهندسان و متخصصان داخلی تأکید کرد.

حسینی با اشاره به رشد ۲.۸ درصدی انتقال گاز در سطح مناطق، تصریح کرد: ثبت رکوردهای جدید در بخش انتقال گاز به همراه مدیریت سوخت زمستانی با وجود چالش ها و محدودیت های گسترده، نماد تلاش سربازان گمنام این مجموعه برای خدمت رسانی به هموطنان در اقصی نقاط ایران اسلامی است.

وی عمل به شعار سال و تکیه بر توان داخلی و اتکا به اقتصاد مقاومتی را از اولویت های سازمانی دانست و گفت: همه توان ما برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید با کیفیت داخلی خواهد بود، از این رو بسیاری از تجهیزات در حوزه انتقال گاز به دست متخصصان داخلی و با تکیه بر توانمندی های مهندسان توانا و زبردست شرکت انتقال گاز طراحی و ساخته شده که با این کار توانستیم تنها در منطقه ۴ بیش از ۲۷۰ قطعه و ریزقطعه را بومی سازی کنیم.

 

سرپرست شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به اجرای طرح تعمیر به جای تعویض اظهار کرد: به همت متخصصان در این منطقه، موفق شدیم با عبور از سد تحریم ها، به باشگاه تعمیرکنندگان بال ولوها در سطح جهان بپیوندیم که در نوع خود قابل تقدیر است.

حسینی اجرای عملیات های مختلف تعمیراتی و در کنار آن رشد ساعات کار و عبور از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار ساعت کار بدون حادثه در سال ۱۴۰۰ را از نقاط قوت منطقه ۴ عملیات انتقال گاز در حوزه ایمنی اعلام و تصریح کرد: توجه به مسائل ایمنی در کنار انجام دقیق و سریع پروژه های عملیاتی و به روز بودن سیستم های مدیریتی اچ اس ای، از نیازهای مهم و اساسی برای عبور ایمن از پروژه ها و حفظ سرمایه های انسانی در صنعت انتقال گاز کشور است.

 

 مجتمع گاز پارس جنوبی 

تولید بیش از ۲۵۳ میلیون بشکه  میعانات گازی

احمد باهوش، سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از تولید بیش از ۲۵۳ میلیون بشکه میعانات گازی در این مجموعه در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وی در حاشیه بازدید از پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این مجتمع اکنون بزرگ ترین تأمین کننده شبکه گاز کشور است که با بهره برداری از ۱۲ پالایشگاه و یک پالایشگاه در حال راه اندازی، بیش از ۷۵ درصد گاز تولیدی کشور را در کارنامه دارد.

باهوش افزود: پارسال با همت و تلاش کارکنان و تکیه بر توان داخل و دانش بومی بیش ۲۵۳ میلیون بشکه میعانات گازی تولید شد و برگ زرین دیگری در اقتصاد کشور به ثبت رسید.

سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به توانمندی جوانان خلاق و شایسته در پالایشگاه ششم پارس جنوبی، تأکید کرد: این مجموعه با حمایت از تولیدات داخل در سال های اخیر و با استفاده از محصولات و تجهیزات سازندگان داخل، موضوع فرآورش حداکثری گاز و محصولات جانبی را در دستور کار قرار داده و امیدواریم با بهره مندی از چهره های شاخص و جوان نیروی انسانی در این مجتمع، شاهد تحولاتی بزرگ در همه حوزه ها باشیم.

 

احمد باهوش، سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی از تولید بیش از ۲۵۳ میلیون بشکه میعانات گازی در این مجموعه در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وی در حاشیه بازدید از پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این مجتمع اکنون بزرگ ترین تأمین کننده شبکه گاز کشور است که با بهره برداری از ۱۲ پالایشگاه و یک پالایشگاه در حال راه اندازی، بیش از ۷۵ درصد گاز تولیدی کشور را در کارنامه دارد.

باهوش افزود: پارسال با همت و تلاش کارکنان و تکیه بر توان داخل و دانش بومی بیش ۲۵۳ میلیون بشکه میعانات گازی تولید شد و برگ زرین دیگری در اقتصاد کشور به ثبت رسید.

سرپرست شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به توانمندی جوانان خلاق و شایسته در پالایشگاه ششم پارس جنوبی، تأکید کرد: این مجموعه با حمایت از تولیدات داخل در سال های اخیر و با استفاده از محصولات و تجهیزات سازندگان داخل، موضوع فرآورش حداکثری گاز و محصولات جانبی را در دستور کار قرار داده و امیدواریم با بهره مندی از چهره های شاخص و جوان نیروی انسانی در این مجتمع، شاهد تحولاتی بزرگ در همه حوزه ها باشیم.

 

    پتروشیمی اروند 

عرضه محصول به شرکت های پایین دستی

 در بورس کالا

آمار تفکیکی عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا نشان می دهد شرکت پتروشیمی اروند در سال ۱۴۰۰، پیشتاز عرضه گریدهای پی وی سی به شرکت های پایین دستی در بورس کالا بوده است .

آمار تفکیکی پتروشیمی ها در بورس کالا نشان می دهد در سال ۱۴۰۰ شرکت پتروشیمی اروند با عرضه ۱۶۰۳۷۴ تن محصول که معادل حدود ۴۰ درصد کل عرضه بازار داخل کشور بوده، پیشتاز عرضه گرید سوسپانسیون بوده است.

بر پایه گزارش عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا، شرکت پتروشیمی اروند در محصول پی وی سی گرید امولسیون، 100 درصد بازار را در اختیار داشته و نیاز بازار در این بخش را برطرف کرده است. شرکت پتروشیمی اروند، بزرگ ترین زنجیره کلر دنیا و از بزرگ ترین تولیدکنندگان زنجیره پی وی سی خاورمیانه، در سال ۱۴۰۱ نیز اولویت خود را تأمین نیاز بازار داخل با هدف خلق ارزش افزوده بالاتر و ارزش آفرینی بیشتر در صادرات معرفی کرده است.

 

 

    شرکت ملی نفت ایران

 بیست وپنجمین دوره مسابقات قرآن و نهج البلاغه

 در خراسان رضوی برگزار شد

بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن و نهج البلاغه در محل زائر سرای مشهد برگزار شد.

این دوره از مسابقات با حضور شرکت های پخش و خطوط لوله مناطق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، شاهرود، ساری، گلستان، چالوس و تربت حیدریه اواخر اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است. میزبانی این دوره از مسابقات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان رضوی است و هم اکنون در محل زائر سرای مشهد و با حضور 108 نفر متسابق در رشته های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ در دو گروه خواهران و برادران در حال برگزاری است.

علی اصغر اصغری، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی در آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات افزود: میزبانی متسابقین قرآنی در مشهد مقدس برای ما افتخاری بزرگ بوده و این متسابقین افزون بر تلاوت و حفظ قرآن باید عمل به قرآن نیز را جزو برنامه های خود قرار دهند.

بر این اساس، منتخبین این مسابقات به مرحله نهایی مسابقات قرآن و نهج البلاغه اعزام خواهند شد.

 

 پتروشیمی امیرکبیر 

۳.۷ میلیون یورو صرفه جویی ارزی از مسیر خودکفایی

پتروشیمی امیرکبیر پارسال از محل ۶۰۰ قطعه ساخته شده در اداره ساخت داخل و خرید ۱۶۶ قطعه که دارای سابقه خرید قبلی بودند، توانست بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی برای کشور و این مجموعه رقم بزند.

این شرکت همسو با خودکفایی و حمایت از تولید داخلی، اقدام های مؤثری را در زمینه تأمین تجهیزات و قطعات و برخی کاتالیست ها و موادشیمیایی در سال ۱۴۰۰ به انجام رسانده است. برای نمونه پتروشیمی امیرکبیر سال گذشته از محل ۶۰۰ قطعه ساخته شده در اداره ساخت داخل و خرید ۱۶۶ قطعه که دارای سابقه خرید قبلی بودند، توانست بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو معادل ۹۸ میلیاردتومان صرفه جویی ارزی و ریالی برای کشور و این مجموعه به همراه داشته باشد.

همچنین پتروشیمی امیرکبیر در بخش مهندسی معکوس ۷۵۹ قطعه را برای ساخت و سفارش نقشه کشی کرده که همگی دارای کتابچه هستند و از این تعداد ۲۳۸ قطعه در ردیف سفارش قرار گرفته اند. افزون بر این، این مجموعه تولیدی برای تهیه برخی اقلام پرمصرف تأسیساتی و فنی صنعت پتروشیمی که آن را در زمره پروژه اقلام پرتحرک قرار داده نیز در حال دریافت پیشنهادهای فنی برای بررسی، تأیید و در نهایت سفارش است. پتروشیمی امیرکبیر کوشیده زنجیره تأمین خود را چابک کند و به این منظور، اداره تأمین منابع مأمور است شرکت های فعال و دانش بنیان داخلی را شناسایی کند و با آنها برای تأمین قطعات حساس و تحت تحریم وارد انعقاد قرارداد شود. پتروشیمی امیرکبیر، تولیدکننده متنوع ترین گریدهای پلی اتیلن و محصولات پلمیری در بندر ماهشهر استان خوزستان واقع است. ۵۲ درصد این مجموعه تولیدی به هلدینگ توسعه سرمایه رفاه زیرمجموعه بانک رفاه کارگران و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعلق دارد.

 

    گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس

 افزایش ۵۴۰ درصدی تولید در پتروشیمی لردگان

 پتروشیمی لردگان با افشای اطلاعاتی در کدال، از ثبت رکوردهای جدید در حوزه تولید، فروش و صادرات خبر داد و اعلام کرد: تولید این شرکت در اردیبهشت ماه امسال ۵۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.

تولید پتروشیمی لردگان که با نماد «شلرد» در بازار پایه فعال است، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، ۵۴۰ درصد افزایش یافته است. براساس این اطلاعات این مجتمع به ظرفیت تولید مستمر ۷۵ درصد ظرفیت اسمی رسیده است.

شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، توانسته است به تولید بالای ۷۱ هزار و ۱۰۰ تن برسد و تنها در اردیبهشت ماه بیش از ۱۴۰ هزار تن محصول تحویل خریداران داخلی و خارجی داده که رکورد جدیدی برای این شرکت است.

پتروشیمی لردگان همچنین رکورد ۳ هزار و ۶۰۰ تن بارگیری روزانه محصول از کارخانه به بنادر را ثبت کرده است.

 

   شرکت پالایش نفت اصفهان:

۱.۴ میلیارد دلار در پروژه های زیست محیطی سرمایه گذاری می شود

 محسن قدیری، مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: این شرکت سال های گذشته بیش از ۱.۴ میلیارد دلار برای پروژه های بهینه سازی که همگی در جهت حفظ محیط زیست است، هزینه کرده و امسال نیز با برنامه ریزی های ۵ ساله و ۲۰ ساله در حال حرکت در زنجیره ارزش افزوده است.

وی افزود: با توسعه کسب وکار صنعت پتروپالایش و دستیابی به استانداردهای زیست محیطی، تولید محصولات دوستدار محیط زیست و مطابق استانداردهای یورو ۴ و ۵، در جهت اقتصاد پایدار و اعتلای ایران اسلامی گام های بلندی برخواهیم داشت.

قدیری به موضوع مصرف آب به عنوان تهدید جدی صنایع از جمله شرکت پالایش نفت اصفهان اشاره و اظهار کرد: در این زمینه با هدف تبدیل تهدید به نقطه قوت و حتی صادرات آب، پروژه های مختلفی انجام شده یا در حال انجام است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت اصفهان تأکید کرد: برای نخستین بار در ایران، پروژه ملی زیست محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع (آب آشامیدنی) با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت راه اندازی شد. این پروژه ظرف مدت ۲۴ ماه و صرف هزینه ای بالغ بر۱۰۰ میلیارد تومان در شرکت پالایش نفت اصفهان انجام شده است.

قدیری در تشریح دیگر اقدام های زیست محیطی انجام شده در این شرکت گفت: پیگیری احداث واحد پیش تصفیه فاضلاب شاهین شهر، انجام مطالعات اولیه امکان سنجی ساخت کولینگ هیبریدی که محاسبه میزان صرفه جویی آب در کولینگ هیبریدی حدود ۵۵ درصد (به مقدار ۱۷۱۴ میلیون مترمکعب در سال) و مدت زمان بازگشت سرمایه آن به میزان ۱۰.۵ سال خواهد بود، احداث واحد ZLD در جهت بازیابی و استفاده کامل از پساب تولیدی واحد RO بر اساس مطالعات انجام شده، پروژه احداث واحد HERO به منظور افزایش بازدهی و راندمان واحد بازیافت (بر اساس خروجی مطالعات بازیابی آب های شور) از دیگر پروژه های اجرا شده در این شرکت است که اجرای آنها سبب کاهش بیش از نصف مصرف کنونی آب، قطع نیاز به آب رسانی درچه، تأمین آب موردنیاز مجموعه شهرک انرژی و در نهایت ایجاد فرصت صادرات آب می شود.

مدیرعامل پالایشگاه اصفهان تأکید کرد: در کنار این پروژه ها، همچنین حذف مشعل و خشک شدن تمام پوندهای شرکت، این پالایشگاه تا دو سال آینده به صنعت سبز تبدیل خواهد شد.