طرح پتروشیمی گچساران به ۹۱.۵ درصد پیشرفت رسید

مدیرعامل پتروشیمی گچساران، پیشرفت طرح این پتروشیمی را ۹۱.۵ درصد اعلام کرد و گفت: تعداد ۶۶۸ مشعل یا برنر کوره ها که قلب الفین است، داخلی سازی شده اند. مصطفی حیدریان گفت: با توجه به اینکه طرح الفین گچساران در برنامه تولید گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته است، باید تا پایان سال آن را به بهره برداری برسانیم. هم اکنون بخش های الفین طرح در مرحله پیش راه اندازی و پیشرفت طرح ۹۱.۵ درصد است. وی پیشرفت کار در بخش های مهندسی را ۹۸.۳ درصد، تدارکات ۹۶.۸ درصد تدارکات و ساختمان و نصب را ۸۹ درصد اعلام و اظهار کرد: پایان تکمیل مکانیکی پروژه پایان شهریورماه و در بهمن ماه نیز خوراک خواهیم گرفت تا بتوانیم قبل از پایان سال، تولید محصول داشته باشیم. حیدریان به جایگاه پتروشیمی گچساران اشاره و تصریح کرد: گازهای ترش همراه نفت به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس منتقل و پس از شیرین سازی و جداسازی، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتان به سمت شرکت پتروشیمی گچساران ارسال، سپس اتیلن تولیدی این شرکت به پتروشیمی ممسنی، کازرون، بروجن، پلیمر دهدشت و پلیمر گچساران منتقل می شود. با راه اندازی پتروشیمی گچساران، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ظرفیت اسمی دست خواهد یافت. مدیرعامل پتروشیمی گچساران تصریح کرد: تا راه اندازی طرح های پایین دستی به خط لوله اتیلن غرب متصل خواهیم شد و تهاتر و صادرات را از عسلویه خواهیم داشت. به غیر از صادرات در حال امضای قرارداد فروش اتیلن با پتروشیمی اروند، تبریز و پتروشیمی امیرکبیر هستیم. حیدریان ظرفیت تولید این طرح را یک میلیون تن اتیلن خواند و گفت: پتروشیمی گچساران یکی از مهم ترین حلقه های زنجیره ارزش از گازهای همراه نفت تا تولید پلیمر است. هم اکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر در این پروژه مشغول به کار هستند و این پروژه از سال ۸۳ که نخستین نشست هیئت مدیره به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده در حال رسیدن به نتیجه است. وی با تاکید بر اینکه این طرح با سرمایه ای بیش از یک میلیارد یورو به بهره برداری خواهدرسید، اظهار کرد: ساخت سالن ترازیت فرودگاه گچساران با دفاتر مربوطه، نوسازی کامل پست برق ساران متعلق به شهر گچساران با بیش از ۵۰ سال طول عمر و همچنین احداث حدود ۱.۵ کیلومتر خط لوله ۲۸ اینچ برای آبرسانی به دشت مور از سد کوثر از جمله اقدام های این شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی بوده است. مدیر عامل پتروشیمی گچساران، ریسک پذیری مدیران صنعت پتروشیمی را سبب رشد سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: برای نخستین بار همه مشعل های کوره های الفین که شامل تعداد ۶۶۸ مشعل یا برنر کوره ها که قلب الفین است را با توان داخل ساختیم که این کار با ریسک بالایی همراه بوده است.

 

      سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی  پارس 

آزمون استخدامی ۴ شرکت پتروشیمی پارس جنوبی برگزار می شود

سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی  پارس از برگزاری آزمون استخدامی شرکت های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت، از جمله شرکت های پتروپالایش کنگان، توسعه پتروشیمی کنگان، سروش مهستان عسلویه و نگین مهستان کنگان در منطقه پارس جنوبی (کنگان) خبر داد. وی اظهار کرد: شرکت های مذکور بر اساس ضوابط و مقررات، از بین متقاضیان واجد شرایط در مقاطع تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس، نیروی انسانی مورد نیاز خود را پس از انجام فرآیند آزمون کتبی، مصاحبه عمومی و تخصصی، معاینات پزشکی، با انعقاد قرارداد طبق قانون کارمدت معین (تأمین اجتماعی) استخدام می کنند. وی افزود: ظرفیت جذب در این آزمون استخدامی بیش از ۲۰۰ نفر است که سهمیه جذب در مقاطع دیپلم و فوق دیپلم به صورت 100درصد بومی استان بوشهر و در مقطع لیسانس و فوق لیسانس به صورت حداقل جذب ۵۰ درصد نیروی بومی خواهد بود. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی  پارس ادامه داد: تاریخ برگزاری این آزمون ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ است و اداره اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس نظارت لازم برای جذب حداکثری نیروی بومی در آزمون استخدامی پتروشیمی را بر اساس ضوابط و مقررات انجام خواهد داد. اسدی گفت: دفترچه آزمون در همین هفته منتشر خواهد شد، همچنین نحوه ثبت نام این آزمون صرفاً به صورت اینترنتی است که جزئیات آن به اطلاع عموم خواهد رسید، لذا کارجویان مراقب افراد سودجو هنگام ثبت نام باشند و فریب آگهی های تقلبی در این زمینه را نخورند.

 

    شرکت ملی نفت ایران

تکمیل ۱۱ زمین چمن مصنوعی در روستاهای هرمزگان

مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران، ۱۱ زمین چمن مصنوعی را در روستاهای استان هرمزگان با صرف اعتبار ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی تکمیل کرد و به اداره کل ورزش و جوانان استان هرمزگان به عنوان دستگاه بهره بردار تحویل داد.

 با توجه به نبود سرانه فضای ورزشی در روستاها و کمک به فعال شدن جوانان و نوجوانان و به منظور توسعه زیرساخت های ورزشی در روستاهای بدون فضای ورزشی در مناطق نفت خیز، با هدف تأمین و ارتقای سلامت مردم، ایجاد و توسعه شور و نشاط اجتماعی، گسترش ورزش در سطوح مختلف جامعه و افزایش سرانه ورزشی، مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز به احداث ۱۱ زمین چمن مصنوعی در روستاهای استان هرمزگان اقدام کرده است.

این زمین چمن های مصنوعی در روستاهای سرسماد، هرمودر، گوران، شمیل، کهتک، خورلور، دهنو، سرخون، طاشکویه، میمند، برکه و سلطان استان هرمزگان تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است.

بر اساس این گزارش، مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز همسو با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران، اجرای پروژه های آموزشی، ورزشی، بهداشتی، راه، آب رسانی، برق رسانی، خدماتی و... را در مناطق نفت خیز و محروم کشور در دستور کار دارد.

 

     شرکت نفت و گاز پارس:

۱۲ میلیون مترمکعب گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی وارد

 مدار می شود

محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از وارد شدن ۱۲ میلیون مترمکعب گاز فاز ۱۱ پارس جنوبی از چهار حلقه تولیدی به مدار تولید تا زمستان امسال خبر داد.

وی درباره افزایش تولید میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: طبق برنامه تولید گاز این میدان، امسال ۴۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

مشکین فام درباره وضع پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار کرد: یک ردیف پالایشگاه این فاز اواخر پارسال (۱۴۰۰) عملیاتی شد و سه ردیف دیگر آن هم امسال عملیاتی می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره میدان گازی فرزاد هم اظهار کرد: برنامه های توسعه این میدان در حال پیگیری است که جزئیات آن را پس از نهایی شدن اعلام خواهیم کرد.

میدان مشترک گازی فرزاد «ب» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک ۲۰ کیلومتری جزیره فارسی واقع شده که بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای آن حدود ۲۳ هزار میلیارد فوت مکعب برآورد شده است و مقدار میعانات گازی آن حدود ۵ هزار بشکه در ازای هر میلیارد فوت مکعب گاز برآورد می شود.

 

   شرکت ملی صنایع پتروشیمی   

انتصاب مدیرعامل  سازمان منطقه ویژه اقتصادی  پتروشیمی 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با صدور حکمی پیام برزگر را به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منصوب کرد. در حکم مرتضی شاهمیرزایی آمده است:«با عنایت به مراتب تعهد، تخصص و سوابق ارزشمند جنابعالی و با توجه به مصوبه مجمع عمومی به موجب این حکم به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی منصوب می شوید. نظر به این که استفاده از ظرفیت های خاص سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در طراحی، مهندسی و اجرای طرح های جامع و پروژه های زیربنایی پشتیبانی و تسهیل سرمایه گذاری، دانش بنیان و ایجاد اشتغال مولد و صادرات افزایش اقتدار و عزت ملی می شود اهداف و اقدامات اولویت دار زیر در چارچوب وظایف و اختیارات آن سازمان مورد انتظار و تاکید است:

پیگیری اهداف تولید دانش بنیان اشتغال آفرین با استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و منابع آن سازمان، شناسایی و به کارگیری نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد به ویژه نخبگان جوان و انقلابی بر اساس اصل شایسته سالاری، همچنین اهتمام در رفع مشکلات صنایع و شرکت های منطقه و فراهم آوردن زیرساخت های مورد نیاز طرح ها و واحدهای تولیدی و خدماتی از جمله مواردی است که شاهمیرزایی بر انجام آنها تاکید کرده است.

در حکم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین بر تعامل سازنده با شرکت های پتروشیمی، دستگاه های اجرایی و نظارتی، سازمان های مربوط و نهادهای انقلابی، توجه ویژه به ثبات عملیاتی، پشتیبانی و ارائه تسهیلات مرتبط با صنایع و شرکت های موجود در منطقه ویژه واهتمام جدی در انجام فعالیت های مربوط به توسعه منطقه ویژه با عنایت به آمایش صنعتی و توجه خاص به تکمیل زنجیره ارزش نیز تاکید شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین ازخدمات و تلاش های سیدامید شهیدی نیا در دوره تصدی مسئولیت مدیرعاملی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی قدردانی و برای وی از خداوند متعال توفیق روز افزون را مسئلت کرده است.

 

    شرکت ملی حفاری ایران:

۱۷ حلقه چاه نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی حفر و تکمیل شد

 کارکنان شرکت ملی حفاری ایران موفق به حفر و تکمیل ۱۷ حلقه چاه نفت و گاز در دو ماه نخست امسال در مناطق خشکی و دریایی کشور شدند.

مسعود افشار، معاون مدیرعامل شرکت در عملیات حفاری گفت: از این تعداد چاه دو حلقه توسعه ای، یک حلقه اکتشافی و ۱۴ حلقه تکمیلی است.

وی افزود: ۱۴ حلقه از این چاه ها در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، دو حلقه در شرکت نفت فلات قاره و یک حلقه در قالب پروژه های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تکمیل و نهایی شد.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری با بیان اینکه در این مدت متراژ حفاری چاه ها به رقم ۱۶ هزار و ۹۶۷ متر رسید، اظهار کرد: هم اکنون ۱۶ دستگاه حفاری در حال جابه جایی در مناطق عملیاتی است.

افشار گفت: با کاریابی دکل حفاری ۸۴ فتح و انتقال آن به موقعیت میدان پایدار غرب در ۱۰ روز گذشته، شمار دستگاه های فعال ناوگان شرکت به ۶۲ دکل افزایش یافت.

 

  شرکت ملی گاز ایران:

گاز طبیعی به زودی به روستاهای شمال شرق خوزستان می رسد

مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز بر گازرسانی به روستاهای سخت گذر و کم برخوردار استان خوزستان تأکید و اعلام کرد: گاز طبیعی با افزایش سرانه گازرسانی به روستاهای شمال شرق خوزستان می رسد. وی در سفر دو روزه به استان خوزستان، ضمن بازدید از پروژه های گازرسانی به روستاهای شمال شرق استان خوزستان، در نشست کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در شهرستان مسجدسلیمان، گزارش جامعی از وضع گازرسانی به شهرها و روستاهای اندیکا، لالی، هفتکل و مسجدسلیمان ارائه کرد.

وی درباره گازرسانی به شهرستان اندیکا گفت: از مجموع ۳۷۸ روستای اندیکا، ۲۵۴ روستا بدون شبکه گازرسانی است که از این تعداد، ۷۸ روستا با ۳ هزار و ۷۲۲ خانوار از گاز طبیعی بهره مند شده اند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: سه پروژه مهم نیز در شهرستان اندیکا در مرحله پیمان سپاری است که پس از اجرای این پروژه ها، ۸۹ روستا زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار می گیرد.

چگنی همچنین اظهار کرد: پروژه ۳۴ کیلومتر گازرسانی به ۱۹ روستای قلعه خواجه و لالی، پروژه ۱۱۵ کیلومتر گازرسانی به ۴۴ روستای اندیکا و پروژه ۶۴ کیلومتر گازرسانی به روستاهای مسیر آبژدان و قلعه زراس از جمله مواردی است که در مرحله پیمان سپاری هستند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت شرکت ملی گاز ایران گازرسانی به مناطق سخت گذر، کم برخوردار و محروم است، درباره تازه ترین وضع گازرسانی به روستاهای شهرستان لالی، تصریح کرد: تعداد روستاهای این شهرستان ۱۶۶ روستا است که ۳۴ روستا قابلیت گازرسانی دارند و از این تعداد، پنج روستا با تعداد ۱۲۷۰ خانوار زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته و گازرسانی به ۲۹ روستا نیز در حال اجراست.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: امیدواریم با تصویب وزیر نفت و افزایش سرانه گازرسانی، اکثر روستاهای شهرهای اندیکا، لالی، هفتکل و مسجدسلیمان از گاز طبیعی بهره مند شوند.

چگنی ادامه داد: شهرستان مسجدسلیمان در بخش شهری ۹۵ درصد گازرسانی شده و در بخش روستایی ۱۸۱ روستا دارد که از این تعداد، ۱۱۲ روستا قابلیت گازرسانی داشته و ۴۶ روستا نیز تاکنون گازرسانی شده، ضمن آنکه چهار روستا نیز در حال گازرسانی است. وی درباره وضع گازرسانی به شهرستان هفتکل اظهار کرد: شهرستان هفتکل ۵۸ روستا دارد که از این تعداد ۳۶ روستا قابلیت گازرسانی داشته و تاکنون ۳۰ روستا شامل یک هزار و ۴۰۱ خانوار زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفتند، ۶ روستا نیز در حال گازرسانی است.