در سال 1401 چه استانداردهایی تدوین و بازنگری می شوند؟

از جمله استانداردهایی که مورد تدوین و بازنگری قرار می گیرند، می توان به بازنگری در استاندارد برچسب انرژی آبگرمکن مخزن دار، بازنگری استاندارد برچسب انرژی وسایل پخت و پز خانگی و بازنگری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی دیگ و مشعل موتورخانه های غیر چگالشی  اشاره کرد.  دیگر استانداردهای در دست اقدام عبارتند از: تدوين استاندارد معيار مصرف و برچسب انرژي بویلر چگالشی با ظرفیت بیش از 70 کیلووات، بازنگري استاندارد برچسب انرژي و معيار مصرف پكيج گازسوز چگالشی و غيرچگالشي (تا ظرفيت 70 كيلووات)  و بازنگری استاندارد برچسب انرژی پنجره.

 با توجه به شعار سال بفرمایید که چه همکاری هایی با شرکت های دانش بنیان دارید؟        

 با توجه به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و نام گذاری سال 1401 به «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» و ضرورت حمایت از تولید دانش بنیان و شرکت های فعال در این زمینه، شرکت بهینه سازی در فروردین امسال، اقدام به فراخوان عمومی برای شناسایی شرکت های دانش بنیان و فعالان حوزه بهینه سازی مصرف سوخت کرده و شرکت های فعال می توانند طرح ها و ایده های خود را تا تاریخ 12 خرداد به واحد روابط عمومی شرکت بهینه سازی ارسال کنند. شرکت های فعال در حوزه بهینه سازی انرژی در ساختمان در موضوعات عنوان شده فراخوان، از جمله هوشمند سازی سامانه های گرمایشی و سرمایشی،كنتورهای هوشمند گاز، سیستم مدیریت انرژی ساختمان (BEMS)، توسعه فناوری های نوین گرمایش با راندمان انرژی بالا  (بویلر چگالشی، بخاری با رده برچسب انرژی A و B و C و آبگرمکن های گاز سوز، پمپ های حرارتی گازسوز GHP، سیستم های تولید همزمان توان، حرارت و برودت CCHP، تولید و توسعه مصالح و عایق های حرارتی نوین، عایق های نانو، شیشه ای کم گسیل و ... و  طراحی و توسعه ساختمان های نت زیرو انرژی (با مصرف انرژی خالص صفر) همچنین  بررسی الگوی معماری روستایی در مناطق مختلف کشور و ارائه طرح ها و ایده های خلاقانه وکاربردی کاهش مصرف سوخت در خانه های روستایی و ... پیشنهادهای خود را برای بررسی ارائه کنند.

  با توجه به فرا رسیدن فصل گرما، کارکنان سازمان ها برای بهینه سازی مصرف انرژی، چه اقدام هایی در محیط کار خود انجام دهند؟   

برای کاهش مصرف انرژی، درجه دما اهمیت قابل توجهی دارد. در زمستان کاهش 2درجه ای دما 10 درصد مصرف انرژی گرمایشی ساختمان را کاهش می دهد. در تابستان نیز یکی از روش های بهینه سازی انرژی این است که دما را روی درجات خیلی پایین تنظیم نکنیم. استفاده از ترموستات و تنظیم آن در دمای 25 تا 28 درجه سانتی گراد بر حسب نوع اقلیم می تواند در کاهش مصرف انرژی موثر باشد. هنگام استفاده از سیستم های سرمایشی نیز از بازکردن پنجره ها خودداری شود.

  بهینه سازی در منازل چگونه می تواند انجام شود؟         

پنجره هایی که عایق بندی حرارتی مناسبی دارند، از ورود گرما به منازل جلوگیری می کنند و همان طور که در زمستان در کاهش مصرف انرژی موثرند، در تابستان نیز کارامد هستند. نکته مهم آن است که انرژی را هوشمندانه مصرف کنیم و توجه داشته باشیم، شب ها که هوا خنک تر می شود، سیستم سرمایشی را خاموش کنیم و از انرژی برای ایجاد سرمایش در روز که هوا گرم تر است، بهره ببریم و صبح ها هم سیستم سرمایشی را دیرتر روشن کنیم و از هوای خنک صبحگاهی استفاده کنیم.

از تجهیزات سرمایشی راندمان بالا با رده برچسب انرژی بالا استفاده کنیم، ضمن آنکه در منزل تلویزیون، لامپ ها، آباژورها، اجاق گاز، فرهای اشپزخانه و ... منابعی هستند که در منزل تولید گرما می کنند. از این وسایل در تابستان کمتر استفاده کنیم. مصرف برق کولرهای گازی تقریبا 4 برابر مصرف کولرهای آبی است، بنابراین در مناطق خشک و غیر مرطوب، توصیه می شود که از کولرهای آبی استفاده کنیم.

 چالش های پیش روی مدیریت ساختمان چیست ؟         

 از جمله چالش های اصلی بخش ساختمان، اجرای الزام های  مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است. مشارکت نداشتن متولیان حوزه انرژی ساختمان در نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری در بخش های خرد و کلان در قوانین و اسناد بالا دستی، همسو نبودن منافع سازنده ساختمان با کاهش مصرف انرژی  در دوره بهره برداری و  ناآگاهی بهره برداران ساختمان، از مزایای اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، از عوامل تاثیرگذار در اجرای کامل مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به شمار می روند.

چالش مهم دیگر، اجرای استانداردهای برچسب انرژی تجهیزات انرژی بر و مصالح ساختمانی است. قیمت بالای تجهیزات گرمایشی با رده انرژی بالا در مقایسه با کالاهای مشابه با رده انرژی پایین تر (قیمت بخاری هرمتیک در حدود 5 برابر بخاری سنتی است)، حمایت نکردن دولت از تجهیزات راندمان بالا برای کاهش قیمت از مهم ترین علل اجرایی نشدن کامل استانداردهای برچسب انرژی در حوزه ساختمان محسوب می شود. در این خصوص، لزوم نظارت بیشتر سازمان ملی استاندارد بر اجرای استانداردهای مصوب، می تواند در برون رفت از این چالش بسیار موثر باشد.همان طور که می دانید، در بخش خانگی آموزش و فرهنگ سازی و ترویج بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان، نقشی بسزا در کاهش مصرف انرژی در این بخش پر مصرف دارد. ناکافی بودن ساز و کارهای تشویقی برای ترغیب مصرف کنندگان به رعات الگوی مصرف، بویژه در ماه های سرد سال در بخش ساختمان در قوانین بالادستی، همکاری نکردن سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اشاعه فرهنگ منطقی انرژی و اصلاح رفتار و الگوی مصرف، تعداد کم نیروی آموزش دیده فنی و ماهر برای انجام پروژه های بهینه سازی انرژی در بخش ساختمان در کشور و اختصاص نیافتن بودجه لازم به منظور فرهنگ سازی از جمله چالش های پیش رو در زمینه آموزش، فرهنگ سازی و ترویج بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان است.

  چه راهکارهایی برای رفع مشکلات پیش رو ارائه می کنید؟                                   

راهبرد اصلی در خصوص چالش های مبحث 19 الزام سازندگان به رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است. در این خصوص، حمایت از ارتقای کیفیت مصالح و تجهیزات ساختمانی، بویژه در جداره های ساختمانی و عایق کاری آن بر اساس فناوری های روز دنیا و همچنین لازم الاجرا شدن دستورعمل های مدیریت انرژی در ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی، می تواند از راهبردهای اساسی باشد.در خصوص چالش های مرتبط با اجرای استانداردهای برچسب انرژی، راهکار مهم بررسی و بازنگری استانداردهای برچسب انرژی ساختمان و تجهیزات انرژی بر موجود و تدوین استانداردهای جدید و اجباری کردن استانداردهای برچسب انرژی و سختگیرانه شدن شاخص های استاندارد در طول زمان و نظارت بر اجرای استانداردها از سوی سازمان ملی استاندارد است. همچنین ارتقای کارآیی انرژی با به کارگیری فناوری های انرژی-کارامد و توقف تولید وسایل و لوازم خانگی خارج از رده برچسب انرژی ابلاغی سازمان ملی استاندارد، الزام تمامی سازمان ها و دستگاه های دولتی طبق ماده 15 قانون اصلاح الگوی مصرف به خرید تجهیزات و لوازم اداری با برچسب انرژی B به بالا ، حمایت از توسعه و به کارگیری فناوری های نوین انرژی کارآمد مانند CCHP و CHP و GHP و حمایت از راه اندازی خط تولید و ساخت تجهیزات با راندمان بالا و طبق فناوری های روزآمد دنیا می تواند راهکاری برای به کارگیری فناوری های انرژی-کارآمد باشد. در خصوص آموزش، فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف، ایجاد انگیزه و مشوق های لازم برای عموم مردم در خصوص بهینه سازی انرژی در ساختمان و روش های کاهش مصرف گاز طبیعی راهکاری مهم برای برون رفت از چالش های مرتبط با موضوع محسوب می شود.

  در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمایید.

گاز به عنوان سوخت اصلی مورد استفاده در بخش های مصرف کننده نهایی، نقشی مهم در توسعه کشور دارد. باید توجه داشته باشیم که ادامه روند فعلی مصرف، بویژه در ماه های سرد سال ،کشور را در آینده نزدیک با مشکلات اساسی تامین گاز روبه رو خواهد کرد؛ از این رو اجرای سیاست ها و برنامه های بهینه سازی گاز طبیعی، ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و برای بهینه سازی انرژی در ساختمان ها، عزمی ملی لازم است. از یک سو، باید تمامی سازمان ها و ارگان های مرتبط مانند وزارت راه، مسکن و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد، وزارت کشور، شهرداری ها و ...  همکاری لازم را با وزارت نفت داشته باشند و از سوی دیگر، مردم باید در مصرف گاز صرفه جویی و از تجهیزات و لوازم خانگی گاز سوز با رده انرژی بالا استفاده کنند و راهکارهای بهینه سازی در مصرف گاز طبیعی را اجرایی سازند.