نگاهی به مهمترین پروژه های شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

طرح های  نیمه تمام  به ایستگاه پایانی رسید

مشعل      شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با سابقه 50 سال فعالیت در احداث پالایشگاه ها، مخازن ذخیره سازی، احداث خطوط لوله انتقال نفت خام و فراورده های نفتی، بازوی اجرایی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به شمار می آید. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تمرکز مدیران شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بر تعمیق اولویت های ساختاری این شرکت و نیز  تکمیل پروژه های نیمه تمام سال های گذشته، برنامه ریزی هدفمندی برای بهره مندی حداکثری از منابع داخلی و استفاده از ظرفیت توان سازندگان داخلی انجام شده است تا با ایجاد بهره وری و رونق بخشی به طرح های پالایشی، گام های موثری در مسیر اجرای طرح های زیربنایی در بخش پایین دستی صنعت نفت برداشته شود.

در این گزارش کم و کیف طرح های در دست اجرای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بررسی و ارزیابی شده  است، ضمن آنکه همه مجریان و دست درکاران اجرای پروژه های ثبت شده در این شرکت نیز اطمینان خاطر داده اند تا این طرح ها در کمترین زمان ممکن به ثمر  برسد و برگ زرین دیگری در کارنامه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ثبت شود. طرح احداث خط لوله نایین- کاشان- ری، افتتاح بزرگترین واحد تقطیر کشور در پالایشگاه آبادان، احداث خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس-مهرآران، تکمیل خط لوله مهرآران- رفسنجان، احداث واحد گوگردزدایی از ته مانده های برج تقطیر پالایشگاه اصفهان، راه اندازی پروژه برق رسانی به مراکز انتقال نفت بندرعباس، قطب آباد و مهرآران و احداث تلمبه خانه ها و پایانه های خط لوله بندرعباس- سیرجان از جمله مهم ترین طرح ها و پروژه های اولویت دار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به شمار می روند. قرار است اجرای این طرح ها با تامین منابع داخلی و با در نظر گرفتن  توان اجرایی شرکت های دانش بنیان و فعالان داخلی تکمیل شود.

خط لوله نایین- کاشان- ری در آستانه افتتاح

خط لوله 20 اینچ فرآورده های نفتی مسیر نایین- کاشان- ری، از جمله طرح های مهمی به شمار می رود که محمد استاجی، مجری طرح از تکمیل آن در ابتدای تیرماه امسال خبر داده است. وی هدف از اجرای این طرح را انتقال فرآورده های اصلی بنزین، نفت گاز و نفت سفید از پالایشگاه های بندرعباس و ستاره خلیج فارس، از طریق نایین و کاشان به تاسیسات نفتی ری و تغذیه مرکز و شمال کشور  عنوان کرد. مجری طرح احداث خط لوله ۲۰ اینچ فرآورده های نفتی  نایین-کاشان- ری با بیان اینکه توسعه تلمبه خانه نایین و احداث مخازن تعادلی به تعداد ۱۰ مخزن با مجموع ظرفیت انباشت ۳۰۰ هزار مترمکعب در نایین و احداث تلمبه خانه بین راهی کاشان، بخشی از این طرح است، اظهار کرد: این مهم با هدف ارتقای ظرفیت و پایداری انتقال از ۱۸۰ هزار بشکه به روزانه ۲۰۵ هزار بشکه در دستور کار قرار دارد. استاجی تصریح کرد: سرمایه اصلی این طرح در حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که با صرف ۸۰۰ میلیارد تومان از آن، هم اکنون ۹۷ و نیم درصد طرح تکمیل شده و قسمت عمده آن به منظور انتقال فراورده های پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته وی، هم اکنون عملیات اجرایی تلمبه خانه نائین و پایانه ری تکمیل شده و تنها اندکی از کارهای اجرایی تلمبه خانه کاشان و خط انتقال برق آن باقی مانده است که تا اوایل تیرماه تکمیل و تحویل بهره بردار می شود.

مجری طرح احداث خط لوله ۲۰ اینچ فرآورده های نفتی  نایین-کاشان- ری بیان کرد: ۹۲ درصد تجهیزات طرح، ساخت داخل بوده و تنها ۸ درصد تجهیزات، شامل ابزار دقیق و پمپ ها از خارج تهیه شده است.

تکمیل خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس- مهرآران تا پایان امسال 

«خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس- مهرآران تا پایان امسال تکمیل خواهد شد» این جمله را علی خانی پور، مجری گستره یک طرح خط لوله بندرعباس-سیرجان -رفسنجان در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت می گوید و ادامه می دهد: هدف از اجرای این پروژه افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های تولیدی پالایشگاه های بندرعباس و ستاره خلیج فارس به میزان۳۰۰ هزار بشکه، معادل روزانه ۴۸ میلیون لیتر است. وی با بیان اینکه طول این خط ۲۵۰ کیلومتر است و به موازات آن، یک رشته کابل فیبر نوری به همان طول برای نصب سیستم نشت یاب هوشمند احداث می شود، تصریح کرد: طراحی و احداث سیستم های حفاظت کاتدی به صورت موقت و دائم نیز در دستور کار این طرح قرار دارد.  مجری گستره یک طرح خط لوله بندرعباس- سیرجان -رفسنجان در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به اینکه برآورد اولیه هزینه های این طرح ۶۶ میلیون یورو در بخش ارزی و ۲۰۴ میلیارد تومان در بخش ریالی است، ادامه می دهد: در این طرح که با مدیریت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اجرا می شود، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با مشارکت شرکت تدبیر انرژی گستر ایرانیان و گروه مهندسین مشاور پارس، حضور دارند.  خانی پور به دلایل اجرای این طرح راهبردی اشاره و اظهار کرد: ضرورت اجرای این طرح، تامین پایدار سوخت و امنیت انرژی با احداث و توسعه خطوط لوله موازی است که خط قدیمی۲۶ اینچ را پشتیبانی می کند. همچنین کاهش چشمگیر زمان و هزینه های انتقال توسط این خط که حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه جویی در بخش حمل و نقل را در پی دارد، نشانگر اثرات اجرای این طرح است. وی میزان پیشرفت کلی گستره یک را ۵۲ درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون حدود ۲۳۰ کیلومتر از بستر خط، مسیرسازی شده، شیرآلات و اتصالات مورد نیاز سفارش گذاری شده، ۲۵۰ کیلومتر فیبر نوری خریداری و به سایت ارسال و تمهیدات لازم برای لوله گذاری پیش بینی شده است، همچنین پروژه در بخش ساختمان و نصب ۳۵ درصد، در بخش تامین کالا ۵۴ و در بخش مهندسی۹۰ درصد پیش رفته است.  خانی پور درباره مسئولیت اجتماعی طرح نیز گفت: توجه سازمان به مسؤولیت اجتماعی موجب الزام پیمانکاران به بهره گیری از نیروی انسانی و ظرفیت های بومی منطقه شده، به گونه ای که در بخش پیمانکار ماهیانه به طور متوسط افزون بر ۳۰۰ نفر نیروی دائم و مستقیم اشتغال یافته اند. همچنین در بخش مشاور ۳۰ نفر و در مجموعه مدیریت طرح نیز۱۰ نفر به صورت مستمر و مستقیم اشتغال دارند.

افتتاح زودهنگام بزرگترین واحد تقطیر کشور 

بزرگترین واحد تقطیر کشور در پالایشگاه آبادان، طرح مهم دیگری است که به گفته احمد فرزانه، مجری طرح  توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه، در آستانه افتتاح قرار دارد.  وی تثبیت ظرفیت روزانه 300 هزار بشکه نفت خام و بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی در پالایشگاه آبادان را  هدف اصلی اجرای این طرح، برمی شمرد و می افزاید: در این طرح افزون بر تثبیت ظرفیت پالایشگاه، همه محصولات تولیدی در واحدهای تصفیه هیدروژنی، تصفیه خواهند شد. فرزانه می افزاید: در بخش نخست از طرح یادشده که از سال 96 آغاز شده است واحدهای تقطیر اتمسفر یک، تقطیر در خلأ، گاز مایع، هیدروکراکر، تولید هیدروژن، تفکیک نفتا و واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با اعتباری بالغ بر3/1 میلیارد دلار در حال احداث است. همچنین در بخش دوم از این طرح احداث واحدهای تصفیه هیدوژنی نفت سفید، نفت گاز، نفتا، رفورمینگ کاتالیستی و ایزومریزاسیون به همراه واحدهای یوتیلیتی و تاسیسات جانبی با برآورد اعتباری به میزان 7/1 میلیارد دلار پیش بینی شده است . وی با بیان اینکه در افتتاح این بخش از طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بزرگترین واحد تقطیر خام کشور و مرتفع ترین مشعل پالایشگاهی در سرویس قرار خواهند گرفت، افزود: پیشرفت کلی این طرح 3/92 درصد شامل 94 درصد بخش مهندسی و 97 درصد بخش تدارکات کالا و 82 درصد بخش ساختمان و نصب گزارش شده است.