مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد:

نقشه  راهی  برای دستیابی به  توسعه

مشعل جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در آیین تودیع  کرامت ویس کرمی، مدیرعامل پیشین و معارفه علی اکبر علی نژاد، مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، ضمن قدردانی از زحمات کرامت ویس کرمی در دوران تصدی سمت مدیرعاملی این شرکت در سخنانی برنامه و نقشه راه توسعه این صنعت در آینده را ارائه کرد.

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه دوره آزمون و خطا سرآمده است و نیازمند یک تصمیم درست هستیم، گفت: امیدوار هستم که مدیریت جدید شرکت ملی پخش فراروده های نفتی با اشراف و آگاهی کامل به همه تنگناها و چالش های موجود،همچنین بهره گیری از توان و ظرفیت کل مجموعه، می تواند دستاوردهای قابل توجهی را به ثمر نشاند.

سالاری با اشاره به این که مجموعه شرکت ملی پخش نیازمند آسیب شناسی است، افزود: مادامی که با این روش معمول بخواهیم تولید کنیم و تولید را مصرف و در حوزه مدیریت اقدامی نکنیم، توسعه ای هم در مجموعه رخ نخواهد داد؛ از این رو نگاه ها باید تغییر کندودراین صورت است که می توان امیدوار باشیم که در مجموعه پالایش و پخش کشور، توسعه ای رخ خواهد داد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین به مقایسه اجمالی میان ایران با کشورهایی که به نوعی در حوزه تحریم قرار دارند پرداخت و عنوان کرد: خوشبختانه ما هم توانستیم تحریم ها را دور بزنیم و هم اینکه از این فرصت نهایت بهره را ببریم و کشور را در حوزه انرژی به مرز خودکفایی برسانیم.

سالاری به توانمندی های ایجاد شده در حوزه خدمات مهندسی و فنی اشاره و تصریح کرد: امروز به صراحت می توان گفت که در این حوزه ها به دستاوردهای ارزنده ای دست یافته ایم؛ به گونه ای که می توان کشورهایی را  هم که به نوعی آسیب پذیر هستند،  پشتیبانی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: رسالت اصلی ما در باب توسعه، دستیابی به توسعه واقعی است و برای رسیدن به این مهم بهره مندی از توان و ظرفیت سازندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان بیش از هر زمان دیگری ضروری می نماید.

وی ادامه داد: به هر تقدیر ما تکیه به بودجه های دولتی نکرده ایم و اگر اقدام های توسعه ای انجام شود، می توان این اطمینان خاطر را داد که کارهای بزرگتری انجام شود.

 سالاری بر ضرورت توجه ویژه به امر قاچاق سوخت در کشور تاکید و اظهار کرد: طبیعتا مسیر قاچاق یک مسیر با انگیزه ای است که ضرورت دارد به این قضیه توجه ویژه ای بشود. نظارت ها باید قوی تر شود و فرآیند  سیستمی باید بهتر اتفاق بیفتد. نیاز است یک مقداری شفاف سازی کنیم و مدیریت مصرف داشته باشیم.

سوختی باید باشد که بتوانیم سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را تامین کنیم اما متاسفانه با توجه به رشد مصرف و شرایطی که در کشور حاکم است در گذر زمان ممکن است دچار تراز منفی شویم؛ بنابراین باید به دنبال ارائه راهکاری منطقی و اصولی درحوزه سوخت محوری و سوخت سوزی باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به  حوزه حمل و نقل و چالش های آن گفت:مولفه توسعه در شبکه حمل ونقل از جمله موارد مهمی است که باید به جدیت پیگیری شود.چالش هایی در زمینه جابه جایی انرژی و سوآپ مطرح است و  ظرفیت هایی  در بخش انتقال وجود دارد که باید به  شیوه ای پایدار و منطقی و در عین حال کارآمد، حل وفصل شوند.

   سربلندی در سوخت رسانی

کرامت ویس کرمی، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در این آیین ضمن ارائه گزارشی از اقدام های انجام شده در حوزه سوخت رسانی در دوره مسئولیت خود گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با ۹۴ سال سابقه، همواره نقش بی بدیلی در تأمین و امنیت انرژی کشور داشته است. وی مجموعه کارکنان شرکت ملی پخش در تأمین مطلوب و به موقع سوخت در شرایط مختلف و در زمان بحران را بسیجی وار و انقلابی نام برد و افزود: برآیند تلاش مجموعه شرکت ملی پخش و شرکت های بالادستی این بوده که خدمات مطلوب سوخت رسانی داشته باشیم و این موفقیت جزو افتخارات این مجموعه است.

ویس کرمی تأمین سوخت زمستانی را  از  اولویت های کاری این شرکت برشمرد و گفت: در ۶ ماهه نخست سال ذخیره سازی انجام می شود و در ۶ ماه دوم با توجه به تأمین سوخت مایع نیروگاه ها و هماهنگی ها با مجموعه بالادستی، این رسالت خطیر به منصه ظهور می رسد.

وی همچنین کلیدی ترین کارهایی را که هر سال بهتر از سال قبل انجام می شود، تأمین سوخت زمستانی نیروگاه ها نام برد و با اشاره به سهمیه بندی بنزین در ۲۴ آبان ماه سال ۹۸ اظهار کرد: با اجرای سهمیه بندی و کاهش مصرف بنزین،همچنین شیوع کرونا و منع ترددها با افزایش ذخیره سوخت در انبارها مواجه شدیم که با توجه به موانع موجود در افزایش و سرمایه گذاری در ظرفیت سازی و ساخت انبارها، این مهم نیز به خوبی انجام شد و در این زمینه نیز کارکنان شرکت ملی پخش خوش درخشیدند و توانستیم میزان ذخایر را با صادرات کاهش دهیم.

ویس کرمی در بخشی از سخنان خود توجه ویژه به بخش حمل ونقل در حوزه ریلی، جاده ای و دریایی را مورد تأکید قرارداد و گفت: چالش ها و دغدغه هایی در حوزه حمل ونقل وجود داشت و این موارد ناوگان حمل ونقل را از ۱۵ هزار به ۹ هزار دستگاه رسانده بود که خوشبختانه با افزایش کرایه حمل و توجه بیش ازپیش به این ناوگان شرایط بهتری به وجود آمد تا از خروج این ناوگان در زمینه سوخت رسانی جلوگیری به عمل آید.

وی الکترونیکی شدن توزیع سوخت (نفت سفید و گاز مایع) را از اقدام های برجسته در دو سال اخیر نام برد و گفت: سامانه درخواست فرآورده های نفتی (سدف) با کمک و همکاری واجا و تشکیل نشست های پیاپی با کارشناسان مرتبط به نتیجه مطلوبی رسید و این موضوع در برطرف کردن مسائل و مشکلات توزیع سوخت که به صورت سنتی انجام می شد نیز کمک شایانی کرد.

 مجموعه ای پر مشغله در وزارت نفت

علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در این آیین، ضمن نکوداشت خدمات مدیرعامل پیشین این شرکت به ویژه در تأمین سوخت زمستانی و مدیریت اختلال سامانه هوشمند سوخت در آبان ماه 1400و سخنرانی وی درباره اقدام های انجام شده، به ارائه برنامه های خود برای مدیریت این شرکت مهم در زنجیره تأمین و توزیع سوخت کشور پرداخت. وی با اشاره به بیانات اخیر رئیس جمهور و وظایف دوازده گانه محوله که تکلیف و ابلاغ شده است، گفت: شرکت ملی پخش یکی از پرمشغله ترین و متعهدترین شرکت ها در بین مجموعه وزارت نفت است که نیازمند توجه بیش ازپیش مسئولان بالادستی به ویژه در بحث ارتقای پایه های سازمانی با توجه به حجم کار و حساسیت نوع کار است. وی توجه به محیط زیست را از موارد اساسی و جزء اولویت ها برشمرد و به طرح کهاب اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی دقیق اجرای این طرح جزو برنامه های اجرایی و مهم به شمار می آید. مدیرعامل جدید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مدیریت هزینه ها را نیز یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که باید به آن توجه کرد و گفت: مدیریت در واقع تنها صرفه جویی در هزینه ها نیست، بحث به موقع خرج کردن و تأمین کردن است و این نیاز به حمایت مدیریت مالی دارد تا تأمین مالی به موقع انجام شود و در اجرای پروژه ها مشکلی پیش نیاید. نژادعلی بهبود مستمر انضباط مالی و اداری، اصلاح دستورعمل ها و مقررات اجرایی، تأمین نیروی انسانی با توجه به افزایش تعداد بازنشستگان و انتقال دانش و تجربیات آنان، ایجاد نشاط اداری و فضای بروز خلاقیت ها، همچنین بهبود معیشت کارکنان را مورد تأکید قرار داد و از استقرار نظام شایسته سالاری و استفاده از توان همکاران با هر گرایشی در جهت اهداف و بهبود فرآیندها، پشتیبانی از بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی، حمایت از شرکت های دانش بنیان و مبارزه با فساد و پیشگیری از وقوع آن به عنوان بخشی از برنامه ها و اولویت های کاری این شرکت نام برد.

رفتن ها و آمدن ها جزء جدایی ناپذیر و از محورهای اصلی پویایی سازمان هاست؛ آنگاه که تغییری در ساختار مدیریتی یک سازمان رخ می دهد، نگاه ها بر این  متمرکز می شود که که با پاس نگاه داشتن عملکردهای گذشته، عملکردی جدید در همسویی با سیاست های کلان و پیش برنده ثبت شود و انتظاری هم جز این نیست.