تأمین منابع مالی پروژه های نفتی

اوجی، پشتیبانی و تأمین منابع مالی پروژه های عمرانی، اقتصادی و حیاتی کشور را از رسالت های اصلی بانک ها دانست و گفت: وزارت نفت، پروژه های جدید دیگری را نیز در توسعه میدان های نفت و گاز، خطوط انتقال و حوزه پتروپالایشگاه ها در دستور کار دارد. وی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای تأمین مالی پتروپالایشگاه هایی که مدنظر دارد، تفاهمنامه ای را با کنسرسیوم بانک ها در آینده امضا خواهد کرد، افزود: با پشتیبانی وزارت اقتصاد و مجموعه بانک های کشور از پروژه های صنعت نفت، بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز این صنعت تأمین می شود. وزیر نفت با قدردانی از وزارت اقتصاد برای تأمین منابع مالی و ارائه تسهیلات به پروژه های نفتی افزود: برای تأمین منابع مالی ارزی پروژه های کلیدی صنعت نفت، بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است.  اوجی درباره امضای تفاهمنامه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد موسوم به خط لوله تابش، توضیح داد: این پروژه روزانه ۱۵۰ هزار بشکه فرآورده را از رفسنجان به شمال شرق کشور منتقل می کند که در صورت نبود این خط لوله، روزانه حدود ۸۰۰ تا هزار تانکر باید این فرآورده را حمل کنند، همچنین این پروژه برای تأمین سوخت نیروگاه ها و صنایع و صادرات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان و پاکستان حائز اهمیت است. وی تأکید کرد: تلاش می شود از ظرفیت ساخت داخل برای همه تجهیزات و مواد خام مورد نیاز احداث این خط لوله و ایستگاه ها استفاده شود. 

 حرکت به سمت بهینه سازی مصرف سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در آیین «امضای تفاهمنامه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر  رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد با بانک ملت» گفت: خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد، یکی از طرح های مهمی است که در حوزه پالایش و پخش، میان بانک ملت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به امضا رسید و ظرفیت بسیار مناسبی، بویژه در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی برای کشور ایجاد خواهد کرد. با احداث خط لوله انتقال فرآورده نفتی مسیر رفسنجان - مشهد (تابش) یک کریدور حیاتی انتقال فرآورده در شرق کشور فعال خواهد شد. جلیل سالاری با تأکید بر اینکه نگاه ما در صنعت پالایش، حرکت به سمت سودمحوری به جای سوخت محوری است، افزود: در حوزه انتقال فرآورده های نفتی، ظرفیت بسیاری برای بهینه سازی مصرف انرژی در کشور دیده می شود که شرکت ملی پالایش و پخش تلاش دارد در حوزه نقل و انتقال فرآورده به سمت بهینه سازی مصرف سوخت حرکت کند و جایگزینی خطوط لوله با حمل و نقل زمینی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است. به گفته وی، تفاوت هزینه انتقال فرآورده از طریق خط لوله و حمل زمینی یک به ۶ است که این رقم، عدد بزرگی به شمار می آید و تلاش می کنیم با جایگزینی حمل از طریق خط لوله با حمل جاده ای، افزون بر صرفه جویی در مصرف سوخت، امنیت انتقال انرژی را نیز در کشور محقق کنیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به قیمت یارانه ای سوخت در کشور اشاره کرد و ادامه داد: قیمت یارانه ای سوخت در ایران و اختلاف قیمت قابل توجه آن با کشورهای همسایه، زمینه ساز افزایش قاچاق از مرزهای کشور می شود که با انتقال فرآورده از طریق خطوط لوله در شرق کشور، عملا چالش قاچاق سوخت در این منطقه که مسیر مهمی برای قاچاق است، برطرف خواهد شد. سالاری، یکی دیگر از دلایل طراحی این پروژه را ختم شدن تمام خطوط حیاتی انتقال فرآورده کشور به ری و تمرکز در این منطقه اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد سوخت مصرفی در نیمه شمالی کشور از طریق کریدور ری تأمین می شود که این موضوع ممکن است در مواقع بحرانی، تأمین امنیت انرژی کشور را با مخاطره روبه رو کند، بنابراین با راه اندازی این خط، افزون بر تأمین استانداردهای پدافند غیرعامل در کشور، این تمرکز در خطوط از بین می رود و تنوع بخشی در زمینه انتقال فرآورده در کشور رخ خواهد داد. وی با تأکید بر اینکه با احداث این خط، یک کریدور حیاتی در شرق کشور سر بر خواهد آورد، گفت: در بحث مشتقات نفتی، تعهدهایی به کشورهای همجوار داریم که سوختی که عرضه می شود، باید استانداردهای ملی را داشته باشد و در این بخش نیز، نگاه ما در طراحی این خط، هم نگاه صادراتی و هم مصارف داخلی بوده است. سالاری با اشاره به اینکه مصرف فرآورده مناطق شرقی کشور به طور میانگین روزانه ۱۵ میلیون لیتر است و روزانه حدود یکهزار و ۴۵۰ دستگاه نفتکش، انجام این عملیات را به عهده دارند که با احتساب مصرف ۴۰ لیتر گازوییل در هر100 کیلومتر، تنها از محل صرفه جویی در مصرف گازوییل نفتکش ها، روزانه ۷ میلیارد تومان در هزینه کشور صرفه جویی محقق می شود که متناسب با قیمت جهانی سوخت، این رقم باز هم افزایش می یابد. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان اینکه با راه اندازی این خط، ۶۰۰ کیلومتر از مسیر انتقال فرآورده از مسیرهای پیشین کاسته می شود، گفت: افزون بر بحث مدیریت و کاهش مصرف انرژی، با احداث این خط، روزانه 12 میلیارد تومان صرفه جویی در کشور محقق می شود.

 بهره مندی از توان داخلی

سالاری در بخش دیگری از صحبت های خود، تأمین پایدار سوخت زمستانی در نقاط شرقی کشور در نیمه دوم سال را از دیگر مزایای این پروژه برشمرد و گفت: با این جانشینی که اتفاق می افتد، می توانیم در بازارهای انرژی شرق کشور حضوری مستمر داشته باشیم و واسطه گری نیز حذف می شود؛ ضمن آنکه مشتری مداری محقق شده و از قیمت فرآورده و بازار همسو با منافع ملی بدرستی محافظت می شود. وی با تأکید بر اینکه خط لوله تابش حتی می تواند در آینده به زمینه ای برای توسعه زنجیره پایین دستی صنایع پتروشیمی تبدیل شود، گفت: همچنین اثرگذاری احداث خط لوله جدید تابش بر مراودات انرژی ما با کشورهای مستقل همسود (CIS)، با توجه به اختلاف قیمت خلیج فارس و دریای مدیترانه، از دیگر مزایای این پروژه به شمار می رود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: امیدواریم با دریافت مجوزهای لازم، مناقصه این پروژه بزودی برگزار و پیمانکار آن انتخاب شود. برآورد ما برای سرمایه گذاری در این طرح، ۳۰۰میلیون یوروست که در یک بازه زمانی سه تا 4 ساله اجرایی خواهد شد. سالاری همچنین با تأکید بر اینکه در زنجیره های بعدی این پروژه می توانیم از سرمایه گذار خارجی نیز استفاده کنیم، گفت: تعرفه انتقال این خط برای بخش خصوصی هم جذاب است و با توجه به اینکه ابتدا و انتهای آن در اختیار دولت است، مسیر انتقال و مدیریت این مسیر می تواند از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود. به گفته وی، در اجرای این پروژه از بیشترین ظرفیت ساخت داخل، بویژه در بخش تجهیزات و پیمانکاران داخلی بهره مند خواهیم شد و امیدواریم شرکت های داخلی نیز با تأمین به موقع تجهیزات و کالای موردنیاز پروژه، سبب تسریع در پیشرفت پروژه شوند.

 رعایت استانداردهای کیفی و پوشش بازارهای شرقی کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور با تأکید بر جذابیت اقتصادی این طرح به لحاظ ایجاد ارزش افزوده گفت: ظرفیت مطلوبی در بازار شرق افغانستان داریم که در صورت احداث خط لوله جدید، امکان اتصال این خط، از انبار نفت بیرجند و انتقال خط لوله به مرز و از مرز به بازار افغانستان فراهم می شود و به نوعی مشکل مشتقات نفتی که امروز در بازار افغانستان وجود دارد، به طور کامل برطرف خواهد شد و سوخت بنزین استاندارد کشور، در عمل در باک بنزین خودروهای افغانستان قرار می گیرد. سالاری با بیان اینکه رعایت استانداردهای کیفی و پوشش بازارهای شرقی کشور از دیگر دستاوردهای این خط لوله است که ظرفیت روزانه آن ۲۴ میلیون لیتر است، ادامه داد: در حوزه تکمیل زنجیره ارزش و بحث پتروپالایشگاه ها، عمده زنجیره پایین دستی پتروشیمی ما بر اساس فرآورده های مایع است، بنابراین از طریق احداث این خط، می توانیم ظرفیتی مشابه خط اتیلن در شرق کشور ایجاد کنیم. وی با اشاره به سیاست های خصوصی سازی و اصل (۴۴) گفت: تعرفه انتقال مناسب انتقال فرآورده از رفسنجان به مشهد، ظرفیت مناسبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه است که می تواند به صورت خودگردان نیز اجرا شده و از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای آن بهره مند شویم.

 تأمین سوخت در شرق کشور

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با تأکید بر آثار مثبت این پروژه بر بحث پدافند غیرعامل و صرفه جویی در مصرف انرژی گفت: یکی از مباحث مهم ما در حوزه شرق کشور، از سال ۸۶ تأمین سوخت زمستانی بویژه به صنایع و سوخت رسانی به نیروگاه ها در شرق کشور بود که با راه اندازی این خط، در فصول سرد سال، مشکل تأمین سوخت در شرق کشور پشت سر گذاشته خواهد شد. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: با راه اندازی خط لوله تابش، کریدور ری _ رفسنجان منتقل شده و در عمل، آن بحرانی که در مرکز کشور داریم و شرایط لرزه خیز بودن محدوده ری، برطرف می شود. سالاری ضمن ابراز امیدواری نسبت به دریافت مجوز این پروژه در اسرع وقت از شورای اقتصاد گفت: چند پروژه در حوزه بند «ق» داریم که این نخستین پروژه بود و امیدواریم با دریافت مجوزها بزودی عملیاتی شود و پروژه های آینده نیز در ماه های پیش رو معرفی و اجرایی خواهد شد.

 کاهش قاچاق سوخت در کشور

  سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه «خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق)» در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی با وزارت نفت درباره تأمین مالی پروژه های این صنعت داشته ایم، گفت: امضای این تفاهمنامه ها نشان داد که استفاده از منابع داخلی به جای منابع خارجی که دچار تنگنا شده بود، با سرعت بیشتری انجام می شود. وی افزود: تفاهمنامه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد موسوم به خط لوله تابش، افزون بر تأمین امنیت انرژی در شرق، برکات دیگری نیز دارد که با اجرای این طرح، روزانه از تردد هزار تانکر جلوگیری شده و انتقال فرآورده ها نیز ضابطه مند می شود، همچنین قاچاق سوخت نیز کاهش خواهد یافت. وزیر امور اقتصادی  و دارایی تصریح کرد: کنسرسیوم ۴ میلیارد دلاری برای تأمین منابع مالی صنعت نفت در حال شکل گیری است و در تلاش هستیم تا بانک ها در پشتیبانی از تولید بویژه پروژه های بزرگ وارد عمل شده و کمک کنند. این تأمین مالی، هم در توسعه پتروپالایشگاه ها و هم در دیگر طرح های نفتی انجام می شود.

 بیشترین سهم بانک ملت در تأمین مالی ابرپروژه های نفتی

  رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت نیز در این آیین به پروژه هایی که از سوی این بانک تامین اعتبار شده است، اشاره کرد و افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس از پروژه های بسیار بزرگ با تامین مالی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو، پالایشگاه شازند اراک، پالایشگاه نفت تهران، پالایشگاه نفت بندرعباس، پالایشگاه نفت تبریز، پالایشگاه نفت آبادان و پالایشگاه نفت لاوان از پروژه های بزرگی هستند که در سال های گذشته از طریق بانک ملت تأمین مالی شده و امروز همه این پروژه ها به چرخه تولید درآمده و دارای فعالیت هستند. وی مراودات مالی بانک ملت با حوزه نفت را حدود ۱۸ میلیارد یورو دانست و گفت: پروژه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد موسوم به خط لوله تابش حدود ۳۰۰ میلیون یورو، معادل ریالی ۹۰ هزار میلیارد ریال است که قرار شد این تامین مالی را نیز به عهده بگیریم. مدیرعامل بانک ملت افزود: این پروژه با کوتاه ترین زمان ممکن و با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و بانک ملت و پس از دریافت مجوزهای لازم اجرایی می شود، همچنین ما همکاری های خود را در حوزه سوخت و جایگاه های عرضه سوخت با وزارت نفت و شرکت ملی پالاش و پخش فرآورده های نفتی ایران ادامه خواهیم داد.