تفاهمنامه  همکاری میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران و بانک ملت امضا شد

خـط لوله  تابش  ارمغان دولت سیزدهم

مشعل   تفاهمنامه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد، بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و بانک ملت به امضا رسید.

این تفاهمنامه برای احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده های نفتی کشور از رفسنجان تا مشهد مقدس با عنوان خط لوله تابش (تأمین انرژی بازار شرق) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت؛ سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش و رضا دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت در تاریخ 25 دی 1400 منعقد شد. از اهداف مهم این طرح می توان به انتقال فرآورده با ظرفیت 150 هزار بشکه در روز، تامین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه های حمل و نقل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار و استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده ای اشاره کرد.

جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه آیین امضای تفاهمنامه خط لوله انتقال فرآورده های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) در جمع خبرنگاران، از پیگیری ها برای شکل گیری کنسرسیومی ۴ میلیارد دلاری با هدف حمایت از پروژه های پتروپالایشگاهی خبر داد. وی ضمن تشکر از مدیرعامل بانک ملت برای تأمین ۳۷۰ میلیون یورو منابع ارزی این پروژه و پشتیبانی از پروژه های جدید و توسعه میدان های نفتی تصریح کرد: با پشتیبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک ملت، بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پروژه های نفتی کشور بویژه در بخش پتروپالایشگاه ها تأمین خواهد شد. وزیر نفت ادامه داد: تفاهمنامه هایی در زمینه صدور خدمات فنی، فرآورده های نفتی و نفت با ترکمنستان امضا شد که امیدواریم بزودی اجرایی شود. اوجی درباره طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم گفت: این طرح در حال بررسی کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام هایش برطرف شود، از سوی دولت برای اجرای آن تصمیم گیری می شود.

 قیمت مطلوب نفت؛ ۸۰ تا ۹۰ دلار

وزیر نفت درباره پرسشی مبنی بر اینکه سطح مطلوب قیمت نفت برای تأمین منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با توجه به قیمت برنت که به ۸۶ دلار رسیده است، گفت: به نظر بنده و با توجه به نظر کارشناسانی که در این زمینه کار کرده اند، قیمت حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار مطلوب است. اعضای اوپک هم، این قیمت مدنظرشان است. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرده که قیمت بالای ۱۰۰ دلار به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده است، افزود: اعضای اوپک و اوپک پلاس، حدود قیمتی که اعلام کردم، مدنظرشان است.

 اتخاذ تصمیم هایی مناسب در حوزه صادرات گاز

اوجی درباره صادرات گاز به ترکیه گفت: قرارداد صادرات گاز به ترکیه در سال ۲۰۲۶ پایان می یابد و بحث تمدید صادرات گاز ایران به ترکیه، جزو برنامه هایی است که در دستور وزارت نفت و شرکت ملی گاز قرار دارد که کارشناسان شرکت بوتاش ترکیه و شرکت ملی گاز مذاکراتی را خواهند داشت. وزیر نفت با اعلام اینکه در بحث صادرات گاز به عمان هم تصمیم های خوبی گرفته شده است، اظهار کرد: مذاکرات را آغاز کرده ایم. امیدواریم این مذاکرات برای صادرات گاز به عمان با هدف استفاده در تأسیسات ال ان جی این کشور، منجر به قرارداد شود.

   وزارت نفت؛ مسؤول کمیسیون مشترک ایران و روسیه

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه سفر رئیس جمهوری به روسیه تصریح کرد: به موقع دستاوردها و خبرهای خوبی اعلام خواهد شد. وزارت نفت، ریاست کمیسیون مشترک ایران و روسیه را عهده دار شده است. وزیر نفت درباره خبر اجرایی شدن توافق ۲۵ ساله با چین تصریح کرد: هنوز در زمینه نفت، وارد بحث قراردادها نشده ایم، ان شاءالله هر قراردادی که نهایی شود، برای عموم توضیح خواهیم داد.