گزارش اختصاصی  از فعالیتی که در فاز 14 پارس جنوبی در جریان است

7هزار نفر برای یک پالایشگاه

مشعل  در منطقه کنگان، موقعیتی که آخرین پالایشگاه گازی پارس جنوبی، پازل این طرح عظیم صنعتی را تکمیل می کند، جنب وجوش زیادی در بخش های مختلف برپاست. از ویوگالری که تمامی طرح را زیرپا داریم، خیل عظیم کارکنانی به چشم می آیند که هر کدام مشغول تلاشی هستند که ماحصل آن افزایش میزان تولید گاز کشور در زمستان امسال است. در ساعاتی که از شب گذشته و هوا رو به تاریکی است، در این نقطه از پارس جنوبی نیز شباهنگام در میان فلرها و چراغ های زرد رنگ، آهنگ کار جریان دارد و رد پای کارکنان را در میان داربست ها و بخش های مختلف می توان نظاره گر بود. با اتمام کامل احداث پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی که بنا به گفته محمد مهدی توسلی پور، مجری این فاز، در سال 1401 خواهد بود، عمر توسعه بزرگترین میدان گازی جهان در بخش ایرانی، با برخورداری از 8 درصد از کل گاز دنیا و حدود 18 میلیارد بشکه میعانات گازی پس از گذشت بیش از دو دهه پایان می یابد. 

 فاز 14 هم که بخشی مهم از منابع میدان مشترک 9700 کیلومترمربعی پارس جنوبی است، به منظور تأمين بخشی از گاز مورد نياز كشور در بخش های مختلف وارد فاز اجرایی شد و هدف گذاری آن تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز غنی، 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید روزانه 400 تن گوگرد و همچنین تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع «LPG» و یک ميليون تن اتان به منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی است.

پیش از این، ساخت و نصب چهار سکوی دریایی و حفاری 44 حلقه چاه در فاصله 105 کیلومتری ساحل کنگان، دو رشته خط لوله 32 اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی هر خط 105 کیلومتر و دو خط لوله 4 اینچ دریایی برای انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی هر خط 105 کیلومتر تکمیل و به بهره برداری رسیده است. حالا نوبت بهره برداری از ردیف چهارم شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی است .

در بازدید از مراحل مختلف مرتبط با این بخش که مجری پروژه فاز 14 با همراهی، توضیحات لازم را ارائه می کند و همزمان روند فعالیت ها را از کارکنان و مجریان همراه طرح پیگیر می شود، در نمای کلی آنچه به چشم می آید، از یک زمین خشک و خالی سال های قبل، حالا یک پالایشگاه نسبتاً آماده با شکل و شمایل سایر فازهای پارس جنوبی است که وقتی دقیق تر می شویم، در بخش هایی داربست ها همچنان برقرار و در بخش هایی هم اسکلت ها برپاشده که به نظر برای ادامه کار در سال ۱۴۰۱ و ردیف های آتی است.

یکی از مهندسان می گوید: این تلاش منحصر به روزها و هفته های اخیر نیست و حاصل یک تلاش چند ساله است .

از ماه ها قبل که وعده اتمام پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی در ابتدای دی ماه و به منظور تأمین بخشی از گاز زمستانی کشور داده شد، چشم ها به این بخش از پارس جنوبی دوخته شده و رفت و آمدهای زیادی از سطح وزارت نفت تا نمایندگان مجلس و دیگر مدیران در آن، به منظور پیگیری کار در جریان است. با این حال تا وقتی که از نزدیک آن را ندیده و بررسی نشود، نمی توان درباره آن قضاوتی داشت. قضاوت از نظر پیچ و خم ها و فراز و نشیب های زیادی که از زمان تعریف طرح تا امروز پشت سر گذاشته شده و می توان گفت قرار گرفتن به عنوان آخرین پازل یک طرح بزرگ صنعتی می تواند از مصائب یک پروژه تلقی شود که سرنوشتی متفاوت از سایر فازها پشت سر گذاشته و همچنان نیز پیش رو دارد.

به هر رو، آنچه مشاهدات دو روزه برای تهیه گزارش از این پروژه در ارتباط با بهره برداری از ردیف چهارم شیرین سازی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی نشان می دهد، در روزهای آینده می توان انتظار ورود گاز ترش به پالایشگاه را شاهد بود.

این در حالی است که فعالیت در این بخش، در سخت ترین شرایط ممکن در حال انجام است. از جمله نکات مهم پروژه فاز ۱۴ که در گفت وگو با مجریان و مهندسان فعال در این طرح به آن اشاره می شود، موضوع دور زدن تحریم ها و همچنین نخستین همکاری و گردهمایی هشت شرکت کاملا ایرانی در قالب یک کنسرسیوم است. با این حال، همین وجهه آخر را برخی فعالان این پروژه از جمله عوامل تاخیر در روند پیشرفت کار و پیش نرفتن موازی فعالیت ها می دانند. تجربه و آزمونی که معتقدند در پروژه های بعدی با اصلاحاتی می تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

موضوع دیگری که این پروژه را مبتلا به زحمتی دوچندان برای تمام عوامل آن ساخته است، شیوع کرونا بوده که حدود دو ماه فعالیت در این بخش را تعطیل کرده و با اتمام واکسیناسیون، کارکنان کنار هم کار را دنبال می کنند. در این میان نباید از گلایه های