با حکم وزیر نفت

مدیرکل اچ اس ای و پدافند غیرعامل وزارت نفت منصوب شد

وزیر نفت در حکمی مظاهر انصاری را به عنوان مدیرکل بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل وزارت نفت وزارت نفت منصوب کرد.

در حکم جواد اوجی، وزیر نفت خطاب به مظاهر انصاری آمده است:

«با توجه به تعهد، تجربه و سوابق ارزشمند به موجب این حکم به عنوان مدیرکل بهداشت ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل وزارت نفت منصوب می شوید. انتظار می رود با استعانت از خداوند متعال و با بهره گیری از کلیه ظرفیت ها، اقدامات لازم و مؤثری در راستای تحقق اهداف ذیل در دستور کار قرار گیرد.

۱- برنامه ریزی و تبیین سیاست های کلان راهبردی نظام مدیریت HSE صنعت نفت

۲- اهتمام ویژه در راستای نظارت عالیه بر:

- اجرای مواد قانونی برنامه ششم و سیاست های کلی محیط زیست در صنعت نفت

 - اجرای نظام HSE-MS صنعت نفت در شرکت های تابعه و اطمینان از همسویی واحدها با خط مشی ابلاغ شده

 - اجرای دقیق نظام مدیریت HSE پیمانکاران در صنعت نفت

 ۳- سیاست گذاری و تدوین راهبردهای سازمانی و برنامه های کلان در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری صنعت نفت

 ۴- بهره گیری از ظرفیت های کلان مدیریت در رفع چالش ها و مشکلات HSE صنعت نفت

 ۵- بهبود شاخص های عملکردی در حوزه بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل

 ۶- بهبود و ارتقای فرهنگ HSE در کلیه سطوح سازمانی و پیمانکاران در راستای نهادینه شدن نگرش خلاقانه و پیگیرانه

 ۷- بهره گیری از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی معتبر و شرکت های دانش بنیان در راستای حل مشکلات و چالش های حوزه HSE

۸- مشارکت در برنامه های مسؤولیت اجتماعی ابلاغی وزارت نفت

انتظار می رود با توجه به جایگاه مهم HSE در صنعت نفت، مسؤولین محترم در راستای دستیابی به اهداف فوق همکاری شایسته و بایسته را با جنابعالی به عمل آورند.»

 

خبر خوش وزیر برای پیشکسوتان صنعت نفت

وزیر نفت با انتشار مطلبی از پرداخت مبالغ مربوط به متناسب سازی مستمری و مقرری پنج ماه سال ۱۳۹۹ مورد مطالبه بازنشستگان و بازماندگان خبر داد و نوشت: پرداخت انواع وام های مسکن تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان نیز برقرار شد.

جواد اوجی روز سه شنبه (۲۳ آذرماه) در تازه ترین مطلب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«به فضل خدا امروز در هیئت امنای صندوق بازنشستگی مصوب کردیم مبالغ مربوط به متناسب سازی مستمری و مقرری پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ که مورد مطالبه بازنشستگان و بازماندگان عزیز بود، پرداخت شود. در ضمن پرداخت انواع وام مسکن نیز تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان برقرار شد.»

 

 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی:

ارتباط صنایع پتروشیمی ماهشهر و دانش بنیان ها تقویت می شود

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به پیگیری جدی به کارگیری فناوری های نو کاربردی برای اجرای طرح های پیشران صنعت پتروشیمی در ماهشهر اشاره کرد و گفت: این سازمان آمادگی دارد فضای مورد نیاز برای ایجاد نمایندگی پارک فناوری پردیس را در منطقه به منظور توسعه همکاری و ارتباط مستمر بین صنعت پتروشیمی و مجموعه های دانش بنیان تأمین کند.

سیدامید شهیدی نیا در دیدار با مدیران شرکت های عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: بی شک انجام همکاری های مشترک فنی و پژوهشی در قالب تفاهم نامه ای مشترک منجر به تسریع در انجام سرمایه گذاری های بخش خصوصی برای اجرای طرح های پیشران این صنعت در شهرستان ماهشهر می شود.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی به عنوان هدف گذاری اصلی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی محسوب می شود، گفت: به واسطه حجم تولید مواد پایه پتروشیمی، شاهد خودکفایی در برخی از محصولات هستیم. هم اکنون ۳۰ درصد کل تولیدات پتروشیمی در این منطقه انجام می شود که در توسعه اقتصادی کشور نقش تأثیرگذاری دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی افزود: به کارگیری فناوری های نو کاربردی برای اجرای طرح های پیشران صنعت پتروشیمی با جدیت در حال پیگیری است و تلاش می شود در همکاری مشترک با پارک فناوری پردیس این موضوع محقق شود.

شهیدی نیا با بیان اینکه ۳۳ طرح سرمایه گذاری برای تولید محصولات پایین دستی صنعت پتروشیمی با هدف کاهش وابستگی به واردات مواد اولیه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی آماده ارائه به سرمایه گذاران بخش خصوصی است، گفت: طراحی دانش فنی مورد نیاز در حوزه های مکانیک، ابزار دقیق، مواد شیمیایی و... (پمپ های سانتریفیوژ، سیستم های دوار، برق، کاتالیست ها و...) برای ساخت تجهیزات و تأسیسات این طرح ها، سبب تسریع در بهره برداری این پروژه ها و تقویت اقتصادی کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان آمادگی دارد تا فضای مورد نیاز برای ایجاد نمایندگی پارک فناوری پردیس را در منطقه تأمین کند، ادامه داد: راه اندازی این مرکز می تواند سبب همکاری بیشتر و ارتباط مستمر بین صنعت پتروشیمی و مجموعه های دانش بنیان شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی یادآور شد: به منظور همکاری پارک فناوری پردیس و سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای تأمین اقلام راهبردی صنعت پتروشیمی در طرح های در حال احداث استفاده می شود.

شهیدی نیا تأکید کرد: این سازمان از برگزاری تورهای فناورانه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی استقبال خواهد کرد تا بیش از پیش شاهد توسعه همکاری های لازم با شرکت های دانش بنیان در منطقه باشیم.

 

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش:

سهم سی ان جی در سبد سوخت خودروها به ۳۰ درصد می رسد

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از افزایش سهم سی ان جی در سبد خودروها به ۳۰ درصد تا افق ۱۴۰۴ خبر داد.

رضا کاظم نژاد با اشاره به اهمیت امضای قرارداد تولید ۴۵ هزار خودرو دوگانه سوز تاکسی و وانت بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و ایران خودرو اظهار کرد: این کار گام مهمی بود که در بخش تولید کارخانه ای خودروهای دوگانه سوز در دولت سیزدهم برای نخستین بار برداشته شد.

به گفته وی، در صورت بسترسازی مناسب، انعقاد چنین قراردادهایی در اولویت برنامه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خواهد بود تا با حمایت شرکت مذکور روند تولید و تبدیل خودروهای دوگانه سوز شتاب بیشتری بگیرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: هم اکنون سهم سی ان جی در سبد سوخت کشور ۲۱.۲ درصد معادل مصرف روزانه ۲۲.۴ میلیون مترمکعب سی ان جی بوده که براساس افق تعریف شده در سال ۱۴۰۴ مقرر شده است مصرف سی ان جی در بخش حمل ونقل (خودروهای سبک) به ۳۰درصد افزایش یابد. کاظم نژاد با اشاره به چالش های صنعت سی ان جی تصریح کرد: اصلاح فاصله منطقی قیمت سوخت بنزین و گاز از جمله مواردی است که باید بررسی و توسط مراجع ذی صلاح تصمیم گیری شود. وی در ادامه توضیح داد: افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خودرو مستلزم این است که قیمت سوخت اصلاح شود و با مابه التفاوتی که بین قیمت سوخت مایع و بنزین ایجاد می شود، مشوقی برای طیف بازار مصرف و افزایش اقبال عمومی برای توسعه هرچه بیشتر این سوخت فراهم شود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: در این مسیر باید از فناوری روزآمد و کارآمد استفاده شود که در بخش تبدیل کارگاهی خودروها این مهم به زودی اتفاق خواهد افتاد و آن استفاده از لوازم و ملزومات نسل ۴ است که کارآیی بهتر و مصرف گاز کمتری خواهد داشت.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای کسب نتیجه قابل قبول در این عرصه نیاز است بین نهادها و سازمان های مرتبط در توسعه صنعت سی ان جی اعم از وزارت نفت، وزارت صمت، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور، خودروسازان، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات سوخت و... وحدت رویه ایجاد شود. کاظم نژاد با اشاره به ضرورت افزایش سهم داخلی سازی و توان مهندسی در تولید تجهیزات تصریح کرد: به این منظور نیاز است تا برنامه های مدونی به منظور گسترش دامنه ساخت داخلی قطعاتی مانند مخازن و کیت ها انجام شود تا نه تنها بازار داخلی از تجهیزات اشباع شود، بلکه زمینه و شرایط صادرات این تجهیزات نیز فراهم آید.

وی از دیگر برنامه های در حال اجرای این شرکت خبر داد و گفت: ظرفیت برای دوگانه سوز کردن خودروهای دیزلی وجود دارد تا این خودروها هم از سوخت دیزل و هم سی ان جی بتوانند استفاده کنند تا با مدیریت مصرف بهینه سوخت بخشی از مصرف گازوئیل از این طریق کاهش یابد.

 

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران:

ظرفیت روزانه انتقال گاز ۱۱۰ میلیون مترمکعب افزایش می یابد

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در بازدید از مراحل آزمون و راه اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان ۸، اعلام کرد که با بهره برداری از این تاسیسات توان انتقال گاز کشور در آینده نزدیک، روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب دیگر افزایش می یابد. مهدی جمشیدی دانا اظهار کرد: در تاسیسات ارسنجان ۸، چهار واحد توربوکمپرسور گازی نصب شده که سه واحد آن، آزمون ۷۲ ساعت را پشت سر گذاشته و یک واحد دیگر هم در حال راه اندازی اولیه است.

وی افزود: راه اندازی کامل این تاسیسات سبب افزایش پایداری انتقال گاز و به دنبال آن افزایش روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی دیگر خواهد شد.

محمد سیفی، سرپرست منطقه ۵ عملیات انتقال گاز نیز در این بازدید گفت: مجتمع تاسیسات تقویت فشار گاز ارسنجان در ۲۰ کیلومتری شهرستان ارسنجان فارس با دو ایستگاه بر روی خطوط چهارم و هشتم سراسری فعال است.

براساس این گزارش، منطقه ۵ عملیات انتقال گاز با بهره مندی از خطوط لوله فشار قوی و تاسیسات تقویت فشار گاز شامل بیش از ۱۷۰۰ مگاوات یونیت، وظیفه انتقال حدود ۷۰ درصد گاز تولیدی کشور را در گستره ای به وسعت استان فارس و بخش هایی از استان های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و یزد عهده دار است.

 

ظرفیت فرآورش گاز پالایشگاه دوم پارس جنوبی افزایش یافت

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گازی پارس جنوبی اعلام کرد ظرفیت فرآورش گاز و محصولات جانبی در این پالایشگاه افزایش یافته است.

حسین باغبان در این باره گفت: با برنامه ریزی و انجام اقدام های مهم اجرایی، ظرفیت تولید گاز و محصولات جانبی در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی افزایش یافته است. وی با اشاره به انجام مهم ترین اقدام ها برای افزایش تولید در پالایشگاه دوم پارس جنوبی اظهار کرد: پروژه بسیار مهم مرکاپتان زدایی میعانات گازی (DMC) در مرحله راه اندازی اولیه قرار دارد.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: انجام به موقع و کامل عملیات تعمیرات اساسی با انجام اقدام های نوآورانه در سال ۱۴۰۰ و تأمین شرایط پایدار برای تولید زمستانی، از دیگر دستاوردهای مهم در حوزه افزایش تولید در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی است.

باغبان با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، رشد و جهش تولید در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی هدف گذاری شده است، افزود: عملیات رفع تنگناهای عملیاتی و ارتقا و روزآمد کردن سیستم های کنترل کمپرسورهای پروپان در این پالایشگاه همسو با رشد و جهش تولید با موفقیت به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: پروژه اندازه گیری کمی و کیفی گاز صادراتی در این پالایشگاه در کوتاه ترین بازه زمانی ممکن با تلاش شبانه روزی متخصصان و کارکنان جوان راه اندازی شده و مسیر تولید پایدار گاز و محصولات جانبی را بسیار هموار کرده است.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی یادآور شد: عملیات معادل یابی مواد شیمیایی بویلر و واحد ۱۲۹ نیز با انجام اقدام های اصلاحی با موفقیت تکمیل شده و این پالایشگاه را در مسیر درخشان رشد و تولید پایدار و مستمر قرار داده است.