رئیس جمهوری در گفت وگوی تلفنی با همتای ترکمنستانی:

همکاری های مطلوبی برای اجرای  قرارداد سوآپ گاز انجام شده است 

رئیس جمهوری در گفت وگوی تلفنی با همتای ترکمنستانی خود گفت: در زمینه روابط گازی و اجرایی شدن سوآپ گازی ترکمنستان - آذربایجان از ایران، همکاری های مطلوبی شده است.

سیدابراهیم رئیسی در گفت وگوی تلفنی با قربان قلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان با تشکر از میزبانی این کشور برای برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) گفت: در زمینه همکاری های گازی و اجرایی شدن سوآپ گازی ترکمنستان - آذربایجان از ایران گام های خوبی برداشته شده است.

وی بر همکاری های مشترک در زمینه حمل ونقل و ترانزیت کالا بین دو کشور تأکید کرد و افزود: با تلاش سران دو کشور، اقدام های خوبی در زمینه تقویت روابط مرزی انجام شده و با پیگیری دو کشور برخی موانعی که وجود دارد، می تواند برداشته شود.

رئیس جمهوری درباره همکاری های علمی و فناوری بین تهران - عشق آباد، تصریح کرد: در سفر به ترکمنستان، تعدادی از محصولات دانش بنیان ایران در زمینه های پزشکی و پیراپزشکی به کشور ترکمنستان اهدا شد تا بتوانیم همکاری های خوبی در زمینه های دانش بنیان و پزشکی داشته باشیم. رئیس جمهوری ترکمنستان نیز در این گفت وگوی تلفنی با تأکید بر اهمیت همکاری ها بین کشورهای همسایه گفت: روابط بین ترکمنستان و ایران، با تمدن هزار ساله باید در قالب همکاری در سازمان های بین المللی نیز ادامه یابد. قربان قلی بردی محمداف، قرارداد سوآپ گازی بین آذربایجان و ترکمنستان از خاک ایران را مهم دانست و خواستار ایجاد کمیسیون مشترک همکاری در این زمینه میان سه کشور شد. وی با تأکید بر حمایت مشترک از توسعه روابط دوجانبه بین ایران و ترکمنستان اظهار کرد: دولت های ایران و ترکمنستان برادر هستند و من برای کشور ایران آرزوی آبادانی و صلح دارم.

 

رئیس کل بانک مرکزی:

درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یافت

 رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و میعانات در امسال ابراز امیدواری کرد که این روند تا پایان سال نیز تداوم و بهبود خواهد داشت. علی صالح آبادی، در گردهمایی رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، گسترش مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان را بسیار مهم، حیاتی و دارای اهمیت راهبردی دانست و گفت: بانک مرکزی دخالتی در تعیین قیمت ارز در سامانه نیما ندارد و توافق بین صادرکننده و واردکننده، تعیین کننده نرخ حواله ارز در این سامانه است. وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده که به مراتب بیش از رقم کل پارسال است، افزون بر این تاکنون ۳۶ میلیارد دلار تأمین ارز در کشور رخ داده که این رقم، معادل کل پارسال است. رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و میعانات در سال ابراز امیدواری کرد که این روند تا پایان سال نیز تداوم و بهبود خواهد داشت. صالح آبادی تصریح کرد: اقدام های خوبی درباره آزادسازی منابع ارزی کشور انجام شد که توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داده است.

 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:

نگاه ویژه کمیسیون انرژی به رفع مشکلات  سرمایه انسانی صنعت نفت

 رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون انرژی به همراه بعضی دیگر از کمیسیون های مجلس شورای اسلامی به مشکلات منابع انسانی وزارت نفت نگاه ویژه دارد.

فریدون حسنوند در بازدید از منطقه عملیاتی پارسیان، در نشست مشترک کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با گروه اجرایی پروژه احداث ایستگاه تقویت فشار گاز وراوی و مسؤولان استانی در محل اجرای این طرح گفت: این اطمینان خاطر را می دهم که یکی از دغدغه های جدی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به همراه بعضی دیگر از کمیسیون ها، رسیدگی به مسائل منابع انسانی است؛ زیرا در تنوع قراردادهای استخدامی، تضییع حقوق رخ داده و ما به دنبال این هستیم که احقاق حق شود و انگیزه این نیروها در حوزه مادی تأمین شود. وی ادامه داد: متوجه هستیم در کشورهای پیرامونی ما شرایط حقوقی و رفاهیات کارکنان به چه صورت است؛ اما با درک تنگناهای دولت، به دنبال آن هستیم که سرمایه های علمی، فکری و نیروهای انسانی و مدیریتی از کشور خارج نشوند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به وسعت کشور، کارهای بزرگی که در حال انجام است، نویدبخش آینده ای درخشان برای نسل های جوان است. حسنوند در ادامه گفت: نباید امیدواری را به یأس و نامیدی در جامعه تبدیل کنیم؛ زیرا انجام کارهای بزرگی که اکنون جزو کارهای روزمره و عادی است، در گذشته از آرزوهای ما بود، بنابراین باید توسعه خودباوری، اعتماد به نفس و امیدآفرینی جزو وظایف همه ما باشد.

وی اظهار کرد: در کنار رسیدگی به حوزه های فنی و تخصصی و نگاه ویژه به مسؤولیت های اجتماعی و منابع انسانی، به دنبال این هستیم که از این تجربه ها در دیگر جاها استفاده و با انتقال امیدآفرینی به جامعه، مسیر توسعه و پیشرفت کشور تسهیل شود. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به خود می بالیم که چنین نیروهای وفادار به اسلام، انقلاب، رهبری و مردم عزیز داریم و بی شک همه ما در دولت و مجلس، در جبهه انقلاب و زیر سایه ولایت و رهبری در حال خدمت هستیم.

حسنوند ادامه داد: بسیاری در بیرون از کشور و افراد نادان در داخل کشور، به دنبال صدای شکستن استخوان های انقلاب هستند؛ اما به لطف خدا هر روز استحکام نظام بیشتر می شود. وی در پایان گفت: امروز باید تمرکز همه ما بر اقتصاد، معیشت و بحث تولید باشد تا در کنار آن بتوانیم بنیان های مذهبی، دینی و فرهنگی را مستحکم کنیم تا این انقلاب به اهداف ترسیم شده آن از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نایل آید.

 

سخنگوی دولت:

امضای قرارداد سوآپ گازی از دستاوردهای مثبت دولت سیزدهم است

سخنگوی دولت گفت: در این مدت از آغاز دولت، شاهد تحولات بسیاری در بخش دیپلماسی اقتصادی بوده ایم. حضور و عضویت در سازمان شانگهای و حضور در نشست سران اکو و امضای قرارداد سوآپ گازی از دستاوردهای بسیار مطلوب در این چند ماه است.

علی بهادری جهرمی با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور به مجلس شورای اسلامی گفت: جهت گیری دولت در بودجه، کمک و برنامه ریزی برای تحقق رشد ۸ درصدی است. فعال سازی و جلب مشارکت خصوصی - عمومی و مردم برای تحقق این رشد اقتصادی 8درصدی است و دولت همه تلاش خود را انجام می دهد تا این رشد ایجاد شود.

وی با تشریح محورهای مهم بودجه سال آینده افزود: اگر بخواهیم از دو محور اساسی در بودجه یاد کنیم، یکی خط قرمز قرار دادن هرگونه اقدام یا تصمیم تورمی است. دولت تلاش دارد بدون خلق پول، تورم را مهار و امکان فعالیت را برای فعالان بخش خصوصی فراهم کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در حوزه عمرانی شاهد تحرک جدی در سال آینده خواهیم بود. دولت بنای کلنگ زنی جدید ندارد؛ بلکه کار ویژه و اصلی خود را تکمیل طرح های نیمه تمام قرار داده و سال آینده شاهد تکمیل طرح های نیمه تمام در کشور خواهیم بود.

بهادری جهرمی عنوان کرد: در حوزه توسعه پالایشگاه، ساخت پالایشگاه جدید با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز، همچنین توسعه پالایشگاه آبادان در لایحه بودجه پیش بینی شده است.

وی اولویت دولت را کار برای مردم و درگیر نشدن در مسائل حاشیه ای دانست و افزود: این دولت با روی باز از نقد دلسوزانه و تذکرات مردم و رسانه ها استقبال می کند و مورد بحث و بررسی قرار می دهد. اگر جایی به اصلاح نیاز باشد، دولت اصلاح می کند؛ اما باید میان بانیان وضع موجود و دلسوزان تفکیک قائل شد.

سخنگوی دولت درباره فعال شدن دیپلماسی اقتصادی دولت گفت: ۱۰۰ روز زمان برای به نتیجه رسیدن برنامه ها، زمان کوتاهی است؛ اما در این مدت شاهد تحول بسیاری بودیم. حضور و عضویت در سازمان شانگهای و حضور در نشست سران اکو (سازمان همکاری های اقتصادی) و امضای قرارداد سوآپ گازی از دستاوردهای بسیار خوب در این چند ماه است.

 

در جریان حضور وزیر نفت در کمیسیون عمران مجلس

نحوه تهاتر نفت با بدهی پروژه های عمرانی تشریح شد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی نحوه تهاتر نفت خام با بدهی پروژه های عمرانی و گزارش مقدار فروش نفت در این کمیسیون خبر داد.

عبدالجلال ایری با اشاره به نشست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که با حضور جواد اوجی، وزیر نفت برگزار شد، گفت: وزیر نفت در این نشست گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در زمینه فروش نفت و گزارشی درباره تهاتر این کالای راهبردی با بدهی پروژه های عمرانی ارائه کرد.

وی افزود: وزیر نفت در این نشست اعلام کرد که این مجموعه آمادگی کامل برای تهاتر نفت با دستگاه های اجرای متقاضی و پیمانکاران طلبکار را دارد؛ اما برای این کار نخست باید دستگاه ها از جمله وزارت راه و شهرسازی درباره تهاتر نفتی درخواست ارائه دهند، سپس طبق ضوابط وثیقه ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: از طرفی طلبکاران نیز باید از سازمان برنامه و بودجه در این باره مجوز بگیرند و این سازمان، رقم طلب آنها را به صورت مشخص به وزارت نفت اعلام کند، از سوی دیگر دریافت کنندگان هم باید برای فروش نفت، ظرفیت بازار جدیدی ایجاد کنند و از مشتریان سنتی وزارت نفت استفاده نکنند.

ایری تصریح کرد: وزیر نفت همچنین از عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود درباره فروش نفت گزارشی ارائه کرد که در این گزارش اعلام شد وضع فروش نفت و میعانات گازی نسبت به دوره مشابه پارسال، رشد قابل توجهی داشته و پول همه آنها هم وصول شده است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان در کشور پرداخت می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هم اکنون ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می شود که عمده آن را پردرآمدها مصرف می کنند، در حالی که کسی نسبت به این موضوع اعتراض ندارد؛ اما دولت سعی بر تغییر این روال دارد. سیدمسعود میرکاظمی به تشریح جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: در سال های گذشته زیرساخت های بسیار خوبی در کشور توسعه یافته و سرمایه گذاری های بسیاری انجام شده؛ اما با وجود نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و امکانات زیرساختی بسیار، وضع اقتصادی بهبود نیافته است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی اقتصاد و بودجه سال آینده، کاهش بیکاری و بهبود وضع معیشت مردم است، افزود: حرکت به سمت بهره وری بالا، افزایش نرخ سرمایه گذاری و رشد اقتصادی از اولویت های بودجه سال ۱۴۰۱ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر تورم تصریح کرد:  ارز ۴۲۰۰ تومانی نامعادله اقتصاد در کشور بود. حذف این نوع ارز ممکن است سبب تورم مستقیم و غیرمستقیم شود؛ اما بخش قابل توجهی از آن چون پایه پولی را اصلاح می کند، قابل جبران است؛ البته حمایت دولت به قوت خود باقی است، اما شکل حمایت اصلاح خواهد شد.

میرکاظمی عنوان کرد: هم اکنون ۸۵ میلیارد دلار یارانه پنهان پرداخت می شود که عمده آن را پردرآمدها مصرف می کنند، در حالی که کسی نسبت به این موضوع اعتراض ندارد؛ اما دولت سعی بر تغییر این روال دارد.

وی درباره تأثیر مذاکرات هسته ای در تدوین لایحه بودجه عنوان کرد: در حالی که در ۸هشت سال گذشته برجام به نتیجه رسیده بود؛ اما تحریم بیشتر و شدیدتر شد، از این رو صلاح نیست فعال اقتصادی بیشتر از این معطل باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اقتصاد کشور نباید به نتیجه مذاکرات گره زده شود، بنابراین بودجه امسال و برنامه اقتصادی مبتنی بر روند کنونی است؛ اما اگر گشایشی حاصل شد، از آن استفاده می شود.

میرکاظمی در مورد وضع فروش نفت در سال آینده افزود: در این خصوص پیش بینی خوش بینانه ای نداشته ایم، به طوری که هم اکنون قیمت جهانی هر بشکه نفت بیش از ۶۰ دلار است و بالاتر از آن هم پیش بینی می شود؛ اما ما قیمت پایین تر را در نظر گرفته ایم یا برای صادرات نفت یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز مطرح بود که باز هم آن را فقط یک میلیون و ۲۰۰ در نظر گرفته ایم که حتی از مقدار واقعی نیز می تواند پایین تر باشد تا ریسک کسری بودجه را به حداقل برسانیم.

وی درباره فروش نفت به نیروهای مسلح نیز تصریح کرد: این موضوع در سال های گذشته هم وجود داشته و اکنون تکرار شده است.