درس هایی از زندگی فاطمی در محضر حضرت زهرا(س)

الگو گرفتن از دخت گرامی رسول خدا (ص)

ایام فاطمیه بهترین زمان برای تمرین سبک زندگی فاطمی است. حضرت فاطمه(س) در تمام لحظات عمر خود در انجام وظایف خانوادگی و تربیتی و فراهم آوردن آسایش و آرامش خانه، الگویی بی نظیر بودند. خانم ها و دختران امروزی بیش از پیش به سبک زندگی فاطمی نیازمندند. صداقت، عصمت، حلم، درایت، مدیریت، تربیت فرزند، علاقه مندی به همسر و بعد عبادی حضرت زهرا(س) از جمله مواردی است که انسان می تواند با الگوگیری از آنها به سبک زندگی دینی برسد. به کارگیری سبک زندگی فاطمی مقدمه ای برای رسیدن به کمالات دنیوی و اخروی است. امروز دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف شوم خود به دنبال برچیدن حیا، عفت و پاکدامنی از جامعه بانوان هستند. وقتی بتوانند جامعه ای زنان و دختران را متزلزل کنند، قطعا پایه های زندگی و جامعه را از بین می برند و کانون گرم خانواده تبدیل به کانون جنگ و جدال، تبدیل می شود. با توجه به چنین حساسیت هایی، در مطلب پیش رو کوشیده ایم تا به طور اجمالی به برخی ویژگی های زندگی و خصوصیات حیات طیبه فاطمه زهرا(س) اشاره ای کنیم.

یاوری برای رسیدن به کمال همسر

حضرت زهرا(س) برای رسیدن به کمالات، یاور امام علی(ع) بودند. پاسخ صریح و زیبای امام علی(ع) به پیامبر(ص)، در فردای عروسی موید همین حرف است. امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س) را بهترین یار و مددکار در طاعت حق، معرفی می کنند. وقتی پیامبر(ص) از ایشان پرسید که زهرا (س) را چگونه یافتی، فرمود:«فاطمه چه خوب یاوری برای اطاعت الهی است». خانم ها به خاطر روح لطیفی که دارند، می توانند یاوری خوب و دقیق باشند. اگر یک الگوی خوبی در زندگی خود داشته باشند و بتوانند الگوبرداری کنند، بسیاری از مشکلاتی که الان در خانواده ها وجود دارد، برطرف می شود. الگویی هم بالاتر از خانم فاطمه زهرا(س) وجود ندارد.

عفت و حیا

عفت و حیا نیروی باطنی انسان است و در روایات دینی عفت از لوازم تقوا و ایمان برشمرده شده است.حضرت فاطمه(س) در عفت و حیا نیز نمونه بود، از کودکی سرشت او تجلی گر عفت بود، روایت شده است، چون آن حضرت از خانه بیرون آمد تا برای باز پس گرفتن فدک نزد خلیفه اول برود، چنین حجابی در برداشته است: «او روسری بر سر داشت و در چادر خود فرورفته بود، در حالی که انتهای چادرش زیر پایش می ماند». امیر مومنان علی(ع) فرمود: «وقتی پیامبر(ص) از اصحاب پرسید، چه چیزی برای زن نیکوتر است، همه از جواب عاجز بودند، وقتی سوال را از فاطمه پرسیدم، فرمود: بهترین و نیکوترین چیز برای زن این است که هرگز در معرض دید نامحرم واقع نشود، نه مرد نامحرم او را ببیند نه مرد نامحرم را ببیند، وقتی پیامبر(ص) از این پاسخ آگاه شد، بسیار خشنود شد و فرمود: پاسخ درستی داده است، او پاره تن من است». اگر بانوان تنها همین موضوع را فقط از حضرت درس بگیرند، عفت و حیا در پوشش که کمرنگ شده به جامعه برمی گردد، ایمان و تقوا در سایه عفت اجتماعی تامین می شود. چه مردان و چه زنان باید در عفت، حیا و نوع پوشش از فاطمه سرمشق بگیرند.

دعا برای همسایه

خانم فاطمه زهرا(س) سفارش ویژه ای به حفظ احترام همسایه دارند. امام کاظم(ع) به نقل از پدر بزرگوارشان(علیهم السلام) فرموده اند: «هرگاه فاطمه(س) دعا می فرمودند، برای مومنین و مومنات دعا کرده و برای خود اصلا دعایی نداشتند. به ایشان عرض شد: ای دختر رسول خدا(ص) شما برای مردم دعا می کنید، چرا برای خویش دعا نمی فرمایید، فرمودند: ابتدا همسایه، سپس اهل خانه».

الگوی حضرت حجت(عج)

باید برای اصلاح همه ابعاد زندگی الگوهای برتری داشت که برای همه سرمشق باشند، ائمه معصومین(علیهم السلام) برای خود الگو داشتند و امام زمان(عج) به عنوان خاتم الائمه شیعه نیز برای خود الگو دارد و بر اساس رفتار آن الگو عمل می کنند، آن حضرت می فرماید: «الگوی من دختر رسول خداست». به راستی باید دقت داشت و دریافت که چه خصوصیاتی در این خانم بزرگوار، نمونه و سرآمد بانوان عالم وجود دارد که امام زمان(عج) از آن الگو می گیرد و اما ممکن است برخی شیعیان و محبان اهل بیت(علیهم السلام) از آن غافل باشند.

احترام به همسر

داستان زندگی کوتاه حضرت زهرا(س) سراسر، عشق و محبت نسبت به شوهر و فرزندان است. بانوان دیگر باید از ویژگی های ایشان الگو بگیرند تا زندگی در پرتو نور صبر زیبا شود. باید به این نکته اشاره داشت که از امتیازهای یک بانوی مسلمان، توفیق او در همسرداری است. اگر در میان زن و شوهر یکی از آنها فداکارتر، اهل عفو و گذشت بیشتری در زندگی باشد، مطمئنا کار به مشاجره و نزاع خانوادگی منجر نخواهد شد؛ بنابراین کم توقع بودن، گلایه نکردن، صبر و استقامت داشتن در سختی های زندگی، می تواند کمک شایانی به استحکام ارکان خانواده کند.

 

شهيد غريب

«روايتي از اسارت شهيد تندگويان» عنوان فرعي کتاب «شهيد غريب» نوشته جليل جباري است. کتاب را معاونت تبليغات و روابط عمومي سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران منتشر کرده است و با خواندن آن می توان به درک و شناختی عمیق تر نسبت به تنها وزیر شهید جمهوری اسلامی ایران رسید. برای اینکه تا حدودی با فضای کتاب و شخصیت این شهید بزرگوار آشنا شوید، تنها به بخشی از مقدمه این کتاب اشاره می کنیم و آن را می خوانیم: «شهيد تندگويان در اواسط سال 1359، به دعوت شهيد رجايي و به گزينش شهيد بهشتي، به اين کابینه مکتبي دعوت شد و به عنوان وزير نفت جمهوري اسلامي مشغول به کار شد.ايام وزارت تندگويان، همزمان با شروع جنگ تحميلي بود و او در اين مدت يک ماه و چند روز، هيچ گاه در پشت ميز آرام نگرفت و اسير عنوان نشد و يک وزير تمام عيار بسيجي بود. تندگويان در اين مدت چندين مرتبه به آبادان سفر کرد و اگر تدبير او نبود، اثري از پالايشگاه آبادان باقي نمي ماند.شهيد تندگويان در سفر آخرش به پالايشگاه آبادان در روز 9/8/1359 در جاده ماهشهر به آبادان همراه با معاون و چند تن از همکاران خود توسط نظاميان بعثي ربوده و به عراق برده شد. هنگامي که بعثي ها قصد اعدام اسرا را داشتند، تندگويان با ايثارگري حديث شجاعت و مقاومت سر داد و با معرفي خود به عنوان وزير نفت جمهوري اسلامي ايران جان همراهانش را نجات داد.به گفته همراهان شهيد تندگويان، ايشان با صبر و استقامت بي نظير و با تکيه بر يگانه محبوبش و توکل بر خدا با تحمل شکنجه هاي گوناگون در حال گذراندن ايام اسارت بود، ولي دشمن حتي وجود در بند او را هم نتوانست تحمل کند و در پگاهي به خون نشسته، اين غريب دردآشنا را به شهادت رساند و چه شايسته رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه اي تندگويان را «شهيد غريب» خواندند.

 

آیین های کهن

اسلام و معارف درخشان آن در مقابل سنت ها و آیین های اقوام و مللی که به این دین گرویده اند و مسلمان می شوند، واکنش های مختلفی را دارد. این واکنش ها بسته به جنس و نوع آن سنت به سه دسته تقسیم می شوند:

1-آن سنت و آیین، مخالف آموزه های شریعت اسلام بوده با آنها مقابله کرده و آنها را رد می کند، مانند زنده به گور کردن دختران اعراب جاهلی.

2- آن سنت و آیین موافق و مطابق با آموزه های دین اسلام است؛ از این رو اسلام آنها را قبول و تایید می کند، مانند سنت پاکیزگی، رفع کدورت و صله رحم در عید نوروز ایرانیان.

3- آن سنت؛ سنخیت یا عدم سنخیتی با آموزه های دین اسلام ندارد و انجام آن مخالفتی با احکام الهی نمی کند و دین اسلام هم آنها را رد نمی کند، مانند خیلی از رسوم و آیین های محلی اقالیم مختلف جهان اسلام، مانند نوع پوشش، صحبت کردن، مراسم ازدواج و ...

در مواردی اسلام برخی رسوم را طبق مبنای فوق اصلاح کرده و قسمت هایی را رد و قسمت هایی از آن را تایید می کند. بر این اساس متوجه می شویم که سنت باستانی شب یلدا تا جایی که مستلزم احیای آموزه هایی چون صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و صمیمیت در خانواده و... شود، خوب و پسندیده است و مورد تایید اسلام قرار می گیرد، اما اگر در اجرای این سنت ها دچار افراط کاری شویم، مانند غیبت کردن، دروغ گفتن، اسراف در مخارج، چشم هم چشمی و آوردن فشار مالی نامناسب به خانواده، قطعا مخالف احکام دین اسلام بوده و مردود است.