بهداشت و درمان صنعت نفت   

بازدید مشاور امور زنان و خانواده وزیر نفت از بیمارستان نفت تهران

همزمان با گرامیداشت روز پرستار و تبریک این روز به جامعه پرستاری، زینب قیصری، مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده از بیمارستان صنعت نفت تهران بازدید کرد.  قیصری با اشاره به اینکه پرستاران در دو سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی، خدمات بی شائبه و طاقت فرسایی به هم نوعان خود ارائه کرده اند، هدف ازاین بازدید را قدردانی از زحمات جامعه پرستاری صنعت نفت که سلامت خود را برای التیام بخشی هموطنان به خطر انداختند، عنوان کرد. وی با بیان اینکه بانوان شاغل در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، افزون بر وظیفه مهم مادری، توانسته اند در بخش های مختلف درمانی نیز نقش آفرینی کنند، افزود: نقش کلیدی بانوان درپویایی و نشاط جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ آنها توانسته اند در کنار مسؤولیت مادری، در حوزه کار و اشتغال نیز بخوبی ایفای نقش کنند. وی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در زمینه «حمایت از فرزندآوری و منافع خانواده ها، سلامت و جان زنان ایرانی» تاکید کرد: به منظور هم افزایی و کاهش مشکلات پرستاران و بانوان صنعت نفت، با نمایندگان امور زنان و خانواده چهار شرکت اصلی و شرکت های مستقل ستادی، نشست های جداگانه ای خواهد داشت.

مشاور مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در امور زنان و خانواده نیز گفت: این سازمان به دلیل ماهیت کاری که دارد، نزدیک به 48درصد جمعیت آن را بانوان تشکیل می دهند. طاهره جعفری با اشاره به حضور فعال و همکاری بی شائبه بانوان شاغل دراین مجموعه، بر لزوم توجه و مساعدت هرچه بیشتر به بانوان برای پیشبرد اهداف تاکید کرد. وی با بیان برخی مشکلات و چالش های مربوط به این بخش ازجامعه زنان به عنوان سرپرست خانواده، کاهش سن بازنشستگی، پرداخت های مالی و پوشش بیمه مادر برای فرزندان را از موارد مهم برشمرد. در بازدید مشاور زنان و خانواده وزیر نفت از بیمارستان صنعت نفت تهران، مریم ستوده، رئیس مددکاری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت؛ مریم بیاگوی، پزشک طب صنعتی و مسؤول بسیج خواهران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و زهرا نوری، رئیس پرستاری بیمارستان صنعت نفت تهران نیز مواردی با محوریت کاهش مشکلات پرستاران مطرح کردند.

 

    پالایشگاه سرخون و قشم

بومی سازی  تجهیزات ژنراتور TG-901A 

قطعات خاص و پیچیده توربین ژنراتور TG-901A با همکاری شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و شرکت های دانش بنیان ایرانی ساخته شد. پارسا پروین، سرپرست شرکت پالایش گازسرخون و قشم گفت: با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی و نهادینه شدن فرهنگ خوداتکایی درانجام تعمیرات اساسی و بازسازی قطعات یدکی اصلی توربین های گازی، قطعات خاص این ژنراتوربا تکیه بر توان متخصصان واحد تعمیرات مکانیک شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، باهمکاری شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته شد. وی با بیان اینکه ژنراتورها، یکی از مهم ترین تجهیزات هر واحد صنعتی، بویژه پالایشگاه های گاز کشور هستند، افزود: تحریم فرصتی شد تا جوانان متعهد، به فناوری ساخت قطعات خاص و پیچیده مورد نیاز این توربین ها که پیش از این در اختیار چند کشور خارجی بود، دست یابند. سرپرست شرکت پالایش گاز سرخون و قشم گفت: توربین ژنراتور TG-901A پس از انجام تعمیرات اساسی از سوی جوانان نخبه و کارآزموده و آزمون های استاندارد، راه اندازی و در چرخه تولید پالایشگاه گاز سرخون و قشم قرار گرفته است. پروین با بیان اینکه قطعات داخلی این توربین به وسیله شرکت های دانش بنیان در کمترین زمان ممکن و با هزینه 70میلیارد ریال ساخته شده است، تصریح کرد: اگر قطعات این توربین ژنراتور در کشور سازنده ساخته و تعمیر می شد، باید برای آن بیش از 400 میلیارد ریال هزینه می کردیم؛ اما با توان متخصصان توانمند داخلی بیش از370 میلیارد صرفه جویی شد. وی با اشاره به اینکه قیمت کنونی نمونه مشابه مشابه خارجی توربین ژنراتور TG-901A، بیش از 2 میلیون دلار برآورد شده است، اظهار کرد: ساخت اقلام پیچیده این توربین در داخل، همچنین تعمیر و راه اندازی آن به وسیله کارشناسان توانمند شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، موجب شد تا از از خروج میلیون ها دلار ارز از کشور جلوگیری شود. پروین تصریح کرد: با تلاش مهندسان جوان نخبه و کارآزموده شرکت پالایش گاز سرخون و قشم، هم اکنون حدود 90 درصد ازقطعات سخت افزاری و نرم افزاری در این پالایشگاه بومی سازی شده است.

 

    شرکت پایانه های نفتی ایران 

دریافت مدرک تعمیرات زیرآبی برای نخستین بار

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران، ازدریافت مدرک تعمیرات زیرآبی و ساخت شناورها (DOCK) از سوی این شرکت و تحت نظارت سازمان بنادر و دریانوردی برای نخستین بار خبر داد. عباس اسدروز با اشاره به اینکه عملیات دریایی به عنوان یکی از بخش های کلیدی باید چابکی لازم را داشته باشد؛ زیرا سرعت عملیات آن به طور مستقیم با رضایتمندی مشتریان ارتباط دارد، تصریح کرد: متخصصان این بخش با وجود همه محدودیت ها و کمبودها اجازه نداده اند کوچک ترین وقفه ای در عملیات روی دهد.

وی افزود:به منظور تحقق شعارسال، همچنین تقویت عملیات ناوگان دریایی شرکت، قایق بهمن 6 برای انجام تعمیرات اساسی با استفاده از تجیهزات و قطعات تولید داخل و متخصصان عملیات دریایی از آب بیرون کشیده شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران یادآوری کرد: برای انجام تعمیرات اساسی لازم است یدک کش از آب خارج و اقدام هایی همچون خزه زدایی، رنگ آمیزی، تعمیر و تعویض قطعات و ماشین آلات آسیب دیده و تعویض صفحات فرسوده بدنه، مخازن و همه لوله های ماشین آلات و مخازن طبق شرح کار مصوب انجام شود.

اسدروز تصریح کرد: با راه اندازی داک در جزیره خارک، نه تنها از فرستادن شناور به خارج از جزیره برای تعمیر بی نیاز می شویم؛ بلکه می توانیم نیازهای دیگر مناطق را نیز تأمین کنیم.

 

    شرکت ملی حفاری ایران

حذف بارنامه کاغذی با   سامانه بارنامه الکترونیکی

رئیس حراست شرکت ملی حفاری ایران، از طراحی، نصب و راه اندازی سامانه بارنامه الکترونیکی با همکاری اداره حراست و مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات در این شرکت خبرداد.

سیاوش سهرابی مقدم گفت: این نرم افزار به پیشنهاد و پیگیری مستمر اداره حراست و با تلاش همکاران مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی حفاری ایران برای نخستین بار، طراحی  و کاربردی شده است.

وی با بیان اینکه پیش از این، بارنامه ها به صورت کاغذی صادر می شد و معایبی داشت، پایش کالا از مبدا تا مقصد را از مزیت های سامانه الکترونیکی عنوان کرد.

رئیس حراست شرکت ملی حفاری ایران، تهیه این نرم افزار را در سطح شرکت ملی نفت ایران کم نظیر دانست و افزود: در دسترس بودن لحظه ای اسناد و بارنامه ها، حذف روزانه یکهزار و 500 برگ کاغذ و کاهش هزینه های بایگانی از دیگر مزیت های این سامانه است.

سهرابی مقدم گفت: هم اکنون میانگین روزانه 300 بارنامه الکترونیک در شرکت ملی حفاری ایران صادر شده که با تکمیل سامانه و بهره گیری کامل از آن، این رقم افزایش می یابد.

رئیس حراست شرکت ملی حفاری ایران با درخواست از مدیریت های مرتبط در همکاری مؤثر ومستمر با فناوری اطلاعات و ارتباطات تصریح کرد: تا روزآمدی کامل سامانه و رفع نواقص فنی احتمالی آن، اسناد و بارنامه های کاغذی موجود اسکن و در سامانه جدید بایگانی می شود.

 

    وزارت نفت

 حضور وزارت نفت در سومین نمایشگاه «تستا»

وزارت نفت و چهار شرکت اصلی آن، برای نخستین بار در سومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا) که با هدف شناسایی نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی و فناوری های توسعه یافته، حضوری فعال داشت.

در این نمایشگاه چهار روزه به نمایندگی از صنعت نفت، دو نشست با عناوین «عرضه و تقاضای فناوری ها و ارتقای نوآوری در زنجیره ارزش شرکت ملی گاز ایران» و «نیاز فناورانه پتروشیمی کارون و صنعت پلی یورتان کشور» برگزار شد.

تستا، نمایشگاه معکوس و مبتنی بر تقاضای فناوری است که در آن شرکت ها و سازمان های متقاضی، ظرفیت های توسعه ای و نیازمندی های فناورانه را مستند می کنند و آماده ارائه نیازمندی های فناورانه خود به صاحبان فناوری می شوند، از این رو این نمایشگاه با هدف شناسایی نیازهای پژوهشی و فناورانه، زمینه سازی برای تجاری سازی یافته های پژوهشی فناوری های توسعه یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری کشور برگزار می شود.

دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) به منظور تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت داخل، از سال 1397 اقدام به برگزاری نمایشگاه تقاضا محور تستا کرده است. این نمایشگاه 23 تا 26 آذرماه در محل نمایشگاه های بین المللی برگزار شد.

 

    پالایشگاه لاوان 

اشتغالزایی 20 هزار نفر با راه اندازی پروژه افزایش ظرفیت

مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان گفت: با راه اندازی طرح جامع بهبود فرایند و بهینه سازی ظرفیت پالایشگاه نفت لاوان، برای 20هزار نفر در این منطقه اشتغالزایی خواهد شد.

محمدعلی اخباری در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از طرح های توسعه ای پالایشگاه لاوان و بررسی روند اجرای تعمیرات اساسی درآن گفت: عملیات اجرایی ساخت مرحله جدید شرکت پالایش نفت لاوان و راه اندازی این پروژه برای افزایش ظرفیت پالایشگاهی مستقیم و غیرمستقیم، برای 20 هزار نفر شغل ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه جزیره لاوان با دارا بودن موقعیتی بسیار راهبردی در خلیج فارس، نقشی مهم در تأمین فراورده های نفتی و صادرات کشور دارد، افزود: با اجرای طرح های توسعه ای شرکت پالایش نفت لاوان، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار درغرب استان هرمزگان رقم خواهد خورد. مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان تأکید کرد: با تکمیل پروژه افزایش ظرفیت این پالایشگاه، برای همه مردم بومی استان هرمزگان، امتیازهای ویژه ای در استخدام و اشتغال به کار در مرحله تازه در نظر گرفته می شود.

اخباری تصریح کرد: پیش بینی کارشناسان طراح ساخت این پروژه، ایجاد اشتغال پایدار برای حدود 5 هزار نفر به صورت مستقیم است که طی برنامه زمان بندی در اجرا و پیشرفت پروژه، افراد را به کار خواهیم گرفت. شرکت پالایش نفت لاوان نزدیک به یک هزار و 400 نفر نیرو دارد که 320 نفر آن را بومیان جزیره لاوان تشکیل می دهند.

این پالایشگاه در 9 ماه گذشته درهمسویی با اهداف مسؤولیت های اجتماعی، ارتقای زیرساخت و محرومیت زدایی پروژه های مختلفی از جمله ساخت اسکله مسافربری و گردشگری شهید حاج قاسم سلیمانی را که پایان یافته، کلید زده است.

در سفر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به لاوان و بازدید آنها از دهکده مسکونی جزیره لاوان، اعتباراتی برای ساخت یک باب مدرسه 6 کلاسه، احداث زمین چمن مصنوعی، احداث پارک محله ای، تامین تجهیزات دندانپزشکی و خانه بهداشت، همچنین تکمیل وسایل آموزشی، تامین وسایل ورزشی و اهدای 500 تن قیریا معادل ریالی آن به مردم جزیره لاوان برای  آسفالت معابر اختصاص یافت. به کارگیری 50 نفراز جمعیت بیکار لاوان نیز از دیگر مواردی است که اعضای کمیسیون انرژی در سفر به جزیره لاوان بر آن تاکید کردند.

 

   شرکت گاز استان خراسان رضوی

ثبت بیش از 12 هزار پایش مصرف گاز در اداره های دولتی

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی از پایش مصرف گاز در بیش از 12هزار واحد اداری و دولتی این استان از ابتدای آذرماه تاکنون خبر داد.

از ابتدای آذر امسال تاکنون 12هزار و 500 مورد بازرسی و پایش مصرف گاز در اداره های مشهد و شهرستان های استان انجام شده است.

حسن افتخاری با اشاره به بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر الزام همه اداره ها، سازمان ها، مؤسسه ها و شرکت های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح و استانداری ها به رعایت الگوی مصرف انرژی و دمای رفاه اظهار کرد: شرکت گاز استان خراسان رضوی، برای اجرای دقیق این بخشنامه از ابتدای آذر امسال تاکنون 12 هزار و 500 مورد بازرسی از اداره های استان انجام داده که به صدور 479 اخطار و سه مورد قطع گاز منجر شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی با بیان اینکه این شرکت با تشکیل گشت های پایش، دمای رفاه اداره ها و ساختمان های دولتی را کنترل می کند، افزود: اداره ها و مؤسسات دولتی پرمصرف در مرحله نخست، اخطار کتبی دریافت می کنند و در صورت مشاهده مجدد رعایت نکردن صرفه جویی و دمای رفاه، جریان گازطبیعی آنها با هماهنگی استانداری قطع خواهد شد.

افتخاری، رعایت دمای رفاه 18 تا 21 درجه سانتیگراد در فضاهای داخلی و بسته و دمای 18درجه سانتیگراد در راهروها و فضاهای عمومی سرپوشیده، روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت پیش از آغار وقت اداری و خاموش کردن آنها یک ساعت پیش از پایان وقت اداری و در روزهای تعطیل، همچنین استفاده از دستگاه های گازسوز استاندارد با برچسب انرژی بالا A و B وانجام معاینه فنی موتورخانه ها توسط شرکت های تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران را از اصلی ترین نکات مطرح شده در بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری با موضوع مصرف بهینه در اداره های دولتی عنوان کرد. وی تأکید کرد: اداره ها، مؤسسه ها و شرکت های دولتی ملکفند در چهار ماه پایانی امسال، حداقل 10درصد نسبت به مدت مشابه پارسال در مصرف گاز صرفه جویی کنند.