پژوهشگاه صنعت نفت   

امضای تفاهم نامه همکاری با «آما»

پژوهشگاه صنعت نفت و مرکز نوآوری و توسعه بین المللی «آما» تفاهم نامه همکاری امضا کردند این تفاهم نامه همکاری، با هدف همکاری در حوزه های مختلف و استفاده بهینه از امکانات، استعداد و توانایی های پژوهشگاه صنعت نفت و مرکز نوآوری و توسعه بین المللی «آما» بین جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و میثم پالیزدار، مدیرعامل مرکز نوآوری و توسعه بین المللی «آما» امضا شد. بنابراین تفاهم نامه، طرفین قراراست به منظور هم افزایی و حمایت از شرکت های استارت آپ، همچنین تکمیل زنجیره تجاری سازی و علم و فناوری صنعت، زمینه همکاری را فراهم کنند. بهره گیری طرفین از امکانات آموزشی- پژوهشی موجود در آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی یکدیگر، همکاری با پردیس های سه گانه پژوهشگاه صنعت نفت، ایجاد شبکه متخصصان در حوزه های مرتبط، همچنین شناسایی،تعریف و هدایت پروژه های دانشجویی تحصیلات تکمیلی مورد نیاز صنعت نفت، از مهم ترین موارد این تفاهم نامه است. همکاری در انتقال دانش و فناوری های مورد نیاز طرفین و تجاری سازی آن، هم افزایی و مشارکت در توسعه فناوری با صنایع مرتبط، افزایش نقش شتاب دهنده ها در زمینه تجاری سازی فناوری ها و توسعه کسب وکارهای دانش بنیان و شناسایی و بهره مندی از ظرفیت های موجود در صنعت نفت و دیگر صنایع به منظور توسعه محصول و بازار، مفاد دیگر این تفاهم نامه به شمار می رود.

سبد پروژه های تحقیقاتی افزایش می یابد

جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در فضای نوآوری و اکوسیستم های موجود در کشور، به دنبال گسترش ارتباطات و همکاری های خود است. وی با اشاره به جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: این مجموعه، نقشی مهم در تبدیل صنعت عظیم نفت به یک صنعت دانش بنیان ایفا می کند، بر این اساس نیاز است که سازمانی همچون پژوهشگاه صنعت نفت، شایستگی های فناورانه و نوآورانه خود را تقویت کند و از تمام ظرفیت های موجود در کشور بهره مند شود. توفیقی، نوآوری را راهبردی کلیدی برای سازمان هایی که در معرض رقابت در عرصه های ملی و بین المللی هستند، عنوان و اظهار کرد: مرکز نوآوری و توسعه بین المللی «آما» می تواند زمینه ساز توسعه نوآوری و خلق فناوری و ایجاد ارزش افزوده برای پژوهشگاه صنعت نفت باشد. رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اظهار کرد: امیدواریم با توجه به فناوری های روز دنیا و با بهره برداری از جوانان بسیار خلاق و نوآور در مرکز نوآوری و توسعه بین المللی «آما» بتوانیم وظایف خود را در مقابل صنعت بخوبی ایفا کنیم.

 

    نفت و گاز آغاجاری 

بازتولید روزانه 20 هزار بشکه نفت  با تعمیر خط لوله

با تعمیر خط لوله انتقال نفت نمکی واحدهای آغاجاری - پازنان، امکان تولید دوباره بیش از 20 هزار بشکه نفت در روز از واحدهای بهره برداری آغاجاری میسر شد. منوچهر قنواتی، رئیس عملیات بهره برداری شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: این مهم با تعمیر نقاط بحرانی و ایمن سازی خط لوله 10اینچ نفت نمکی واحدهای آغاجاری به نمک زدایی پازنان یک به وسیله کارکنان این شرکت محقق شده است.

وی افزود: این خط لوله 28 کیلومتری به منظور انتقال بخشی از نفت میدان نفتی آغاجاری از مسیر واحدهای بهره برداری شماره یک و2 آغاجاری و بخشی از چاه های میدان نفتی پازنان به واحد نمک زدایی پازنان یک می گذرد و برای فرآورش نفت نمکی مطابق با استانداردهای مورد پذیرش شرکت ملی نفت استفاده می شود.

رئیس عملیات بهره برداری شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری با اشاره به مشارکت همکاران نگهداری و تعمیرات خطوط لوله، عملیات بهره برداری، بازرسی فنی، ترابری و خدمات اظهار کرد: این عملیات به منظور تحقق تولید حداکثری و استفاده از ظرفیت های این شرکت انجام شد.

 

    نفت و گاز زاگرس جنوبی

اجرای 3 طرح گازی به ارزش 280 میلیون یورو در پارسیان

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی از اجرای سه طرح بزرگ گازی به ارزش 280میلیون یورو در این منطقه عملیاتی خبر داد.

سیدابوالحسن محمدی در جریان سفر دو روزه اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به منطقه عملیاتی پارسیان گفت: هم اکنون سه طرح ساخت ایستگاه تقویت فشار گاز هما، وراوی و مرکز تفکیک گاز تابناک با ارزش 280 میلیون یورو در این منطقه عملیاتی در دست اجراست. وی افزود: این منطقه با برخورداری ازهفت مرکزجمع آوری، یک مرکز تفکیک گاز و 800 کیلومتر خط لوله در گستره راه های مواصلاتی به وسعت 320کیلومتر، هم اکنون 9 درصد از گاز تولیدی کشور و خوراک پالایشگاه گازی پارسیان را تأمین می کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت وگاز زاگرس جنوبی، حمایت مجلس ازنیروهای انسانی را مهم برشمرد و افزود: حمایت از برنامه های انگیزشی منابع انسانی درکمیسیون انرژی می تواند فراهم کننده شرایطی باشد تا بتوان همسو با اهداف جمهوری اسلامی، جبهه تولید را بدون حضورخارجی ها در کشور پیش برد. منطقه عملیاتی پارسیان، یکی ازمناطق عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که درحوزه سه شهرستان لامرد، مهر و خنج در جنوب استان فارس قرار دارد و با راهبری میدان های گازی هما، شانول، وراوی و تابناک، خوراک مورد نیاز پالایشگاه گاز پارسیان را تأمین می کند.

 

     شرکت ملی نفت ایران

انتصاب معاون سازمان و مدیرکل دفتر مرکزی حراست

رئیس سازمان حراست صنعت نفت در حکمی، علیرضا دامغانی را به عنوان معاون سازمان و مدیرکل دفتر مرکزی حراست شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد.

در حکم عظیم شیراوند خطاب به علیرضا دامغانی آمده است:

«با توجه به سوابق و تجربیات مؤثر و بنا به پیشنهاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، به این وسیله جنابعالی را به عنوان معاون سازمان و مدیرکل دفتر مرکزی حراست شرکت ملی نفت ایران به مدت سه سال منصوب می کنم.

انتظار می رود در اجرای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر نوآوری و ابتکار با هدف جهش در صنعت نفت و زمینه سازی برای ارتقای دانش جهانی تا تحقق کامل شعار «ما می توانیم»، ضمن تعامل کامل و سازنده با مدیرعامل، به منظور تحقق اهداف سازمانی، مطابق با دستورعمل های ابلاغی سازمان حراست صنعت نفت، حمایت ها و پشتیبانی های لازم را از مدیران و کارکنان شریف شرکت متبوع به عمل آورید.

انشاء الله در انجام وظایف محوله  با هدف اعتلای جایگاه و منزلت حراست و تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی در چارچوب قوانین و سیاست های شرکت ملی نفت موفق و مؤید باشید.»

 

    منطقه 10 انتقال گاز

ترمیم خط لوله 10 اینچ میعانات گازی در کمتر از 24 ساعت

خط لوله 10 اینچ میعانات گازی پالایشگاه پارسیان که بر اثر برخورد بولدوزر پیمانکار شرکت نفت و گاز مناطق مرکزی دچار نشتی شده بود، با تلاش کارکنان منطقه (10) عملیات انتقال گاز در کمتر از 24 ساعت ترمیم و عملیاتی شد. علی نصیحت کن، سرپرست منطقه (10) عملیات انتقال گاز گفت: ۱۸ آذرماه بلافاصله پس از برخورد بولدوزر پیمانکار شرکت نفت و گاز مناطق مرکزی ایران با خط لوله 10اینچ انتقال میعانات گازی پالایشگاه پارسیان به پارس جنوبی، نشست بحران در ستاد منطقه و با هماهنگی امور نظارت بر انتقال گاز شرکت ملی گاز ایران تشکیل شد و همه گروه های عملیاتی به همراه تجهیزات مورد نیاز به محل نشتی اعزام شدند. وی با اشاره به اهمیت و خطرهای ناشی ازمیعانات گازی تصریح کرد: میعانات گازی درجه اشتعال پذیری بسیار بالایی دارند و درمقایسه با حوادثی که برای خطوط لوله انتقال گاز روی می دهد، شرایط بسیار متفاوتی را ایجاد می کند. به گفته نصیحت کن، انتشاردرسطوح پایین وایجاد شرایط پایدار ناایمن(تشکیل ابرگاز پایدار) از مهم ترین موارد نیازمند اقدام های کنترلی ویژه درمقایسه با گازطبیعی است. سرپرست منطقه (10) عملیات انتقال گاز در تشریح این عملیات گفت: پس ازتخلیه کامل خط، فرایند برشکاری، بازسازی و تعویض قسمت آسیب دیده در دستور کار قرار گرفت و نصب نیپل  جدید در شرایطی ایمن و استاندارد نصب و خط لوله آسیب دیده در مدت زمان کمتر از 24 ساعت عملیاتی شد. نصیحت کن، با بیان اینکه این برخورد هیچ گونه انفجار و خسارت جانی نداشته است، گفت: با اقدام به موقع کارکنان این منطقه در مرکز بهره برداری خطوط لوله تابناک و همکاری کارکنان پالایشگاه پارسیان، از بروز نشت میعانات گازی جلوگیری و محل حادثه نیز ایزوله و پاکسازی شد. خط لوله 10 اینچ میعانات گازی پالایشگاه پارسیان در شهرستان لامرد( توابع استان فارس) قرار دارد و میعانات گازی پالایشگاه پارسیان را با فشار نسبتاً بالای 37 بار به پارس جنوبی انتقال می دهد.

 

    شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب 

امضای 18 پروژه پژوهشی در یک سال گذشته

اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در یک سال گذشته 18 پروژه پژوهشی با مراکز علمی و تحقیقاتی امضا کرده است. ازمجموع این پروژه ها، 6 پروژه با مراکز علمی و پژوهشی استان خوزستان امضا شده است. با احتساب پروژه های گذشته،هم اکنون 37 پروژه پژوهشی در بخش های مختلف از قبیل حفاری، زمین شناسی، فراورش نفت و گاز، مهندسی بهره برداری و ... در حال انجام است. در بخش تحصیلات تکمیلی نیز دریک سال گذشته 38پروژه جدید با دانشگاه های سراسر کشور امضا شد که 14 مورد آن متعلق به دانشگاه های استان خوزستان است. در بخش تحصیلات تکمیلی از ابتدای فعالیت اداره پژوهش و فناوری، تاکنون تعداد 948 پروژه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا خاتمه یافته که از این میان 73پروژه در مقطع دکترا و 875 پروژه در مقطع کارشناسی ارشد است. اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، با ساختار کنونی از سال 1379پایه گذاری شده و از آن زمان تاکنون 153 پروژه تحقیقاتی خاتمه یافته است. این اداره برای راهبری پروژه های پژوهشی در زمینه های مختلف، 15 گروه تخصصی، 65 حوزه تخصصی، 212 نفرعضو گروه تخصصی و 60 نفر ناظر پژوهشی در اختیار دارد.

رضایت کارکنان، اولویت بهداشت و درمان صنعت نفت است

رضایت کارکنان مناطق نفت خیز جنوب در نشست با مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت مورد تأکید قرار گرفت. سیدمهدی هاشمی، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان با حضور دربیمارستان بزرگ نفت اهواز، با تاکید بر این که رضایتمندی کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، اولویت این سازمان است، افزود: با موافقت وزیر نفت، کارگروهی به منظور تدوین و تنظیم یک نظام نامه دقیق مالی تشکیل شده و با اصلاح برخی قوانین بهداشت و درمان، تلاش می شود امکان استفاده بهینه تر از خدمات پزشکی برای کارکنان فراهم آید. وی ایجاد مرکز تخصصی سوانح و سوختگی برای صنعت نفت جنوب را یک ضرورت برشمرد و افزود: فعالیت در صنعت نفت، ریسک بسیار بالایی بویژه از نظر سوختگی دارد و در صورت بررسی دقیق و کارشناسی این نیاز اساسی، ایجاد چنین مرکزی باید مدنظر قرار گیرد. بهرام دهقان، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز نیز در این نشست گفت: اگرچه اپیدمی کرونا شرایط بسیار سختی را به وجود آورد و کادر درمان را با لحظات بسیار دردناکی روبه رو کرد؛ اما این بحران، اصلاح برخی فرایندها، بهبود کیفیت کار و تقویت زیرساخت ها و تجهیزات پزشکی را به دنبال داشت و جهشی را در روزآمد کردن امکانات ایجاد کرد.

وی با اشاره به راه اندازی پلی کلینیک های شهدا و کارون اهواز گفت:انتظار داریم روند ساخت پلی کلینیک کوی جواهری نیز که چند سالی است متوقف شده، سرعت بگیرد تا افزون بر استفاده بخشی از کارکنان مناطق نفت خیز جنوب ساکن در کوی ملت و زیتون، مراجعات به بیمارستان بزرگ  نفت نیز کاهش یابد. رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت اهواز، بالا بودن هزینه خدمات رادیولوژی و دندانپزشکی در مراکز خارج از بیمارستان و تفاوت هزینه های پرداختی و دریافتی کارکنان در این نوع خدمات را یکی از موارد نارضایتی کارکنان صنعت نفت عنوان و اظهار کرد: در بخش دندانپزشکی، با تقویت مراکز طرف قرارداد بیرون، از طریق عقد قرارداد با آنها و جذب متخصص بیشتر سعی کرده ایم این نارضایتی را کاهش دهیم و در حوزه خدمات تشخیصی نیز از معدود بیمارستان هایی در کشور هستیم که رادیولوژیست مقیم دارد که24 ساعته خدمات رسانی می کند. علیرضا هیهاوند، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان نیز در این نشست، با اشاره به برخی موارد از جمله پراکندگی تأسیسات و قدمت بالای آنها، جاده های ارتباطی نامناسب، فعالیت روی چاه های گازی با درصد بالای هیدروژن سولفوره و دوری از مراکز تخصصی و فوق تخصصی، تکمیل بیمارستان تخصصی جدید نفت مسجدسلیمان را یکی از ضرورت های مهم در حوزه عملیاتی این شرکت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی- تخصصی مناسب، ابتدایی ترین مسؤولیت در قبال کارکنان شرکت بهره برداری نفت وگازمسجدسلیمان است، تصریح کرد: در گام نخست انتظار می رود ساختمان نیمه تمام بهداشت و درمان این شرکت تجهیز شود و سپس تکمیل بیمارستان 32 تخته این شرکت در دستور کار قرار گیرد.

 

  شرکت ملی پخش فرارده های نفتی ایران

 کاهش 10 درصدی مصرف نفت گاز با اجرای طرح پیمایش

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: اجرای طرح تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش در بستر سامانه هوشمند سوخت کاهش حدود 10 درصدی مصرف نفت گاز را در بخش حمل ونقل به همراه داشته است.

علی اکبر نژادعلی افزود: این طرح که طرح های موفق در زمینه مدیریت مصرف انرژی در کشور ومجموعه وزارت نفت است، از مهرماه 1394 از سوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در کشور اجرا شده است.

وی با تأکید بر کاهش روزانه هفت تا 10 میلیون لیتری مصرف نفت گاز در کشور با اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش، اظهار کرد: براساس این طرح، یک سهمیه پایه کشوری و یک سهمیه عملکردی به ناوگان حمل و نقل گازوییل سوز اختصاص می یابد.

به گفته وی، سهمیه دوم بر اساس عملکرد و پیمایشی است که مطابق با اطلاعات واصله از سامانه های سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سازمان شهرداری و دهیاری های کشور به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران اعلام می شود.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با اشاره به اینکه خودروهای ناوگان نفت گازسوز کشور در دودسته باری و مسافربری و در 13کلاس فعالیت می کنند، تصریح کرد: سهمیه اختصاص یافته به این خودروها از طریق اطلاعات دریافتی از سازمان های مذکور، در بستر سامانه هوشمند سوخت محاسبه می شود و به ناوگان حمل ونقل تخصیص می یابد.

نژادعلی افزود: سهمیه های اختصاص یافته پایه به هر خودروی نفت گازسوز، متناسب با کلاس ناوگان مختلف است و سهمیه دوم عملکردی نیز با توجه به کلاس خودرو، تعداد مسافر، تناژ حمل و عملکرد ماه گذشته (حجم فعالیت و مسافت پیموده شده) اختصاص می یابد.

وی تأکید کرد: طبق اطلاعات دریافتی ازسامانه های دو سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای، همچنین سازمان شهرداری و دهیاری های کشور، هم اکنون حدود 690 هزار دستگاه خودروی نفت گازسوز فعال در کشور وجود دارد که 430 هزار دستگاه آن به صورت برون شهری و 260 هزار دستگاه دیگر نیز به صورت درون شهری فعالیت می کنند.

نژادعلی، آخرین رقم تخصیص روزانه نفت گاز به ناوگان حمل ونقل شامل خودروهای حمل بار و اتوبوس های مسافربری را در مهر امسال، 59 میلیون لیتر در روز اعلام و اظهار کرد: مقدار برداشت روزانه این خودروها در کشور به طور میانگین روزانه 52 میلیون لیتر است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 9 درصد افزایش نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در تعداد زیادی ازجایگاه های عرضه گازوییل در کشور، کارت اضطراری جایگاه دار موجود است، افزود: همه دارندگان خودروهای نفت گازسوز در حالت اضطرار و در شرایطی که کارت سوخت همراهشان نباشد، یا مفقود شده باشد، می توانند در جایگاه هایی که کارت سوخت جایگاه دار بر اساس شرایط عملیاتی توزیع شده است، سوخت با نرخ دوم 600تومانی دریافت کنند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران مقدار توزیع سوخت با نرخ دوم (غیرسهمیه ای) در بین ناوگان نفت گازسوز را روزانه یک میلیون و 200 هزار لیتر اعلام کرد.