بر اساس این گزارش، به منظور اجرای طرح ارتقای مهارت آموزگاران و مدرسان منطقه غرب کارون (دشت آزادگان، هویزه و بستان) فعالیت ها و اقدام هایی انجام شده است که از جمله آنها می توان به بررسی نیازسنجی آموزشی با هماهنگی مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز، شناسایی و انتخاب مخاطبان و مشمولان طرح (دانش آموز و معلم) با هماهنگی طرفین، برگزاری نشست های توجیهی و تخصصی با ادارات آموزش و پرورش سه منطقه، آماده سازی و فراهم کردن امکانات و خدمات جانبی و مورد نیاز برای اجرای طرح مانند فضاهای محل اجرا، اقامت اساتید، امکانات ایاب و ذهاب مدرسان و فراگیران، جزوه ها و محتواهای مورد نیاز، امکانات سرمایشی و گرمایشی، ابزار و فناوری های ارتباطی حضوری و غیرحضوری، وسایل کمک آموزشی، تغذیه روزانه و میان وعده برای جلسات حضوری و...، هماهنگی و رایزنی با موسسه های برتر آموزشی کشور، شناسایی اساتید برجسته به منظور برگزاری دوره های تربیت مدرس کنکور و همایش های جمع بندی کنکور، تعیین عوامل اجرایی و پشتیبانی دوره ها و فعالیت ها در شهرستان های مختلف، شناسایی محتواهای مورد نیاز دانش آموزان کنکوری با کمک اساتید کنکور و مشاوران آموزشی به منظور تهیه بسته های آموزشی، انعقاد قرارداد با نمایندگی موسسه قلم چی به منظور ثبت نام دانش آموزان تحت پوشش در آزمون های جامع و فراهم کردن امکانات مورد نیاز به منظور رعایت شیوه نامه های بهداشتی با توجه به شیوع پاندمی کووید ۱۹ و حفظ و تامین سلامتی فراگیران و اساتید در طول اجرای دوره ها اشاره کرد.
روند اجرای طرح
پیرو توافق نامه همکاری آموزشی تقویت بنیه علمی دانش آموزان و دبیران بومی منطقه غرب کارون در سال تحصیلی1400- ۱۳۹۶ اجرای این طرح، طبق توافق صورت گرفته در کارگروه استانی به ادارات آموزش و پرورش شهرستان های دشت آزادگان، هویزه و بستان واگذار شد. با توجه به شرایط موجود و گسترش بیش از پیش بیماری کووید ۱۹ در یک سال اخیر و قرار گرفتن استان خوزستان در وضعیت بحرانی (قرمز) در اغلب مواقع، برنامه ریزی و اجرا با مشکلات عدیده مواجه می شد. به منظور اجرایی کردن طرح یادشده پس از هماهنگی و تبادل نظر با کارشناسان و مسئولان تصمیم هایی گرفته شد که در صورت دریافت مجوز از ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در استان، کلاس های ارتقای مهارت حرفه ای دبیران و آموزگاران منطقه به صورت حضوری برگزار شود، کلاس های مهارت حرفه ای آموزگاران ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی و دریافت مجوزهای لازم برگزار شد. همایش های جمع بندی دانش آموزان به دلیل تراکم بالای آنها در منطقه به صورت غیرحضوری و از طریق برنامه شاد برگزار شد. بسته های آموزشی نیز با دریافت مستندات لازم، بین ۳۰۰ نفر از دانش آموزان کم بضاعت و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی توزیع شد. دوره توانمندسازی دبیران مستعد و علاقه مند به کنکور (تربیت مدرس کنکور) معطوف به بهبود اوضاع و عادی شدن شرایط و دریافت مجوز از ستاد مرکزی مبارزه با کرونا در استان جهت برگزاری حضوری است که امید می رود پس از بهتر شدن وضعیت بیماری کرونا به مرحله اجرا درآید.
صرفه جویی در هزینه کرد
با توجه به شرایط ویژه موجود و شدت گرفتن شیوع کرونا در سطح استان و همچنین ممنوعیت تردد به شهرستان ها و استان خوزستان، ناگزیر به استفاده از دبیران مطرح و سرشناس بومی جهت آموزش به دبیران، آموزگاران و همچنین دانش آموزان در منطقه غرب کارون (دشت آزادگان، هویزه و بستان) شد. همچنین هزینه ایاب و ذهاب، خوراک و... نیز به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش یافت و نزدیک به صفر رسید. برآوردهای مالی پیش بینی شده در توافق نامه، در مرحله اجرا کاهش چشمگیر یافت و در هزینه کرد کلی این پروژه، صرفه جویی قابل ملاحظه ای انجام شد.
ارتقای مهارت آموزگاران ابتدایی
این دوره های آموزشی ویژه معلمان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم برگزار شده است. در ادامه به طور اجمالی به ارزیابی و تجزیه و تحلیل سطح مهارت آموزگاران و مدرسان در زمان پیش و پس از اجرای طرح ارتقای توانمندسازی معلمان جوامع پیرامون پارس جنوبی می پردازیم. بر اساس این گزارش، تعداد آموزگاران مقطع ابتدایی شرکت کننده در دوره ها هزار و 38 نفر است حال آنکه اگر بخواهیم بر اساس تعداد نفر، دوره و پایه در نظر بگیریم، این تعداد به رقم هزار و 400 نفر افزایش می یابد؛ بنابراین اختلاف دو آمار فوق بیانگر این است که با توجه به چند پایه بودن، برخی آموزگاران ابتدایی در دو دوره و یا بیشتر شرکت کرده اند. در مجموع در سه منطقه دشت آزادگان، هویزه و بستان، در هر پایه ۳۲ ساعت دوره آموزشی برگزار شده است که این دوره ها در هر پایه شامل ریاضی، فارسی و علوم تجربی که هر کدام به میزان 8 ساعت و ارزشیابی کیفی – توصیفی و تکالیف مهارت محور۴ ساعت بوده است. ارزیابی این دوره ها به صورت نظرسنجی از فراگیران انجام شده است که در این نظرسنجی در مجموع 4/90 درصد از فراگیران دوره ها را «خیلی خوب» و 6/9درصد دوره ها را «خوب» ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دوره ها امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند.
ارتقای مهارت دبیران متوسطه اول
اما در خصوص سطح مهارت آموزی دبیران متوسطه اول آمارها حاکی از آن است که دبیران این مقطع تحصیلی در بیش از یک دوره شرکت داشته اند. بر این اساس تعداد دبیران شرکت کننده در دوره ها 55 نفر بوده است و اگر بخواهیم براساس تعداد نفرات شرکت کننده در همه دوره ها در نظر بگیریم، این رقم بالغ بر 95 نفر بوده است. اختلاف این دو آمار با توجه به وجود معلمان چند مهارتی و تدریس برخی دروس از سوی دبیران غیرتخصصی به دلیل کمبود نیروی انسانی موضوعی بدیهی به نظر می رسد. دوره های برگزار شده برای دبیران متوسطه اول اعم از دروس ادبیات فارسی، عربی، علوم تجربی و ریاضی هر کدام 32 ساعت و دروس مطالعات اجتماعی و زبان انگلیسی به میزان 28 ساعت برگزار شده است. همچنین ارزیابی این دوره ها همانند مقطع ابتدایی به صورت نظرسنجی از فراگیران انجام شده است که بر اساس این نوع از نظرسنجی، در مجموع 3/92 درصد از فراگیران دوره ها را «خیلی خوب» و۷/۷ درصد دوره ها را «خوب» ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دوره ها امتیاز 50/95 از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند.
ارتقای مهارت دبیران متوسطه دوم
دبیران مقاطع متوسطه دوم نیز، از دیگر گروه های متقاضی شرکت در دوره های مهارت آموزی هستند که تعداد دبیران این دوره ها افزون بر 85 نفر است که باز اگر بخواهیم بر اساس کل تعداد نفرات شرکت کننده در این دوره ها را لحاظ کنیم، رقمی معادل 88 نفر خواهد بود که بر این اساس، تعدادی از دبیران متوسطه دوم به علت اینکه چند درس را تدريس می کنند، در بیش از یک دوره شرکت داشته اند. دوره های برگزار شده برای دبیران متوسطه دوم شامل دین و زندگی (معارف) 36 ساعت، ادبیات فارسی 36ساعت، عربی 60 ساعت، شیمی 70ساعت، ریاضی 68ساعت، روان شناسی 36 ساعت، زیست شناسی 68 ساعت و زبان انگلیسی 32 ساعت می شود. همانند دو دوره پیشین، ارزیابی این دوره ها نیز به صورت نظرسنجی از فراگیران انجام شده است که بر این اساس در مجموع ۲/ ۹۰ درصد از فراگیران دوره ها را «خیلی خوب» و ۸ درصد دوره ها را «خوب» و 8/1 درصد دوره ها را «متوسط» ارزیابی کردند. بر اساس محاسبه مجموع امتیازهای دوره، این دوره ها امتیاز ۱۰ /۹۲ از ۱۰۰ را به خود اختصاص دادند.
همایش جمع بندی برای کنکور
مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز برگزاری همایش جمع بندی کنکور برای دانش آموزان پایه دوازدهم را در دستور کار قرار داده است که همه دانش آموزان بدون محدودیت می توانند در این همایش ها شرکت کنند و با یادگیری نکات کلیدی و مهمی که از سوی استادان مطرح می شود، خود را برای کنکور آماده کنند. این همایش ها به دلیل شرایط قرمز و نارنجی بیماری کرونا با حضور مدرسان بومی در مناطق دشت آزادگان، هویزه و بستان در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۷ تیرماه به صورت مجازی و در محیط برنامه «شاد» برگزار شده است. کل تعداد شرکت کنندگان حاضر در این همایش هزار و 34 نفر بوده است که اگر این میزان شرکت کننده را بر اساس دروس متفاوت در نظر بگیریم، معادل 3 هزار و 102 نفر خواهد شد. دروس انتخابی شامل ریاضی۹۹ ساعت، زیست شناسی 60 ساعت، شیمی 63 ساعت، فیزیک 73 ساعت، عربی 67 ساعت، ادبیات فارسی۱۰۷ ساعت، زبان انگلیسی۱۲۷ ساعت، معارف۴۰ ساعت، فلسفه و منطق۵۲ ساعت، جامعه شناسی۳۶ ساعت، و دروس تاریخ و جغرافی هر کدام به میزان32 ساعت است. کمیت و کیفیت برگزاری همایش ها با اعزام ناظران و دریافت گزارش ها به صورت روزانه پایش و رصد شده است. پایش های روزانه و جمع بندی نهایی بر اساس شواهد و نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که برگزاری همایش ها با توجه به اهداف پیش بینی شده، موفقیت آمیز بوده و از کیفیت و عملکرد اساتید رضایت کامل حاصل شده است. برای این مقطع از دانش آموزان، برنامه فعالیت مشاوره ای نیز در نظر گرفته شده و تعداد شرکت کنندگان این برنامه هزار و 34 نفر بوده است. این همایش ها به دلیل شرایط قرمز و نارنجی کرونایی با حضور مدرسان بومی در مناطق دشت آزادگان، هویزه و بستان در بازه زمانی ۲۱ فروردین تا ۷ تیرماه به صورت مجازی و در قالب برنامه «شاد» برگزار شده است. نشست های مجازی مشاوره ای شامل تسلط و تمرکز، مشاوره های فردی، تقویت انگیزه و اعتماد به نفس در کنکور، شیوه های مطالعه و تست زنی، معرفی نفرات برتر کنکور، معرفی رشته ها و زیرگروه های آموزشی، معرفی دانشگاه های برتر و رشته های برتر که این نشست ها در قالب ۴۰ جلسه دو ساعته برگزار شد. مشاوره مجازی پیش از آزمون اصلی کنکور نیز در ۶ ساعت برای دانش آموزان اجرایی شد که در مجموع ۸۶ ساعت برنامه های مشاوره ای برگزار شد.
آزمون های جامع و بسته های آموزشی
مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز همچنین برای دانش آموزانی که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی هستند، بسته آموزشی ویژه ای در نظر گرفته است. این بسته آموزشی شامل مجموعه کتاب های کنکور سراسری و آمادگی در آزمون و ثبت نام در آزمون های آزمایشی است. دانش آموزان مشمول طرح بر اساس شناسایی قبلی سوسنگرد ۴۴ نفر، بستان 6 نفر و هویزه ۵۵ نفر بوده است. بر اساس این گزارش، طی دو مرحله در مجموع دو بسته آموزشی شامل کلیه کتب مورد نیاز کنکور سراسری از انتشارات گاج و مبتکران به دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تحویل داده شد، همچنین بیش از ۳۰۰ بسته کتاب آموزشی بین دانش آموزان کم بضاعت و نهادهای حمایتی با دریافت مستندات لازم، به صورت امانی توزیع شد. این بسته های آموزشی پس از قبولی در کنکور دانش آموزان به کتابخانه مرکزی شهرستان ها و مدیران مدارس برگشت داده می شوند و سال های آینده در اختیار دانش آموزان دیگر مناطق قرار داده می شود. همچنین زمینه ثبت نام ۱۰۵ نفر از دانش آموزان تحت پوشش در آزمون های جامع قلم چی فراهم شده است. آزمون ها طی ۸ مرحله اجرایی شد و در پیشرفت دانش آموزان و شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان تاثیر قابل ملاحظه ای داشت. برای توانمندسازی دبیران علاقه مند به مدرسی کنکور، دبیران واجد شرایط شناسایی شده و برنامه ریزی برای اجرای این دوره انجام شده است، اما به دلیل شرایط نامناسب شیوع ویروس کرونا در منطقه، حضور مدرسان برجسته کشور امکان پذیر نبوده و این دوره آموزشی به بعد از قرار گرفتن منطقه در شرایط زرد موکول شده است. تمام این فعالیت ها در شرایط ویژه کرونا در استان خوزستان به ویژه غرب کارون صورت گرفت. به دلیل شرایط بحرانی کرونا و ممنوعیت سفرها از دبیران مجرب منطقه غرب کارون جهت ارتقای حرفه ای دبیران و آموزگاران استفاده شد و تا آنجا که مقدور و ممکن بود کلاس ها به صورت حضوری برگزار شد.