وزیر نفت:

افزایش ظرفیت پالایشی از رسالت های مهم دولت سیزدهم است

وزیر نفت با تأکید بر اینکه افزایش ظرفیت پالایشی از رسالت های مهم دولت سیزدهم است، درباره افزایش مصرف تولید فرآورده های نفتی در کشور هشدار داد.

جواد اوجی روز دوشنبه (هشتم آذرماه) در نشست با سرمایه گذاران شرکت های پتروپالایش کشور گفت: تاکنون تلاش های زیادی انجام شده است و این پروژه ها و طرح ها سرانجام واگذار شدند، از سویی همه در جریان ظرفیت پالایش کشور هستند که شاید بتوان گفت اگر کرونا نبود، شاید مصرف بنزین در کشور بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بود، در حالی که تولیدمان ۱۰۶ میلیون لیتر در روز است. وی ادامه داد: در چند سال اخیر هم در حوزه افزایش ظرفیت پالایش کشور سرمایه گذاری نشده و طرح ها به بهره برداری نرسیده است و اگر با همین دست فرمان حرکت کنیم و طرح ها هم زمین بمانند، دغدغه ای که امروز برای کسری گاز وجود دارد، به مرور وارد حوزه فرآورده ها هم می شود و دو تا سه سال آینده باید به مقدار نصف مصرف فرآورده کشور، واردات داشته باشیم. وزیر نفت با تأکید بر اینکه یکی از برنامه های دولت سیزدهم و رسالت های مهم آن افزایش ظرفیت پالایشی است، اظهار کرد: برای این موضوع نظام پای کار آمده است، طرح ها مصوب شده و مجوز لازم هم داریم و خوشبختانه زحمات زیادی کشیده شده، هرچند پیشرفت پروژه ها همچنان با حد مطلوب فاصله دارد. اوجی افزود: رئیس جمهوری هم در این باره مکاتباتی با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) داشته است که اگر دغدغه ای در تأمین خوراک باشد، برطرف می شود. وی یادآور شد: ظرفیت پالایشی کشور تعریف چندانی ندارد و مصرف در بخش حمل ونقل و استفاده در صنایع و نیروگاه ها افزایشی است، بنابراین این طرح ها باید به بهره برداری برسد و وزارت نفت هم حمایت می کند، این نشست های مشترک هم هر دو تا سه ماه یک بار برگزار می شود. وی همچنین اعلام کرد که هر طرحی هم که پیش نرود شامل لغو مجوز و واگذاری به دیگر شرکت ها می شود. در ادامه این نشست، مسئولان هشت پروژه پتروپالایشی شامل سه پروژه با خوراک میعانات گازی و پنج پروژه با خوراک نفت خام گزارشی به وزیر نفت ارائه کردند.

 

آغاز ثبت نام کارت هوشمند سوخت المثنی

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از آغاز دوباره ثبت نام کارت هوشمند سوخت المثنی در دفاتر پلیس +۱۰ از روز دوشنبه (هشتم آبان ماه) خبر داد. فاطمه کاهی گفت: ثبت نام کارت هوشمند سوخت المثنی به دلیل اختلال به وجود آمده در سامانه هوشمند سوخت در هفته ابتدایی آبان ماه به صورت موقت متوقف شده بود که این امکان هشتم آبان ماه دوباره برای متقاضیان فراهم شده است. وی افزود: با توجه به ضرورت غیرفعال شدن کارت سوخت پیشین برای ثبت درخواست دریافت کارت سوخت المثنی، نیاز بود ارتباط مرکز ثبت درخواست با سامانه هوشمند سوخت دوباره برقرار شود که هم اکنون این سیستم فعال شده و درخواست متقاضیان در دفاتر پلیس +۱۰ ثبت می شود. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اولویت دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی را با توجه به وقفه به وجودآمده برای خودروهای نفت گازسوز، خودروهای عمومی بنزین سوز و وانت بارها اعلام و تأکید کرد: کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی نیز طبق روال گذشته صادر می شود، اما ممکن است اندکی بیشتر از حد انتظار زمان بر باشد. کاهی تصریح کرد: زمان انتظار صدور کارت هوشمند سوخت المثنی پیش از این بازه زمانی حدود یک ماهه بود که این زمان با توجه به وقفه به وجودآمده و افزایش تعداد درخواست ها ممکن است حداکثر تا ۴۵ روز افزایش یابد.

 

خودکفایی  صنعت گاز در تولید ۲۹ قلم کالای راهبردی

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: صنعت گاز در حوزه کالا و اقلام بخش توزیع و انتقال گاز ۱۰۰ درصد خودکفاست و در حوزه پالایشگاه هم حداکثر تا دو سال آینده به خودکفایی می رسیم.  به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن مظلوم فارسی باف روز سه شنبه(نهم آذرماه) در حاشیه امضای قرارداد ساخت ۱۰ نمونه صنعتی بوسنج گاز طبیعی با یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تا پایان امسال تولید اقلام راهبردی آغاز می شود و طی فرآیندی سه ساله، همه ۲۹ قلم کالای راهبردی وارد مرحله تولید خواهند شد. وی افزود: ارزبری این اقلام با قیمت پارسال ۲۵۰ میلیون یورو بوده و ساخت داخلی آنها، صرفه جویی ارزی و توسعه مهارت های علمی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال را به دنبال دارد. مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: از سال ۹۸ مباحث مرتبط با فناوری های راهبردی و چالش های این حوزه در صنعت گاز بررسی و شناسایی شد و در سه بخش پالایش، انتقال و توزیع متمرکز شدیم و با این اقدام ۲۹ قلم کالای راهبردی صنعت گاز را که بیشتر مختص پالایش است، شناسایی کردیم.

 

امضای قرار سه جانبه سوآپ  گـــــاز  بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان

قرارداد سه جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد. این قرارداد سه جانبه با حضور سیدابراهیم رئیسی و الهام علی اف، رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسید.

بر اساس این قرارداد که شامگاه یکشنبه (هفتم آذرماه) پس از پایان دیدار دوجانبه رؤسای جمهوری دو کشور، توسط وزرای نفت ایران و آذربایجان امضا شد، قرار است سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران انتقال یابد. وزیر نفت در حاشیه توافق سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: طی یک ماه گذشته ما مذاکرات تنگاتنگی با طرف آذربایجانی و کشور ترکمنستان در بحث انتقال گاز از ترکمنستان به آذربایجان که در حقیقت سوآپ گازی محسوب می شود، داشتیم که خوشبختانه امروز به این قرارداد سه جانبه منجر شد. وی افزود: در این قرارداد ما تقریباً سالانه نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را از طرف ترکمنستان و منطقه سرخس دریافت خواهیم کرد و از آستارا تحویل آذربایجان می دهیم. این قرارداد در حقیقت مناسبات انرژی خوبی است که خوشبخانه امروز این گام برداشته شد و قرارداد بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان به امضا رسید. وزیر نفت در خصوص بحث تسویه بدهی ایران به ترکمنستان در خصوص قرارداد گازی تصریح کرد: خوشبختانه با راهکارهای خوب وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، به زودی نخستین قسط پرداخت ما بابت تسویه بدهی به طرف ترکمنستانی پرداخت می شود.

   خروج از بن بست مذاکرات گازی با تغییر رویکرد دیپلماسی دولت

یک کارشناس مسائل بین الملل قرارداد سوآپ گاز را اصلی ترین موفقیت راهبردی چهار ماه دولت سیزدهم عنوان کرد.

حسن هانی زاده، با اشاره به نقش راهبردی قرارداد سوآپ گازی سه جانبه میان ترکمنستان، ایران و جمهوری آذربایجان گفت: این توافقنامه گازی که در حاشیه پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در عشق آباد ترکمنستان امضا شد، گشایشی اقتصادی درباره کشورهای جنوب قفقاز بود که ایران را به عنوان کریدور انتقال انرژی گاز به دیگر کشورهای غرب آسیا و حتی جنوب خلیج فارس معرفی می کند.

وی افزود: قابلیت اجرای سریع این قرارداد به نحوی است که از اول دی ماه امسال و بدون سقف زمانی شاهد انتقال گاز به آذربایجان خواهیم بود که نشان دهنده عزم جدی سه کشور به ویژه طرف ایرانی برای ترمیم و تقویت روابط اقتصادی میان کشورهای همسایه است. این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: با امضای این قرارداد با ایران به نظر می رسد کشور جمهوری آذربایجان درصدد تغییر رویکرد سیاسی خود نسبت به ایران بوده و سعی کرده است با امضای توافق نامه سوآپ گازی به نوعی سیاست های گذشته خود را ترمیم کند که این موضوع گام مثبتی برای همکاری میان ایران، جمهوری آذربایجان و کشورهای جنوب قفقاز است. وی عنوان کرد: در دولت سیزدهم رویکرد روابط بین الملل اقتصادی با تأکید بر همکاری با کشورهای همسایه حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده تا از این طریق فشارهای اقتصادی ایجادشده در بستر تحریم ها کاهش یابد.

 افزایش مبادلات اقتصادی ایران با همسایگان

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قرارداد سوآپ گازی مبادلات اقتصادی ما با همسایگان را افزایش می دهد و در حوزه های دیگر نیز کارساز خواهد بود و در مسائل دیگر همچون تهاتر راهگشاست. فریدون عباسی به توافق سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: هرچند اجرای کامل این توافق مهم است، اما چنین قراردادی می تواند بخشی از ناترازی گاز در زمستان به ویژه در مناطق شمالی کشور را برطرف کند. عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: توافق سه جانبه سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان در شرایطی که ما با افت فشار در بعضی از میدان های گازی پارس جنوبی روبه رو هستیم، برای ما مفید خواهد بود، در عین حال امیدواریم این قرارداد در زمان لازم اجرایی و عملیاتی شود.

 افزایش تعاملات منطقه ای با امضای قراردادهای سوآپ

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه سیاست قطعی ایران و راهبرد محوری وزارت نفت، گسترش همکاری با همسایگان و دیگر کشورها در حوزه انرژی است، گفت: قراردادهای سوآپ سبب افزایش تعاملات منطقه ای می شود. مجید چگنی افزود: همکاری های گسترده با دیگر کشورها به منظور ارتقای دیپلماسی انرژی در دستور کار قرار گرفته است که قرارداد سه جانبه سوآپ گاز برای انتقال گاز ترکمنستان به آذربایجان نیز همسو با این هدف اجرایی شد. معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه افق مصرف گاز در دنیا، تبدیل شدن به سوخت نخست تا سال ۲۰۵۰ میلادی است، گفت: هدف این است که بتوانیم از ظرفیت های موجود برای ایجاد ارتباطات گسترده تر با کشورهای همسایه استفاده کنیم و همکاری های خود با آنها را در زمینه های مختلف افزایش دهیم. چگنی با اشاره به وجود ظرفیت های بالقوه در این زمینه تأکید کرد: در صورت آمادگی کشورهای همسایه، امکان سوآپ گاز در کشور وجود دارد و این موضوع سبب همبستگی بیشتر در منطقه می شود و همکاری های منطقه ای را نیز افزایش می دهد. وی تصریح کرد: از جمله الزامات قراردادهای سوآپ گاز، تعهد بالا برای اجرایی شدن قرارداد بین تولیدکننده، مصرف کننده و کشور ترانزیت کننده گاز است که این موضوع افزون بر گسترش همکاری های ما در منطقه، این امکان را فراهم می کند تا با همه توان، امنیت انرژی در این مسیر را برقرار کنیم. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در چنین قراردادهایی، نفس قرارداد مهم تر از میزان و حجم گاز سوآپ شده است، افزود: قراردادهای سوآپ عموماً ابعاد گوناگونی در زمینه های مختلف اقتصادی، ژئوپولیتیک، امنیتی و فرهنگی دارند که می تواند برای همکاری های بین المللی ما به ویژه در حوزه انرژی و تجارت جهانی گاز بسیار حائز اهمیت باشد.

 توافق سه جانبه سوآپ گازی کمک به تحریم شکنی است

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: توافق سه جانبه سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان کمک به تحریم شکنی است و نشان داد تحریم هم نمی تواند در این بخش به ما آسیب بزند. حسین حسین زاده به توافق سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره و اظهار کرد: به دلیل آنکه ما در میدان های گازی پارس جنوبی با افت فشار روبه رو هستیم، این نوع قرارداد سوآپ گازی باید زودتر اجرایی می شد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: توافق سه جانبه سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان کمک به تحریم شکنی است و امضای این قرارداد نشان داد تحریم هم نمی تواند در این بخش به ما آسیب بزند.

 حسین زاده بیان کرد: امضای توافق سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان حرکتی بسیار ارزشمند از سوی سربازان دیپلماسی انرژی بود که جای تشکر دارد.