سرمربی تیم کشتی نفت و گاز مسجدسلیمان:

آینده کشتی نفت درخشان است

حسین آزادی   کشتی از رشته های پرطرفدار کشورمان محسوب می شود که قهرمانان زیادی را به این مرزوبوم معرفی کرده است. استان خوزستان نیز در رشته کشتی فرنگی یکی از قطب های کشتی ایران و آسیاست که در سال های اخیر کشتی گیران زیادی از این استان در مسابقات آسیا، جهان و المپیک به عناوین متعدد قهرمانی دست یافته اند.  در کنار این کشتی گیران، مربیان ارزنده و سازنده ای قرار دارند که در پیشرفت و تکامل کشتی گیران مستعد نقش بسزایی دارند. دانش خسروی حاجی وند، از کارکنان ارکان ثالث شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از افراد زحمتکشی است که در پرورش استعدادهای کشتی در سطح مناطق نفت خیز جنوب و نفت و گاز مسجدسلیمان، گام های اساسی برداشته است. با سرمربی سازنده تیم کشتی نفت و گاز مسجدسلیمان گپ و گفتی در خصوص کشتی نفت و همچنین شرایط کار در مسجدسلیمان داشته ایم که باهم می خوانیم.

   لطفا خودتان را بیشتر برای مخاطبان معرفی کنید؟

متولد سال ۱۳۵۹ در شهرستان مسجدسلیمان و دارای دو فرزند پسر و دختر هستم. هم اکنون در امور ورزش شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مشغول به کار هستم.

   چه شد که کشتی گیر شدید و از چه سالی فعالیتتان را در این زمینه شروع کردید؟   

رشته کشتی را از سال ۱۳۷۲زیر نظر زنده یاد استاد حبیب الله پوپ شروع کردم. او اولین مربی من بود و بعدها زنده یاد روح الله محمدی، زنده یاد درویش قاسمی، استاد منصور قاسمی و استاد عبدالله مرادی، پسر زنده یاد حبیب الله پوپ به نام رضا پوپ که او هم عنوان دار کشتی است، باعث شدند که من کشتی گیر شوم. البته باید این را هم بگویم که با تشویق ایشان به باشگاه کشتی رفتم و با یک حرف استاد پوپ که به من گفت تو خیلی خوب هستی و می توانی قهرمان شوی،این رشته را ادامه دادم.

ابتدا در رشته آزاد کشتی می گرفتم و در سطح استان عنوان آوردم و بعدها با دوست و برادر عزیزم پهلوان مسلم بهداروند به رشته فرنگی آمدم و باز هم در سطح استان و یک مسابقه چندجانبه کشوری، مقام سوم را به دست آوردم.

  از چه سالی مربیگری در کشتی را انتخاب کردید و طی این مدت در چه تیم هایی مربیگری کرده اید و اینکه در کسوت مربیگری چه عناوینی را به دست آورده اید؟

به قول معروف بعد از اینکه بازنشسته شدم و دیگر کشتی نگرفتم، وارد دنیای مربیگری شدم و با مربیگری در رشته فرنگی فعالیتم را شروع کردم. من اولین کسی بودم که در تاریخ کشتی فرنگی شهرستان مسجدسلیمان به صورت جدی این رشته را دنبال کردم و می کنم. در حقیقت بنیانگذار کشتی فرنگی در مسجدسلیمان هستم، از سال ۱۳۸۷با کمک استاد عبدالله مرادی، مربیگری را در شرکت نفت مسجدسلیمان شروع کردم و در تمام رده های سنی مربیگری می کنم. همچنین سرمربی تیم شهرداری مسجدسلیمان در مسابقات لیگ برتر کشتی فرنگی کشور را عهده دار بودم.

  از چه سالی به عنوان مربی در تیم ملی حضورداشته اید و به همراه این تیم چه عناوینی را کسب کرده اید؟

در دنیای مربیگری، قهرمان تمام رده های سنی در سطح استان خوزستان شده ام و قهرمانان زیادی در رده های سنی مختلف  به کشور عزیزمان معرفی کرده ام. در سال ۱۳۹۱ در منطقه آزاد ارس در شهرستان جلفا استان آذربایجان شرقی مربی تیم ملی شدم که به همراه کشتی گیر نوجوان به نام سروش ژدوار در مسابقات بین المللی جهانی کودک، قهرمان این دوره از مسابقات شدم.

  طی دوران مربیگری چه تعداد کشتی گیر را به رده های مختلف تیم ملی معرفی کرده اید؟ اسامی کشتی گیران را به یاد دارید؟

در رده سنی مختلف کشتی گیران زیادی را تربیت کردم و آموزش دادم. سروش ژدوار تنها کشتی گیر استان خوزستان بود که قهرمان مسابقات انتخابی تیم ملی مرحله نهایی رشته کشتی آزاد شد. شاهین اسدی، امیر آدیم، پیمان رضایی، حسن شیرمردی، رضا عیدوندی، سعید حسین پور، رضا عباسی، مهریار عباسی، مهران خیرگردزاده، علیرضا ارزانی، علی یاوری، محسنی نیا و اسماعیل شهنی که اینها اکثرا قهرمان مسابقات استانی، کشوری و بین المللی هستند که شاگردم بودند. در این میان سعید حسین پور نیز نایب قهرمان دانش آموزان جهان شد.

  شیرین ترین و تلخ ترین خاطره ورزشی شما چیست؟

شیرین ترین خاطره نایب قهرمانی سعید حسین پور در مسابقات آموزشگاه های جهان و تلخ ترین خاطره، شکست کشتی گیرانم در میادین انتخابی تیم ملی بوده است.

  سطح کشتی فرنگی و آزاد در خوزستان را چگونه ارزیابی می کنید و برای ارتقای آنچه اقدام هایی باید انجام شود؟

در رشته کشتی آزاد استان خوزستان باید بگویم که متأسفانه ضعیف هستند و همیشه تک ستاره در مسابقات کشوری داریم، اما در رشته فرنگی استان خوزستان یکی از قطب های کشتی فرنگی کشور است که مسؤولان مربوطه باید نگاهی ویژه به این رشته ورزشی داشته باشند.

  نحوه سرمایه گذاری شرکت ملی نفت در رشته کشتی را چگونه می بینید و برای پیشرفت فرزندان کارکنان برای حضور در تیم های لیگ برتری و رده های مختلف تیم ملی، مسؤولان و دست درکاران ورزش صنعت نفت چه اقدام هایی را باید در دستور کار قرار دهند؟

شرکت ملی نفت واقعا  کمک های قابل توجهی کرده است و قاطعانه می گویم که اگر این شرکت همکاری نکند، کل ورزش شهرستان مسجدسلیمان به بن بست می خورد. شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان با ایجاد بستر مناسب برای فرزندان کارکنان و کل همشهریان و ایجاد سالن های ورزشی، مربیان کاربلد و مجرب و وسایل ورزشی خدمات شایانی به شهروندان ارائه می دهد و کار بسیار بزرگی انجام داده است و امیدوارم مسؤولان بتوانند کمک کنند که تیم شرکت نفت در مسابقات لیگ برتر و مسابقات بین المللی شرکت کند.

بازهم تأکید می کنم فرزندان نفتی پتانسیل خوبی دارند و آینده کشتی نفت به ویژه در رشته فرنگی را درخشان می بینم.

  به نظر شما برای پیشرفت و پویایی رشته کشتی در سطح مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابع چه کارهایی باید کرد؟

استعدادهای فراوانی در کشتی فرنگی در سطح استان خوزستان و صنعت نفت جنوب وجود دارد، با  این ظرفیت ها  اگر بتوانیم با تیم نفت در مسابقات بین المللی و لیگ برتر کشتی باشگاه های کشور شرکت کنیم و همچنین مسابقات فرزندان کارکنان دوباره برگزار شود تا جوانان و نوجوانان به ورزش روی آورند، می توان در مسیر پیشرفت و توسعه حرکت کرد. امیدوارم مسئولان ورزش مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان همانند گذشته یاری گر ورزشکاران و مربیان کشتی باشند تا بتوانیم دررسیدن به اهدافمان موفق باشیم و پرچم پرافتخار صنعت نفت را بر فراز قله های افتخار به اهتزاز درآوریم.

  در پایان اگر نکته ای باقی مانده بیان بفرمایید؟

از مدیران شرکت نفت مسجد سلیمان قباد ناصری و علیرضا هیهاوند، مدیران عامل سابق و فعلی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان و مهران نصریان دوست مدیر منابع انسانی قدردانی می کنم.

مسؤولان قدیم امور ورزش از جمله هدایت یزدی که مدیون ایشان هستم، تشکر می کنم، از روح الله بهمنی، ریاست امور ورزش که شبانه روز برای ورزش شرکت نفت تلاش می کنند و نیز به خاطر حمایت های بی دریغ ایشان از ورزش شرکت نفت، کمال تشکر و قدردانی رادارم.

 

وزنه برداری خوزستان در قرق نفتی ها

هفته نخست لیگ زیر ۲۰ سال وزنه برداری خوزستان با صدرنشینی تیم نفت مسجدسلیمان به پایان رسید.

هفته نخست مسابقات لیگ زیر ۲۰ سال وزنه برداری استان خوزستان و انتخابی تیم المپیاد استعدادهای برتر استان در اهواز برگزار شد.

این رقابت ها با حضور ۶۱ وزنه بردار در قالب 10 تیم برگزار شد که در پایان هفته نخست، پولادمردان تیم نفت مسجدسلیمان با 765 امتیاز در صدر جدول جای گرفتند.  وزنه برداران تیم ملی حفاری اهواز هم با 760 امتیاز در رتبه دوم ایستادند. وزنه برداران تیم های نفت اهواز و نفت امیدیه  هم به ترتیب با 650 و 612 امتیاز در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند.  تیم های شوشتر، دزفول، نفت و گاز گچساران، اندیمشک، آبادان و بهبهان نیز به ترتیب در رده های پنجم تا دهم جای گرفتند.

 

ثبت نخستین پیروزی تیم فوتبال نفت و گاز گچساران  در فصل جدید

تیم فوتبال نفت و گاز گچساران موفق شد در خانه، نخستین پیروزی خود در فصل جدید لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های ایران را جشن بگیرد.

تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در هفته سوم لیگ دسته دوم فوتبال باشگاه های ایران در خانه میزبان تیم فوتبال بعثت کرمانشاه بود که موفق شد مقابل این تیم به پیروزی برسد.  شاگردان عزیز فریسات که بعد از دو هفته سرمربی خود را کنار زمین داشتند، در ورزشگاه شهدای نفت به مصاف تیم بعثت کرمانشاه رفتند و موفق شدند با ارائه یک بازی برتر حریف کرمانشاهی خود را با نتیجه یک بر صفر شکست دهند.  تک گل این بازی را روزبه آروانه، بازیکن بومی نفت و گاز گچساران به ثمر رساند. تیم فوتبال نفت و گاز گچساران از دو بازی قبلی خود یک تساوی و یک شکست در کارنامه داشت که با این پیروزی 4 امتیازی شد و در رتبه ششم جدول قرار گرفت. مهرداد کاهکش، مدیرعامل جدید شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران، مهمان ویژه این دیدار بود که از نزدیک بازی دو تیم نفت و گاز گچساران و بعثت کرمانشاه را تماشا کرد.

 

درخشش دختران فوتسالیست نفتی در لیگ برتر

دو تیم فوتسال بانوان پالایش نفت آبادان و ملی حفاری اهواز با پیروزی هفته پنجم لیگ برتر، فوتسال بانوان باشگاه های ایران را پشت سر گذاشتند.تیم فوتسال بانوان پالایش نفت آبادان در هفته پنجم مرحله مقدماتی رقابت های لیگ برتر فوتسال بانوان باشگاه های ایران در شیراز مهمان تیم پویندگان فجر شیراز بود که موفق شد حریف شیرازی خود را شکست دهد.شاگردان نرگس علوانی در خانه حریف  توانستند با ارائه یک بازی منطقی و حساب شده، رقیب شیرازی خود را با نتیجه پرگل 5 بر صفر شکست دهند.با این نتیجه پالایش نفت آبادان 13 امتیازی شد و به صدرنشینی خود در گروه یک این بازی ها ادامه داد.گل های شاگردان نرگس علوانی در این دیدار را به ترتیب مریم نوری، کافیه هزاريان، مهشاد امیری، فهیمه زارعی و زینب آلبوعلي به ثمر رساندند.تیم فوتسال بانوان ملی حفاری اهواز هم در این هفته موفق شد در خانه حریف کرمانی خود را شکست دهد. تیم فوتسال ملی حفاری بعد از دو شکست پیاپی این هفته در خانه و در سالن امام رضا(ع) شرکت نفت اهواز، میزبان تیم مس رفسنجان بود. شاگردان فروزان سلیمانی که  پس از 2 شکست بازی دشوار دیگری را در پیش رو داشتند، توانستند در یک بازی سخت با نتیجه 2 بر یک حریف سختکوش خود را شکست دهند تا به اوضاع خود در جدول سروسامان داده باشند.

 حفاری گرچه در نیمه نخست با گل زهرا قلی زاده برای مس، از حریفش عقب افتاد اما با 2 گل فاطمه پاپی جبران مافات کرد و برنده بازی شد.تیم فوتسال بانوان ملی حفاری اهواز با این برد دلپذیر با ۶ امتیاز از ۴ بازی به رده سوم جدول صعود کرد.   لیگ برتر فوتسال بانوان باشگاه های ایران  در سال ۱۴۰۰ با شرکت ۱۴ تیم در دو گروه ۷ تیمی برگزار می شود. فصل گذشته تیم پالایش نفت آبادان قهرمان این رقابت ها شده بود.