نگاهی به چند فیلم سینمایی جدید

تماشای  فیلم  در آخرین ماه  پاییز

مشعل شاید داریم به پایان بحران کرونا می رسیم. تقریبا همه کشور آبی شده و خبری از رنگ های خطرناک قرمز و نارنجی نیست. البته متخصصان هنوز هم نگرانند و پزشکان توصیه های اکیدی برای مراقبت های بهداشتی برای ویروس کرونا دارند. فعلا سینما می توان رفت و شواهد و قرائن هم نشان می دهد که سینماها با استقبال خوب مخاطبان ایرانی مواجه شده و البته رعایت های بهداشتی نیز در آنها مناسب است. این هفته نیز با شما هستیم تا چند فیلم جدید اکران شده را به شما معرفی کنیم تا در آخرین ماه پاییز از فیلم دیدن لذت ببرید. شاید هنوز هم که هوا سردتر و زمستانی نشده، حوصله داشته باشید و آخر هفته ها را از خانه بیرون بزنید و فیلمی ببینید.

رمانتیسم عماد و طوبی

برخی فیلم های مطرح دنیا از دهه 50 میلادی کوشش داشتند تا موضوع، محتوا و فرم فیلم هایشان را بر پایه روابط دو نفر قرار دهند. در حقیقت این فیلم ها از نظر بنیادی، بر پایه به تصویر کشاندن روابط دو نفر کوشش می کردند تا چالش های انسانی و روانی و ابعاد اجتماعی و اقتصادی آنها را مورد بررسی قرار دهند. در سینمای ایران نیز تا حدودی چنین فیلم هایی ساخته شد که از نمونه های برتر آنها می توان به «یک بار برای همیشه» ساخته سیروس الوند اشاره کرد. به هر حال کاوه صباغ زاده با ساخت فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» کوشیده است تا پای در چنین وادی ای بگذارد. البته او با ساخت فیلم «ایتالیا، ایتالیا» که آن هم روابط یک زوج ایرانی را به تصویر می کشید، تجربه خوبی را در حوزه فیلمسازی در ذهن مخاطب سینمای ایران به یادگار گذاشت. تجربه دوم فیلم سازی کاوه صباغ زاده، فیلم بدی نیست. اگر چه به یکدستی فیلم قبلی نمی رسد، اما خلاقیت ها و نوآوری های قابل توجهی دارد. به قول یکی از منتقدان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» یک فانتزی جمع و جور است و تا حدی سرگرم کننده. اگر می خواهید در یک عصر پاییزی فیلمی سرگرم کننده ببینید «رمانتیسم عماد و طوبی» می تواند گزینه خوبی باشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبی را روبه روی هم قرارداد، هر دو خوب می دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست». حسام محمودی، الناز حبیبی و مرحوم علی انصاریان بازیگران اصلی فیلم هستند.

آپاچی 

فیلم «آپاچی» را آرش معیریان کارگردانی کرده است. همین ابتدا نام کارگردان را ذکر کردیم تا بدانید با چه فیلمی طرف هستید. یک کمدی پر از شوخی های بامزه و احتمالا بی مزه و داستانی ساده و سر راست که قرار است شما را دو ساعت سرگرم کند. اگر می خواهید بدانید که «آپاچی» چطور فیلمی است، یادآوری می کنیم که آرش معریان فیلم هایی چون: کما، شیر و عسل، چپ دست، شارلاتان، داماد خجالتی، آس و پاس، خالتور، دم سرخ ها و زن ها فرشته اند 2 را ساخته است. یکی از بارزترین ویژگی های فیلم «آپاچی» حضور بازیگران پرتعداد حوزه طنز در آن است. بعضی اوقات این حضور پرتعداد خوب از آب در آمده برخی اوقات هم بد. به هر حال «آپاچی» به احتمال زیاد می تواند شما را بخنداند و خنده و تبسم در این روزگار کرونایی و سرد پاییزی غنیمت است. در خلاصه داستان فیلم آمده است:«همیشه باید برای تاخت و تاز آپاچی ها چاره اندیشی کرد. مگر آنکه خودت ندانی که چه بر سرت آید». رضا شفیعی جم، سحر قریشی، یوسف تیموری، نعمیه نظام دوست، حمید لولایی، شهره لرستانی، مهتاج نجومی و رضا ناجی از بازیگران اصلی فیلم «آپاچی» محسوب می شوند.

آتابای   

فیلم «آتابای» جدی ترین فیلمی است که در این صفحه به شما معرفی می کنیم. این فیلم را نیکی کریمی کارگردانی کرده و اصلی ترین و بارزترین ویژگی اش این است که به زبان ترکی آذری است. «آتابای» به عنوان پنجمین اثر نیکی کریمی پس از «یک شب»، «چند روز بعد»، «سوت پایان» و «شیفت شب» بهترین آنهاست. «آتابای» نشان داده که نیکی کریمی پس از چهار فیلم ضعیف و متوسط به یک فیلم قوی و ارزشمند رسیده است. فیلمی که به احتمال زیاد بتوان آن را دوبار هم دید. داستان فیلم پر از گره های مختلف است و بیننده را تا انتها با خود همراه می کند. داستان فیلم روایت گر ظاهری آرام اما درونی ناآرام است. روستای فیلم، یک جهان است، جهانی پر از چشم و ذهن که شخصیت اصلی داستان را احاطه کرده است. او در این جهان لایه های درونی خویش را بروز می دهد و صحنه های پایانی کشف رازهایی است که در تمام فیلم به دنبالش می گشتیم. شاید بتوان تاکید کرد که «آتابای» مایه های قوی از روان شناسی اجتماعی دارد. بازی های فیلم عموما قابل قبول و در دو مورد درخشان است. اگرچه زبان فیلم ترکی آذری است، اما به دلیل زیرنویس خوبِ فارسی عموم ایرانیان نیز می توانند از دیدن آن لذت ببرند. «آتابای» در جشنواره فیلم فجر سال گذشته در بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین نقش مکمل مرد، بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی متن نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود. سحر دولتشاهی، هادی حجازی فر و جواد عزتی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

دشت خاموش  

فیلم «دشت خاموش» که از قضا فیلم خیلی خوبی هم هست، سهم بخش سینمای «هنر و تجربه» شده و قطعا از این منظر دسترسی عموم مخاطبان و علاقه مندان سینما به آن بسیار مشکل تر خواهد شد. «دشت خاموش» درباره نقد ساختار سرمایه داری و سرمایه سالاری است. فیلم روایت گر چالش های کارگرانی است که می کوشند از پس هزاران لایه اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی، دنبال گمشده خود باشند. گمشده ای به نام حق و حقوق کارگر که در مناسبات پیچیده و هزار توی سرمایه سالاری گم شده است. اگر چه «دشت خاموش» نخستین اثر کارگردان آن است، اما فضای فیلم، دقت در جزئیات در خدمت کلیت آن و خلق صحنه های بدیع سینمایی نوید بخش به وجود آمدن کارگردانی خلاق و توانا در سینمای ایران است. اگر می خواهید یک فیلم هنری و تفکر بر انگیز همراه به سویه های تند نقد اجتماعی را ببینید و حوصله دیدن چنین فیلمی را دارید، «دشت خاموش» را از دست ندهید. یکی از منتقدان سینما درباره «دشت خاموش» نوشته است:« فیلم در زمانی نامعلوم و در میان کوره های آجرپزی روایت می شود؛ روایت زنان و مردانی گرفتار و به دنبال زندگی ساده ای است که در میان باد و خاک این کوره، به دور از شهر و هر گونه امکانات رفاهی، خبری از همان زندگی ساده هم برای آنها نیست و آنها با حداقل های ممکن روزگار می گذرانند. دشت خاموش فیلم متفاوتی ا ست، فیلمساز با چیدمان دقیق و البته توجه به جزییات در پی ساختن اثری جدا از آثار همیشگی سینمای ایران بوده و تا حدودی موفق عمل کرده است». احمد بهرامی، کارگردانی این فیلم را انجام داده و فرخ نعمتی، علی باقری و مهدیه نساج بازیگران اصلی آن هستند.

شهر گربه ها

مدت هاست که فیلم خوب کودکان ساخته نمی شود. این ماجرا ازآغاز دهه هشتاد شروع شد و تقریبا یاد و خاطره فیلم های درخشان کودکان را که در دهه شصت و هفتاد ساخته شدند، به خاطراتی شیرین و دست نیافتنی تبدیل کرد. با آغاز دهه نود، کورسوهایی از امید برای احیای دوباره سینمای کودک دیده شده است و یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد این کورسو، سید جواد هاشمی است. او با ساخت و تهیه سه گانه ای با نام «آهوی پیشونی سفید» و «تورنادو» کوشید تا در شکل و شمایلی فانتزی، دوباره فیلم کودک را احیا کند. این بار او فیلم «شهر گربه ها» را در همین حال و هوا ساخته. فیلمی خوش ساخت که می تواند کودک شما را بخنداند و سرگرم کند. در خلاصه داستان آن آمده است:«گربه های گربستان به طمع رسیدن به آرزوهای خود قصد دارند با شرکت در مسابقه ای که دسیسه مشاور حاکم شهر گربه هاست، شرکت کرده و به شهر گربه ها عزیمت کنند، غافل از اینکه حاکم به کمک تحقیقات و کشفیات گرفسور تصمیم دارد عمر آنها را گرفته و به خودش اضافه کند حاکم شهر گربه ها با این کار بیشتر از همه گربه ها عمر خواهد کرد، اما شنگول و گربه های دیگر با نقشه ای به کمک گرفسور که تحت فشارهای حاکم خسته شده است، دست به کار دیگری می زنند». علیرضا خمسه، نیوشا ضیغمی، یوسف تیموری، فرهاد آئیش، امین زندگانی، امیر غفارمنش، میرطاهر مظلومی، الیکا عبدالرزاقی و مریم سعادت بازیگران اصلی فیلم «شهر گربه ها» هستند.