رئیس جمهوری:

ایران آماده توسعه برنامه های آموزشی حوزه نفت و گاز کشورهای عضو اکو است

رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است برنامه های آموزشی حوزه نفت و گاز برای کشورهای عضو اکو را توسعه دهد.

سیدابراهیم رئیسی، در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) که به میزبانی شهر عشق آباد ترکمنستان برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران، اولویت ویژه ای برای همکاری و مشارکت اقتصادی با کشورهای آسیایی، بویژه همسایگان خود در آسیای جنوبی، آسیای غربی، آسیای میانه و قفقاز قائل است. وی افزود: بی شک تقویت نقش و جایگاه سازمان های منطقه ای به عنوان تسهیل کننده همکاری های دوجانبه و چندجانبه مورد توجه و اهتمام ماست که یکی از نمودهای واضح آن، سازمان همکاری های اقتصادی اکو است. رئیس جمهوری تصریح کرد: مجموعه اکو علاوه بر بهره مندی ویژگی های مادی قدرت همچون جمعیت نیم میلیاردی، مالکیت یک سوم منابع انرژی جهان، موقعیت بی نظیر ارتباطی میان اروپا با چین و روسیه با خلیج فارس و اقیانوس هند، نیروی انسانی جوان و پرتوان، دربردارنده هویتی ممتاز به نام اسلام است. وی ادامه داد: ما فقط همسایگانی توانمند نیستیم؛ بلکه میراث دار و در عین حال پیش برنده یک هویت اصیل منبعث از فرهنگ اسلامی هستیم که هم قادر است آینده بشریت را در درخشان ترین حالت رهبری کند و هم  بالندگی و نشاط معنوی را به کالبد همکاری های همه جانبه میان ما تزریق کن. در سال های گذشته، دستاوردها و پیشرفت های خوبی در سازمان اکو به دست آمده است؛ اما کماکان فاصله معناداری میان موفقیت های حاصله با ظرفیت ها و توانمندی های واقعی سازمان وجود دارد. رئیسی، به موضوع انرژی و ظرفیت های تجاری آن اشاره و عنوان کرد: تکمیل اقدام های ناتمامی همچون ایجاد بازار منطقه ای برق اکو، ایجاد کنسرسیوم شرکت های انرژی اکو، عملیاتی شدن مرکز انرژی های پاک اکو و سازوکار همکاری صنایع پالایشی اکو باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران افزون بر جدیت در همکاری در این حوزه ها، آماده است برنامه های آموزشی حوزه نفت و گاز برای کشورهای عضو اکو را توسعه دهد، همچنین علاقه مند هستیم پروژه های انتقال آب به کشورهای متقاضی از جمله جمهوری اسلامی ایران در دستور کار سازمان اکو قرار گیرد.

وی افزود: حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیت های آن بدون قید و شرط است. تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز کوچک تر از آن است که خللی در اراده جمهوری اسلامی ایران در سیاست تعامل حداکثری با همسایگان و منطقه ایجاد کند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: ایالات متحده آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و تحمیل تحریم های غیرقانونی یکجانبه، همچنین استقرار این سیاست ظلم حداکثری، نشان داد که منافعش با منافع جمعی منطقه ما سازگار نیست. منفعت منطقه ما همکارهای سودمند و برادری ملت های منطقه است. جمهوری اسلامی آماده است تمامی ظرفیت خود را برای تحقق این هدف انسانی و اسلامی به کار ببندد.

 

 نشست هم اندیشی روابط عمومی های شرکت ملی نفت ایران برگزار شد

نشست هم اندیشی روابط عمومی های شرکت ملی نفت ایران با حضور مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت برگزار شد.

علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در نشست هم اندیشی روابط عمومی های شرکت ملی نفت ایران (سه شنبه، 9 آذرماه) به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه روابط عمومی در پیشبرد اهداف سازمان گفت: باید با تلاش روابط عمومی ها تصویری مناسب از فعالیت ها و تلاش های شبانه روزی کارکنان صنعت نفت در اذهان عموم مردم ایجاد و به بهترین شکل ممکن ارائه شود.

وی اطلاع رسانی سریع، صریح، شفاف و بموقع در خصوص مسائل و بحران ها را یکی از اقدام های مهم روابط عمومی ها در صنعت نفت برشمرد و اظهار کرد: عملکرد روابط عمومی ها باید شفاف و سنجش پذیر باشد و در این مسیر ضرورت دارد روابط عمومی به شکل کاملاً حرفه ای و به روز اداره شود.

فروزنده همچنین به ایفای صحیح نقش روابط عمومی ها در بخش مسؤولیت های اجتماعی و لزوم اعمال برخی اصلاحات در برنامه های اجرایی برای بررسی و رفع چالش ها در این بخش تأکید کرد.

در ادامه این نشست مجید بوجارزاده، رئیس روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، ضمن تشریح اقدام ها و برنامه های این مجموعه گفت: مسائل و چالش های اجرایی روابط عمومی ها پیش از این شناسایی و در قالب برنامه استراتژیک تدوین شده است، همچنین برای بهبود عملکرد و ارتقای فعالیت ها نیز برنامه ها و تدابیری اندیشیده شده که با حمایت کاملی که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از روابط عمومی ها دارند، بزودی شاهد به ثمر نشستن آن خواهیم بود.

وی افزود: هماهنگی روابط عمومی ها و حرکت همسو با خط مشی ها و سیاست های کلان شرکت ملی نفت ایران و تعامل نزدیک با مدیران عامل و مدیریت ها برای اطلاع از وضع پروژه های شرکت ها از موارد ضروری و مهمی است که باید در رویه ها مدنظر قرار گیرد.

بوجارزاده همچنین بر لزوم برنامه ریزی دقیق میان مدت و بلندمدت برای اجرای فعالیت ها در روابط عمومی، توجه ویژه به مسؤولیت های اجتماعی و ارائه راهکار و برنامه ریزی برای کاهش آسیب های اجتماعی و چالش ها، بخصوص در مناطق عملیاتی تأکید کرد.

در این نشست، رؤسای روابط عمومی شرکت های تابع شرکت ملی نفت ایران نیز به بیان نظرات، دیدگاه ها و بررسی چالش های این حوزه در بخش های اطلاع رسانی، ارتباط با رسانه ها، فرهنگی، مسؤولیت اجتماعی، ساختار، نیروی انسانی و... پرداختند.

 

2 برابر شدن ظرفیت  تولید پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه

استاندار کرمانشاه گفت: طرح توسعه پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید و طی آن ظرفیت تولید پالایشگاه ۲ برابر خواهد شد. هوشنگ بازوند در بازدید از فاز دوم طرح توسعه پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه گفت: ظرفیت تولید این فاز به اندازه فاز نخست و کل اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۹ هزار میلیارد تومان است که تاکنون  ۴ هزار میلیارد تومان آن هزینه شده است. وی طرح توسعه پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه را یک طرح کم نظیر دانست و افزود: این طرح در توسعه اشتغالزایی و ارزآوری برای استان و منطقه بسیار مؤثر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، پتروشیمی اوره و آمونیاک کرمانشاه در ۳۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده و سالانه حدود یک میلیون تن محصول تولید می کند.

استان کرمانشاه سه مجموعه فعال پتروشیمی دارد و مجموعه چهارم نیز در اسلام آباد غرب در دست احداث است.

 

در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

طرح اجرای پروژه های ریلی با تهاتر نفت بررسی شد

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح اجرای پروژه های ریلی با تهاتر نفت، در نشست این کمیسیون بررسی شد. محمدمهدی مفتح، در تشریح نشست عصر روز سه شنبه (9 آذرماه) کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست، طرح اجرای پروژه های ریلی با تهاتر نفت بررسی شد. وی افزود: بر اساس این طرح، به دولت اجازه داده می شود تا از طریق شرکت های تابع وزارت نفت، روزانه تا یک میلیون بشکه نفت خام به پیمانکاران در حوزه های تعریف شده در قانون تحویل دهد. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: درباره این طرح، بررسی های بسیاری انجام و مقرر شد در صورت عملی شدن آن، روشی نو برای اجرای طرح های عمرانی در کشور کلید بخورد که با وجود تحریم های ظالمانه، بتوانیم پروژه های اجرایی و مهم را از طریق تهاتر نفت خام به سرانجام برسانیم.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی:

الگوی مصرف گاز در کشور باید تغییر کند

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز باید بیش از گذشته مراقب اتلاف سرمایه های میان نسلی باشیم، گفت: الگوی مصرف گاز در کشور باید تغییر کند. علیرضا سلیمی با بیان اینکه افزایش مصرف گاز در کشور دلایل متعددی دارد، گفت: در شرایط کنونی از یک سو با توسعه صنایعی روبه رو هستیم که خود به گاز نیاز دارند و از سوی دیگر مصرف در منازل و اداره ها به حد بی رویه ای در حال افزایش است. وی با تأکید بر اینکه نوع مصرف انرژی و گاز باید تغییر کند، گفت: متأسفانه مشاهده می شود در بعضی از اداره ها، مواقعی که کارکنان در آن حضور ندارند، وسایل گرمایشی روشن می مانند و در بخش خانگی نیز برخی ها، دمای خانه را آن قدر گرم می کنند که همانند فصل تابستان می شود، از این رو باید در الگوی مصرف انرژی بویژه گاز بازنگری شود. عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: متأسفانه در دولت گذشته، سرمایه گذاری مناسبی در بخش تولید گاز انجام نشده که این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است؛ البته برطرف کردن چنین مشکلی چند سال طول خواهد کشید. سلیمی بیان کرد: همه ما باید الگوی مصرف گاز را رعایت کنیم و به نوعی اراده ای عمومی ایجاد شود تا بتوانیم زمستان امسال را بخوبی و بدون مشکل یا بحران پشت سر بگذاریم.

 

در بیست وسومین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس چه گذشت؟

تداوم سیاست افزایش تولید اوپک پلاس در ماه ژانویه

۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) در بیست وسومین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید روزانه در ماه ژانویه (دی – بهمن) به توافق رسیدند.براساس تصمیم روز پنجشنبه )۱۱ آذرماه(،  نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس، تولید نفت خام کشورهای عضو این ائتلاف بدون توجه به برداشت کشورهای مصرف کننده بزرگ از ذخایر نفت خام استراتژیک و شیوع سویه اُمیکرون ۴۰۰ هزار بشکه افزایش می یابد. اعضای اوپک پلاس در این نشست تأکید کردند در صورت وقوع اتفاق غیرقابل پیش بینی و مازاد عرضه در بازار نفت، نشست فوق العاده برگزار کنند. اوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند، این تصمیم از ماه اوت اجرایی شده است. اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید-۱۹، از ماه مه 2020 تولید خود را از ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کرد، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرده است. اعضای این ائتلاف تصمیم گرفتند بیست وچهارمین نشست مشترک ائتلاف اوپک پلاس چهارم ژانویه ( ۱۴ دی ماه) برگزار شود.

بیانیه بیست وسومین نشست اوپک پلاس

بیانیه بیست وسومین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس بر اهمیت ادامه تلاش ها برای حفظ توازن بازار نفت تأکید کرد.

به گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بیست وسومین نشست وزیران نفت و انرژی تولیدکنندگان عضو و غیرعضو اوپک به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد.در این نشست بر تعهد مستمر کشورهای شرکت کننده در توافقنامه همکاری (DoC) برای اطمینان از ثبات و تعادل بازار نفت تأکید شد.

تأکیدهای نشست کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و غیر اوپک با توجه به بنیان های کنونی بازار نفت:

۱. تصمیم دهمین نشست وزیران کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) که پس از آن در نشست های بعدی از جمله در نوزدهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس (۱۸ ژوئیه ۲۰۲۱) هم تأیید شده بود، مورد تأکید قرار گرفت.

۲. برنامه تسهیل توافق کاهش تولید و سازوکار تعدیل ماهانه تولید که در نوزدهمین نشست وزیران اوپک پلاس تصویب شده بود، دوباره تأیید و بر اساس آن مقرر شد مجموع عرضه ماهانه اوپک پلاس در ژانویه ۲۰۲۱ نیز ۴۰۰ هزار بشکه در روز و بر اساس جدول زیر افزایش یابد.

 ۳. موافقت شد که این نشست برای بررسی تحولات بیشتر ویروس همه گیر کرونا ادامه یابد و به نظارت دقیق بر بازار ادامه دهد و در صورت نیاز به سرعت مقدار عرضه را تعدیل کند.

۴. به دلیل درخواست کشورهای خاطی در رعایت سهمیه کاهش تولید، فرصت ایجادشده برای جبران تخطی ها تا پایان ژوئن ۲۰۲۱ تمدید شد. کشورهای خاطی باید برنامه های جبرانی خود را بر اساس بیانیه پانزدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک ارائه دهند.

۵. بر اهمیت حیاتی پایبندی کامل به سهمیه تولید اعضا و سازوکار جبران تخطی ها دوباره تأکید شد.

۶. در پایان مقرر شد بیست وچهارمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک (اوپک پلاس) چهارم ژانویه ۲۰۲۲ (۱۴ دی ماه ۱۴۰۰) برگزار شود.

 

تکلیف دبیرکل اوپک تا یک ماه آینده مشخص می شود

وزیر نفت پس از پایان یکصد و هشتاد و دومین نشست اوپک گفت: تا یک ماه آینده دبیرکل جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مشخص می شود.

جواد اوجی اظهار کرد: در این نشست مسائل مدیریتی اوپک از قبیل اداری و مالی بررسی شد.

وی دیگر بحث این نشست را انتخاب دبیرکل جدید این سازمان اعلام کرد و افزود: دبیرکلی محمد سانوسی بارکیندو، اوت ۲۰۲۲ (مردادماه ۱۴۰۱) به پایان می رسد.

وزیر نفت با بیان اینکه در این نشست اعلام شد کشورهای عضو اوپک کاندیدای خود را برای دبیرکل تا یک ماه آینده اعلام کنند، تصریح کرد: تا یک ماه آینده تکلیف دبیرکل جدید اوپک مشخص می شود.

اعضای اوپک در جریان برگزاری یکصدوهشتادودومین نشست عادی برونو ژان ریچارد ایتوا، وزیر نفت کنگو را به عنوان رئیس دوره ای نشست های اوپک، گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی را به عنوان رئیس علی البدل دوره ای اوپک و علاء الیاسری، نماینده عراق در هیئت عامل اوپک را به عنوان رئیس هیئت عامل این سازمان در سال ۲۰۲۲ برگزیدند.