خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال   

آمادگی کامل برای رویارویی با فصل سرما

معاون عملیاتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال از آمادگی کامل مراکز تابع برای فعالیت ایمن و مستمر در فصل زمستان خبر داد. شیرافکن قربانی با اشاره ورود به دوره سرما و احتمال وقوع بارندگی های سیل آسا و کاهش دمای هوا در شمال کشور در ماه های آتی، آمادگی حداکثری مراکز انتقال نفت برای رویارویی با حوادث غیرمترقبه احتمالی را مهم ترین عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره بازدیدهای انجام شده از مراکز دهگانه منطقه و دیدار با کارکنان و روسای مراکز تصریح کرد: در این بازدیدها بر موارد متعددی از جمله آمادگی تجهیزات عملیاتی، لایروبی کانال ها و دریچه های هدایت باران، تهیه شیوه نامه مقابله با حوادث ناشی از سرما، بارندگی و سیلاب همچنین آماده به کار بودن تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین آتش نشانی تاکید شده است.

 قربانی بازدید میدانی روزانه توسط بخش تعمیرات، خط بان ها، مسؤولان حراست و روسای مراکز از مسیر خطوط لوله و فنس و لوها را با هدف شناسایی به موقع مخاطرات، آمادگی و سلامت پوشش اتصالات و منیفولدها در برابر سرما نبارش برف را دیگر مواردی برشمرد که برای گذر از زمستان بر آنها تاکید شده است.

وی همچنین توجه به هشدارهای هواشناسی را قبل از انجام اقدام های عملیاتی و اطلاع رسانی به همجواران خطوط لوله با هدف جلب مشارکت و همکاری دوسویه برای صیانت از آنها در برابر تعدی یا حوادث طبیعی را از دیگر موارد تاکیدی در این بازدیدها عنوان کرد. معاون عملیاتی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال شده یادآور شد: مراکز انتقال نفت، تاسیسات و فشارشکن های تابع منطقه شمال هم اکنون در100درصد آمادگی قرار دارند.

 ایمن سازی خط لوله 32 اینچ ساری – ری

معاون فنی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال از ایمن سازی نقطه آسیب دیده در خط لوله 32 اینچ نفت خام ساری -ری  خبر داد.

محمدمهدی جامعی با اشاره به وقوع سیلاب در ارتفاعات ساری و سوادکوه، همچنین شستگی و نمایان شدن خط لوله 32 اینچ نفت خام ساری- ری در کیلومتر 72 افزود: برای رفع این مشکل،انجام عملیات اضطراری پایل کوبی و سنگ ریزی با هدف مقاوم سازی تقاطع این خط لوله با یکی از رودخانه های فصلی محدوده سوادکوه در دستور کار قرار گرفت.

 وی انجام این عملیات در مدت زمان یک روز را با توجه به شرایط بد جوی منطقه، مهم ترین ویژگی این عملیات عنوان کرد.به گفته جامعی عملیات ایمن سازی کیلومتر72خط لوله 32 اینچ نفت خام سازی- ری با تلاش کارکنان تعمیرات خط و ترابری انجام شد و خط لوله مزبور از آب شستگی و آسیب در امان خواهد بود.

 

    منطقه 8عملیات انتقال گاز

افزایش سرعت انتقال اطلاعات با افزایش پهنای باند مخابراتی

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز از افزایش پهنای باند ارتباطی تأسیسات تقویت فشار و اندازه گیری گاز در این منطقه عملیاتی خبر داد. فیروز خدایی گفت:پهنای باند تأسیسات تقویت فشار گاز مرگنلر برای بهبود ارتباط مخابراتی و افزایش سرعت انتقال اطلاعات بین تأسیسات تقویت فشار و اندازه گیری گاز با ستاد منطقه 8 از طریق زیرساخت شرکت مخابرات ایران از 2 مگا به 8 مگا افزایش یافت.

وی افزود: همسو با این موضوع، پهنای باند ارتباط تأسیسات تقویت فشار گاز چلوند و تأسیسات اندازه گیری گاز آستارا نیز از طریق زیرساخت فیبر نوری و رادیوی اختصاصی شرکت ملی گاز ایران، با مساعدت مدیریت و کارشناسان مخابرات ستاد انتقال گاز ایران، در تأسیسات چلوند از 2 به 8 مگا و در تأسیسات آستارا از 2 به 4 مگا ارتقا یافته است.

مدیر منطقه 8عملیات انتقال گاز اظهار کرد: با راه اندازی این طرح در هزینه اجرای طرح فیبر نوری و هزینه ماهانه سرویس 8 مگا، صرفه جویی قابل توجهی شده است.

خدایی هدف از ارتقای پهنای باند در تاسیسات تقویت فشار و مراکز بهره برداری خطوط لوله گاز منطقه را افزایش کیفیت و سرعت سرویس های تحت شبکه،همچنین بازده کاری بهتر و بالاتر عنوان کرد.

وی افزود:طبق برنامه ریزی در نظر است پهنای باند دیگر تأسیسات و مراکز بهره برداری خطوط لوله منطقه 8عملیات انتقال گاز افزایش یابد تا از این طریق بستری امن و مطمئن تری در سیستم های شبکه انتقال گاز ایجاد شود و به بالاترین استانداردها، تنوع و گستردگی خدمات مخابراتی و سامانه های کنترل از راه دور دست یابیم.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز گفت: با راه اندازی سیستم جدید مخابراتی و افزایش پهنای باند ایستگاه های تقویت فشار و اندازه گیری، تعداد و مدت زمان قطعی های پیشین به حداقل کاهش خواهد یافت.

 

    شرکت پالایش نفت لاوان 

تعمیرات اساسی واحد 1300 کلید خورد

عملیات اجرایی تعمیرات اساسی واحد 1300 پالایش نفت لاوان با تکیه بر توان مهندسان و متخصصان این پالایشگاه آغاز شد. اجرای تعمیرات اساسی پالایشگاه لاوان که به منظور تولید پایدار برای یک بازه زمانی 40 روزه برنامه ریزی شده، از اول آذرماه امسال آغاز شده است.

کیانی، معاون مدیر عملیات شرکت پالایش نفت لاوان در تشریح جزئیات این عملیات اظهار کرد: با توجه به تراکم و حجم سنگین کار، همچنین پرمخاطره بودن عملیات تعمیرات اساسی، سازوکار مناسب و تمهیدات لازم با بهره گیری از کلیه امکانات، برای انجام عملیات پیش بینی شده است تا این مهم مطابق با استانداردهای تعمیراتی و رعایت الزامات ایمنی، با بهترین کیفیت انجام شود.

وی هدف از انجام تعمیرات اساسی واحد1300شرکت پالایش نفت لاوان را آماده سازی واحدهای عملیاتی مورد نظر برای ادامه کار مستمر در دوره بعدی تولید و تأمین فرآورده های نفتی با کیفیت مناسب عنوان کرد.

معاون مدیر عملیات شرکت پالایش نفت لاوان تأکید کرد: با توجه به دقت و حساسیت عملیات اجرای در تعمیرات اساسی واحد 1300 پالایشگاه نفت لاوان، کلیه سیستم های برقی و ابزار دقیق، ظروف و برج ها، مُبدل ها، فن های هوایی، کولرهای آبی،همچنین خطوط لوله، پمپ ها و کمپرسورها، ایستگاه های کنترل برق و سیستم فِلِر مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند و تعمیرات مورد نیاز روی آنها انجام می شود. وی گفت: برنامه ریزی فرآیندی، اجرایی و تهیه کالاها و تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز تعمیرات واحد 1300با تلاش های کارکنان امور بازرگانی و بهره گیری از ظرفیت های داخلی کشور انجام شده است.

کیانی با اشاره به انجام این عملیات در دو شیفت به منظور بهره گیری بهینه و مطلوب از زمان، عنوان کرد: در اجرای این تعمیرات اساسی از خدمات 250 نفر -نیروی غیرشرکتی و 550 نفر از نیروهای داخلی شرکت استفاده می شود.

 

     شرکت پالایش نفت تهران

افزوده شدن گاز بوتان به سبد محصولات

رئیس اداره بازاریابی و فروش شرکت پالایش نفت تهران از افزوده شدن گاز بوتان به سبد محصولات شرکت پالایش نفت تهران خبر داد.

حمید عامریان گفت: این شرکت در جهت منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، عمل به مفاد سند راهبردی اقتصاد مقاومتی و تنوع بخشی به سبد محصولات تولیدی، با تأکید و حمایت همه جانبه مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران، مقدمات برنامه ریزی، تولید، ذخیره سازی و بازاریابی محصول بوتان استحصالی را به عنوان فرآورده ای جدید آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه هم زمان با تولید این محصول،اقدام های لازم جهت حصول الزامات تبیین شده برای عرضه آن انجام شده است، افزود:پس از اخذ تاییدیه های لازم، به زودی شاهد عرضه گاز بوتان در بورس انرژی ایران خواهیم بود.

عامریان تأکید کرد: تولید و عرضه محصول بوتان افزون بر تأمین بخشی از خوراک واحدهای پایین دستی می تواند به ارتقای کیفی محصول گاز مایع پالایشگاه تهران مطابق با استانداردهای تعریف شده، منتهی شود.

رئیس بهره برداری شرکت پالایش نفت تهران نیز درباره دستاورد جدید این شرکت گفت: پس از مدت ها تلاش بخش های مختلف سازمان، نخستین محموله گاز بوتان استحصالی،30 آبان ماه از شرکت پالایش نفت تهران به مقصد پتروشیمی تبریز بارگیری و ارسال شد.

بهنام شانه ساز تصریح کرد: شرکت پالایش نفت تهران توانسته است با جداسازی گاز بوتان از گاز ال پی جی، این محصول ارزشمند و پرکاربرد را به سبد محصولات خود اضافه کند.

وی با اشاره به اینکه قراراست در فاز نخست این پروژه، هزار بشکه گاز بوتان به صورت روزانه بارگیری شود، اظهار کرد: این میزان در فاز دوم که تا چندی دیگر به بهره برداری خواهد رسید، به 2هزار بشکه در روز خواهد رسید.

به گفته وی استحصال گاز بوتان که باهدف دستیابی به استاندارد شدن گاز مایع تولیدی در فصل پاییز و زمستان انجام گرفته است، روزانه بیش از17میلیارد ریال سودآوری برای شرکت پالایش نفت تهران به همراه خواهد داشت.

 

     پتروشیمی کارون

بهره برداری از نخستین سردخانه منفی 35 درجه ای در کشور

سردخانه 400 تنی پتروشیمی کارون به عنوان نخستین سردخانه منفی 35درجه سانتی گرادی در کشور به دست متخصصان داخلی به بهره برداری رسید.

این سردخانه 400 تنی با صرف 35 میلیارد ریال هزینه در فضایی به وسعت 800 مترمربع  احداث شده است.

علیرضا صدیقی زاده، مدیرعامل پتروشیمی کارون در آیین بهره برداری از سردخانه مزبور با اشاره به اینکه یکی از محصولات مهم و راهبردی این پتروشیمی، KM100 است که پیش از تحویل به مشتری نیازمند انجماد سریع در دمای منفی 35 درجه و نگهداری آن در دمای منفی18 درجه است، افزود: بر همین اساس طراحی و ساخت سردخانه پتروشیمی کارون با بهره گیری از ظرفیت های داخلی شرکت در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عایق های دیواره ها، کفپوش و سقف این سردخانه 400 تنی، با فوم های پلی یورتانی تهیه شده بر پایه ایزوسیانات های تولیدی پتروشیمی کارون است، ادامه داد: کفپوش مورد استفاده در این سردخانه برای اینکه در دمای منفی 35 و منفی 18 درجه دوام و قوام داشته باشد با دو چالش جدی مواجه است؛ هم دمای پایین و هم بار ناشی از تردد لیفتراک را تحمل کند.

مدیرعامل پتروشیمی کارون افزود: برای رفع این چالش باید ماده ای در ساخت کفپوش استفاده می شد که در دمای پایین شکنندگی نداشته باشد و چغرمگی و انعطاف پذیری آن حفظ شود.

وی گفت: بهترین ماده، پلی یورتان های تولیدی بر پایه ایزوسیانات تولیدی شرکت بود. بر همین اساس پوششی بر پایه ایزوسیانات ها طراحی و تولید و در ساخت این سردخانه منحصربه فرد استفاده شد و به این ترتیب نخستین ساخت سردخانه منفی 35 درجه سانتی گراد درکشور محقق شد.

صدیقی زاده بابیان اینکه با راه اندازی و بهره برداری از این سردخانه 400 تنی یکی از موانع مهم تولید در پتروشیمی کارون رفع شده است، تصریح کرد: با تحقق این مهم گام مهمی در ارتقای کیفیت محصول برداشته خواهد شد.

 

 

    شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی 

عرضه سوخت دوم به صنایع سیمان محدودیت ندارد

مدیر تامین و توزیع سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: هیچ محدودیتی برای عرضه سوخت دوم به صنایع سیمان وجود ندارد و این صنایع می توانند هر میزان سوخت مایع مورد نیاز خود را بدون محدودیت و با قیمت گاز مصرفی به صورت اعتباری دریافت کنند. جعفر سالاری نسب با اشاره به آمادگی شرکت پخش فرآورده های نفتی برای تامین سوخت دوم صنایع سیمان با توجه به افزایش مصرف گاز، تصریح کرد: سوخت تحویلی به صنایع سیمان اعتباری و به قیمت گاز مصرفی آنهاست. وی ذخیره سازی سوخت مایع را مطلوب خواند و افزود: با توجه به اعلام قبلی به صنایع سیمان مبنی بر قطع گاز از آبان ماه، صنایع سیمان به ذخیره سازی سوخت اقدام کردند.  سالاری نسب تصریح کرد: البته برخی از صنایع از سال قبل، ذخیره سوخت مایع داشتند و امسال نیز متناسب با نیاز، سوخت  تحویل گرفتند. سالاری نسب با تاکید بر اینکه در تامین سوخت جایگزین صنایع سیمان، مشکلی وجود ندارد و تحویل سوخت به روال معمول انجام می شود، تصریح کرد: به صنایعی هم که گاز آنها قطع می شود، با هماهنگی دیسپیچنگ شرکت ملی گاز و برق، سوخت مایع به قیمت گاز مصرفی و به صورت اعتباری تحویل می شود. کرامت ویسی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز پیش تر گفته بود تسهیلاتی ایجاد شده است تا صنایع بتوانند حتی در صورت تأمین نشدن نقدینگی، سوخت را به صورت اعتباری خرید کنند. به گفته وی، صنایع دیگری که امکان استفاده از سوخت دوم دارند، امکان تأمین آن در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با همان قیمت یارانه ای وجود دارد.

 

   پالایشگاه نفت بندرعباس

اجرای 21 هزار دستور کار تعمیرات اساسی

مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: در تعمیرات اساسی واحدهای تقطير در جو و خلا، گاز مايع و تصفيه آب های ترش و مراکس این پالایشگاه 21 هزار دستور کار اجرا شد.

رضا خاورسنگری با اشاره به حجم بالای کار در بخش های مختلف واحدهای تحت تعمیرات اساسی افزود: با تلاش شبانه روزی کارکنان و متخصصان این شرکت در مدت 33روز، افزون بر21هزار فعالیت تعمیراتی و دستور کار مطابق با استانداردهای تعمیراتی و با کیفیت مناسب انجام شده است.

وی گفت: در این دوره از تعمیرات، بیش از 2700 نفر نیروی اجرایی و پشتیبانی با رعایت دستورعمل های ایمنی در بخش های بهره برداری، مهندسی، HSED و خدماتی برای تعمیرات اساسی واحدهای تقطیر گاز مایع، تصفیه نفتای سبک  آب ترش و تعمیرات مسیر هوای داغ یک دستگاه مولد گازی برنامه ریزی و به صورت شبانه روزی تلاش کردند.

مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس با اشاره به اقدام های اجرایی روی کوره های اتمسفریک و خلا، تعویض 60 مترمربع از ورق های سقف، تعویض 150مترمربع از عایق های سقف، همچنین تعویض بخشی از دیواره های کوره اتمسفریک و تعویض 12 تیوب بخش کانوکشن کوره خلا را از جمله موارد انجام شده در فرآیند این عملیات برشمرد.

خاورسنگری به تعمیرات در بخش مبدل های حرارتی نیز اشاره و تصریح کرد: در این بخش نیز 114مبدل باز و تعمیرات نشست و شوی آنها انجام و با توجه به میزان خوردگی، تیوب های19 دستگاه مبدل حرارتی به طور کامل و تیوپ های 12 دستگاه مبدل نیز به طور جزئی(بخشی) تعویض شد.

وی گفت: تعمیرات اساسی 30 دستگاه برج و ظرف با تعویض جیم پک های سه بستر از برج های تقطیر در اتمسفر و خلا، تعمیر بیش از 1600عدد انواع شیرآلات در سایزها و کلاس های مختلف، همچنین تعمیرات اساسی 24 دستگاه فن های هوایی و 62پروژه نوسازی با حجم جوشکاری بیش از 5500 قطر- اینچ، بخش دیگری از اقدام های انجام شده در این تعمیرات اساسی بوده است.

مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: انجام تعمیرات و سرویس های لازم برای بیش از 2 هزار تجهیز ابزار دقیقی، تعمیرات تجهیزات دوار و تعمیرات 430 دستگاه تجهیزات برقی شامل الکتروموتورهای 6KV و 400V ،سوئیچ ها، ترانسفورماتورها، بس بارها و سرویس دهی های عمومی شامل روشنایی و برق رسانی در محوطه اورهال، از دیگر اقدام های تعمیراتی بوده است.