صندوق های بازنشستگی صنعت نفت

شفاف سازی املاک در صندوق های بازنشستگی

رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت گفت: هر مجموعه یا شرکت نفتی بزرگ و کوچک که از ساختمان های متعلق به صندوق ها استفاده می کند، باید وظایف اقتصادی اش را انجام دهد، زیرا این ساختمان ها از دارایی های صندوق است و باید بازدهی داشته باشند. عبدالحسین بیات در «برنامه پایش طرح های سرمایه گذاری صندوق ها» و در نشست با مدیران شرکت مهندسی و ساختمان «صبانفت» با بیان اینکه بنا بر گزارش ارائه شده، برخی شرکت ها در ساختمان های صندوق های بازنشستگی صنعت نفت مستأجرند و اجاره بها پرداخت نمی کنند، تاکید کرد: یکی از مصادیق شفاف سازی، رفع چنین چالش هایی است.  وی با بیان اینکه این اموال متعلق به بازنشستگان و بازماندگان و شاغلان صنعت نفت است، افزود: اینکه شرکتی احساس خودبرتربینی داشته باشد، تفکر نادرستی است؛ از این به بعد اجازه نمی دهیم مجموعه ای در ساختمان های متعلق به صندوق ها، بدون پرداخت اجاره بهای عرف بازار، ساکن باشد. رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت خطاب به مدیرعامل «صبانفت» و در حمایت از اقدام حقوقی شرکت دربارۀ این موضوع افزود: فهرستی از این گونه ساختمان ها تهیه شود تا پیش از نهایی شدن اقدام حقوقی،این مسئله درون خانواده صنعت نفت پیگیری شود. بیات تصریح کرد: با رویکرد شفاف سازی که هم اکنون در صنعت نفت تقویت شده است، امیدواریم این مسئله حل شود؛ البته بدهی چندساله این مستأجران نفتی نیز باید به صبانفت پرداخت شود. وی با بیان اینکه ارزش آفرینی از طریق سرمایه گذاری در حوزه کاری شرکت ساختمانی صبانفت با استفاده از فناوری های نوین و کیفیت برتر،صنعتی سودآور است که در چارچوب رویکرد بنگاه اقتصادی گنجانده می شود، گفت: ماهانه دوسوم منابع مستمری و مقرری ها از محل سود شرکت های صندوق تأمین می شود؛ از این رو تقویت سبد سرمایه گذاری های صندوق برای پایداری جریان نقدینگی پرداخت مستمری هاست و سود شرکت ها برای این امور صرف می شود و خواهد شد.  رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت همچنین با اشاره به اینکه صندوق، بنگاهی اقتصادی است و اجرای طرح ها در کمترین زمان ممکن،برای آن اهمیت فراوانی دارد، تصریح کرد: بهره مندی از بخش حقوقی کارآمد برای پرهیز از چالش، ضروری است و انتظار می رود مجموعه های حقوقی شرکت های تابعه صندوق ها از جمله «صبانفت» در سطح ممتاز کشوری فعالیت کنند. وی با تاکید بر اینکه برای کاهش اثر تورم بر طرح ها، اجرای پروژه ها باید در کمترین زمان ممکن انجام شود، اظهار کرد: بنابراین ضرورت،بررسی مباحث گذشته، آینده نگری، همچنین استفاده از فناوری نمایان می شود.

 

    شرکت نفت و گاز آغاجاری 

تعویض تاج چاه 103 رگ سفید با پکر/پلاگ ایرانی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری از تعویض شیرآلات تاج چاه شماره 103 رگ سفید بدون حضور دکل حفاری و با به کارگیری پکر/پلاگ(ابزارهای درون چاهی توپک قابل نصب/برداشت) ایرانی خبر داد. پژمان قضائی پور گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده برای این چاه و در نظر گرفتن شرایط ویژه، تعویض شیرآلات آن در دستور کار اداره مهندسی تولید این شرکت قرار گرفت. وی افزود: با در نظر گرفتن اقتصادی بودن عملیات و جلوگیری از هرگونه آسیب مخزنی در حین تعمیر و حفاری، بر اساس محاسبات فنی و برنامه ریزی دقیق، عملیات تعمیر چاه رگ سفید 103 با استفاده از پلاگ/پکر قابل بازیافت و بدون حضور دکل انجام شد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز آغاجاری با اشاره به نقش خودباوری و استفاده از ظرفیت قطعات ساخته شده توسط شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: اجرای موفقیت آمیز چنین عملیاتی باوجود تحریم های ظالمانه را می توان اقدامی مهم همسو با تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در نامگذاری امسال به عنوان سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها برشمرد. قضائی پور سود و صرفه اقتصادی حاصل از این عملیات را که بدون حضور دکل انجام شد،80 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: با توجه به کاهش قابل ملاحظه زمان تعمیر چاه در مقایسه با وضع استقرار دکل حفاری، در برداشت نفت از این چاه 150میلیارد ریال صرفه اقتصادی حاصل شده است .

قضائی پور از مشارکت خدمات فنی سرچاهی و درون چاهی و شرکت ملی حفاری در اجرای این عملیات، همچنین از مدیریت تعمیر و تکمیل و خدمات فنی چاه ها و مدیریت امور فنی مناطق نفت خیز جنوب به جهت مشارکت در برنامه ریزی و امکانات قدردانی کرد.

 

    شرکت نفت و گاز پارس

ارزیابی ظرفیت های نواحی خارج از فازهای پارس جنوبی

مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس گفت: با آغاز عملیات حفاری یک حلقه چاه توصیفی - تحدیدی در بخش شمالی میدان گازی پارس جنوبی، ارزیابی ظرفیت احتمالی نواحی خارج از بلوک بندی فعلی این میدان وارد فاز اجرایی شد.

علی اکبر ماجد با اشاره به آغاز عملیات حفاری چاه توصیفی - تحدیدی SP-16 در بخش شمال میدان گازی پارس جنوبی اظهار کرد: حفاری این چاه با هدف تعیین میزان گسترش میدان گازی پارس جنوبی در سمت شمال میدان و ارزیابی ظرفیت احتمالی نواحی بلوک بندی نشده این بخش به منظور توسعه، با راهبری شرکت نفت و گاز پارس و از سوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران آغاز شده است. وی یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده در طرح جامع حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را ارزیابی و شناسایی اهداف واجد ظرفیت های هیدروکربوری مناسب عنوان کرد.

ماجد گفت: چاه SP-16 که اهداف توصیفی و ارزیابی آن با همکاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تعیین شده است، نخستین حلقه از چهار حلقه چاه برنامه ریزی شده برای حفاری و ارزیابی نواحی خارج از بلوک بندی فعلی میدان به شمار می رود. مدیر مهندسی نفت و گاز شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه با توجه به رو به اتمام بودن فرآیند توسعه فازهای تعریف شده کنونی میدان گازی پارس جنوبی، اجرای برنامه های استمرار تولید از این میدان را براساس سند حفظ و نگهداشت تولید تدوین شده در شرکت نفت و گاز پارس اولویت کاری این شرکت عنوان کرد.  وی تأکید کرد: تعیین دقیق تر حدود میدان و ارزیابی ظرفیت مخزنی نواحی خارج از بلوک های توسعه یافته میدان باهدف بررسی امکان تعریف طرح های توسعه تکمیلی در این نواحی، از سرفصل های اصلی این سند است.

 

     شرکت ملی حفاری ایران

تکمیل حفاری4 حلقه چاه در نفت شهر

پروژه حفاری چهار حلقه چاه در یکی از پیچیده ترین میدان های نفتی ایران در نفت شهر با موفقیت انجام شد. غلامرضا آل محمود، مدیر پروژه های حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: این پروژه شامل حفر یک حلقه چاه توسعه ای (جدید) و چهار حلقه چاه حفاری دوباره است که در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در بخش زیرسطحی آن انجام شده است. وی با بیان اینکه در حفاری و تکمیل چاه های شماره 11،25، 22 و 31 دستگاه های حفاری سنگین 35، 48 و81 به کار گرفته شده اند، تصریح کرد: این دکل ها با پایان کار در موقعیت های دیگر مستقر شده اند. مدیر پروژه های حفاری شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به اینکه میدان نفتی نفت شهر در استان کرمانشاه در نوع خود یکی از پیچیده ترین میدان های نفتی در ایران و جهان است، اظهار کرد: این میدان نفتی در نقطه مرزی ایران و عراق واقع شده و گسل های فراوان و وجود گاز در لایه های سطحی، از ویژگی های استثنایی آن است.

آل محمود با اشاره به اینکه حفاری در این موقعیت باید با ضریب ایمنی بسیار بالا انجام می شد، اظهار کرد: در این ارتباط،آموزش کارکنان و سطح آمادگی آنان، همچنین استفاده از تجهیزات برای پیشگیری از فوران و مقابله با نشت گاز گوگرد از ابتدای کار مورد توجه ویژه قرار گرفت. وی شرایط محیطی، لزوم پاکسازی منطقه، آسیب دیدن موقعیت، همچنین قطع راه ارتباطی در جریان سیلاب سال 98 و پایین بودن سرعت حفاری به دلیل قرار داشتن گاز در سطح را از جمله موارد پیش آمده در اجرای این پروژه برشمرد. مدیر پروژه های حفاری شرکت ملی حفاری با بیان اینکه این پروژه در دو بخش روسطحی و زیرسطحی از سوی شرکت ملی حفاری در قالب مهندسی، طراحی و اجرای قرارداد امضا شده است، اظهار کرد: هم اکنون بخش زیرسطحی پروژه پایان یافته و بخش  روسطحی آن نیز در مراحل پایانی کار است.

 

    شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب 

بررسی چالش های حوزه پدافند غیرعامل

چالش ها و مسائل عمده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در نشست با عبدالرحمان کشوری، معاون انرژی پدافند غیرعامل و مدیرعامل و مدیران ارشد این شرکت بررسی شد. در این نشست بر اهمیت پدافند غیرعامل و کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، تأسیسات و خطوط لوله انتقال نفت و گاز تأکید شد. حل تعارضات در مسیر توسعه صنعت نفت، نقش کریدور اهواز در نقل و انتقال نفت و گاز، تأمین خوراک پالایشگاه ها و چالش های موجود در جابه جایی آن و بازسازی و نوسازی تأسیسات نفتی بخشی از مسائل مطرح شده در این نشست بود. ارائه راهکار برای افزایش امنیت تجهیزات و لوله های نفت و گاز، مشکلات خطوط صادراتی نفت در گناوه و کریدور امیدیه از طریق جاده سازی و ساخت وساز مناطق مسکونی، تأمین برق و امنیت انرژی و ایجاد بیمارستان سوانح، از دیگر موارد عنوان شده در نشست یاد شده بود. در این نشست مدیران عامل شرکت های ملی حفاری ایران، نفت و گاز اروندان، پخش فرآورده های نفتی منطقه خوزستان، خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان، گاز استان خوزستان و مدیران عامل شرکت های بهره برداری نفت و گاز تابع مناطق نفت خیز جنوب حضور داشتند.

  برگزاری نمایشگاه صنعت نفت و حفاری خوزستان در بهمن ماه

نمایشگاه تخصصی صنعت نفت و حفاری خوزستان، با رویکرد بومی سازی تجهیزات و حمایت از ساخت داخل و صنایع بومی از18 تا 21 بهمن امسال در اهواز برگزار می شود. این نمایشگاه از سوی شرکت نمایشگاه بین المللی خوزستان، با سیاست گذاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران و با نظارت شرکت ملی نفت ایران برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه افزون بر شرکت های نفتی، سازندگان داخلی ازجمله اعضای انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران و استان خوزستان، دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و نهادهای مرتبط با ساخت و تأمین کالای صنعت نفت حضور خواهند داشت. نمایشگاه تخصصی صنعت نفت و حفاری خوزستان با توجه به ظرفیت های گسترده این استان به عنوان زادگاه صنعت نفت کشور و استقرار بزرگ ترین شرکت های بالادستی در این استان به پیشنهاد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و با تأیید وزارت نفت از سال 1388 آغاز به کار کرده است.این نمایشگاه سال 1399 به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

 

    مجتمع گاز پارس جنوبی

پاکیزه سازی بندر سیراف از سوی کارکنان پالایشگاه دوازدهم

کارکنان پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی باهدف پاکیزگی محیط زیست پیرامون و صیانت از ارزش های آن، سواحل خلیج فارس در محدوده بندر سیراف (واقع در محدوده شهرستان کنگان) را پاکسازی کردند.

حبیب الله رئوف، رئیس واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ اس ای) پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه کارکنان و متخصصان فازهای 22 و 24 این مجتمع در کنار تولید پایدار، توجه ویژه و مهمی به محیط زیست پیرامونی دارند، افزود: آلودگی های محیط زیستی به ویژه ضایعات محصولات پلاستیکی و پسماندهای غیرقابل تجزیه که توسط انسان در طبیعت رها می شود، چهره ای زشت و غیرقابل تحمل را به وجود می آورد.

وی هدف از این پویش و اقدام ارزشمند را احترام به طبیعت و صیانت از ارزش های زیست محیطی برشمرد و اظهار کرد: کارکنان پالایشگاه دوازدهم همواره با همه تلاش در این مسیر مهم گام برمی دارند.

رئیس اچ اس ای پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین گفت: پالایشگاه دوازدهم مجتمع گاز پارس جنوبی (فازهای 22 و24) آمادگی هرگونه همکاری در حوزه محیط زیست با دیگر سازمان های دولتی و نهادهای فعال اجتماعی در منطقه را دارد.

 

    شرکت ملی نفت ایران

پیام تسلیت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پیامی، درگذشت امیر امیدیان، از کارکنان عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان را تسلیت گفت . در پیام محسن خجسته مهر آمده است: حادثه غم انگیز درگذشت یکی از همکاران عزیز صنعت نفت حین عملیات و تلاش برای انجام وظیفه، باعث غم و اندوه فراوان اینجانب و همه همکاران در شرکت ملی نفت ایران گردید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده داغدار مرحوم امیدیان و همه همکاران در مناطق نفت خیز جنوب و شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، از خداوند متعال برای روح ایشان آمرزش و برای خانواده این مرحوم صبر جزیل مسئلت دارم.

لازم است با پیگیری واحدهای مربوطه ضمن بررسی دقیق علت سانحه، از بروز حوادث مشابه جلوگیری شود.

امیر امیدیان، جوشکار اداره تعمیرات خطوط لوله شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان، در حادثه آتش سوزی اداره ترابری این شرکت دچار سوختگی شدید شد و پنجم آذرماه در بیمارستان فوق تخصصی سوانح سوختگی تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

 

 شرکت فلات قاره ایران

ضرورت افزایش تولید نفت از میدان های مشترک

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران بر افزایش تولید نفت این شرکت، به ویژه در میدان های مشترک تاکید کرد.

علیرضا مهدی زاده در سفر به منطقه خارک و بازدید از سکوی فروزان گفت: رساندن شرایط به دوران پیش از تحریم به ویژه تلاش در جهت افزایش تولید نفت در میدان های مشترک، از اولویت های اصلی شرکت فلات قاره ایران است.

وی افزود: خوشبختانه با ظرفیت های موجود و توانمندی کارکنان و متخصصان این شرکت، بهره برداری حداکثری و صیانتی از میادین نفتی خلیج فارس در حال انجام است و این روند با برنامه ریزی های انجام شده با قوت ادامه خواهد یافت.

 مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و هیئت همراه، در نخستین بازدید خود از مناطق عملیاتی این شرکت، از منطقه عملیاتی خارک و سکوهای بهره برداری فروزان، ابوذر، سروش و پایانه شناور خلیج فارس دیدن کردند.

مهدی زاده در این بازدید، ضمن دیدار با کارکنان این سکوها و پایانه و آشنایی با مشکلات و چالش ها، از نزدیک روند تولید نفت این تاسیسات را مورد بررسی قرار داد.

وی در بازگشت از منطقه خارک از ناحیه بوشهر نیز بازدید کرد و در جریان فرایندهای تدارکات و پشتیبانی مناطق عملیاتی خارک و بهرگان قرار گرفت.

 

 3 انتصاب در شرکت ملی نفت ایران

معاون وزیر نفت درحکمی اکبر سهیلی پور را به عنوان مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد.

در حکم محسن خجسته مهر خطاب به اکبر سهیلی پور آمده است:«ضمن تشکر از زحمات ارزشمند جنابعالی در دوران تصدی مدیریت امور مالی، با عنایت به مراتب تعهد، تخصص و تجربیات جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «مشاور مدیرعامل» منصوب می شوید.

امید است با اتکال به خداوند متعال در انجام مأموریت های محوله موفق باشید».خجسته مهرهمچنین دراحکام جداگانه ای محمد روستارا به عنوان مدیرامورمالی شرکت ملی نفت ایران و سید حجت اله علم الهدی را به عنوان مدیر امور حقوقی این شرکت منصوب کرد.

معاون وزیرنفت دراین احکام ضمن تاکید برحسن انجام وظیفه برای محمد روستا و سید حجت اله علم الهدی در مسئولیت های محوله آرزوی توفیق کرده است.