لطفا در زمینه واکسیناسیون بفرمایید که چه فرایندی را طی کرده و اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

با توجه به اینکه شعار امسال، پشتیبانی و رفع موانع تولید است، همسو با این شعار توانستیم یکی از موانع تولید در منطقه را که کرونا بود، مدیریت کنیم. در این ایام برخی کارکنان برای مدتی از چرخه تولید خارج می شدند که به منظور مانع زدایی از این روند، تیر امسال واکسیناسیون را آغاز کردیم و در گام نخست توانستیم یکهزار و 100 نفر از کارکنان سکوهای نفتی را خارج از دستورعمل ها واکسینه کنیم.

در ادامه رایزنی هایی که از سوی مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور صورت گفت، توانستیم صنعت نفت را از شرط سنی خارج و از شهریور امسال واکسیناسیون را بدون شرط سنی ادامه دهیم.

هشت مرکز واکسیناسیون در منطقه عسلویه و کنگان ایجاد کردیم و دو مرکز نیز در شهر جم برای خانواده های کارکنان در نظر گرفتیم که توانستیم طی مدت 2 ماه واکسن نوبت اول افراد بالای 70 سال را تزریق کنیم و اکنون 75 درصد از افراد تحت پوشش این منطقه، دو نوبت واکسن را دریافت کرده اند. در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و شبکه های بهداشت منطقه عسلویه، کنگان، جم و فرمانداران منطقه، مسؤولان پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی، بخصوص شورای راهبردی پتروشیمی نیز همکاری خوبی با ما داشتند و توانستیم یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین مراکز واکسیناسیون در پتروشیمی ها را ایجاد کنیم که روزهای نخست روزانه 1700 نفر واکسن دریافت می کردند.

زمانی که 70 درصد واکسیناسیون انجام شد، تعداد مراجعه کنندگان و بیماران کاهش یافت و تعداد نفرات مشکوک نیز بسیار کم شده و امیدواریم به سمت محو شدن این ویروس برویم.

    آیا در این دوران عمل های جراحی و کلینیک های تخصصی نیز تغییر وضعیت دادند؟

لغو جراحی های الکتیو (عمل هایی که انجام آن را می توان از قبل برنامه ریزی کرد) را داشتیم تا تجمع در بیمارستان انجام نشود در قسمت کلینیک نیز چیدمان را به گونه ای تغییر دادیم تا حداقل تجمع انجام شود و تعداد درمانگاه های سرپایی را کم کردیم و به گونه ای آنها را مدیریت کردیم که تداخلی میان متخصصان دیگر به وجود نیاید. ما این برنامه ریزی را برای دوران پیک کرونا و خروج از آن تغییر دهیم. این روند برای کارکنان ما نیز خسته کننده بود و آنها از بیماری کرونا مصون نبودند.

   چه همکاری هایی با اداره اچ اس ای صنعت نفت داشتید؟

اداره اچ اس ای، یکی از واحدهایی است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز همکاری خوبی با ما داشته و ارتباط ما با کارکنان در مناطق عملیاتی از طریق این اداره انجام می شود و جلسات مشترکی داشتیم و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان مدیر بحران، جلسات منظم و متعددی را با تمام مسؤولان منطقه انجام داده اند و مصوباتی داشتند که شامل ایجاد مراکز قرنطینه و نقاهتگاه بود.

در این دوران، آزمایشگاه PCR در منطقه شیرین نو احداث شد و تنها مرکزی است که تا شعاع 150 کیلومتری منطقه خدمت رسانی می کند و راهبری آن با بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر است.

ضمن آنکه ارتباط تنگاتنگی با اچ اس ای ارشد منطقه بوشهر و خارگ داریم و در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و اچ اس ای پتروشیمی ها نیز ایجاد مراکز واکسیناسیون را پیگیری و در زمینه تجهیز نیز کمک رسانی کردند و کار به قدری خوب پیش رفت که بعد از سه ماه برخی از این مراکز به دلیل تعداد مراجعات کم تعطیل شدند و در دو مرکز باقیمانده، تنها لکه گیری و تزریق دوز دوم و برخی مواقع دوز سوم را انجام می دهیم.

   چه برنامه های توسعه ای در دستور کار دارید؟

در سال 1398 طرح اولیه توسعه بیمارستان توحید جم به مدت 6 ماه پیش رفت؛ اما بنا به دلایلی ادامه پیدا نکرد. در سفری که مهندس اوجی، وزیر نفت به این منطقه داشتند، قول همکاری با این پروژه را دادند و در حال پیگیری هستند تا بزودی این کار ادامه پیدا کند.

ضمن آنکه روی طرح 5 تا 10 ساله نیز کار می کنیم؛ زیرا بیمارستان توحید جم طبق نقشه جامع شهرستان، تنها بیمارستان این منطقه خواهد بود و 10 سال آینده، بیمارستان دیگری نیز به این منطقه اضافه نخواهد شد، بنابراین نیاز به طرح جامعی برای اضافه کردن تخت های بستری و ام آرآی داریم. اکنون سی تی اسکن تهیه شده و ظرف چند ماه آینده نصب می شود.

حدود 6 ماه است که طرحی از سوی وزارت نفت تصویب و بودجه ای برای آن در نظر گرفته شده تا وسایل تشخیص درمان فوق تخصصی را خریداری کنیم. یکی از دلایل اصلی این کار، اعزام های بی شماری است که به شهرهای اطراف و مراکز استان صورت می گیرد؛ اما با تجهیز شدن بیمارستان دیگر این اعزام ها را نخواهیم داشت.

این نگاه را داریم هر خدماتی که کارکنان رسمی دریافت می کنند، به مردم بومی منطقه نیز تسری پیدا کند و مجوز آن را اخذ کرده ایم و بتازگی نیز مجوز جذب فوق تخصص های گوارش و غدد را گرفته ایم که بزودی وارد منطقه خواهد شد و کارهای ارجاعی را به جای اینکه اعزام کنیم، در همین منطقه انجام خواهیم داد و تا قبل از سال نیز لوازم مورد نیاز فوق تخصصی تشخیصی و درمانی نصب خواهد شد و می توانیم این قول را بدهیم که تا پایان سال یک بیمارستان فوق تخصصی خواهیم داشت.

    آیا در جذب پزشکان متخصص مشکلی ندارید؟

در بیمارستان 12 رشته تخصصی را پوشش می دهیم. از نظر مسائل پزشکی تابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هستیم و سال 1393 تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت نفت امضا و برخی از مفاد آن اجرا شد تا از این طریق، مجوز جذب نیروهای طرحی را داشته باشیم. دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نهایت همکاری را داشت؛ اما وزارت بهداشت برای جذب نیروی متخصص محدودیت ایجاد کرد، به همین دلیل ما نمی توانیم از حضور متخصصان طرحی یا حتی نیروهای پرستاری بهره مند شویم و باید با آنها قرارداد بسته شود.

باید گفت که قراردادهای پیمانکاری محدودیت هایی دارد، بزرگ شدن شرکت های پیمانکاری و نیروهای متخصصی که می آیند، تبعاتی برای ما دارند که رنج آور است. برای رفع این مشکل، یکی از کارهایی که می توان انجام داد، این است که تفاهم نامه مجددی میان وزارتخانه های کار، بهداشت و نفت بسته شود؛ زیرا سازمان تامین اجتماعی در این منطقه خدماتی ارائه نمی کند، به همین دلیل باید وزرات بهداشت با ما همکاری داشته باشد و نیروهای طرحی در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم هزینه های تامین نیرو را تا حدی تعدیل کنیم.

    اکسیژن مورد نیاز بیماران کرونایی را در ایام کرونا چگونه تامین کرده اید؟

در دوران کرونا، یکی از مشکلات ما تامین دستگاه اکسیژن بود؛ چرا که یک بیماری کرونایی 5 تا 7 برابر یک فرد سالم اکسیژن مصرف می کند که با نظر فنی و مثبت مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت توانستیم مخزن اکسیژن 30 تنی را نصب کنیم؛ زیرا اکسیژن مایع بهتر از دستگاه اکسیژن ساز است. پتروشیمی ها یکی از منابع مهم تامین اکسیژن در کشور هستند.

    بزرگترین مشکل در منطقه بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر و خارگ چیست؟

مشکل بزرگ، در زمینه نوع قراردادهای کارکنان است؛ زیرا در منطقه با انواع قراردادها و پیمان ها مواجه هستیم و تبعیض هایی نیز وجود دارد که یکی از آنها، پایین بودن حقوق دریافتی نیروهای فعال ماست. درخواست می کنم مسؤولان به این موضوع رسیدگی کنند، ضمن آنکه در زمینه نیروهای پیمانکاری مشکل داریم؛ زیرا برخی از آنها به توافقات خود عمل نمی کنند .

    در پایان اگر مطلبی باقی مانده که از این طرق می خواهید انعکاس دهید، بفرمایید؟

پیشنهاد می کنم بهداشت و درمان صنعت نفت نیز مانند دیگر بخش های این صنعت، مثل آتش نشان ها در مسیر تولید دیده شوند. اهمیت این موضوع، در ایام همه گیری بیماری کرونا درمنطقه بود، از این رو می توان بهداشت و درمان را در پروسه تولید دید و برای آن نقشه راه تعریف کرد.

 سلامت روان در دوران کرونا آسیب دید و اینجاست که بهداشت و درمان در ادامه بهتر تولیدات فراورده های نفتی کمک کننده است واگر بهداشت و درمان در پروسه درمان قرارگیرند، بسیاری از کاستی ها برطرف خواهد شد.  بهداشت و درمان، مقوله ای صرفا مالی و اقتصادی نیست و باید نگاه سرمایه گذاری به آن داشت. همانطور که تعمیرات، نقلیه، اداری و... در پروسه تولید نقش دارند، بهداشت و درمان را نیز باید به آن اضافه کرد.