تاکنون اقدام های متنوعی در حوزه بومی سازی تجهیزات منطقه انجام شده است. درباره مهم ترین اقدام های منطقه در این حوزه بیان بفرمایید.

با توجه به اهمیت موضوع ورسالت کمیته خودکفایی کالا، اعضای این کارگروه ازمیان کارشناسان و متخصصان متعهد وتوانمند زیرمجموعه های واحدهای عملیاتی، تعمیراتی، فنی ومهندسی، تهیه وتدارکات کالای منطقه انتخاب شده اند.

  گزیده ای از شرح تعمیرات و خدمات عمده انجام شده در کارگروه خودکفایی منطقه با همکاری واحدهای زیر مجموعه و شرکت های داخلی به شرح ذیل است.

1) تعمیرات همه Rotor ها و دیافراگم ها از نوع توربین های سومی، زیمنس

2) تعمیر و بازسازی همه قطعات گرم توربین با همکاری شرکت های داخلی

3) خرید انواع فیلتر اعم از هوا و روغن توربین های زیمنس، زاریا و نئونپیتون ) با همکاری شرکت های داخلی

4)  ساخت Forcing fan های خنک کننده توربین

5)  ساخت هاب نگهدارنده پروانه Oil cooler توربوکمپرسورهای روسی

6)  ساخت SLEEVE در سایزهای «8و «30 و»56 اینچ

7)  ساخت ترموکوپل های توربین های نئو پینیون

8)  ساخت و تعمیر همه کارت های سیستم کنترل Suvimacمربوط به PLC توربین های نئوپنیون

9)  ساخت دو عدد PLC مربوط به ژنراتورهای اضطراری ایستگاه های مخابراتی به روش مهندسی معکوس

10)  ساخت اتو ترانس 150KVA/480V/380V مربوط به توربین های زیمنس

11)  تعمیر کارت های الکترونیکی سیستم جرقه زن (IGHNATOR) توربین های SGT600

12)  تعمیر کارت های کنترل (AIR DRAYER ) سیستم کمپرسور هوای ابزار دقیق

13)  تعمیرو ساخت قطعات پوزیشنرهای ABB و SIMENS در تاسیسات خنج

14)  تعمیرات اساسی توربین SGT 100 زیمنس

15)  ساخت کارت های سیستم کنترل CCC

  در ادامه گزیده ای از خریدهای داخلی جایگزین خریدهای خارجی در سطح منطقه به شرح ذیل است.

1) خرید فیلتر تایفون

2) خرید گسکت

3) خرید بال ولو

4) خرید پیگ

5) خرید پلاگ ولو

6) خرید پوشش عایقی لوله

  گزیده ای از طراحی های انجام شده در زمینه خودکفایی نیز انجام شده که به شرح ذیل است.

1) تبدیل شیر 30 اینج کلاس 600 از حالت دستی به اتوماتیک

2) تعمیر 5 عدد بال ولو 30 اینچ کلاس 600 و یک عدد بال ولو 20 اینچ کلاس 600

3) تعمیر 4 عدد چک ولو اتوماتیک 30 اینچ کلاس 600

4) تعمیر 3 عدد چک ولو اتوماتیک 30 اینچ کلاس 600

(تعمیرات ولوهای فوق صرفه جویی بالغ بر 150 میلیارد ریال را به همراه داشته است)

5)  ساخت داخلی اتو بوستر 2000KVA جهت تنظیم ولتاژ برق ورودی ایستگاه خنج از شبکه که حدود 12میلیارد ریال صرفه جویی داشته است( اولین تولید داخلی تجهیز مذکور در این مقیاس است)

  تنش زدایی اسكرابرهای تاسیسات تقویت فشارگازفراشبند، یکی از برنامه های مهم این منطقه به شمار می آید. لطفا در این خصوص توضیحاتی ارائه کنید.

در عملیات تنش زدایی اسکرابرهای C و D فراشبند2، آنالیز تنش های وارده به اسکرابرها انجام و ضمن اندازه گیری و تشخیص میزان و جهت تنش در جهت محورهای X، Y و Z ضمن برشکاری، فیتاپ و جوشکاری اصلاحات لازم روی Riser ورودی گاز به اسکرابرها صورت گرفت.

در جریان این عملیات 6 سر لوله « 24 مربوط به Riser های ورودی و 12 سر لوله «2 مربوط به بالانس لاین شیر ورودی اسکرابرها برشکاری، جوشکاری و رادیو گرافی و مجددا نصب شد. به منظور صرفه جویی در هزینه ها و مصالح مصرفی، فلنج های مستعمل موجود بازسازی و مورد استفاده مجدد قرار گرفت.

  با توجه به گستردگی منطقه تحت پوشش، چگونه با ذی نفعان (گازهای استانی) ارتباط برقرار می کنید. آیا جلساتی برای هماهنگی بیش از پیش برگزار می شود؟

ذی نفعان این منطقه، به 5 بخش عمده (مشتریان، تامین کنندگان، کارکنان، سهامداران و جامعه) تقسیم می شوند که گازهای استانی فارس، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر و یزد به عنوان مشتریان این منطقه عمدتا با واحد هماهنگی و نظارت بر عملیات انتقال گاز و عملیات خطوط لوله ارتباط داشته و کانال های ارتباطی با آنها بیشتر به صورت حضوری، تلفنی، نامه نگاری و سیستم مانیتورینگ دیسپچینگ است. این ارتباطات برای کنترل و ارایه فشار و فلو مناسب خطوط لوله گاز به مصرف کنندگان عمده استان از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه ها و ... بوده و در مواردی جهت تعمیرات حاصل در مرز مشترک CGS، کنترل LBV ها، هماهنگی های عملیات پیگرانی، ارتباطات مستقیم واحد اندازه گیری گاز جهت مقادیر تحویل و تحول گاز برقرار می شود. همچنین واحد ICT ارتباطات مخابراتی و دیگر واحدها به صورت موردی با گازهای استانی تعامل دارند. برگزاری جلسات به صورت موردی و بنا به حساسیت عملیات مورد نظر و بررسی جوانب انجام کار و یا در سطح ارتباطات مدیریتی انجام می شود، اما واحد اندازه گیری گاز جلساتی به صورت ماهانه دارد که مقادیر تحویلی طرفین را پیوسته صورت جلسه می کند.

  با توجه به تجربه وقوع سیل در سال های گذشته چه اقدام هایی برای ایمن سازی و مقاوم سازی شبکه و تاسیسات اجرایی شده است؟

با توجه به وجود رودخانه های متعدد دایمی و فصلی در حوزه عملکرد منطقه و قرارگیری تاسیسات و خطوط لوله در حوزه آبریز این رودخانه ها، مقاوم سازی تاسیسات و خطوط لوله گاز همواره در دستور کار این منطقه قرار دارد. در این باره می توان به احداث رسوب گیر در بستر رودخانه های فهلیان و قره آقاج اشاره کرد. احداث دیوار سیل بند پیرامون تاسیسات تقویت فشار گاز خاوران نیز، ازجمله اقدام های انجام شده در این حوزه است.

  در پایان اگر نکته ای باقی مانده، بیان بفرمایید.

مشتری اصلی انتقال گاز منطقه 5، شرکت انتقال گاز ایران و مناطق عملیاتی 2 و 6 هستند که حدود 94درصد گاز انتقالی از منطقه را دریافت می کنند و شرکت گاز استانی حدود 6درصد دریافت گاز از منطقه جهت صنایع استان دارند.

همچنین در سال جاری، ممیزی فنی انرژی تاسیسات خنج و نورآباد و ممیزی داخلی سیستم مدیریت انرژی توسط واحد تحلیل سیستم ها و مدیریت انرژی در حال انجام است. در پایان از خداوند متعال برای تمامی خادمین کشور عزیزمان توفیق و بهروزی خواستارم.