منطقه 5 و همکاری راهبردی با شرکت های توانمند داخلی

4 هزار  دستور کار  تعمیراتی برای انتقال پایدارگــــاز صادر شد

مشعل  منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران، یکی از مناطق ده گانه شرکت انتقال گاز ایران است که هم اکنون استان های فارس و بخش هایی از استان های بوشهر، یزد و کهگیلویه و بویر احمد را تحت مدیریت دارد. این منطقه عملیاتی با راهبری بیش از 4 هزار و 473 کیلومتر خط لوله، 16 ایستگاه تقویت فشار و 6 مرکز بهره برداری، وظیفه تامین پایدار، ایمن و بهره ور مناطق یادشده را به عهده دارد. برپایه گزارش ها، حجم گاز انتقالی منطقه 5 در سال 99 معادل 153469 میلیون متر مکعب استاندارد، در سال پیش از آن (98) معادل 153193 میلیون متر مکعب و در 7 ماه نخست سال 1400 معادل 85253 میلیون مترمکعب بوده است. با محمد سیفی، سرپرست منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران درباره اقدام ها و برنامه های این منطقه گفت و گو کرده ایم که مشرح آن را در ادامه می خوانید.

  آیا در سال 1400 (7 ماه امسال) تاسیسات تقویت فشار گاز (واحد یدک) و خطوط لوله جدید به منطقه 5 تحویل شده است؟ برنامه های تعریف شده تا پایان سال در این حوزه چیست؟

درباره توربو کمپرسورهای تحویل شده باید گفت که واحد یدک تاسیسات تقویت فشار گاز صفاشهر 8 همچنین سه واحد از ایستگاه جدید ارسنجان 8 نصب، راه اندازی و تحویل شد، ضمن آنکه واحد چهارم از ایستگاه جدید ارسنجان 8 در حال راه اندازی و تحویل و ایستگاه تقویت فشار گاز نورآباد 10 با تلاش همکاران مهندسی و توسعه گاز در دست احداث است.

خط لوله 8 اینچ سیمان لار به طول تقریبی 35 کیلومتر، خط لوله 10 اینچ جویم - بنارویه به طول حدود 80 کیلومتر و خط لوله 12 اینچ کامفیروز به طول حدود 35 کیلومتر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

  تعمیرات اساسی سال 1400 منطقه 5 چند درصد پیشرفت دارد و براساس برنامه زمان بندی شده چه زمانی به پایان می رسد؟ در مجموع چند دستورکار تعریف شده است؟

تعمیرات اساسی این منطقه از اواسط فروردین 1400 آغاز شده و در حال حاضر 76 درصد پیشرفت دارد و تا اواخر دی ماه با تحویل گیری توربین های زاریا (پس از تعمیرات 25000 ساعته) و نصب در جایگاه به پایان می رسد. تا کنون بیش از 4000 دستور کار تعمیراتی صادر شده است.

  علاوه بر تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده، اقدام های دیگری برای آمادگی منطقه برای فصل سرد سال اجرایی شده است؟

پیگرانی تمیز کننده 159 کیلومتر از خط 30» کازرون- شیراز و خط آباده، همچنین تغییرکلاس 1200 متر از خط لوله 16» گویم - پتروشیمی ازA بهD انجام شده است.

تعمیرات اصلاحی و بازدید از قسمت های گرم توربین واحد 4 ایستگاه صفاشهر8 و           اتصال خط لوله 30 سروستان به خط هشتم سراسری در ایستگاه مومن آباد و تعویض 6 مورد DGS آسیب دیده در کمپرسورها از دیگر اقدام های انجام شده در منطقه 5 است.

  آیا علاوه بر تعمیرات اساسی، برنامه مهم و کلان تعمیراتی در پیش دارید؟

پکیج های مهمی برای آغاز کار در پایان امسال و آغاز سال آینده تعریف شده از جمله آن تعمیرات خطوط دوم و سوم و چهارم سراسری، بهینه سازی لوله های زیر زمینی ایستگاه فراشبند، اجرای سیستم ارت و صاعقه گیر ایستگاه نورآباد3، انشعاب خط 24 اینچ پتروشیمی و 42 اینچ ارسنجان – کرمان از خط هشتم سراسری است.

با توجه به تداوم شیوع کرونا، چه اقدام هایی برای مدیریت فعالیت های عملیاتی تعریف شده است؟ واکسیناسیون کارکنان منطقه در چه مرحله ای قرار دارد؟

رعایت پروتکل های اعلام شده از سوی سازمان بهداری و بهداشت صنعت نفت همچنین اچ اس ای وزارت نفت و مجموعه های مسوول در سطح استان در دستور کار قرار دارد، پیگیری واکسیناسیون کارکنان و ترغیب و پایش آنان در دستور کار قرار دارد و تاکنون حدود 91 درصد کارکنان واکسینه شده اند.