او همچنین خبر داد که به زودی بسته های سرمایه گذاری بخش پایین دستی در بالادستی با حفظ مالکیت مخازن نفت و گاز و براساس قوانین و مقررات کشور و با رعایت سیاست های اصل ۴۴ اعلام می شود و گفت: جمهوری اسلامی دارای امن ترین کریدورهای عرضه انرژی به منطقه و جهان است و آمادگی داریم در چارچوب قوانین کشور با الگوها و روش های مختلف قراردادی سرمایه گذاری لازم را انجام دهیم و در همین مدت چند ماهه مذاکرات پرشماری با شرکت های خارجی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه بسته های سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز به طور کامل مشخص است، گفت:  مذاکره با بعضی از شرکت های خارجی را آغاز کرده ایم و توان تخصصی، اجرایی و مالی شرکت های ایرانی امروز به حدی رسیده است که بخشی از سرمایه گذاری و توسعه نفت و گاز در بخش بالادست را در اختیار این ظرفیت بسیار بااهمیت قرار می دهیم.

وی افزود: این توان بالفعل و بالقوه در کشور وجود دارد تا کسی نتواند تکانه ای به اقتصاد کشور وارد کند و این همان اقتصاد مقاومتی نام دارد؛ اقتصاد مقاومتی به معنای آمادگی کامل در هر شرایط و هر حال است.

 ایمن سازی، بازارسازی و پایداری صادرات نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شرکت ملی نفت ایران از اعلام آمادگی برای فروش نفت خام، میعانات گازی و صادرات گاز و فرآورده حتی با امضای  قراردادهای بلندمدت خبر داد و با اشاره به افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی پیش از تحویل گرفتن دولت سیزدهم و اعلام اینکه از ظرفیت های مختلف برای به حداکثر رساندن فروش نفت خام و صادرات میعانات گازی استفاده می کنیم، راهبرد شرکت ملی نفت ایران را در این مسیر ایمن سازی، بازارسازی و پایداری صادرات نفت و میعانات گازی خواند و افزود: این مجموعه به دنبال این موضوع است که بازارهای جدید پایدار و ایمن را برای فروش نفت، مطابق سیاست های اقتصاد مقاومتی و ادامه صادرات گسترش دهد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به ظرفیت های اکتشافی قابل توجه ایران به اهمیت گسترش اکتشاف های نفت و گاز به ویژه اکتشاف گاز به دلیل اهمیت تأمین نیاز داخل اشاره کرد و گفت: راهبرد شرکت ملی نفت ایران افزایش فعالیت های اکتشافی گاز است؛ بنابراین مطالعات گسترده ای را در برنامه داریم تا شناخت از ذخایر زیرزمینی را افزایش دهیم و بتوانیم ذخایر هیدروکربوری را برای کشور احراز کنیم. مبنای برنامه ریزی ۱۰۰ ساله کشور شناخت ذخایر هیدروکربوری است، بنابراین مستقل از رقم سرمایه گذاری، تولید و توسعه میدان هایی که مورد نظر است باید شناسایی شود، در همین زمینه به دنبال این هستیم که دارایی های زیرزمینی را در زنجیره ارزش به حداکثر ثروت رو زمینی تبدیل کنیم.

 طرح یکپارچه توسعه میدان های مشترک در غرب کارون

خجسته مهر با اشاره به اینکه شرکت ملی نفت ایران به دنبال این است که توان بالقوه کشور را از حیث مالی، اجرایی، منابع انسانی و دیگر مؤلفه های مورد نیاز توسعه ای به بالفعل برساند، افزود : اولویت دیگر شرکت ملی نفت ایران سرعت بخشیدن به تکمیل طرح توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی است، ما برنامه فشرده گذاشتیم که تا پایان سال آینده، بخش قابل توجهی از برنامه تولید در میدان آزادگان جنوبی محقق شود و این برنامه جدی ماست.

وی ادامه داد: پیگیری تحقق طرح های میدان های مشترک به ویژه در غرب کارون جزو فعالیت های روزانه شرکت ملی نفت ایران است،  طرح یکپارچه توسعه این میدان ها و گزینه های مختلف سرمایه گذاری خارجی و داخلی آماده است و بنا نداریم که تولید از این ثروت و اجرای این طرح های ملی و اولویت دار را با تأخیر اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به اینکه با انجام یک کار جهادی، سال آینده طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی برای استفاده حداکثری از گاز این فاز مرزی به بهره برداری خواهد رسید، اظهار کرد: مطالعات پایه توسعه میدان گازی پارس شمالی، با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران و به دستور وزیر و تأکید مهندس اوجی آغاز شده است که با توسعه این میدان که معادل حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب گازطبیعی با سرمایه گذاری حدود ۴ میلیارد دلار است، وارد مرحله ای نو از اقتصاد گاز خواهیم شد. همچنین مصوب شده است که خط لوله ۲۰۰ کیلومتری دریایی برای تولید از ۱۴ حلقه چاه از میدان گازی کیش را آغاز کنیم و هم اکنون کار مطالعات پایه احداث این خط نیز آغاز شده است.

 وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید گاز از بالادست حدود یک میلیارد مترمکعب گاز در روز است که این رقم باید به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز برسد، تصریح کرد: برای رسیدن به این ظرفیت افزون بر میدان گازی کیش که چهار مرحله است، تولید کامل در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، تولید کامل در میدان گازی پارس شمالی و حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب از ۱۰ میدان در حوزه شرکت نفت مناطق مرکزی در برنامه است که حدود روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می تواند اضافه کند.

معاون وزیر نفت در ادامه این نشست، پاسخگوی پرسش خبرنگاران شد.

 فعالیت های اجتماعی صنعت نفت در دولت سیزدهم: در دولت سیزدهم فعالیت های اجتماعی شکل تکامل یافته تری به خود گرفته است  و با رویکردی که رئیس جمهوری و وزیر نفت دارند، سهم حداکثری برای ایفای این مسئولیت ها در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه در قراردادهای نفتی و گازی چهار درصد سرمایه گذاری برای اجرای اهداف مسئولیت اجتماعی در منطقه در نظر گرفته شده است. در این زمینه هر تکلیفی دولت به شرکت ملی نفت ایران اعلام کند، آمادگی اجرای آن را داریم و درباره مناطق نفت خیز و گازخیز کشور نیز، برنامه پنج ساله ای از سوی نمایندگان، استانداران  و مقام های محلی تهیه شده است که طرح های اولویت دار آنها در بخش مسئولیت های اجتماعی نفت تأمین اعتبار شده است و در تلاشیم کارها را براساس برنامه اعلامی استان ها پیش ببریم.

 

پرسش های خبرنگاران  از مدیر عامل

برنامه استفاده از الگوی جدید قراردادهای نفتی برای جذب سرمایه خارجی:  به طور کلی قراردادهای نفتی در ایران در دوره های مختلف اصلاح شده، بهبود یافته و تغییر کرده است و الگوی جدید قراردادهای نفتی نیز الگوی تغییریافته قراردادهای بیع متقابل بوده که البته این الگوی قراردادی لزوماً بدون عیب نیست و برنامه ما این است که این الگوی قراردادی را بهبود دهیم، جذابیت آن را بالا ببریم و معایبش را برطرف کنیم.

 چگونگی تامین منابع مورد نیاز توسعه طرح های صنعت نفت: استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، استفاده از انتشار انواع اوراق اسلامی و قرضه، استفاده از توان شرکت های خصوصی، تشکیل صندوهای SPV، صندوق توسعه ملی، منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و بخش هم از منابعی خارجی تأمین خواهد شد. تمام تلاشمان این است از این منابع حسب نیاز استفاده کنیم.

 سیاست دولت سیزدهم در زمینه گازهای مشعل:  گازهای مشعل به دو بخش تقسیم می شود؛ نخست گازهای مشعل مربوط به پالایشگاه گازی و دیگری گازهای همراه نفت از میدان های نفتی است. شرکت ملی نفت ایران مصوبه ای مبنی بر حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای جمع آوری گازهای مشعل میدان پارس جنوبی تخصیص داده است تا به جمع آوری این گازها اقدام شود. درباره گازهای همراه نفت هم باید گفت افزون بر طرح های پیشین، طرح های تازه ای برای جمع آوری گازهای همراه به منظور جلوگیری از سوزاندن و حفظ محیط زیست دیده شده است. سیاست شرکت ملی نفت ایران در دوره جدید، تکمیل طرح های معطل مانده پیشین مربوط به جمع آوری همراه نفت و گاز و همچنین تکمیل واحدهای ان جی ال است. افزون بر آن برنامه ما این است تا پایان امسال تولید نفت را به نزدیک روزانه ۴ میلیون بشکه (میزان پیش از تحریم ها) برسانیم. شرکت های فرعی شرکت ملی نفت ایران برای رسیدن به این ظرفیت ملزم شده اند و منابع مالی مورد نیاز برای رسیدن به این ظرفیت نیز مشخص شده است.

 اظهارات مقام های هندی مبنی بر سهم ۳۰ درصدی از عواید حاصل از توسعه میدان گازی فرزاد ب: برنامه ما این است که هرچه سریعتر این میدان را که جزو اولویت های شرکت ملی نفت ایران است، با نصب جکت توسعه دهیم، ادعای رسانه هندی وجاهت حقوقی ندارد و قابل قبول نیست و بیشتر یک بحث رسانه ای و گزارشی غیرمنطقی است.

 وضع عرضه نفت خام در بورس انرژی: این شرکت آمادگی کامل برای عرضه نفت در بورس را دارد، اما باید الزام های قانونی و مقرراتی به طور حتم دیده شده باشد. هر زمان بورس اعلام آمادگی کند و بسترهای قانونی عرضه نفت در بورس فراهم باشد، شرکت ملی نفت ایران آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد.

 طرف های مذاکره جدید برای جذب سرمایه خارجی و وجود چین در این مذاکرات: شرکت های چینی نخستین شرکت هایی بودند که از اواخر دهه ۸۰ وارد توسعه میدان های غرب کارون شدند، در آزادگان شمالی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) با سرمایه گذاری ۱.۷ میلیارد دلاری تولید را به ۷۵ هزار بشکه در روز رساند و اکنون بهره برداری این میدان را در اختیار دارند؛ بنابراین طبیعی است که فاز دوم این پروژه را اجرا کنند و ما در حال مذاکره با آنها هستیم. این شرکت قراردادی با ایران برای توسعه میدان آزادگان جنوبی با سرمایه ۵.۶ میلیارد دلاری داشت تا تولید را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند اما متأسفانه در دولت پیشین از پروژه کنار گذاشته شدند. در نتیجه با توجه به تجربه گذشته چینی ها طبیعی است که می توان از ظرفیت آنها استفاده کرد. مرحله نخست میدان یادآوران دراختیار شرکت چینی سینوپک بوده است. این شرکت نیز در اولویت بررسی برای اجرای مرحله دوم این میدان است، ما در غرب کارون در حال مذاکره با چینی ها هستیم که به محض حصول نتیجه، اطلاع رسانی می شود.

 سوآپ میعانات گازی ایران با ونزوئلا : برای فروش نفت خام و میعانات گازی از نظر جغرافیایی هیچ محدودیتی وجود ندارد. آمریکای جنوبی هم یکی از بازارهای شرکت ملی نفت ایران است، ما دنبال جذب مشتریان راهبردی و تقویت روابط با آنها هستیم که کشور ونزوئلا نیز یکی از این کشورهاست و روابط تجاری خوبی با این کشور داریم.

 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران سخنان خود را با تشکر از اهالی رسانه پایان برد و این نکته را گوشزد کرد که کشورمان ایران  در شرایط کنونی در شرایطی قرار گرفته که باید حداکثر توان و ظرفیت مان را به فعلیت برسانیم، اکنون تحریم های بین المللی همچنان برقرار است اما اگر کل توان سرمایه گذاری و تخصص مان را به صحنه بیاوریم، قادر خواهیم بود همسو با اقتصاد مقاومتی، کشور را به بهترین شکل ممکن از نظر اقتصادی اداره کنیم.