نگاهی به فیلم های سینمایی که این روزها در سینماها اکران شده اند

قدرت انتخاب در پرده نقره ای

دیده ایم و شنیده ایم که همه گیری بیماری کرونا با توسعه واکسیناسیون تا حد چشمگیری کاهش یافته است. سینماهای کشور هم چند ماه است که بازگشایی شده اند و عموم مردم می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی از فیلم دیدن در سالن ها لذت ببرند. اگر مدت هاست سینما نرفته اید، باید بگوییم که این روزها چند فیلم سینمایی جدید اکران شده اند. فیلم ها متنوعند و می توانند سلیقه های مختلف را تا حد زیادی راضی نگه دارند و قدرت انتخاب تماشاچی را بالا می برند. بررسی کنید، احتمالا یک آخر هفته را بتوانید در سینما بگذرانید و بعد از مدت ها طعم سینما را در سالن های تاریک و با تمرکز بالاتر بر روی پرده های نقره ای، بهتر بچشید. در مطلب پیش رو سعی داشته ایم تا نگاهی به آنها بیندازیم. با ما همراه باشید.

حکم تجدیدنظر

فیلم «حکم تجدیدنظر» را محمدامین کریم پور کارگردانی کرده، کارگردانی که پیش از ورودش به سینما صرفا یک فعال طنز اینستاگرامی بوده است. فیلم درون مایه ای اجتماعی دارد و می توان آن را به عنوان یک فیلم اولی قابل قبول دانست. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «آرش به اتهام قتل نامزدش لیدا در زندان به سر می برد و در انتظار دادگاه است. او برای مادرش فرشته قسم می خورد که بی گناه است، فرشته به کمک وکیل آرش و یکی از دوستانش بهروز ساجدی، به دنبال جمع آوری مدارک و شواهدی برای اثبات بی گناهی پسرش است.». بازی های فیلم متوسطند و تا حد زیادی فیلمنامه آن تکراری است اما به هر حال نمی توان گفت «حکم تجدیدنظر» فیلم ضعیفی از آب درآمده است. اگر دوست داشتید سینما بروید و فیلم های مورد علاقه و اصلی تان را دیده بودید، می توانید سری هم به فیلم «حکم تجدیدنظر» بزنید. ژاله صامتی، همایون ارشادی، شاهرخ فروتنیان، و زیبا کرمعلی بازیگران اصلی «حکم تجدیدنظر» هستند.

گشت ارشاد 3

احتمال زیادی دارد که نام دو فیلم «گشت ارشاد» و «گشت ارشاد2» در دهه های 80 و 90 به گوشتان خورده باشد و احتمالا حداقل یکی از آنها را دیده اید. هر دو فیلم را سعید سهیلی کارگردانی کرده بود و حسابی پرفروش شدند. حالا به تازگی بخش «گشت ارشاد 3» نیز اکران شده و سعید سهیلی نشان داده که هنوز هم با موضوع گشت ارشاد می تواند فیلم بسازد. درون مایه «گشت ارشاد3» هم مانند دو فیلم قبلی، اجتماعی و طنز است. این فیلم کوشیده است تا با بهره گیری از شوخی ها، مطایبه ها و موقعیت های کمیک، برخی از شرایط اجتماعی را نیز به نقد بکشد. در خلاصه این فیلم آمده است:«حسن و عطا پس از سال ها به ایران برمی گردند. آنها به اجبار برای امرارمعاش به نوازندگی در خیابان ها می پردازند، پس از مدتی سودای خوانندگی آنها را رها نمی کند تا اینکه تصمیم به انتشار آلبوم موسیقی می گیرند. اما به لحاظ مالی در تنگنا هستند پس تصمیم می گیرند به سراغ یک زمین دار بزرگ در لواسان که نقش او را بهنام بانی بازی می کند رفته او را بدزدند. اما پس از مدتی با او دوست می شوند و زمین دار بزرگ تصمیم می گیرد از حسن و عطا حمایت کرده و تمام هزینه تولید آلبوم موسیقی آنها را تقبل کند. در این مسیر ناگهان اتفاقات عجیبی روی می دهد که هر سه آنها را دچار دردسر های بزرگی می کند». می توان گفت در میان سه گانه های «گشت ارشاد» شماره 3 آن، بهتر از دو فیلم قبلی آب درآمده است. «گشت ارشاد 3» هم مفرح است و هم بازی های خوبی دارد. سهیلی برای این فیلم تجربه دو دهه فیلمسازی اش را به خوبی استفاده کرده و می تواند مخاطب سینما را راضی از سالن بیرون بفرستد. امیر جعفری، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی و بهنام بانی بازیگران اصلی فیلم «گشت ارشاد 3» هستند.  

پوست

 شاید در جشنواره فجر سال 1398 هیچ کس گمان نمی کرد که نخستین فیلم بلند برادران ارک، بتواند تا این حد شالوده شکن در فرم و محتوا باشد. فیلم «پوست» داستان بسیار عجیبی دارد و ساختار آن نیز عجیب تر از داستان آن است. بهرام و بهمن ارک تصمیم گرفتند در ارائه و ساخت نخستین فیلمشان، خیلی محکم و نوگرایانه قدم بردارند. حاصل این تلاش، فیلمی است با داستانی جذاب و بازی های بسیار خوب و البته کارگردانی مناسب. بسیاری از منتقدان، برادران ارک را در سینمای ایران دارای آینده ای بسیار درخشان می دانند. این فیلم در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر، نظر بسیاری از منتقدان و مخاطبان را به خاطر ژانر متفاوت، بازی های درخشان، سنت شکنی و جسارت در محتوا به خود جلب کرد و شش نامزدی در رشته های تدوین، صدابرداری، صداگذاری، طراحی لباس، طراحی صحنم و جلوه های ویژه میدانی داشته و موفق به کسب دو سیمرغ بلورین برای بهترین فیلم هنر و تجربه و همچنین بهترین موسیقی شده است. در خلاصه داستان فیلم «پوست» آمده است: «موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و درباره خانواده ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آنها به دلیلی دچار مشکل می شود.». اگر می خواهید یک فیلم خاص و ویژه و البته جذاب ببینید، «پوست» را از دست ندهید. این فیلم بازیگرانی بومی از منطقه آذربایجان ایران دارد.

منصور

شاید این روزها نام قهرمانان واقعی تاریخ معاصر را بیش از هر چیز روی اتوبان ها، فرودگاه ها، موسسه ها و... ببینیم و بشناسیم، اما یکی از بزرگترین هنرهایی که صنعت سینما می تواند به خرج دهد این است که قهرمانان تاریخ معاصر را روی پرده سینما به ما معرفی کند. ظرفیت ها در این باره بسیار بالاست و سینمای کشورمان می تواند بهترین قاب ها، پلان ها و سکانس ها در هنر تصویر سرزمینمان را با استفاده از زندگی واقعی همین قهرمانان به یادگار بگذارد. فیلم «منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی یکی از آن فیلم هایی است که زندگی شهید منصور ستاری را برای ایرانیان به تصویر کشیده است. این شهید که سال های سال خدمات بی دریغ و گران سنگ به کشور انجام داد و در زمان شهادتش در سال 1373 خورشیدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش بود، زندگی و احوال بسیار جالب توجهی داشته و فیلم «منصور» کوشیده است تا بخش هایی از آن را نشان مخاطب دهد. بازی های بسیار خوب، داستان پرکشش به همراه کارگردانی و فیلمنامه مناسب، «منصور» را دیدنی کرده است. خصوصا که شخصیت بی بدیل شهید ستاری، بسیار گمنام و ناشناخته باقی مانده بود. اگر می خواهید یک فیلم پرکشش و بدیع در سینمای ایران ببینید، دیدن «منصور» را از دست ندهید. مهدی کوشکی، لیندا کیانی و محسن قصابیان بازیگران اصلی این فیلم هستند.

قهرمان

از میانه دهه 80 و با فیلم «چهارشنبه سوری» بود که نام اصغر فرهادی به عنوان یک فیلمساز شاخص در سینمای ایران پررنگ تر شد، اگرچه او با ساخت دو فیلم دیگر پیش از آن، به نام های «رقص در غبار» و «شهر زیبا» جای پای خود را در فیلمسازی کشورمان باز کرده بود اما «چهارشنبه سوری» سکوی پرتاب اصغر فرهادی شد. او بعد از «چهارشنبه سوری» با ساخت فیلم های مهم و مطرح دیگری چون «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته»، «فروشنده» و «همه می دانند» به چهره ای بین المللی در صنعت سینما تبدیل شد. این روزها فیلم جدید فرهادی با نام «قهرمان» اکران شده است. «قهرمان» از سوی منتقدان و مخاطبان حرفه ای و تخصصی سینما با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است و به نظر می رسد درون مایه اخلاقی و اجتماعی آن عموم علاقه مندان به سینمای ایران را نیز جلب کند. این فیلم در جشنواره کن 2021 حضور داشت و توانست جایزه ویژه هیئت داوران این جشنواره را به خود اختصاص دهد. در خلاصه داستان «قهرمان» آمده است: «رحيم كه به دليل بدهی، زندانی بند مالی است برای دو روز به مرخصی می آید شاید بتواند طلبکارش را متقاعد کند که رضایت دهد تا او آزاد شود، اما او در این دو روز با ماجرایی روبه رو می شود که هیچگاه پیش بینی اش را نکرده بود». به نظر می رسد نگاه نو فرهادی در محتوای فیلم هایش در «قهرمان» برای نخستین بار ظهور و بروز پیدا کرده است یکی از منتقدان مشهور سینما نیز در این باره در یکی از رسانه ها نوشته است: «پایانی بسته به همراه قهرمانی دوست داشتنی، تمهید و نگرشی است که فرهادی، برخلاف فیلم های قبلی اش، امروز به آن رسیده است». بازی امیر جدیدی در این فیلم یکی از درخشان ترین و برجسته ترین نقاط قوت آن است و البته نباید از فیلمنامه دقیق و پر از جزئیات «قهرمان» نیز به سادگی عبور کرد. اگر می خواهید یک فیلم جدی و قوی و خوش ساخت ببینید «قهرمان» را از دست ندهید. امیر جدیدی، فرشته صدر عرفایی، محسن تنابنده و سحر گلدوست بازیگران اصلی فیلم «قهرمان» هستند.