رئیس جمهوری:

موضوع فروش نفت و افزایش درآمدهای ارزی با موفقیت دنبال می شود

رئیس جمهوری با بیان اینکه پس از گذشت ۸۳ روز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم از همیشه برای حل مشکلات و باز شدن گره ها امیدوارتر هستم، گفت: امروز موضوع فروش نفت و افزایش درآمدهای ارزی با موفقیت دنبال می شود.

سیدابراهیم رئیسی، در نشست علنی روز سه شنبه (۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: پیش از تشکیل دولت سیزدهم، سخن از کیفیت پرداخت حقوق و چگونگی آن برای کارمندان بود که از کدام منبع باید انجام شود و نگرانی هایی برای آن وجود داشت، اما امروز با گذشت ۸۳ روز، بدون استقراض از منابع، حقوق و دستمزدها در زمان خود پرداخت شد و فروش نفت در شرایط مساعدی قرار دارد و آنچه از پرداخت ها دولت باید انجام دهد، انجام شد.

رئیسی با اشاره به وضع فروش نفت گفت: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی با موفقیت انجام شده و دنبال می شود، همین طور افزایش منابع مالی و ارزی و ریالی انجام می شود و اینها پشتوانه هایی است که می تواند گام های خوبی برای مسائل اقتصادی کشور باشد.

 

افزایش ظرفیت تولید پالایشگاهی را دنبال می کنیم

 اوجی افزود: بحث افزایش ظرفیت تولید پالایشگاهی را نیز دنبال می کنیم و درباره افزایش ۳۰۰ هزار بشکه ای ظرفیت پالایشگاهی نیز در انتظار دریافت مجوز برای آن هستیم. وی به بحث تولید گاز نیز اشاره و بیان کرد: با برنامه ریزی های خوب شرکت ملی نفت ایران میدان های پارس شمالی و کیش به بهره برداری می رسند و طرح های باقی مانده پارس جنوبی نیز تکمیل می شوند تا تولید گاز افزایش یابد، زیرا اگر این اتفاق ها رقم نخورد در بحث گاز در سال های آینده با مشکل روبه رو خواهیم شد. وزیر نفت در جمع بندی سخنان خود با بیان اینکه گلایه ها را بحق می پذیریم، اما هم بنده و هم معاونان من با تمام قوا پای کار هستند، گفت: قول می دهیم با تلاش و توکل به خدا مسائل را حل کنیم، زیرا معتقدم اگر کار برای خدا باشد برکت نیز خواهیم داشت. وی گفت: در بخش پتروشیمی حدود ۷.۸ میلیارد دلار واریزی به سامانه نیما داشته ایم که بیش از تحقق ما برای واریز به سامانه نیما بوده است. وزیر نفت اظهار کرد: در مسئله سوخت زمستانی نیز همکاران بنده شبانه روز در حال فعالیت هستند تا مشکلی در این زمینه نداشته باشیم، اما سخن من این است که در بودجه برای بحث سرمایه گذاری به وزارت نفت کمک کنید؛ زیرا  این صنعت به سرمایه گذاری نیازمند است.

 

از سوی معاون اول رئیس جمهوری

مصوبه دولت درباره ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهوری مصوبه مربوط به ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در نشست ۱۹ آبان ماه، همسو با تکلیف مقرر در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت برای کاهش سالانه ۵ درصد از تلفات انرژی در بخش ساختمان به عنوان بزرگ ترین بخش مصرف کننده انرژی در کشور، ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها را تصویب کرد. ارتقای کیفیت ساخت وسازها از طریق بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی، ارتقای رده انرژی ساختمان ها از طریق اعمال تشویق و تنبیه (گازبها و تعرفه برق) و استفاده از ظرفیت قانون هدفمندی یارانه ها با هدف افزایش بهره وری انرژی در ساختمان ها، از جمله دلایل مصوبه یادشده است. بر این اساس، دستگاه های اجرایی مندرج در قانون خدمات کشوری موظف اند به منظور کسب رده انرژی ذکر شده در مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان (رده انرژی EC)، نسبت به مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت بر رعایت این مبحث از سوی شرکت های ذی صلاح برای ساختمان های جدیدالاحداث خود اقدام کنند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف است با بهره گیری از خدمات شرکت های ذی صلاح موضوع ماده (۴) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در چارچوب قوانین و مقررات، نسبت به کنترل و نظارت عالیه ساختمان های تازه ساخته شده بخش خصوصی به منظور اطمینان از رعایت کامل الزام های مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اقدام کند. شرکت های یاد شده نیز موظف اند گزارش نظارت خود را به واحدهای ذی ربط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها ارائه کنند.

ارائه پایان کار به ساختمان های جدیدالاحداث از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به رعایت مبحث (۱۹) مقررات ملی ساختمان است و به منظور آگاهی مردم از تلفات انرژی در ساختمان ها، وزارت کشور از طریق شهرداری ها موظف است از ابتدای سال ۱۴۰۱ نسبت به درج رده انرژی در گواهی پایان کار ساختمان های تازه ساخته شده و نصب پلاک آن در ورودی ساختمان ها اقدام کند.

دولت همچنین دستگاه های اجرایی مندرج در قانون خدمات کشوری را موظف کرد با استفاده از شرکت های ذی صلاح حسب مورد نسبت به ممیزی انرژی و بازرسی فنی و دریافت برچسب انرژی طبق استانداردهای مصوب و ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برای ساختمان های در حال بهره برداری خود اقدام و نتیجه را به همراه طرح های بهینه سازی لازم به وزارتخانه های نفت، نیرو و راه و شهرسازی اعلام کند. از ابتدای سال ۱۴۰۲ ساختمان های دارای حداقل رده انرژی/ برچسب انرژی مشمول تخفیف (پاداش صرفه جویی) معادل ۵ درصد گازبها و تعرفه برق خواهند شد و به ازای هر رتبه ارتقای رده انرژی/ برچسب انرژی مشمول ۵.۲ درصد تخفیف بیشتر می شوند و در صورت عدم کسب رده انرژی/ برچسب انرژی از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای ساختمان های تازه ساخته شده دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی افزایش گازبها و تعرفه برق ۳۰ درصدی و برای ساختمان های در حال بهره برداری دستگاه های اجرایی افزایش گازبها و تعرفه برق ۲۰ درصدی اعمال خواهد شد.

 

وزیر نفت:

توفیق هایی در بحث فروش نفت حاصل شده است

وزیر نفت گفت: خوشبختانه در بحث فروش نفت با استفاده از ظرفیت های موجود توفیق‎های خوبی حاصل شده است.

جواد اوجی، ظهر روز سه شنبه (۲۵ آبان ماه) در نشست با رئیس و دیگر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از اعضای کمیسیون انرژی مجلس بابت حمایت هایی که در این ۸۳ روز از وزارت نفت داشته اند، تشکر می کنم. در این مدت هم بنده و هم معاونان بنده در نشست های متعدد کمیسیون های تخصصی مجلس به ویژه کمیسیون انرژی حضور یافته و پاسخگوی نمایندگان مجلس بوده اند. وزیر نفت با تأکید بر اینکه توصیه بنده به معاونان خود این است که روحیه همکاری با نمایندگان را حفظ کنند، تصریح کرد: این نشست ها باید ادامه یابد و ما از دیدگاه های نمایندگان مجلس بهره مند شویم. اوجی ادامه داد: خوشبختانه در بحث فروش نفت با استفاده از ظرفیت های موجود توفیق های خوبی حاصل شده است.

  معطل مذاکرات برجام نبوده ایم

وی با بیان اینکه در بخش سرمایه گذاری فعالیت های خوبی آغاز شده است، گفت: در بخش حفظ و نگهداشت نفت و گاز قراردادهای خوبی آماده امضاست، این فعالیت ها نشان می دهد ما منتظر مذاکرات نبوده ایم.

 تأمین اعتبار خوبی در زمینه مسئولیت های اجتماعی داشته ایم

وی به بخش مسئولیت های اجتماعی نفت نیز اشاره کرد و گفت: تأمین اعتبار خوبی در زمینه مسئولیت های اجتماعی داشته ایم و با برنامه ریزی های انجام شده نقش وزارت نفت در این باره برجسته تر خواهد شد.

وزیر نفت به موضوع تحویل قیر رایگان به دستگاه های ذی ربط نیز اشاره و بیان کرد: سهمیه ها در این باره مشخص و حواله ها نیز توزیع شده است که امیدواریم این موضوع به سرعت اجرایی شود. اوجی به بحث مدیریت منابع انسانی وزارت نفت اشاره کرد و افزود: ۱۰ هزار سمت سازمانی که در گذشته حذف شده بود احیا شده است. برای نیروهای مدت موقت نیز امتیازهای خوبی در نظر گرفته ایم تا جبران حقوق و دستمزد آنها باشد. در کوتاه ترین زمان ممکن نیز صددرصد نیروهای ایثارگران مدت موقت و معین را جذب خواهیم کرد و برای ایثارگران نیروهای پیمانکاری نیز با دولت برنامه ریزی خواهیم کرد تا وضع آنها نیز مشخص شود. وی به موضوع دیپلماسی انرژی نیز اشاره و تصریح کرد: در این زمینه نیز کارهای خوبی انجام شده است، مذاکراتی با ترکمنستان انجام شده و درباره فروش نفت نیز اتفاق های خوبی رقم خورده است. وزیر نفت با بیان اینکه سرمایه گذاری در نفت و گاز بسیار مهم است، گفت: امیدواریم با مساعدت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بحث بودجه سال آینده و برنامه هفتم توسعه سرمایه گذاری در این صنعت شتاب گیرد.

 

 رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت مطرح کرد:

تکمیل زنجیره ارزش راهبرد صندوق ها برای تقویت منابع ورودی

رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت، وضع پتروپالایش کنگان را در نشستی با مدیران این شرکت بررسی و تأکید کرد: مطالعات باهدف تکمیل زنجیره ارزش به ویژه برای پنتان در پتروپالایش کنگان آغاز شود. عبدالحسین بیات در نشست با مدیران پتروپالایش کنگان روز یکشنبه (۲۳ آبان ماه) گفت: پتروپالایش کنگان به عنوان یکی از تأمین کنندگان بزرگ خوراک پتروشیمی ها، ظرفیت ایجاد ارزش افزوده در محصولات تولیدی را دارد. وی با بیان اینکه توسعه زنجیره ارزش منطق اقتصادی دارد و متخصصان پتروپالایش کنگان در زمینه توسعه ای زنجیره ارزش، مطالعات و پژوهش های کاربردی را در دستورکار قرار دهند، تصریح کرد: توسعه زنجیره ارزش به خصوص برای محصول پنتان، ضروری است. رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه هم زمان با برگزاری نشست با مدیران شرکت ها، برنامه پایش پیشرفت طرح ها در حال انجام است، افزود: در صورت نیاز پشتیبانی فنی، مدیریتی و اقتصادی برای شتاب بخشی به آنها فراهم است. وی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره میزان حسابرسی ها و نبود چالش حقوقی در شرکت گفت: تعداد و سطوح حسابرسی های انجام شده که اشکال خاصی را هم مشاهده نکردند و نبود چالش حقوقی در این شرکت، ستودنی است. رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت تأکید کرد: مراقبت و تیزهوشی دائمی ضروری است، بنابراین با وجود همکاری های مطلوب با نهادهای حسابرسی و نظارتی، نسبت به همکاری بیشتر تأکید می کنیم زیرا هرچه شفاف تر بهتر. وی با اشاره به مسئولیت های اجتماعی شرکت ها گفت: استفاده حداکثری از نیروهای بومی و مدیران غیرپروازی برای شرکت های صندوق ها ضرروی است. رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت گفت: این موضوع که کارکنان فاز اجرایی با نیروهای مرحله بهره برداری از نظر تعداد و تخصص متفاوت خواهند بود منطق کار و اقتصاد است، بنابراین برای کمک به نیروی های بومی مقوله آموزش برای آنها در دستور کار قرار گیرد تا از مسیر توانمند کردن آنها امکان ادامه فعالیت حداکثری این گروه از هموطنان فراهم باشد.

وی یادآوری کرد: واگذاری کار و طرح ها به بخش های خصوصی توانمند و دارای اهلیت از جمله صندوق های بازنشستگی از ابزارهای توزیع ثروت در جامعه است.

 

شرایط صنعت نفت با وجود تحریم بهبود یافته است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر نفت که با وجود شرایط تحریم و محدودیت منابع وضع صنعت نفت را بهبود بخشیده است، تشکر می کنیم. فریدون حسنوند نیز در این جلسه گفت: وزارت نفت باید تحریم را دور بزند، آن را بشکند و با صادرات و فروش نفت نیاز ارزی کشور را تأمین کند و شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد. وی تصریح کرد: وزارت نفت افزون بر انجام مسئولیت های اصلی خود، در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و ... نیز پیش قراول بوده است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه صنعت نفت به سرمایه گذاری نیازمند است، بیان کرد: این وظیفه کمیسیون انرژی مجلس است که منابع مالی جدید برای توسعه این صنعت ایجاد کند، همچنین معتقدم وزارت نفت از سهم ۱۴.۵ درصدی فروش نفت محروم است که این سهم باید به وزارت نفت بازگردد.

حسنوند گفت: ما هم به عنوان کمیسیون انرژی مجلس مسئولیت داریم تا به وزارت نفت در زمینه فروش نفت کمک کنیم، باید بتوانیم با سازوکارهایی اگر مشتری نفت وجود دارد، معرفی و صلاحیت آن را این وزارتخانه مشخص کند.

 

 

 

با 250 هزار يورو صرفه جويي

 براي نخستين بار در كشور شركت انتقال گاز به دانش فني گيربكس هاي VOITH آلمان دست يافت

 شركت انتقال گاز ايران با 250 هزار يورو صرفه جويي و براي نخستين بار در كشور به دانس فني ساخت، تعمير، بازسازي و راه اندازي گيربكس الكتروكمپرسور شركت VOITH( فويت) آلمان دست يافت. مدير عامل شركت انتقال گاز ايران عصر روز (سه شنبه ۲۵ آبان ماه) در آيين بهره برداري از پروژه تعمير، بازسازي و راه اندازي گيربكس الكتروكمپرسور واحد F تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز گفت: اين تجهيز راهبردي به دليل محدوديت هاي بين المللي و عدم همكاري شركت سازنده از 6 سال گذشته تاكنون از مدار خارج شده بود.

مهدي جمشيدي دانا با بازخواني بخشي از فرآيند دستيابي شركت انتقال گاز ايران به دانش فني تجهيز اظهار كرد: گيربكس الكتروكمپرسور واحد F تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز، سال 93 نصب و در سال 94 پس از 300 ساعت كاركرد به دليل مشكلات فني از مدار خارج شد. وي اظهار كرد: شركت سازنده به دليل تحريم هااز حضور، تامين قطعات و رفع عيوب اين تجهيز امتناع كرد. مدير عامل شركت انتقال گاز ايران ادامه داد: بر اساس برآوردهاي هاي اوليه در سال 96 بيش از 265 هزار يورو براي تعمير و راه اندازي مجدد گيربكس برآورد شد در حالي كه سال 1400 تنها با 15 هزار يورو اين تجهيز بومي سازي شد.

به گفته وي، با اعتماد به ظرفيت جوانان توانمند منطقه 8 عمليات انتقال گاز ايران، در قالب كار تيمي تمام عيار و تنها با كمتر از 500 ميليون تومان( 15 هزار يورو)، موفق به بومي سازي گيربكس الكتروكمپرسور تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز شده ايم.

مدير عامل شركت انتقال گاز ايران با بیان اینکه این شرکت به دانش فنی گیربکس های فویت آلمان دست یافته است، اعلام كرد: تعمير، مونتاژ، نصب و راه اندازي گيربكس الكتروكمپروسور واحد F تاسيسات تقويت فشار گاز تبريز، با موفقيت انجام شد و اين تجهيز راهبردي هم اكنون در حال بهره برداري است.

 

 

شرایط صنعت نفت با وجود تحریم بهبود یافته است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: از وزیر نفت که با وجود شرایط تحریم و محدودیت منابع وضع صنعت نفت را بهبود بخشیده است، تشکر می کنیم.

فریدون حسنوند نیز در این جلسه گفت: وزارت نفت باید تحریم را دور بزند، آن را بشکند و با صادرات و فروش نفت نیاز ارزی کشور را تأمین کند و شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد. وی تصریح کرد: وزارت نفت افزون بر انجام مسئولیت های اصلی خود، در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و ... نیز پیش قراول بوده است. رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه صنعت نفت به سرمایه گذاری نیازمند است، بیان کرد: این وظیفه کمیسیون انرژی مجلس است که منابع مالی جدید برای توسعه این صنعت ایجاد کند، همچنین معتقدم وزارت نفت از سهم ۱۴.۵ درصدی فروش نفت محروم است که این سهم باید به وزارت نفت بازگردد. حسنوند گفت: ما هم به عنوان کمیسیون انرژی مجلس مسئولیت داریم تا به وزارت نفت در زمینه فروش نفت کمک کنیم، باید بتوانیم با سازوکارهایی اگر مشتری نفت وجود دارد، معرفی و صلاحیت آن را این وزارتخانه مشخص کند.