شرکت نفت و گاز پارس

تکمیل نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز 14 اولویت است

معاون تولید شرکت ملی نفت ایران در بازدید از پالایشگاه فاز 14پارس جنوبی گفت: بهره برداری از نخستین ردیف شیرین سازی این پالایشگاه و تحقق تولید از آن در پایان آذرماه امسال، اولویت مهم شرکت ملی نفت است. فرخ علیخانی در نشست با پیمانکاران پالایشگاه فاز14طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی افزود:با توجه به روند افزایشی مصرف گاز در کشور و به منظور جلوگیری از رویارویی با کمبود گاز در زمستان، تحقق تولید از پالایشگاه فاز14پارس جنوبی اهمیت بسیاری دارد. وی با بیان اینکه همه باید برای تحقق تولید از این پروژه در زمان مقرر در قالب مجموعه صنعت نفت تلاش کنند، افزود: شرکت ملی نفت ایران برای کمک به رفع مشکلات موجود طرح و دستیابی به نتیجه مورد نظر، حداکثر تلاش خود را انجام می دهد. معاون تولید شرکت ملی نفت ایران بابیان اینکه بهره برداری از ردیف چهارم شیرین سازی پالایشگاه فاز 14پارس جنوبی اولویت و دغدغه اصلی این شرکت است، اظهار کرد:در واحدهای ورودی گاز،واحدهای یوتیلیتی، ردیف چهارم و واحد 106، فعالیت های ساخت و اجرا، نصب، پیش راه اندازی و راه اندازی به صورت ترکیبی و موازی در حال انجام است و با توجه به تمرکزی که به صورت شبانه روزی روی این موضوع وجود دارد،انتظار می رود با تأمین کالاهای باقیمانده و تکمیل عملیات نصب،پیش راه اندازی و راه اندازی طبق برنامه و در زمان تعیین شده انجام شود. علیخانی همچنین در بازدید از تأسیسات ذخیره سازی و ایستگاه های اندازه گیری میعانات گازی پارس جنوبی، از افزایش انتقال این محصول به پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا 450هزار بشکه در روز خبر داد. وی با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه حدود 400هزار بشکه میعانات گازی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل می شود، تصریح کرد: مقررشده است مقدار انتقال میعانات گازی از تأسیسات ذخیره سازی پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا450هزار بشکه در روز افزایش یابد. معاون تولید شرکت ملی نفت ایران همچنین در بازدید از واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی افزون بر دریافت گزارش مراحل راه اندازی، بر ضرورت شتاب دادن به بهره برداری از این پروژه تأکید کرد. علیخانی ساخت این پروژه با ظرفیت شیرین سازی 80 هزار بشکه در روز را توسط شرکت ملی نفت ایران مهم و اهمیت راهبردی خواند و افزود: با بهره برداری از این پروژه، کیفیت میعانات گازی تولیدی فازهای 2 و3 پارس جنوبی افزایش می یابد و ارزآوری مطلوبی به همراه خواهد داشت.

پایش مستمر فرآیند توسعه پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی

هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران نیز که علیخانی را در این سفر همراهی کرده بود،با اشاره به تلاش حداکثری شرکت نفت و گاز پارس و مدیریت ارشد این شرکت برای تحقق اهداف شرکت ملی نفت ایران در فاز14پارس جنوبی با مشارکت کنسرسیوم این طرح گفت: وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مراحل توسعه پالایشگاه فاز 14را به منظور تحقق تولید از نخستین ردیف فرآورشی این طرح به صورت مداوم رصد می کنند و این سفر نیز به منظور ابلاغ خسته نباشید مدیریت ارشد به همکاران انجام شده است.

 

    پژوهشگاه صنعت نفت 

تدوین آیین نامه امور زنان و خانواده

مشاور رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در امور زنان و خانواده گفت: دستورعمل امور زنان و خانواده که در این مجموعه تهیه و تدوین شده است، می تواند به بهبود وضعیت شغلی و ارتقای جایگاه سازمانی زنان متناسب با شایستگی های آنان کمک کند. سمیه قنبرپور گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری درباره موضوع بااهمیت خانواده، تدوین دستورعمل اجرایی و برنامه های راهبردی امور زنان و خانواده بر اساس راهبردهای صنعت نفت در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرارگرفته است. وی افزود: اجرای برنامه های توان افزایی، توسعه مشارکت زنان شاغل در جایگاه های سیاست گذاری و تصمیم گیری، همچنین تأمین امنیت اجتماعی زنان شاغل در محیط کار و اصلاح نگرش های کارکنان و مدیران نسبت به نقش و جایگاه زن بخشی از اهدافی است که از سوی امور زنان پژوهشگاه صنعت نفت در تدوین این دستورعمل دنبال می شود. وی گفت: دستورعمل امور زنان به گونه ای تهیه شده است که سرانجام به ارتقای مشارکت زنان در ایفای مسوولیت های اجتماعی و آگاهی خانواده کارکنان با هدف بهبود کیفیت زندگی در رویارویی با چالش های عصر حاضر خانواده ها منجر می شود. مشاور رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برنامه ریزی و اجرای برنامه های عملیاتی سالانه و ایجاد انگیزه کارکنان به منظور شرکت در کارگروه های تخصصی از وظایف مشاور امور بانوان است، اظهار کرد: هم اکنون 6 کارگروه در سطح دفتر مشاور بانوان وزارت نفت وجود دارد که کارکنان پژوهشگاه می توانند به طور مستمر در این حوزه ها فعالیت و مشارکت داشته باشند. وی تصریح کرد: این کارگروه ها شامل بهینه سازی مصرف منابع انرژی و حفظ محیط زیست، ورزش و سلامت، پژوهش و مطالعات حوزه زنان و خانواده، آموزش، فرهنگی- هنری و تحول اداری و اصلاح مقررات است.

 

     گاز آذربایجان شرقی 

امضای تفاهم نامه همکاری با سپاه عاشورا

مدیرعامل شرکت گازاستان آذربایجان شرقی ازامضای تفام نامه همکاری با سپاه عاشورای این استان برای عمل به مسوولیت اجتماعی و نهادینه سازی فرهنگ مصرف ایمن و بهینه از گاز طبیعی خبرداد. سیدرضا رهنمای توحیدی گفت: سپاه پاسداران از بدو تأسیس همسو با عمل به تعهد و مسوولیت مقدس و خطیر خود در صیانت از کیان اسلامی و اقتدار نظام، در عرصه های سازندگی، عمران، آبادانی و توسعه ایران اسلامی حضور فعال و سازنده داشته و این همکاری، زمینه ساز تقویت توان درعمل به مسوولیت اجتماعی در عرصه های مختلف خواهد بود. وی افزود: ارتقای درجه مسوولیت اجتماعی دو طرف، همچنین ارتقای آگاهی عمومی و فرهنگ سازی مصرف ایمن و بهینه از گاز طبیعی از اهداف کلان این تفاهم نامه است. مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان شرقی همچنین اهتمام به ایجاد فرصت های همکاری در زمینه بهبود سرمایه های اجتماعی، رشد دانش و آگاهی، حمایت و مشارکت اجتماعی، آموزش فرهنگ شهروندی در ارتباط با مصرف گاز وهمچنین جلوگیری ازآسیب های ناشی از مصرف غیرایمن و غیراستاندارد را ازمهم ترین محورهای همکاری با سپاه عاشورا برشمرد. رهنمای توحیدی تصریح کرد: امید است این تفاهم نامه منشأ همکاری های سازنده با سپاه عاشورا برای اطلاع رسانی و اشاعه فرهنگ مصرف ایمن و بهینه از گاز در جامعه، همچنین کاهش حوادث و آمار تلفات جانی ناشی از مرگ خاموش هم استانی های عزیز به دلیل سهل انگاری باشد. سردار اصغرعباسقلی زاده، فرمانده سپاه عاشورا نیز با استقبال از توسعه همکاری ها در خدمت رسانی صادقانه و فعالیت در عرصه فرهنگی و مصرف صحیح گاز طبیعی گفت: سپاه عاشورا بر اساس تعهد خود مبنی بر حفظ امنیت ملی و منافع اجتماعی، آمادگی دارد با همکاری شرکت گاز در نهادینه کردن فرهنگ مصرف ایمن و کاهش صدمات جبران ناپذیر ناشی از آگاهی نداشتن مردم نقش مؤثری ایفا کند.

 

 خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه جنوب شرق

فعال سازی آلارم سيستم مانيتورينگ مرکز انتقال نفت رفسنجان

رئیس واحد نگهداری و تعمیرات برق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه جنوب شرق از فعال سازی آلارم های ترانسفورماتورهای 6/20 کیلوولت خط 20 اینچ، روی سیستم مانیتورینگ بهره برداری مرکز انتقال نفت رفسنجان خبر داد. محمدجواد یزدان پناه با بیان اینکه ترانسفورماتورها یکی از اساسی ترین تجهیزات برقی مراکز انتقال نفت به شمار می روند، آلارم های دما، فشار روغن و رله ترانسفورماتورهای 6/20 کیلووات خط 20 اینچ رفسنجان را موارد فعال شده در مرکز انتقال نفت رفسنجان عنوان کرد. وی به ضرورت انجام این اقدام اشاره وتصریح کرد: با توجه به اینکه ترانسفورماتورهای خط 20اینچ مرکزانتقال نفت رفسنجان به طور دائم در حال بارگیری هستند، کنترل آلارم های دما، فشار روغن و رله آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وی یادآور شد: فعال سازی با سیم بندی و انجام تغییرات لازم برای تعریف این آلارم ها روی سیستم مانیتورینگ بهره برداری مرکز انتقال نفت رفسنجان به وسیله مهدی توکلی، کارشناس ارشد واحد وهمکاری کارشناسان واحد ابزار دقیق منطقه انجام شده است.

 نصب برق گیر روی دکل های سیستم حفاظت الکترونیک

معاون مخابرات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه جنوب شرق  نیز از نصب برق گیر روی دکل های سیستم حفاظت الکترونیک مرکز انتقال نفت رفسنجان با هدف پیشگیری از برخورد صاعقه خبر داد. رضا منشادی با اشاره به ضرورت این اقدام تصریح کرد: وقوع صاعقه های شدید موجب خرابی تجهیزات و از کار افتادن سیستم cctv می شود، لذا با توجه به حساسیت و اهمیت مرکز انتقال نفت رفسنجان در انتقال پایدار فرآورده های نفتی، ایمن سازی تجهیزات وانجام اقدامات پیشگیرانه از ضرورت هاست. وی با بیان اینکه افزون بر واحد مخابرات منطقه واحدهای دیگری از جمله ترابری و حراست همکاری داشته اند، تصریح کرد: این عملیات در مدت زمان 10روز و صرف کمترین هزینه انجام شده است.

 

    پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس 

استانداردسازی 97درصدی جایگاه های سی ان جی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس گفت: به منظور توسعه صنعت سی ان جی، 97 درصد جایگاه های عرضه سوخت این استان، تأییدیه ایمنی و آزمون مخازن را از اداره استاندارد دریافت کرده اند. اسدالله طاهری با بیان اینکه روزانه یک میلیون و400 هزار مترمکعب گاز طبیعی فشرده در استان فارس مصرف می شود، اظهار کرد: با استفاده از سی ان جی، معادل همین مقدار در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.

وی با بیان اینکه سهم استان فارس از مصرف سی ان جی کشور بیش از4.6 درصد است، افزود:استانداردسازی جایگاه های عرضه سی ان جی از اولویت های شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس است و پیرو آن با هماهنگی اداره استاندارد استان، تاکنون 126 جایگاه منطقه تأییدیه ایمنی و آزمون مخازن ذخیره سازی را دریافت کرده اند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس، شمار جایگاه های عرضه سی ان جی این استان را 1300باب اعلام و اظهار کرد: ازاین تعداد37 جایگاه در کلانشهر شیراز قرار دارد.

طاهری باتاکید بر فعالیت100درصدی جایگاه های عرضه سی ان جی افزود: خدمات رسانی در این جایگاه ها باتمام ظرفیت انجام می شود و در توزیع آن نیزهیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به استفاده روزانه بیش از 150 هزار خودرو از سی ان ان جی در استان فارس، پایش دوره ای جایگاه ها، آموزش اپراتورها و کارکنان، همچنین ارتقای سطح کمی و کیفی جایگاه ها را از جمله اقدام های این شرکت برای خدمات رسانی مطلوب تر به مردم عنوان و اظهار کرد: هم اکنون 11جایگاه نیز با پیشرفت 70درصدی در دست ساخت است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه فارس تصریح کرد: اجرای طرح رایگان دو گانه سوز کردن خودروهای عمومی، تغییر الگوی مصرف، جایگزینی سی ان جی با دیگر سوخت های فسیلی در سبد سوخت خانوارها، همچنین فراهم کردن شرایط برای جذب سرمایه گذار و استفاده از توان بخش خصوصی برای احداث جایگاه های عرضه سی ان جی از جمله اقدام های این شرکت به منظور توسعه صنعت سی ان جی در منطقه فارس است.

 

    شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد

آغاز به کار چهارمین دکل حفاری طرح توسعه میدان سپهر- جفیر

دکل 27فتح ملی حفاری به عنوان چهارمین دکل مستقر در طرح توسعه میدان نفتی سپهر - جفیر، فعالیت خود را روی چاه شماره 3 سپهر آغاز کرد.

بنا بر اعلام شرکت اکتشاف و تولید پاسارگاد (زیرمجموعه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد) این دکل که متعلق به کنسرسیوم شرکت های ملی حفاری و پژواک انرژی است، فعالیت خود را از 13 آبان ماه  روی چاه شماره 3 سپهر آغاز کرده است. عملیات حفاری چاه سپهر3به عنوان چاه توسعه ای باهدف دستیابی به مخزن فهلیان در دستور کار قرار گرفته و فرآیند توسعه این میدان نفتی شتاب گرفته است. دکل حفاری 27 فتح از دستگاه های زیر نظر مدیریت عملیات حفاری خشکی -1شرکت ملی حفاری ایران است که اواخر سال 1388به ناوگان حفاری این شرکت پیوست و حفر و تکمیل 26 حلقه چاه به متراژ 77 هزار و 120متر را در کارنامه دارد. میدان های سپهر و جفیر در سال 1976 میلادی با حفر چاه شماره یک جفیر کشف شدند. این میدان ها در بخش شمال شرقی حوزه رسوبی دشت آبادان و در60 کیلومتری جنوب غربی اهواز قرار دارند. در نیمه دوم سال 96،با مطالعات و بررسی های انجام شده از سوی مدیریت های ذی ربط شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابع، ارتباط ساختاری مخازن میدان های سپهر و جفیر و لزوم توسعه یکپارچه آنها به منظور حداکثر کردن ثروت ملی اثبات شد و قرارداد توسعه یکپارچه سپهر-جفیر،اواخر اسفندماه همان سال در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد امضا شد.

 

   پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز

افتتاح هفتادوهشتمین جایگاه سی ان جی

هفتاد وهشتمین جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در حوزه عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز منطقه راه اندازی شد. نعمت الله نجفی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز گفت: این جایگاه دومنظوره با نام زنده یاد «حمید جاگیر» در منطقه فرهنگ شهر شهرستان شوشتر به بهره برداری رسیده و هم اکنون بخش عرضه گاز طبیعی آن فعال شده است. وی با اشاره به اهمیت توسعه جایگاه های عرضه سوخت منطقه در ارائه خدمات مطلوب سوخت رسانی افزود: جایگاه مزبور به منظورارتقای حقوق شهروندی و مشتری مداری با پیگیری مسوولان منطقه به زنجیره سوخت رسانی پیوسته است. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز با تاکید بر اینکه هزینه های احداث این جایگاه اعم از زمین، تجهیزات، نصب و راه اندازی توسط بخش خصوصی تامین و پرداخت شده است. هزینه کلی آن را تا مرحله راه اندازی حدود250میلیارد ریال اعلام کرد.به گفته نجفی جایگاه حمید جاگیر در زمینی به مساحت یک هزار و 824مترمربع احداث شده و برای هفت نفر به طور مستقیم ایجاد شغل کرده است. وی تصریح کرد: جایگاه یاد شده با استفاده از دو دستگاه دیسپنسر، چهار نازل و یک کمپرسور با ظرفیت 750 مترمکعب در ساعت، سوخت رسانی به حدود 700 خودرو در شبانه روز را دارد. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز اظهار کرد: هم اکنون 78 جایگاه عرضه سی ان جی در حوزه عملیاتی این شرکت به طور شبانه روزی و بی وقفه مشغول ارائه خدمت به هموطنان عزیز هستند.

 

   شرکت انتقال گاز ایران

آمادگی کامل برای انتقال پایدار گاز در فصل سرما

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران از آمادگی کامل این مجموعه برای انتقال پایدار گاز در فصل سرما خبر داد و بر ضرورت صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی توسط مردم نیز تأکید کرد. مهدی جمشیدی دانا اظهار کرد: با توجه به اهمیت پایداری انتقال گاز، تعمیرات اساسی تأسیسات تقویت فشار، مراکز بهره برداری خطوط لوله، پیگرانی هوشمند، تعویض پوشش و بازدیدهای دوره ای، به موقع انجام شده تا خللی در فرآیند انتقال بهینه گاز طبیعی به هموطنان در فصل سرد سال به وجود نیاید. وی افزود: شرکت انتقال گاز ایران وهمه مناطق عملیاتی آن اکنون با تکمیل این اقدام ها برای گذر موفق از فصل سرما آماده هستند. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه این شرکت همه توان خود را برای انتقال پایدار گاز به کار گرفته است، گفت: با توجه به افزایش مقدار مصرف گاز در اوج مصرف، همه مناطق عملیاتی با حداکثر آمادگی و استفاده از واحدهای یدکی در پایداری انتقال گاز تلاش می کنند تا خللی در تأمین این انرژی برای مصارف خانگی، تجاری و نیروگاهی ایجاد نشود. جمشیدی دانا با اشاره به گستردگی خطوط لوله در نقاط مختلف کشور، تصریح کرد: برای مجموع خطوط فشار قوی،86 تأسیسات تقویت فشار با آرایش های سه، چهار یا پنج توربوکمپرسور با 320توربوکمپرسور فعالیت می کنند. وی تصریح کرد: گاه در فصل زمستان همزمان با افزایش مصرف گاز، حتی واحدهای یدک نیز در جهت فشارافزایی به کار گرفته می شوند. مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، مهم ترین اقدام های انجام شده برای عبور موفق از فصل سرما در سال 1400را تکمیل تعمیرات اساسی و بازدیدهای دوره ای تا حدود 750 هزار- نفر- ساعت کارکرد عنوان کرد. جمشیدی دانا تأکید کرد: با توجه به مجموعه اقدام های انجام شده، همچنین  توجه هموطنان به مدیریت مصرف انرژی و صرفه جویی ناشی از این مدیریت، انتظار می رود ماه های سرد زمستان امسال، به نحوی مطلوب سپری شود.