شرکت ملی حفاری ایران   

ثبت2559 عملیات تخصصی فنی در کارنامه امسال

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در امور فنی و مهندسی از ارائه 2 هزار و 559 مورد عملیات تخصصی فنی و ویژه در هفت ماه امسال به شرکت های متقاضی تابع شرکت ملی نفت ایران و بخش خصوصی خبر داد.

مهران مکوندی گفت:از مجموع خدمات ارائه شده، 2 هزار و 42 عملیات در حوزه مدیریت خدمات فنی و 517 عملیات در قالب خدمات ویژه بوده است.

وی افزود: فعالیت ها در مدیریت خدمات فنی به تفکیک شامل 98 مورد عملیات اسیدکاری گسترده و ویژه، 609 مورد سیمانکاری، 800 مورد تزریق پذیری، 115مورد لوله مغزی سیار،188مورد آزمایش چاه باساق مته،175مورد لوله گذاری چاه،همچنین پنج مورد نصب آویزه،25 مورد آزمایش بهره دهی چاه،10مورد عملیات کامل و ویژه حفاری با هوا با متراژ دو هزار و 23 متر و17 مورد عملیات ویژه مرتبط با حفاری فرو تعادلی  بوده است. معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود:85 مورد عملیات نمودارگیری،276 مورد نمودار گیری از سیال حفاری، 137 مورد چاه پیمایی، 3 هزار و 995متر حفاری جهت دار و افقی روی 16حلقه چاه،382 متر مغزه گیری و دو مورد عبور از جداره از شمار عملیات محقق شده در مدیریت خدمات ویژه به شمار می آیند. مکوندی اظهار کرد: این شرکت با توجه به ظرفیت های موجود از نظر تجهیزات و امکانات، همچنین برخورداری از متخصصان مجرب و کارآزموده مرتبط با خدمات یکپارچه فنی و تخصصی که مشتمل بر افزون به 20 نوع عملیات تخصصی در صنعت حفاری می شود، برای همکاری و ارائه خدمات به شرکت های بهره بردار نفتی و شرکت های بخش خصوصی فعال در حوزه حفاری در زمینه تعمیر و تکمیل چاه های توسعه ای و تعمیر چاه های در حال بهره برداری آمادگی کامل دارد.

 

 تمدید گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت

رئیس اداره مهندسی ساختار و بهره وری شرکت ملی حفاری ایران از تمدید گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت (IMS) شامل ایزو 9001، ایزو14001 و ایزو 45001 در این شرکت خبر داد. حسین نظری گفت: این شرکت با رویکرد توسعه پایدار، حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی و توجه ویژه به الزام های ذی نفعان، به ویژه مشتریان و کارکنان،همچنین توجه جدی به مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی را سرفصل برنامه های خود قرار داده است؛ از این رو خود را ملزم به کاربست استانداردهای سیستم های مدیریتی می داند تا برای ارائه خدمات موثر به مشتریان داخلی و منطقه، در زمره شرکت های پیشرو باشد. وی اظهار کرد: با تلاش مجموعه مدیریت و کارکنان شرکت ملی حفاری ایران،ممیزی مراقبتی دوره دوم سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) به تازگی با موفقیت انجام و اعتبار گواهینامه های سه گانه سیستم های مدیریت کیفیت این شرکت نیز هم زمان با روز ملی کیفیت (18 آبان ماه) برای یک سال دیگر تمدید شد. رئیس اداره مهندسی ساختار و بهره وری شرکت ملی حفاری ایران گفت: این موفقیت با توجه به استقرار سیستم های مدیریت کیفیت در سال های گذشته، همچنین برنامه ریزی انجام شده با صرف 50 نفر-روز ممیزی از طرف شرکت SGS حاصل شده است.

 

    شرکت پایانه های نفتی ایران 

جلوگیری از غرق شدن بارج باری در جزیره خارک

رئیس عملیات دریایی پایانه نفتی خارک گفت: با تلاش کارکنان عملیات دریایی پایانه نفتی خارک از غرق شدن بارج باری در این جزیره جلوگیری شد. اسماعیل احمدی درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: پس از اعلام اضطرار به دفتر راهنمایان اسکله شرقی درباره آب گرفتگی و نیاز فوری به امداد یک فروند بارج با بار ماسه در 5/2 مایلی اسکله شرقی و احتمال برخورد با کشتی های نفتکش و تأسیسات نفتی،بلافاصله تیم های تخصصی برای نجات شناور به محل اعزام شدند. وی ادامه داد: هم زمان با اعزام افراد و تجهیزات به همراه سه فروند یدک کش به سمت موقعیت مورد نظر، عملیات نجات شناور ازغرق شدن و اسکورت آن به منظور جلوگیری از برخورد به تأسیسات نفتی انجام شد. رئیس عملیات دریایی پایانه نفتی خارک با تأکید بر نبود هیچ آسیب جانی تصریح کرد:این عملیات در حالی انجام شده که به دلیل شرایط جوی، همچنین طوفانی و مواج بودن دریا، ارتفاع موج به بیش از 10فوت رسیده بود.

 

    وزارت نفت

انتصاب سرپرست اداره کل سلامت و تربیت بدنی

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در حکمی منصور قنبرزاده را به عنوان «سرپرست اداره کل سلامت و تربیت بدنی» منصوب کرد.

در حکم منصور قنبرزاده آمده است: «با عنایت به تعهد و تجربیات ارزشمند و توانمندی های جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان سرپرست اداره کل سلامت و تربیت بدنی منصوب می شوید. ضروری است در راستای سلامت و تندرستی همکاران زحمتکش صنعت نفت و خانواده های معززشان گام های مؤثری برداشته و با بهبود کیفیت ورزش همگانی و متناسب سازی اماکن ورزشی، نقشی بسزا در افزایش سطح رضایت مندی کارکنان محترم ایفا فرمایید. امیدوارم با استعانت از پروردگار بی همتا شاهد به ثمر رسیدن تلاش ها و توفیقات جنابعالی و همکارانتان در انجام این مسوولیت خطیر باشیم.

ضمناً بر خود لازم می دانم از خدمات آقای اسماعیل کبوتران در طول دوران مسئولیت یادشده تشکر و قدردانی نمایم.»

 

     شرکت ملی نفت ایران

برخی اقلام پرداختی به کارکنان نفت از مالیات معاف می شود

مدیر امور مالی شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه برخی اقلام پرداختی به کارکنان صنعت نفت مشمول معافیت مالیاتی می شود، گفت: درباره اقلام دیگر نیز در صورت تأیید دفتر فنی سازمان امور مالیاتی اقدام اصلاحی به عمل خواهد آمد. اکبر سهیلی پور اظهار کرد: با توجه به بررسی دوباره وجوه پرداختی به همکاران صنعت نفت و با کسب نظر از دو نفر از مشاوران مالیاتی با استناد به قوانین و مقررات و مستندات جمع آوری شده بعضی از اقلام پرداختی به کارکنان معاف از مالیات تشخیص داده شد و برای اجرا ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه به استناد نامه یکی از کارمندان واحدهای مالیاتی به رئیس آن اداره، برخی همکاران معتقدند اقلام دیگری معاف از مالیات است، تأکید کرد: پس از بررسی با توجه به اینکه هیچ گونه مستندی مبنی بر معافیت این گونه اقلام از مالیات به دست نیامد، به منظور حصول اطمینان و تضییع نشدن حقوق همکاران مقرر شد از دفتر فنی سازمان امور مالیاتی دراین باره استعلام شود که در صورت تأیید دفتر فنی اقدام اصلاحی به عمل خواهد آمد.

 

    پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد

پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ابتدای امسال تاکنون، یک میلیارد و 760 میلیون ریال برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد اختصاص داده است.

نرگس صداقت، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه هزینه های مربوط به خرید گل و شیرینی در مناسبت های مختلف از جمله فوت، انتصابات و دیگر مناسبت ها از سوی این شرکت صرف آزادی زندانیان جرائم غیر عمد می شود، افزود: این عمل افزون بر اجر معنوی و اخروی آن می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی منجر شود و سلامت عمومی جامعه را ارتقا دهد.

صداقت با اشاره به تخصیص مبلغ یک میلیارد و 760 میلیون ریال برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد از ابتدای امسال تاکنون تاکید کرد: امیدواریم این اقدام حسنه بتواند به عنوان الگو در جامعه ترویج داده شود و افراد حقیقی و حقوقی با ورود بیشتر به این حوزه، زندگی دوباره ای را به زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده آنان هدیه کنند.

وی افزود: شرکت نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین تأمین کننده سبد سوخت کشور و بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، افزون بر تضمین امنیت تأمین سبد سوخت کشور، عدالت محوری و توجه به مسوولیت های اجتماعی را سرلوحه خود قرار داده است.

 

 

    شرکت نفت مناطق مرکزی ایران 

آمادگی برای تأمین سوخت زمستانی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از آمادگی این شرکت و شرکت های تابع (زاگرس جنوبی، شرق و غرب) برای تأمین سوخت زمستانی خبر داد.

رامین حاتمی درباز دید فرخ علیخانی، معاون تولید شرکت ملی نفت ایران و هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران از منطقه عملیاتی خانگیران، اظهار کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق بنا بر تأکید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مبنی بر اهتمام کامل شرکت ها برای تأمین حداکثری تولید گاز در فصل سرما، براساس تعهدات تکلیفی خود در زمان اوج مصرف گاز در زمستان امسال، روزانه65 میلیون مترمکعب گاز تولید می کند.

وی با اشاره به جایگاه راهبردی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق در تولید و تأمین گاز استان های شمال و شمال شرق کشور افزود: با توجه به جایگاه ویژه این شرکت و وجود ظرفیت بالقوه این منطقه، توسعه میدان های گازی جدید در دستور کار این شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق قرار دارد.

حاتمی با بیان اینکه توسعه میدان گازی توس در اولویت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قرار دارد و در این زمینه، مشاور طرح انتخاب و مهندسی مقدماتی  نیز انجام شده است، تصریح کرد: اسناد لازم برای برگزاری مناقصه این میدان در حال تهیه است و مراحل بعدی کار از طریق سرمایه گذاری یا از طریق منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران پیگیری می شود.

پیشرفت 75 درصدی در طرح نگهداشت و افزایش تولید میدان نفت شهر

عملیات اجرایی طرح نگهداشت و افزایش تولید از میدان نفت شهر با 75 درصد پیشرفت فعلی، در شرف تکمیل قرار گرفته است.

پرویز صالح وند، مجری طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت شرکت نفت مناطق مرکزی درباره فعالیت های توسعه ای میدان نفت شهر گفت:طرح نگهداشت و افزایش تولید این میدان به عنوان نخستین طرح از مجموعه طرح های EPC-EPD شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تکمیل می شود.

وی افزود:این طرح در قالب حفاری یک حلقه چاه جدید و چهار حلقه چاه تعمیری موجود با اعتبار30میلیون دلار در قالب مهندسی، اجرا و کالای طرح در بخش های روسطحی و زیرسطحی تعریف و مراحل اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.

صالح وند بابیان اینکه هم اکنون عملیات اجرایی زیرسطحی طرح نگهداشت و افزایش تولید از میدان نفت شهر پایان یافته است، افزود:حدود 3500 متر حفاری روی چاه های این میدان انجام شده است و در یک ماه آینده  نیز با نصب تسهیلات سرچاهی، آخرین حلقه چاه این طرح به مراحل پایانی می رسد.

مجری طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره اهمیت اجرای طرح توسعه میدان نفت شهر اظهار کرد:با وجود پیچیده بودن این میدان از لحاظ مهندسی مخزن، زمین شناسی، بالا بودن ریسک مخاطرات عملیات حفاری،مشترک بودن آن با کشور عراق لزوم پاکسازی محل اجرای طرح از مهمات باقیمانده از جنگ تحمیلی،همچنین با وجود تحریم ها و شرایط بیماری کرونا، عملیات اجرایی طرح بدون وقفه انجام شده است.

صالح وند تأمین به موقع همه کالاهای زیرسطحی را از نقاط قوت این طرح عنوان کرد.

میدان نفتی مشترک نفت شهر واقع در 60 کیلومتری شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه، در سال 1302کشف شد و در سال 1326 به بهره برداری رسیده است.

تاکنون مقادیر زیادی از نفت این میدان تخلیه شده،اما فعالیت برای تولید بیشتر در قالب قرارداد EPC-EPD به منظور استفاده بهینه از تأسیسات در حال اجراست.

 

   شرکت گاز استان ایلام

گازرسانی به آخرین شهر استان ایلام

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با بیان اینکه با گازرسانی به شهر پهله، 26 شهر استان ایلام گازرسانی شدند، گفت: خوشبختانه آخرین شهر ایلام گازرسانی و ضریب نفوذ گاز در مناطق شهری استان 100 درصدی شد. عباس شمس اللهی با اشاره به بهره مندی 1100خانوار شهر پهله با ورود گاز به آن تصریح کرد: افزون بر آن، روستاهای واقع در مسیر شبکه گاز این شهر نیز زیر پوشش گاز طبیعی قرار گرفته اند. وی با بیان اینکه تحریم های ظالمانه، کمبود شدید کالاهای مورد نیاز اجرای عملیات، توپوگرافی خشن منطقه وعبور از کوه های سخت گذر سبب شد گازرسانی به شهر پهله با کندی انجام شود، اظهار کرد: گازرسانی به این شهر وروستاهای مسیر یکی ازسخت ترین پروژه های گازرسانی در سطح استان ایلام بود که خوشبختانه با تلاش همکاران محقق شد و مردم این مناطق به آرزوی دیرینه خود رسیدند.  مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام تصریح کرد: برای گازرسانی به پهله و روستاهای مسیر 24 کیلومتر شبکه توزیع، 39 کیلومتر خط تغذیه فلزی در اندازه های 6 و 8 و 12 و 3 ایستگاه تقلیل فشاربا ظرفیت های 2500 ، 5000 و 400 مترمکعب در ساعت نصب و راه اندازی شده است. شمس اللهی با بیان اینکه تاکنون 600 عملک در شهر پهله و روستاهای اطراف نصب شده است، گفت: برای گازرسانی به این شهر و روستاهای مسیر بیش از 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی شرکت ملی گاز ایران هزینه شده است. وی همچنین با بیان اینکه این پروژه در سال 1396 آغاز امسال تکمیل شده است، ادامه داد: در مجموع 6 پیمانکار بومی در این پروژه فعالیت کرده اند.  مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام با اشاره به این که خط لوله گازرسانی شهر پهله در ادامه مسیر42کیلومتری خط تغذیه شهر میمه است، تصریح کرد: هم اکنون پیمانکار نصب انشعاب ها در شهر پهله و روستاهای تابع آن دردست اجرا ونصب علمک است و شهروندان ساکن در این مناطق پس از انجام لوله کشی داخلی منازل و تشکیل و تکمیل پرونده می توانند برای اشتراک پذیری گاز اقدام و گاز را مهمان خانه خود کنند.

 

   منطقه 10 عملیات انتقال گاز

انتقال روزانه بیش از 700میلیون مترمکعب گاز طبیعی

سرپرست منطقه 10عملیات انتقال گاز ازانتقال روزانه بیش از 700 میلیون مترمکعب گاز از این منطقه خبر داد و بر مدیریت صحیح مصرف گاز طبیعی در روزهای سرد سال تأکید کرد.

علی نصیحت کن گفت: کارکنان این منطقه شبانه روز در تلاش هستند با انتقال پایدار و ایمن گاز از طریق خطوط لوله فشار قوی، زمستان امسال را نیز مانند سال های پیش با سربلندی سپری کنند.

وی افزود: با توجه به فعالیت های انجام شده در بخش های پایداری سیستم و افزایش بازده انتقال گاز، هم اکنون این منطقه آمادگی لازم را برای انتقال پایدار انرژی گاز کشور دارد.

سرپرست منطقه10عملیات انتقال گاز تصریح کرد: این منطقه عملیاتی از طریق بیش از 1900 کیلومتر خطوط لوله فشار قوی و بهره گیری از پنج تأ سیسات تقویت فشار، روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز را به نقاط مختلف کشور انتقال می دهد.

نصیحت کن با تأکید بر مدیریت صحیح مصرف گاز طبیعی در منازل و سازمان های دولتی یادآور شد: تنظیم دمای مناسب وسایل گرمایشی، کمک شایانی به کاهش مصرف گاز و دسترسی مستمر و پایدار هموطنان به این انرژی است.