هموار شدن مسیر صادرات گاز با استفاده از طرح های ال ان جی

صادرات  گــاز  و  چند  پرسش

  پرسش محوری این است که چرا ایران به عنوان یکی از کشورهای دارنده ذخایرعظیم انرژی دنیا و با ظرفیت تولید روزانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز نتوانسته است سهم قابل توجهی از بازار تجارت این صنعت ارزش آفرین را از آن خود کند؟ سوالی که با اما و اگرهای زیادی روبه رو بوده و تاکنون پاسخ های متعددی هم از سوی کارشناسان و تحلیلگران برای آن عنوان شده است.  «دیپلماسی قوی و تنظیم روابط بین الملل در حوزه انرژی» از اهم برنامه ها و اولویت های کاری وزیر نفت دولت سیزدهم بود که برای دریافت رای اعتماد از مجلس مطرح شد، ضمن آنکه گسترش قراردادهای دو یا چندجانبه با کشورهای هدف و پیگیری تمدید قراردادهای صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز در ذیل این هدف گنجانده شده است؛ این در حالی است که از یک سو ناموزونی حجم ذخایر گاز با حجم تولید و از دیگر سو مصرف بی محابای داخلی بر این موضوع دامن زده است که این مهم در هفته های آتی با توجه به افزایش مصرف گاز در فصل زمستان، بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه تدبیرپردازان صنعت گاز قرار خواهد گرفت.

   رایزنی با کشورهای همسایه

جواد اوجی، وزیر نفت در نخستین روزهای حضور در وزارت نفت، با طرف های ترکمنستانی، روسی و عراقی از نزدیک دیدار و گفت وگو کرد و در تمام این دیدارها هم بر تحرک دیپلماسی گازی در سایه تعامل همه جانبه و افزایش صادرات و تجارت گاز تاکید داشت که این مسئله می تواند نقطه عطفی برای آغاز تصاحب سهم ایران در تجارت جهانی گاز باشد. ششم مهرماه امسال، لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران با وزیر نفت دیدار و گفت وگو می کند. ماحصل این دیدار در تاریخ دوازدهم مهرماه و با حضور گروهی متشکل از شرکت های دولتی نفت و گاز روسیه در برج آبان رقم می خورد؛ گروهی که برای سرمایه گذاری در صنعت گاز ایران ابراز تمایل کرده و سوآپ و تجارت گاز طبیعی را از اولویت های شرکت های نفت و گاز روسی عنوان می کنند. مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز نیز بر این امر صحه گذاشته و لزوم توسعه همکاری های دو کشور در بخش های مختلف صنعت گاز را ضروری می داند. جزئیات موارد پیشنهادی دو کشور نیز در حال بررسی است و متعاقب آن، مذاکرات همچنان ادامه دارد. پیرو این دیدار و در تاریخ هفتم مهرماه، چگنی با یک هیئت عراقی دیدار می کند و از آمادگی ایران برای تمدید قراداد صادرات گاز به عراق خبر می دهد. وی در این دیدار رابطه ایران با عراق را راهبردی می خواند و خواستار پایبندی طرف عراقی به قراردادهای جاری و توافق های پیشین می شود و در ادامه عنوان می کند که ایران آماده بررسی پیشنهادهای جدید از سوی وزارت برق عراق به منظور تمدید قرارداد صادرات گاز به آن کشور است.

 تامین گاز ال پی جی افغانستان

معاون وزیر نفت در امور گاز در گفت وگویی کوتاه با «مشعل» از تامین گاز ال پی جی افغانستان خبر داده و عنوان می کند که تامین گاز مورد نیاز این کشور در دستور کار ایران قرار دارد. چگنی همچنین به پایبندی ایران به تعهدهای صادراتی گاز به ترکیه و عراق هم اشاره کرده و یادآور می شود: ما آمادگی کامل برای تامین گاز مورد نیاز ترکیه را داریم و تا اتمام قرارداد قطعا با طرف های ترک مذاکراتی خواهیم داشت کما اینکه طرف ترک هم به تمدید قرارداد صادرات گاز با ایران علاقه مند است. همچنین چهارم آبان ماه امسال، جواد اوجی، وزیر نفت در دیدار با هیئت بلند پایه ترکمنستان به ریاست رشید مرادف، وزیر امور خارجه این کشور، بر عزم وزارت نفت برای پرداخت بدهی گازی خود به ترکمن ها تاکید می کند. وی احیای صادرات گاز ترکمنستان به ایران را گام نخست برای ارتقای همه جانبه روابط دو کشور عنوان و یادآوری می کند: سیاست دولت سیزدهم گسترش سطح روابط دوجانبه با همسایگان از جمله ترکمنستان است.

براساس تازه ترین گزارش بریتیش پترولیوم(BP) ایران با صادرات حدود 18 میلیارد مترمکعب گاز در سال، سهم 9/1 درصدی از تجارت جهانی را در اختیار دارد؛ این در حالی است که روسیه سهم 25 درصدی و قطر سهم 10 درصدی از سهم صادرات جهانی گاز را در اختیار دارد.

 تامین پایدار گاز

در این میان حمید حسینی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی در گفت وگو با مشعل، با انتقاد از نادیده گرفتن راهکارهای بهینه سازی الگوی مصرف انرژی به ویژه در بخش خانگی می گوید: ایران با تولید 235 میلیارد مترمکعب گاز در سال، بعد از آمریکا با 735 میلیارد و روسیه با 635 میلیارد مترمکعب، عنوان سومین تولیدکننده بزرگ دنیا را به خود اختصاص داده است. از این میزان تولید گاز در کشور، سهم سالانه بخش تجاری، خانگی و صنایع غیرعمده بیش از 120 میلیارد مترمکعب، نیروگاه ها 66 میلیارد متر مکعب و بیش از 40 میلیارد مترمکعب هم سهم دیگر بخش هاست.