قدردانی وزیر نفت از مردم

وزیر نفت از برقرار شدن سوختگیری و فعال شدن ۲ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت در سراسر کشور خبر داد و گفت: از مردم عزیز که حوصله به خرج دادند و با خادمین خود در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی همکاری کردند، قدردانی می کنم.

جواد اوجی در گفت وگو با شبکه خبر، درباره وضع جایگاه های عرضه سوخت سراسر کشور به دنبال اختلال به وجودآمده در سامانه هوشمند سوخت گفت: متأسفانه پیش از ظهر روز (سه شنبه، چهارم آبان) در سامانه کارت هوشمند سوخت بیشتر جایگاه های کشور اخلال ایجاد و حمله های سایبری سبب شد هموطنان نتوانند از سیستم جایگاه ها استفاده کنند که در همان نخستین ساعات، ستاد بحران در وزارت نفت تشکیل شد.

وی افزود: در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تشکیل ستاد بحران، به فوریت دستور داده شد در همه جایگاه ها، سامانه آفلاین، اجرایی و سوختگیری به صورت دستی انجام شود.

وزیر نفت تأکید کرد: تصمیم نهایی بر این شد تا همکاران ما تک به تک به همه جایگاه ها اعزام شوند و جایگاه ها را به صورت دستی عملیاتی کنند تا مردم برای دریافت سوخت دچار چالش نشوند و بتوانند سهمیه بنزین را که به صورت آزاد است، استفاده کنند تا زمانی که سامانه کارت هوشمند سوخت فعال شود.

اوجی با بیان اینکه تا این لحظه ۲ هزار و ۲۰۰ جایگاه در سراسر کشور به صورت آفلاین، فعال و سوختگیری در این جایگاه ها امکانپذیر شده است، تصریح کرد: به موازات این کار، همکاران ما فعال کردن سیستم کارت هوشمند سوخت را شروع کردند، تقریبا در بخشی از جایگاه های سیستم کارت هوشمند سوخت فعال شده تا هموطنان عزیز بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در واکنش به افزایش قیمت بنزین در پی وقوع این حادثه اظهار کرد: به طور جد این موضوع را تکذیب می کنم، هیچگونه بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

وزیر نفت، ذخایر بنزین را مطلوب ارزیابی کرد و با بیان اینکه در هفته های آتی، شاهد صادرات بنزین خواهیم بود، گفت: به مردم قول می دهم سهمیه سوختی که در کارتشان است، محفوظ بماند و هیچ مشکلی پیش نیاید.

اوجی افزود: جا دارد از مردم عزیز که حوصله به خرج دادند و با خادمین خود در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی همکاری کردند، تشکر کنم. همچنین از همکاران خود در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران که در کوتاه ترین مدت وارد عمل شدند تا مردم دچار چالش نشوند، قدردانی می کنم.

وی گفت: سیستم آفلاین تمام جایگاه ها تا صبح روز (چهارشنبه، پنجم آبان ماه) برقرار می شود و هموطنان می توانند از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند و تا بعدازظهر نیز سامانه هوشمند کارت سوخت فعال خواهد شد.

 

عزم وزارت نفت برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان

وزیر نفت از عزم وزارت نفت و دولت سیزدهم برای پرداخت بدهی گازی به ترکمنستان خبر داد و گفت: الحمدالله با تلاش و تدابیر مدیران صنعت نفت در بخش های مختلف بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه ها و صنایع عمده ذخیره شده است.جواد اوجی روز سه شنبه، (چهارم، آبان ماه) پس از دیدار با هیأت ترکمنستان به ریاست رشید مرادف، وزیر امور خارجه این کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما دو قرارداد گاز با ترکمنستان در دو نقطه از جغرافیای ایران (خراسان رضوی و گلستان) داریم که این قراردادها ۲۵ ساله است و ما روزانه از محل این دو قرارداد ۴۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می کردیم.وی با بیان اینکه متأسفانه در دولت گذشته به دلیل پرداخت نکردن مطالبات ترکمنستان، صادرات گاز این کشور به ایران قطع شد، افزود: این موضوع برخلاف روابط دوستانه دو کشور به دیوان بین المللی داوری کشیده شد و این دیوان، رقم دقیق بدهی ایران را مشخص کرد.

وزیر نفت، مذاکره با وزیر خارجه ترکمنستان و هیأت بلندپایه این کشور را که متشکل از بخش انرژی و بانکی بود، مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: خوشبختانه با برنامه ریزی که از قبل انجام داده بودیم، مذاکرات خوبی برای تسویه بدهی ترکمنستان انجام شد. عزم دولت سیزدهم و آقای رئیسی تسویه این بدهی است.

اوجی با بیان اینکه مذاکرات ایران و ترکمنستان در سطح کارشناسان شرکت ملی گاز ایران و بانک مرکزی در روزهای آینده ادامه خواهد یافت، گفت: با راهکارها و پیشنهادهای مطلوبی که ارائه کردیم، بی شک تسویه بدهی طرف ترکمنستان انجام خواهد شد و ما در این زمینه مصمم هستیم.وی با اشاره به اینکه احیای صادرات گاز ترکمنستان به ایران می تواند گام نخست برای ارتقای همه جانبه روابط دو کشور باشد، یادآوری کرد: سیاست دولت سیزدهم، گسترش سطح روابط دوجانبه با همسایگان از جمله ترکمنستان است.امیدوارم با تمهیدات انجام شده زمستان بدون چالشی را سپری کنیموزیر نفت با اشاره به اینکه هیأت ایرانی، پیشنهادهای خوبی برای تسویه بدهی به ترکمنستان روی میز گذاشته و ترکمنستان هم راهکارهای خوبی ارائه کرده است، گفت: مطمئنم این موضوع (تسویه بدهی گازی ترکمنستان به ایران) قابل حل است و  بر روابط دو کشور سایه نخواهد انداخت.اوجی از آمادگی ایران برای صادرات خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان خبر داد و گفت: ایران دارای ظرفیت بالایی در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، حفاری در خشکی و دریا، تجهیزات صنعت نفت و گاز است که می تواند به ترکمنستان ارائه کند.وی با تأکید بر اینکه هدف اصلی نشست امروز ارتقای رابطه همه جانبه با کشور دوست و برادر ترکمنستان بوده که بخش انرژی و قراردادهایی که پیش تر با این کشور در زمینه گاز، سوآپ نفت، فراورده های نفتی، خدمات فنی و مهندسی داشتیم، یکی از این بخش ها بوده است، افزود: با برنامه ریزی خوبی که وزارت نفت انجام داده، بی شک این اتفاق های خوب در این دولت با دید مثبت و خوبی که از طرف ترکمن دیدیم، رقم خواهد خورد.وزیر نفت درباره تأمین سوخت زمستانی با بیان اینکه الحمدالله با تلاش و تدابیر مدیران صنعت نفت در بخش های مختلف بیش از ۲.۸ میلیارد لیتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه ها و صنایع عمده ذخیره شده است، تصریح کرد: جا دارد از تلاش مدیران شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی که شبانه روزی برای تأمین سوخت زمستانی تلاش کردند، تشکر کنم. امیدوارم زمستان بدون چالشی را با توکل بر خدا سپری کنیم.

 

رفع مشکلات کارکنان منطقه ویژه پارس در دستور کار وزارت نفت

گزارش جامعی مشتمل بر اهم مسائل و مشکلات کارکنان شاغل در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) و راهکارهای پیشنهادی برای رفع آن، از سوی سرپرست توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به وزیر نفت ارائه شد.

بر پایه این گزارش که از سوی مهدی علی مددی به جواد اوجی ارائه شده، به دنبال دستور وزیر نفت در جریان سفر به استان بوشهر مبنی بر بررسی مسائل نیروی انسانی شاغل در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، گروهی کارشناس متشکل از مسؤولان معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت و حوزه منابع انسانی شرکت های اصلی با هماهنگی شرکت های مستقر در منطقه تشکیل شد.

این گروه کارشناسی پس از عزیمت به عسلویه نسبت به بررسی میدانی مسائل، برگزاری نشست های متعدد و گفت وگوی رودررو با کارکنان (اعم از نیروهای پیمانکاری، قراردادی و رسمی) و خانواده های ایشان اقدام کردند و پس از وصول گزارش های مربوطه و بررسی اولیه، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت به همراه مدیران کل معاونت و مدیران توسعه منابع انسانی شرکت های اصلی به منطقه رفتند و مراتب را در نشست های فشرده و طولانی (به همراه بازدید از بعضی از حوزه های عملیاتی) بررسی و جمع بندی کردند.

نتایج حاصل از این جمع بندی ها به تفکیک حوزه ها و شرکت های ذی ربط، راهکارهای پیشنهادی و سطح تصمیم گیری به وزیر نفت ارائه و در آن یادآور شده است که پایش اقدام ها برای تحقق راهکارهای پیشنهادی توافق شده، به صورت دوره ای مشخص (حداکثر هر ۲ ماه یکبار) تا بهبود کامل وضع نیروهای مستقر در منطقه ادامه خواهد داشت.

گفتنی است، وزیر نفت در سفر مهرماه خود به استان بوشهر، در جمع مردم شهرستان جم حضور یافت و پس از استماع دیدگاه های مردمی، اعلام کرد گروهی را برای بررسی بحث معیشت و قراردادهای کارکنان حجمی در بخش های مختلف صنعت نفت اعم از بخش خدماتی، پالایشگاهی و تعمیراتی به این استان اعزام می کند. هنوز یک هفته از این وعده وزیر نفت نمی گذشت که با هماهنگی سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، هیأتی ۱۲ نفره متشکل از نمایندگان شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ریاست مدیرکل آموزش، برنامه ریزی نیروی انسانی و تحول اداری منابع انسانی راهی بوشهر شدند تا به مشکلات کارکنان رسیدگی کنند.

این هیأت، ۱۹ مهرماه نشستی با مسؤولان و رؤسای منابع انسانی شرکت های مستقر در عسلویه (نفت، گاز و پتروشیمی) و ۲۰ مهرماه نیز نشستی با حضور همکاران قراردادی شاغل در شرکت های مستقر در عسلویه برگزار کرد و پس از انجام بررسی های لازم، در ادامه به منظور پیگیری و شناسایی بهتر چالش ها، مهدی علی مددی، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت نیز ۲۷ مهرماه با حضور در عسلویه، نشستی مشترک را با حضور مدیران سازمان منطقه ویژه پارس و مدیران منابع انسانی شرکت های مستقر در منطقه برگزار کرد که نتایج این بررسی ها و پیگیری ها اکنون در قالب گزارشی جامع به وزیر نفت ارائه شده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد:

نیاز  طرح های غرب کارون به سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برای تکمیل طرح های غرب کارون، سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری نیاز است، بر لزوم تغییر فرمت کلی قراردادهای نفتی به منظور جلوگیری از طولانی شدن زمان قراردادها و افزایش بهره وری تأکید کرد.

محسن خجسته مهر روز شنبه، (یکم آبان ماه) در آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت مهندسی و توسعه نفت بر لزوم اجرای سریع و مطابق برنامه طرح های میدان های نفتی مشترک غرب کارون تأکید کرد و گفت: در بسیاری از موارد، تأخیرها و کاستی ها در حیطه توسعه این میدان ها به دلیل نقص در قراردادهای منعقدشده میان شرکت متن و پیمانکاران بوده است.

وی افزود: در بعضی موارد، از اعلام مناقصه تا اجرای یک طرح یا پروژه زمان زیادی می گذرد که این موضوع بویژه در مورد قراردادهای ریالی، مشکلاتی را به همراه دارد و سبب تداخل و کندی در روند انجام کار می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، میدان های مشترک نفتی غرب کارون را به عنوان اولویت دارترین پروژه مجموعه شرکت ملی نفت ایران اعلام و خطاب به مدیرعامل جدید شرکت مهندسی و توسعه نفت تأکید کرد: انتظار داریم فرایند توسعه میدان مشترک آزادگان جنوبی تا یک سال دیگر به اتمام برسد.

 

اختیارهای سلب شده را به شرکت ها برمی گردانیم

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه یکی از عواملی که پیش از این باعث تأخیر در اجرای طرح های صنعت نفت شده، مربوط به محدودسازی شرکت های تابع بوده است، گفت: در این باره مقرر شده، تمامی اختیارهای مربوط به شرکت های تابع را که می تواند در انجام بهتر و سریع تر فرایند طرح های صنعت نفت دخیل باشد، به این شرکت ها بازگردانیم.

 

شرکت های گاز استانی ویترین وزارت نفت هستند

معاون وزیر نفت در امور گاز در آیین رونمایی از سامانه جامع اطلاعات مکانی (GIS) در استان فارس گفت: امیدوارم مانند هر سال در خدمت رسانی به مردم با پایداری شبکه گاز در طول زمستان، سرآمد باشیم.

مجید چگنی، در این آیین که با هدف ایجاد زیرساختی یکپارچه و هوشمند به منظور مکانیزه کردن فرایندهای مکان محور به صورت پایلوت در استان فارس انجام شد، اظهار کرد: در این سامانه، فرایندهای مکان محور در سرتاسر زنجیره ارزش از مبادی تولید و پالایش گاز، انتقال و توزیع در شبکه های گازرسانی، در سطوح و لایه های مختلف نظارتی، مکانیزه و انجام فرایندهای عملیاتی و مهندسی با استفاده از اطلاعات مکانی و توصیفیِ به روز شده و بر پایه ابزارهای کارآمد GIS در دسترس قرار گرفته است. به گفته وی، این سامانه نرم افزاری برای مدیریت فرایند، کاهش هزینه های عملیات، به روزرسانی و تحلیل هوشمند اطلاعات مکانی تأسیسات و تجهیزات طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امیدوارم مانند هرسال در خدمت رسانی به مردم با پایداری شبکه گاز در طول زمستان، سرآمد باشیم، گفت: به دلیل اینکه شرکت های گاز استانی با مردم به طور مستقیم در ارتباط هستند، ویترین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت محسوب می شوند، از این رو، تلاش مجموعه گاز برای همسویی با حرکت پرشتاب دنیا، در زمینه هوشمندسازی سیستم ها، بسیار قابل تقدیر است. چگنی افزود: از کاربردهای سامانه جامع اطلاعات مکانی، می توان به صرفه جویی در زمان با مدیریت حجم عظیمی از داده های مکان محور همچنین بهینه سازی فعالیت ها براساس تحلیل و هوشمندسازی فرایندها و تسهیل در مدیریت کارآمد منابع انسانی اشاره کرد که برای چنین سازمانی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا با اجرای این سامانه، همه فرایندهای مکان محور در هر لحظه و به طور برخط رصد می شود و امکان مدیریت دقیق بحران و مدیریت خطر هوشمند را برای دست درکاران فراهم می کند. وی در پایان با اشاره به اینکه سیستم ها باید برای خدمت رسانی بهتر به مردم هوشمند شوند، تصریح کرد: این سامانه با تخصیص مناسب اطلاعات به کارکنان، امکان دسترسی دقیق به تجهیزات و تأسیسات را فراهم می کند و با پایش آنلاین در بستر وب، امکان تصمیم گیری بهتر در اجرای پروژه های مهندسی و توسعه شبکه، نصب انشعاب ها، پروژه های نشت یابی و حفاظت از زنگ، تحلیل شبکه برای امدادرسانی، سیستم های مخابراتی، طرح های محیط زیستی و اچ اس ای و بسیاری از فرایندهای مدیریتی و عملیاتی را در محیط های وب، دسکتاپ و موبایل به کاربران می دهد.