گفت و گو با دختران ورزشکار و موفق خانواده گاز

هرگز تسلیم نمی شویم

مشعل -  صنعت نفت و گاز همیشه یک پای ثابت ورزش قهرمانی کشور بوده و در عرصه های مختلف ورزشی، موفقیت های فراوانی به دست آورده ودرعین حال ورزشکاران حرفه ای زیادی را به تیم های ملی معرفی کرده است تا باعث سرافرازی کشور باشند. شرکت ملی گاز ایران، به عنوان یکی از 4 شرکت اصلی تابعه وزارت نفت، مانند  سه شرکت دیگر در کسب موفقیت های ورزشی این صنعت سهیم بوده و ورزشکاران زیادی را طی سال های متمادی معرفی کرده است. شرکت ملی گاز ازجمله شرکت هایی است که در عرصه ورزش بانوان بسیار فعال است و با توجه به ورزش پایه و اهمیت دادن به فرزندان کارکنان و سرمایه گذاری روی استعدادهای نفتی، موفق شده مقام هایی را هم در رشته های مختلفی مثل بسکتبال، والیبال و نیز رشته های انفرادی مثل کاراته و ... کسب کنند.      به همین منظور گفت وگویی با فرزندان دختر ورزشکار موفق خانواده صنعت گاز انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 بهترين دختر ايران زمين در عرصه ورزشی

زهرا ساعتيان، متولد تير سال 75 است. وی که دانشجوی كارشناسی ارشد گرایش منطق رياضي دانشگاه شهيد بهشتی است، فرزند محمدحسين ساعتيان، رئیس کمیسیون مناقصات شرکت مهندسی و توسعه گاز ايران است.

وی می گوید: رشته تخصصی ام در ورزش كاراته است، به طوری که از 3 سالگی کاراته را شروع کردم و اولين رقابتم در عرصه ورزش را در سن ٤ سالگی انجام دادم و از همان زمان با حمايت ها و تلاش مادر و پدرم توانستم وارد عرصه قهرمانی شوم. ساعتيان با اشاره به اینکه اولين رقابت انتخابی تيم ملی را در سن ١١سالگی پس از مسابقات كشوری و كسب عناوين قهرمانی در رقابت های منطقه، استان، كشور، بسيج و… كسب كردم، ادامه می دهد: در رقابت های انتخابی تیم ملی برای اعزام به مسابقات آسيايی قطر نفر اول شدم؛ اما به دليل موضوع حجاب بانوان تیم ملی از حضور در مسابقات انصراف داد. وی که رشته ورزشی ژیمناستیک را نیز شروع کرده است، می گوید: از حدود دو سال و نيم گذشته، ژيمناستيك را هم شروع کرده ام و به طور همزمان در هر دو رشته ورزشی فعال هستم.ساعتيان می افزاید: برای رسیدن به هدفم بسیار تلاش کردم. صبح به مدرسه می رفتم و بلافاصله بعد از تعطیلی از مدرسه، مادرم من را به تمرين مي رساند. بعضی مواقع به دليل کمبود وقت، با فرم مدرسه تمرين می كردم. بعد از تمرین حدودا ٣ ساعت باید مسافت را طی می کردم تا به خانه برسم. درس ها و تکالیف مدرسه را انجام می‎دادم و بعد از تمرين پايانی كاراته می خوابیدم و این فرایند همچنان ادامه داشت. وی که در حال حاضر متاهل است و دروس رياضيات عمومی و معادلات دیفرانسیل پایه دانشگاهی، دبیری ریاضیات از پایه هشتم تا كنكور را تدریس می کند، می گوید: مربیگری كاراته حرفه ای، مربی بدنسازی كاراته و مربی سی ايكس و برنامه نویسی تخصصی بدنسازی را نیز انجام می دهم و به عنوان كارمند بخش امور مالی و داوری كاتا و كميته كاراته نیز فعالیت می کنم. ساعتیان در خصوص عنوان های قهرمانی اش می گوید: ١١سال پياپی، قهرمانی كشور را در کارنامه ام دارم ( ٣ سال در همه سبك ها و مابقی در سبك هاياشی)، همچنین قهرمانی در المپيادهای گاز و قهرمانی در مسابقات متعدد استانی و بسيج و عناوين ديگر را نیز تجربه کرده ام و دارای مدال طلا در انتخابی شركت در مسابقات ليگ نیز هستم.وی که 3 سال عضو تيم ملی کاراته كشور نیز بوده است، می‎گوید: به دليل منع حضور بانوان با حجاب كامل تصميم گرفتم از اين پس فقط در مسابقات بين المللی شركت كنم تا بتوانم با كميته داوران برای حضور با حجاب كامل صحبت كنم و رضايت آنها را به دست بیاورم.

وی می افزاید: در مسابقات آسيايی و اقيانوسيه همچون جاكارتا -اندونزی و... نيز شركت كردم و برای حضور در رقابت های جهانی ژاپن، اسپانيا، آسيايی سنگاپور و مالزی شيتوريو هاياشی نيز انتخاب شدم كه به دلايل شخصی در اين مسابقات حضور نيافتم. ساعتیان با اشاره به اینکه پس از عضويت در تيم ملی، عضو تيم ملی سبك شيتوريو هاياشی نیز شده و حدودا ٧ سال عضو آن بوده است، می گوید: در مسابقات آسيايی و اقيانوسيه كلمبو - سريلانكا در سال ٩٥ توانستم سه مدال کسب کنم. در كاتا انفرادی مدال طلا و عنوان قهرمانی را كسب كردم و در كاتا تيمی و كميته تيمی نیز مقام دوم را گرفتم و پس از آن در سال ٩٦ به مسابقات جهانی جايزه بزرگ تركيه رفتم و نفر چهارم جهان شدم. وی که در سال ٩٢ نیز عنوان بهترين «دختر ايران زمين» در عرصه ورزشی و علمی را در سطح كشور كسب كرده است، می گوید: در مسابقات جهانی رياضيات نیز رتبه آورده ام و در حال حاضر از تيم ملی بيرون آمده ام و برای خودم تمرين می كنم و سعی من همواره بر آن بوده تا خودم را برای مسابقات بين المللی آماده نگه دارم و پیشرفتم همیشه برایم اهميت داشته است. ساعتیان می گوید: ورزش، ذهنم را متمركزتر و اعتماد به نفسم را بالا می برد و به کارهای مختلف زندگی ا م نظم و ترتيب دوچندانی می دهد و با ورزش حال بهتری دارم. به دليل شدت علاقه ام به کاراته و رياضيات، زمانی كه اين دو را باهم و در كنار هم انجام می دهم، احساس رضايت مندی دارم. تمرین با بزرگان و استادان کاراته به من درس زندگی آموخت، تمرین های سنگین (روزی سه تا چهار بار) قطعا كار راحتی نبود؛ اما برای رسيدن به اهدافم و جبران زحمات مادر، پدر و مربی ام می ارزيد.وی با اشاره به اینکه گذشتن از تمرين حرفه ای برايم از همه چيز دشوارتر بود؛ اما چارچوبی كه برای خود تعيين کرده ام، ارجحیت دارد، می گوید: توصيه من به تمام زنان سرزمينم اين است تا زمان رسيدن به اهداف خويش، دست از تلاش بر ندارند، حتی اگر بارها و بارها زمين خوردند، بار دیگر توانمندتر و با عزم راسخ تر بلند شوند. هيچ چيز نمي تواند مانع موفقیت شود، همواره مثبت بينديشيد، دنباله رو اهداف تكامل يافته و فكر شده باشيد، نه آنكه خود را درگير نگاه ها، حرف ها و نحوه زندگی ديگران كنيد.وی می افزاید: ياری پروردگار همواره در جهتي است كه ما به سمت تعالی برويم، از اين فرصت باید به بهترين شكل استفاده كرد. با کمک گرفتن از باری تعالی، احترام به افكار ديگران و استفاده از تجربه آنها، پيشروی بی وقفه و بدون توجه به موانع و با تكيه بر علم و تلاش روزافزون، می توان به قله های دست نيافتنی رسید. ورزش در هر عرصه ای به شما كنترل كردن ذهن و مديريت بدن خود را می آموزد و دشوارترين كارها صرفا با آرامش ذهن و ياری پروردگار حل می شود. این را باید بدانیم که هيچ محدوديت زمانی و سنی برای ورزش كردن وجود ندارد. وی از خانواده اش به عنوان مشوق اصلی ورزش یاد می کند و می گوید: در بدو كودكی، مادرم بسيار من را تشويق مي كرد و مشوق اصلی من در شروع و هدف گذاری به سمت قهرمانی بود و می گفت «يا وارد عرصه ای نشو يا اگر پس از تفكر و تجربه وارد شدی و شروع كردی، بهترين آن باش.»  پدر و برادرم هم در این مسیر بسيار من را حمايت كردند و پس از ازدواج نيز همسرم همواره با روحيه دادن و تشويق برای بازگشت به مسابقات بين المللی، از من حمايت می كند.