شرکت گاز استان خراسان شمالی

امضای تفاهمنامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی

شرکت گاز استان خراسان شمالی و دانشگاه علوم پزشکی به منظور برای استفاده هرچه مناسب تر از ظرفیت علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

حسن رضا میربلوکی، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی گفت: این تفاهمنامه برای اجرای سیاست استفاده بهینه از امکانات، استعداد و توانایی های دانشگاه ها و مراکز علمی، همسو با رفع نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی شرکت گاز استان خراسان شمالی، همچنین به منظور توسعه زمینه های همکاری مشترک علمی، پژوهشی و فناوری امضا شده است.

وی با اشاره به سبز شدن استان خراسان شمالی از نظر توسعه گازرسانی، رویکرد این شرکت را توجه به نیازهای واقعی و تعریف پروژه های کاربردی خواند و افزود: فعالیت های پژوهشی در انجام اقدام های شرکت گاز استان  خراسان شمالی بسیار حائز اهمیت است و دانشگاه علوم پزشکی استان می تواند در این زمینه، یاریگر خوبی برای این شرکت باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی ادامه داد: دیگر زمینه همکاری بین دو این مجموعه، موضوع آموزش کارکنان است که سبب می شود برای روش های ابداعی انجام کار، استانداردسازی کنند. معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی نیز اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان قادر است تا درخواست های تحقیقاتی و آموزشی شرکت گاز استان را شناسایی و در مرحله بعدی با استفاده از دانش استادان گروه های مرتبط، آنها را بررسی و نتایج تحلیل و راهکارهای عملی را ارائه کند.

 

   پتروشیمی ارومیه

گشایش مرکز مهارتی بین کارگاهی آموزش فنی وحرفه ای

شرکت پتروشیمی ارومیه به منظور آموزش جامع سرمایه انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه خود با همکاری ‏اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان غربی، مرکز مهارتی بین کارگاهی راه اندازی کرد.‏

محمدسلیم عباسی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان در آیین گشایش مرکز بین کارگاهی ‏پتروشیمی ارومیه، ضمن تبیین راهبردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، آموزش های مهارتی را زمینه ای برای تربیت ‏نیروی متخصص و کارآفرین به منظور رونق تولید و اشتغال عنوان کرد.

وی با بیان اینکه توانمندسازی سرمایه انسانی،عامل اصلی بهره وری نیروی کار و افزایش تولیدات است، افزود:افتتاح ‏مرکز بین کارگاهی در کنار صنایع و شرکت ها، از اهداف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان غربی برای ارتقای مهارت شاغلان ‏و افزایش بهره وری نیروی مولد است.‏

عباسی، مهم ترین مزیت تأسیس مراکز مهارتی کارگاهی را پایداری و توسعه بنگاه های اقتصادی، همکاری در زمینه ارتقای مهارت ‏متخصصان صنایع و آموزش و جذب نیروهای بومی با هدف تأمین منابع انسانی مورد نیاز واحد صنعتی عنوان کرد.

پژمان اسدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه نیز با بیان اینکه توسعه کمّی و کیفی اولویت این شرکت است، اظهار کرد: پتروشیمی ارومیه از نظر میانگین سنی سرمایه انسانی در زمره مجموعه های جوان قرار دارد.

وی تصریح کرد: ‏با توجه به بازنشستگی کارکنان قدیمی و ورود نیروهای جوان با مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، آموزش های کاربردی و تخصصی این افراد از اولویت های این مجموعه است و امیدواریم با آموزش کارکنان، گام های مثبتی در ‏بهبود کیفیت، تنوع محصول و افزایش فروش و سودآوری شرکت برداشته شود.

 

    شرکت نفت و گاز اروندان

تحقق برنامه های پیش بینی تولید در نیمه نخست سال 1400

شرکت نفت و گاز اروندان، در نیمه نخست امسال موفق به تحقق برنامه تولید نفت، ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران شد.عبدالله عذاری اهوازی، سرپرست شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان در نشست پیش بینی تولید نیمه دوم سال 1400 با بیان اینکه این شرکت در جبهه تولید قرار دارد، افزود: لازم است همه همکاران با هم افزایی و تلاش مضاعف برای اعتلای صنعت نفت و تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده، توان فنی و عملیاتی خود را در مسیر تحقق اهداف و برنامه های وزارت نفت و تولید صیانتی و حداکثری از میدان های نفتی حوزه عملیاتی نفت و گاز اروندان در غرب کارون به کار گیرند.وی با اشاره به ضرورت اعمال دستورعمل های ایمنی، سلامت کارکنان و صیانت از تأسیسات و زیرساخت ها، تولید را اولویت نخست این شرکت برشمرد و بر ادامه پروژه های مرتبط با ایمن سازی تأسیسات و زیرساخت های تولید بویژه برنامه ضخامت سنجی خطوط لوله و مخازن تأکید کرد.عذاری افزود: انتظار می رود با کار جهادی و بسیج امکانات و توجه جدی به مقررات و ضوابط اچ اس ای و پدافند غیرعامل، در نیمه دوم امسال نیز برنامه های تکلیفی به طور کامل تحقق یابد.در نشست پیش بینی تولید نیمه دوم سال 1400 شرکت بهره برداری نفت و گاز اروندان، مدیران تولید و فنی این نیز شرکت گزارشی از اقدام ها و فعالیت های اجرایی همسو با برنامه های سال 1400ارائه  کردند.انجام تعمیرات دوره ای تجهیزات، نزدیک به 40 عملیات چاه آزمایی، رفع مانع و اسیدکاری چاه ها با هدف حفظ و نگهداشت تولید و کسب اطلاعات مخزنی، بازرسی و ایمن سازی تجهیزات و خطوط لوله، پایش و کنترل خوردگی، بررسی وضع و ضخامت سنجی خطوط لوله رو و زیرزمینی به طول تقریبی هزار کیلومتر، همچنین پایش30 ایستگاه حفاظت کاتدی، بازرسی، نظارت و ضخامت سنجی بیش از 2 هزار نقطه، تجهیزات ایمنی، تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و دستگاه های مکانیکی ثابت و تهیه نقشه های عبور خطوط لوله زیرزمینی به طول 120کیلومتر بخشی از گزارش های ارائه شده در این نشست بود.

 

 

    شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران

پایداری شبکه گاز خوزستان افزایش یافت

با آغاز تزریق گاز خط لوله 56 اینچ حد فاصل بیدبلند - اهواز که یکی از انشعاب های خط لوله نهم سراسری گاز است، پایداری شبکه گاز خوزستان افزایش یافت.

رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با ابراز خرسندی از اینکه تزریق گاز خط لوله حدفاصل بیدبلند - اهواز در ایام هفته وحدت آغاز شده است، گفت: این خط لوله برای تکمیل رینگ گازی جنوب غرب کشور و همسو با افزایش پایداری شبکه گاز استان خوزستان و تأمین گاز صنایع، پتروشیمی و مشترکان خانگی و صنعتی اجرا شده و گاز تولیدی پارس جنوبی را به مبادی مصرف می رساند.

مهدی بازرگانی، مجری طرح خط لوله نهم سراسری انتقال گاز نیز گفت: این خط لوله 56 اینچ با تلاش نیروهای متعهد و متخصص شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و مشاوران و پیمانکاران داخلی در مسیری به طول 99 کیلومتر اجراشده است.

وی افزود: این خط لوله در مسیر خود از مناطق کوهستانی دارای بارندگی و آب گرفتگی عبور کرده و دارای دو ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه لانچر  بوده و همچنین یک ایستگاه ریسیور برای آن تعبیه شده است.

بازرگانی تصریح کرد: این خط لوله در مسیر اجرا با 14 مورد کیسینگ، یک مورد تقاطع با رودخانه، 173 مورد تقاطع با جاده خاکی، آب رو و خطوط زیرزمینی روبه رو بوده است.

 

     شرکت گاز استان تهران

بخشودگی پرداخت گازبها برای بیش از3 میلیون مشترک تهرانی

 مدیرعامل شرکت گاز استان تهران گفت: از زمستان 1399 و زمان اجرای طرح بخشودگی گازبها تا شهریور امسال، درمجموع سه میلیون و 280هزار مشترک مشمول این طرح شده اند.

سعید توکلی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و 800هزار قبض با گازبهای رایگان در تابستان امسال صادرشده است، افزود: این طرح همسو با حمایت از حقوق مشترکان خانگی (مسکونی) کم مصرف است و می تواند عامل مهمی برای تشویق مصرف کنندگان گاز طبیعی برای مصرف بهینه باشد.

وی درباره اصلاح الگوی مصرف مشترکان با اشاره به اینکه مقدار گاز مصرفی مشترکان ارتباطی مستقیم با نحوه استفاده آنها از این حامل انرژی دارد، اظهار کرد: استفاده بهینه گاز سبب می شود مشترکان هم در مصرف گاز و هم در منابع مالی خود صرفه جویی کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان تهران تصریح کرد: همان طور که مصرف بهینه و کم، سبب تخفیف و بخشودگی می شود، مصرف خارج از الگوی متعارف و بهینه، افزایش گازبها را به دنبال دارد.

توکلی درباره نکات مصرف بهینه گاز اظهار کرد: پوشیدن لباس گرم در زمستان و حفظ دمای مناسب 18 تا 21درجه (دمای رفاه)، استفاده از وسایل گازسوز استاندارد با بازده حرارتی بالا، هوشمندسازی موتورخانه ها، عایق کاری لوله ها و تأسیسات و... تنها چند مورد از این نکات است که می توانند حجم گاز مصرفی را کاهش دهند.

 

    شرکت نفت فلات قاره ایران

نجات جان نوجوان 15ساله لاوانی

با تلاش همکاران منطقه عملیاتی لاوان، بویژه کارکنان خدمات درمانی و پزشک مشاور، نوجوان 15 ساله ساکن دهکده از مرگ حتمی نجات یافت.

ساعت  19:50 دقیقه روز یکشنبه 25 مهرماه، اهالی بومی دهکده، نوجوان 15 ساله ای را که هیچ علائی حیاتی مانند نبض، تنفس، فشارخون و… نداشت، به درمانگاه شرکت نفت فلات قاره در منطقه لاوان منتقل کردند. کادر درمانی این منطقه بلافاصله و بدون فوت وقت وارد عمل شدند و عملیات احیا را آغاز کردند و پس از تلاش فراوان از جمله انجام ماساژ قلبی، گرفتن دارو و شوک قلب، خوشبختانه نبض بیمار برگشت و دارای نبض و فشارخون شد.در ادامه عملیات احیا و پس از ثابت کردن شرایط حیاتی بیمار، با تشخیص کادر درمان و موافقت جانشین منطقه، اعزام بیمار از طریق بالگرد به مرکز مجهزتر در دستور کار قرار گرفت و پس از هماهنگی های انجام شده با نماینده شرکت نفت فلات قاره مستقر در کیش و بیمارستان این جزیره، این نوجوان به همراه دو پرستار، با یک فروند بالگرد به بیمارستان کیش اعزام شد و روند درمان وی به صورت تخصصی و با تجهیزات کامل تری ادامه یافت.

شرکت نفت فلات قاره منطقه لاوان با هدف عمل به مسؤولیت های اجتماعی همواره در ارائه خدمات رایگان به مردم خونگرم جزیره لاوان پیشرو بوده است.

 

    شرکت ملی حفاری ایران

به کارگیری 41 دستگاه حفاری خشکی در مشارکت با بخش خصوصی

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: 41 دستگاه حفاری سبک و سنگین خشکی ناوگان شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های مشارکتی با شرکت های بخش خصوصی داخلی در اجرای طرح های توسعه ای شرکت ملی نفت ایران و 28 مخزن در مناطق نفت خیز جنوب به کارگیری می شود.علیرضا لایجی افزود: هم اکنون11دستگاه حفاری در همکاری با شرکت های پژواک انرژی، توسعه صنایع کیش (OEID)، هلدینگ پاسارگاد، نفت و گاز پرشیا و قرارگاه خاتم الانبیا در موقعیت میدان های اهواز، مارون، سیاهمکان، لالی، سپهر، جفیر و رامین عملیاتی هستند.وی گفت: همچنین در چارچوب همکاری و مشارکت با شرکت های گلوبال، پترو ایران، توسعه صنایع کیش و تأسیسات دریایی21 دستگاه حفاری دیگر آماده حضور در اجرای پروژه های طرح توسعه میدان های زیلایی، منصورآباد و سولابدر با احتساب پروژه توسعه میدان های لالی بنگستان و بالارود هستند.معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در پروژه های حفاری افزود: در پروژه های توسعه ای میدان های بی بی حکیمه، سیاهمکان، اهواز و رامین که از سوی شرکت های سی لند، توسعه صنایع نفت و گاز قشم، پاسارگاد و پرشیا اجرا می شوند، شرکت ملی حفاری ایران تأمین کننده دکل و بخشی از خدمات فنی مهندسی جانبی است.لایجی تصریح کرد: براساس قراردادهای فی مابین و باهدف شتاب بخشی در انجام پروژه ها متناسب با پیشرفت کار، 9 دستگاه حفاری دیگر نیز به کار گرفته خواهد شد.

استقرار دستگاه حفاری 56فتح در میدان نفتی اهواز

دستگاه 56 فتح شرکت ملی حفاری ایران همسو با اجرای طرح توسعه 28مخزن در گستره مناطق نفت خیز جنوب با استقرار در موقعیت میدان نفتی اهواز، در چرخه عملیات قرار گرفت.مسعود افشار، معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری نیز با اشاره به همکاری این شرکت با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در طرح توسعه میدان های نفتی اهواز، مارون و لالی اظهار کرد: شرکت ملی حفاری برای اجرای این طرح ها از10 دستگاه دکل حفاری استفاده می کند.

وی تصریح کرد: در نخستین گام، دکل سنگین خشکی  56 فتح در موقعیت چاه 350 اهواز مستقر شده و آغاز به کار کرده است.

افشار افزود: دستگاه های حفاری 81 و 91 فتح نیز در حال جابه جایی و استقرار در میدان نفتی مارون هستند و دکل 68 در راه لالی برای آغاز عملیات حفاری در این میدان است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری در عملیات حفاری گفت: با آماده شدن زیرساخت ها از جمله محل نصب دستگاه حفاری (لوکیشن)، بزودی تعداد دکل ها در موقعیت های پروژه افزایش می یابد.

 

وزارت نفت

 همکاری با آموزش و پرورش در فرهنگ سازی مصرف بهینه گاز

نشست مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ترویج و توسعه فرهنگ مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی در جامعه دانش آموزی برگزار شد.

علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در نخستین نشست با مدیرکل  فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش به محدود بودن منابع گازی و افزایش مصرف این نعمت الهی با توجه به توسعه مستمر گازرسانی و افزایش تعداد مشترکان در بخش های مختلف خانگی، عمومی و صنعتی اشاره و تصریح کرد:لازمه عبور آرام از زمستان و تأمین پایدار گاز در نقاط مختلف کشور، رعایت مصرف درست این نعمت پاک خدادادی است.

وی همچنین با تشکر از همکاری ها و تلاش های گذشته وزارت آموزش و پرورش و اشاره به نقش و جایگاه ویژه آن وزارتخانه در تعلیم و تربیت صحیح نسل کنونی و آینده کشور، خواستار همکاری در زمینه فرهنگ سازی مصرف ایمن و بهینه شد.مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: امیدواریم با همکاری و تعامل شایسته با آموزش و پرورش در خلال برگزاری کلاس های مجازی یا به صورت فوق برنامه، بتوانیم نکات و توصیه های مفید درباره استفاده صحیح از گاز طبیعی را به دانش آموزان منتقل کنیم.علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی، هنری و اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز ضمن تشکر و قدردانی از اقدام شایسته وزارت نفت در برگزاری این نشست و استقبال از پیشنهاد وزارتخانه، بر آمادگی کامل و استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات آموزش و پرورش به منظور ترویج و فرهنگ سازی مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی تاکید کرد.استفاده از ظرفیت های سامانه دانش آموزشی شاد، برگزاری جشنواره های فرهنگی - هنری، پویش های فرهنگی- اجتماعی، اردوها و بازدیدهای دانش آموزی، کانون های فرهنگی– تربیتی، همچنین برگزاری شوراها و تشکل های دانش آموزی، مسابقات کتابخوانی و آموزش همیاران گاز از جمله موارد توافق طرفین حاضر در این نشست بود.

 

شرکت  نفت و گاز مارون

مهار آتش سوزی هدر گاز خروجی تزریق گاز مارون

آتش سوزی در هدر گاز خروجی ایستگاه تزریق گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون که به دلیل خوردگی روی داده بود، مهار شد.کارگروه فنی، عملیاتی و ایمنی این شرکت تأیید کردند که هدر هم اکنون کاملاً ایمن سازی شده و خوشبختانه این حادثه هیچ گونه تلفات انسانی نداشته  است.