چه مراحلی را در این مسیر طی کرده اید؟ 

 من طی سنوات خدمتی همواره در مسیر حرفه ای خود به دنبال کسب دانش و تجربه از طرق مختلف بوده ام و برای مشارکت در امور سازمانی از جمله حضور در مناطق عملیاتی و بازدیدها و تست های میدانی هیچگاه به دلیل زن بودن، برای خود محدودیتی قائل نشده ام. همواره سعی کرده ام توانایی ها و استعدادهای خود را باور داشته و خودم را دست کم نگیرم و با توسعه دایره ارتباطات و جلب حمایت های سازمانی، همیشه سعی کرده ام که امور و وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهم. یکی از مهم ترین عوامل موثر در موفقیت زنان، توانمندسازی آنها در سازمان همگام با مردان است و حضور در «طرح توسعه مهارت های رهبری و مدیریت زنان صنعت نفت» که به همت دفتر امور زنان وزارت نفت و از طریق مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت برگزار شد، فرصتی فراهم کرد تا به همراه 68 نفر از بانوان توانمند منتخب وزارت نفت در یک دوره فشرده، کاربردی و با سطح علمی بسیار بالا شرکت کنم و از طریق حل مطالعات موردی و واقعی مدیریتی در قالب کارهای تیمی، علاوه بر آشنایی با مسائل واقعی مدیریتی مهارت های مورد نیاز خود در این خصوص را نیز ارتقا دهم که درنهایت موفق به اخذ مدرک mini MBA و نیز گواهینامه صلاحیت حرفه ای در کار راهه شغلی مدیریت پژوهش و فناوری شدم.

  محیط کاری مثبت چه نقشی در موفقیت کارکنان دارد؟

محیط کاری مثبت و پرانرژی می تواند با ایجاد احساس آرامش، رضایتمندی و روحیه مناسب به کارکنان، انگیزه لازم برای تلاش و عملکرد مناسب را فراهم کند. وقتی در محیط کار ارزش های مثبت ایجاد شود و مدیران نیز به این ارزش ها متعهد باشند، خطوط ارتباطی بین کارکنان و مدیران باز باشد و ایده ها و عقاید کارکنان دیده و شنیده شود، فضای فیزیکی محل کار مناسب و جوی دوستانه در آن برقرار باشد، به آموزش و توسعه کارکنان بها داده شود، رهبری مثبت و مناسبی در محل کار وجود داشته باشد، فرهنگ و فضای کار تیمی مناسبی جود داشته باشد و افراد قادر باشند بین کار و زندگی خود تعادل برقرار کنند و ارزیابی و بازخورد مناسبی از عملکرد کارکنان وجود داشته باشد، همه این عوامل در کنار یکدیگر باعث می شود فرد با احساس بهتر و رضایت بیشتری به انجام وظایف محوله، حتی فراتر از انتظار بپردازد و همین حس رضایت و خشنودی باعث احساس موفقیت در فرد می شود.

    حمایت پدر، مادر و همسر چه نقشی در موفقیت های تحصیلی و شغلی شما داشته است؟

من تمامی موفقیت های تحصیلی خود تا پایان مقطع کارشناسی را مدیون حمایت های پدر و مادرم هستم که با ایجاد محیطی آرام و صمیمانه، همواره مشوق من در دوران تحصیلم بودند و حتی ورود به صنعت نفت نیز به تشویق پدر بزرگوارم بود. همسرم که همکارم نیز هستند، بزرگترین حامی و مشوق من در طول تحصیل در مقطع کارشناسی ارشدم بودند و همواره به عنوان یار و یاوری صبور در تمامی مشکلات و موفقیت ها در کنارم قرار داشتند و معتقدم در کنار هر زن موفق نیز یک مرد همراه و پشتیبان وجود دارد. ایشان هیچ وقت مانع فعالیت های من نبودند و محدودیتی هم در عملکرد شغلی من ایجاد نکردند و حتی در بسیاری از موارد از همفکری ایشان در پیشبرد امور شغلی خود استفاده کرده ام.

  به نظر شما آیا زمینه پیشرفت بانوان در کشور ما فراهم است؟

زنان به عنوان نیمی از نیروی کار فعال کشور محسوب می شوند و نقشی انکارناپذیر در پیشبرد اهداف خرد و کلان کشور و توسعه جامعه دارند و رشد و پیشرفت آنها برای حضور در سمت های مدیریتی و مشارکت در تصمیم گیری های کلان کشور، یکی از شاخص های مهم در ارزیابی میزان توسعه یافتگی کشور محسوب  می شود. علاوه بر این تجربه موفق کشورهای توسعه یافته نیز نشان می دهد که توسعه و پیشرفت جامعه از طریق توجه به توانمندی و شایستگی افراد بدون توجه به جنسیت آنها امکانپذیر است.

 بنابراین در کشور ما نیز باید به این امر مهم توجه و سعی شود با حذف موانع و توانمندسازی زنان در این مسیر گام برداشته شود. خوشبختانه طی سال های اخیر با رشد تعداد زنان تحصیلکرده و متخصص، در سازمان های مختلف از جمله وزارت نفت،  اقداماتی برای از میان برداشتن سقف شیشه ای در سازمان ها و فراهم کردن عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان در حال شکل گیری و انجام بوده که امیدوارم ادامه یافته و در آینده نزدیک شاهد رشد و پیشرفت عادلانه بانوان، هم دوش مردان باشیم؛ اما به نظر من تحقق این امر نه با ابلاغیه و دستور؛ بلکه با ایجاد و تقویت باور و اعتقاد قلبی از طریق حذف موانع فرهنگی امکانپذیر است.

  چه توصیه ای به بانوان دارید؟

هیچ وقت در راه رسیدن به اهدافتان دلسرد نشوید، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و توانایی هایتان را دست کم نگیرید. سعی کنید بین کار و زندگی خود تعادل و توازن برقرار کنید. ترس های خود را کنار بگذارید، از اشتباه کردن و شکست خوردن نترسید. همواره برای توسعه فردی خود تلاش کنید، خیلی ایده آل گرا و کمال گرا نباشید و به جای رقابت با هم، از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کنید و برای شبکه سازی و توسعه دایره ارتباطاتتان با یکدیگر، تلاش کنید.

 به دنبال کسب آرامش و سلامت روحی و جسمانی خود باشید، برای خود محدودیت جدید ایجاد نکنید. در نهایت اینکه موفقیت یک مسیر است، نه یک مقصد و از دیدن زیبایی های مسیر غافل نشوید.

  سخن آخر با خوانندگان؟

به نظر من زنان و مردان نه در مقابل هم؛ بلکه باید دوشادوش هم در مسیر توسعه و پیشرفت کشور گام بردارند و در این راه نیز باید به صورت عادلانه زمینه های ارتقا و پیشرفت برای هر یک فراهم شود و از مدیران صنعت نفت تقاضا دارم بیش از پیش به رفع موانع توسعه و پیشرفت بانوان اهتمام بورزند.

 در پایان برای همه همکاران عزیز در تمامی بخش های صنعت نفت آرزوی سلامت و سربلندی دارم.