گفت و گوی «مشعل» با بانوی پژوهشگر شرکت گاز استان آذربایجان شرقی

از شکست نترسید

سمیه راهپیما    با توجه به نقش فناوری به عنوان یک مزیت رقابتی در عملکرد سازمان ها و صنایع مختلف در دنیا و سرعت پیشرفت و تغییرات آن در عصر حاضر، در صنعت نفت نیز که یکی از صنایع مهم، کلیدی و با فناوری بالا در دنیا و کشور به شمار می رود، پژوهش و فناوری نقش حیاتی و کلیدی برای دستیابی به روش ها و فناوری های جدید، رفع چالش ها و معضلات و بهبود شرایط در پاسخگویی به نیازمندی های موجود در تامین اقتصادی، کافی، پایدار، ایمن و سازگار با محیط زیست انرژی مورد نیاز کشور و دنیا دارد.

در این زمینه و همسو با سیاست ها، راهبردها و برنامه های کلان کشور، نظام نامه جدید پژوهش، فناوری و تجاری سازی وزارت نفت از سال 99 ابلاغ شده و با فرایندهای مختلف تعریف شده در آن، اهدافی مانند حل مسائل و چالش های پژوهشی و فناورانه در سطوح مختلف، خلق فناوری های جدید و توسعه و تجاری سازی فناوری های راهبردی، بهبود فناوری های موجود و ایجاد ظرفیت برای جذب و انتقال دانش فنی فناوری های مورد نیاز برای پاسخگویی به نیاز بخش های مختلف این صنعت، به صورت نظام مند دنبال می شود. به دلیل اهمیت این موضوع با بهارک مردانگاهی اصل، پژوهشگر شركت گاز استان آذربايجان شرقي گفت وگو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

 در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

متولد 1360 در شهرستان مراغه، دارای مدرک کارشناسی مهندسی شیمی- صنایع پتروشیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی- طراحی فرایند از دانشگاه صنعتی سهند و از سال 1384 از طریق طرح جذب فارغ التحصیلان ممتاز وارد صنعت نفت شدم و در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی مشغول به خدمت هستم.

  از فعالیت خود بگویید که تاکنون در کدام بخش ها مشغول به کار بوده اید و کدام یک را بیشتر از همه دوست دارید؟  کمی درباره آن توضیح دهید؟

من قبل از استخدام در وزارت نفت، در صنایعی چون قطعه سازی خودرو و صنایع شیمیایی نیز فعالیت داشتم و بعد از ورود به صنعت نفت و شروع به کار در شرکت گاز استان آذربایجان شرقی، حدود 2 سال با سمت مهندس اندازه گیری و محاسبات گاز در امور اندازه گیری و توزیع گاز کار  می کردم و از سال 86 تاکنون در واحد پژوهش و فناوری فعالیت می کنم و یکی از قدیمی ترین کارکنان شاغل در بخش پژوهش و فناوری وزارت نفت هستم. تقریبا از بدو شکل گیری نظام مند این واحد در شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت، مشغول به کار در این حوزه هستم.

با وجود مشکلات و موانع موجود در بخش پژوهش و فناوری، به دلیل ارتباط فعالیت های این واحد با تمامی مسائل فنی و مهندسی، بازرسی فنی، زیست محیطی، ایمنی و پدافند غیرعامل، بهداشت صنعتی، فناوری اطلاعات، بهره برداری و عملیاتی، منابع انسانی و...، پویایی و غیر روتین بودن فعالیت های این واحد، نیاز به مطالعه و به روز بودن و آشنایی با مسائل و پیشرفت های روز دنیا، نیاز به تسلط به دانش های مختلف اعم از مدیریت پروژه، مدیریت فرایند، مدیریت مالی، مسائل حقوقی و قراردادی و... و ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، بسیار به فعالیت در این واحد علاقه مند بوده و طی این سال ها با عشق و علاقه کار کرده ام.

 تعریف شما از موفقیت چیست؟

 موفقیت از دید افراد مختلف می تواند تعاریف گوناگون و ابعاد متفاوتی داشته باشد. به نظر من، موفقیت یعنی اولویت بندی اهداف و خواسته ها به صورت واقع بینانه و تلاش برای رسیدن گام به گام به آنها با غلبه بر ترس ها و فائق آمدن بر موانع و محدودیت ها؛ به طوری که در نهایت دستیابی به این اهداف و خواسته ها باعث ایجاد احساس رضایت، خشنودی و خوشبختی در خود فرد شود. به بیان دیگر، می توان گفت که موفقیت نوعی بهتر از قبل شدن در مقایسه با خود به همراه حس رضایت باطنی از شرایطی است که به آن می رسیم؛  اما باید توجه کرد که در این راه، اولا باید سعی کرد که این موفقیت با در دست گرفتن کنترل زندگی در جنبه های مختلف آن و به صورت متوازن حاصل شود و ثانیا، باید در رسیدن به موفقیت صبور بود.

  شما به عنوان یکی از بانوان موفق در صنعت نفت شناخته می شوید. چه عواملی را در کسب جایگاه امروز خود موثر می دانید؟

همانگونه که می دانید، موفقیت بانوان در سازمان ها بویژه بانوان شاغل در صنعت نفت که در کل به عنوان یک صنعت مردانه محسوب می شود، کمی دشوار است و مسلما موفقیت بانوان در این حوزه، انرژی و تلاش مضاعفی را می طلبد.

 من و سه نفر از همکارانم، اولین بانوان در رشته های فنی و مهندسی بودیم که وارد سازمان خود شدیم. من برای جلب اعتماد مدیران و باور دانش، تجربه و اثبات توانمندی خود و پذیرش در سازمان سعی و تلاش بسیاری  کرده ام. حمایت مدیران سازمان و اعتماد آنها به بنده و تعهد و پشتکار خودم نیز در کسب جایگاه فعلی  بی تاثیر نبوده است.