اقدامات وزارت نفت در حوزه مسؤولیت اجتماعی با پیشتازی صنعت پتروشیمی ادامه دارد

حمایت از کسب و کارهای بومی

 

مشعل توجه به مسؤولیت های اجتماعی از جمله اولویت های صنعت نفت به شمار می آید و در تحقق این سیاست ها پیشتاز و فعال بوده و در این مسیر با تدوین و اجرایی کردن برنامه های تعریف شده، توانسته است تا حد زیادی به مناطق همجوار تاسیسات نفتی خدمات رسانی کند. از سوی دیگر، وزارت نفت به دلیل انتظاراتی که در اذهان عمومی وجود داشته و دارد، در دهه های گذشته همواره در معرض مطالبات مرتبط و غیر مرتبط با صنعت نفت بوده است. در این شرایط، مجموعه نفت تلاش کرده تا حد امکان در هماهنگی و همراهی با سایر مراجع و مسؤولان استانی و محلی، نیازها و خواسته های مردم محلی و منطقه را بر طرف کند. این اقدامات و رویکرد وزارت نفت در زمینه مسؤولیت اجتماعی به حدی بوده که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، رویه وزارت نفت در تخصیص اعتبار به طرح های مسؤولیت اجتماعی را مثبت ارزیابی کرده است.  در این میان، شرکت های پتروشیمی در بین زیرمجموعه های صنعت نفت، جزو پیشتازان و سرگروه ها در حوزه مسؤولیت اجتماعی و رسیدگی به جوامع محلی و ایجاد زمینه های شغلی بوده و هستند. پتروشیمی ها که بخش قابل توجهی از آنها دیگر کاملا خصوصی اند، بخش مشخصی از درآمد سالانه خود را برای اقدامات مرتبط با حوزه مسؤولیت اجتماعی به شکل مجزا و متناسب با نیاز منطقه ای که در آن حضور دارند، قرار داده اند. علاوه بر این در مناطقی مثل ماهشهر که تعدادی از مجتمع های پتروشیمی حاضر هستند، شوراي راهبردي مسؤولیت اجتماعی منطقه را تشکیل داده اند.

پوشش همه جانبه محورهای پنجگانه مسؤولیت اجتماعی

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، چندی قبل طرح های خدمات محور خود در عسلویه و ماهشهر را اعلام و در راستای آن قراردادها و تفاهمنامه هایی را به امضا رساند. تأمین مالی این پروژه ها در ماهشهر از سوی شرکت های بندر امام، اروند، شهید تندگویان، بوعلی، فجر انرژی خلیج فارس، خوزستان و کارون انجام می شود. همچنین عاملیت این اقدامات از سوی شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر و ره آوران فنون پتروشیمی در ماهشهر و در عسلویه نیز از سوی شرکت های پارس، نوری و مبین انرژی خلیج فارس و با عاملیت شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد اجرا خواهد شد.  در طرح حمایت از تحصیل دانش آموزان مستعد در منطقه عملیاتی ماهشهر در سال تحصیلی گذشته ۳۸۲ دانش آموز تحت پوشش طرح قرار گرفتند و با توسعه طرح در سال تحصیلی جاری، تعداد ۱۷۷ دانش آموز به این تعداد اضافه شدند. با گسترش و توسعه طرح توانمندسازی دانش آموزان به منطقه عملیاتی عسلویه، شرکت های تأمین کننده مالی گروه در عسلویه از طرح حمایت کردند و پس از انجام فرایندهای شناسایی و انتخاب، ۲۴۰ دانش آموز در این منطقه تحت پوشش طرح قرار گرفتند. همچنین از سال گذشته تاکنون، در مجموع ۸۰۰ دانش آموزان مناطق عملیاتی ماهشهر و عسلویه تحت پوشش طرح توانمندسازی دانش آموزان مستعد قرار گرفته اند و از خدمات این طرح بهره مند خواهند شد. در حال حاضر طرح تأسیس کانون های تخصصی تحکیم و تعالی خانواده برای دومین سال متوالی در ۵۵ کانون فرهنگی مناطق عملیاتی ماهشهر و عسلویه در حال اجراست. در این طرح که طی ۱۷ مرحله برنامه ریزی و با همکاری۲۰۰ نفر از ارکان اجرایی شامل مشاوران، همیاران و نیز مدیران و کارشناسان اجرایی به مرحله اجرا گذاشته شده، سال گذشته ۳۳۰۰ نفر از جوانان جامعه محلی منطقه ماهشهر در مجموعه در برنامه های تحکیم و تعالی خانواده شرکت کرده اند.  در منطقه عملیاتی عسلویه شامل چهار شهرستان عسلویه، کنگان، جم و دیر که این طرح برای نخستین سال با پشتیبانی و تعهد مالی سه شرکت پتروشیمی پارس، نوری و مبین انرژی خلیج فارس و با حمایت حوزه های علمیه چهار شهرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی عسلویه، ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان های عسلویه، کنگان، جم و دیر و نیز مراکز فرهنگی این شهرستان ها آغاز شده، تاکنون ۲۰ کانون شناسایی شده و با تکمیل فرایندهای اجرایی، مجموعه خدمات آموزشی، مشاوره ای و مداخله ای و نیز مسابقات فرهنگی با هدف کاهش طلاق و افزایش ازدواج به مرحله اجرا درخواهد آمد.

تفاهمنامه هایی که  خیلی زود نتیجه می دهند

هلدينگ خليج فارس، یکی از مجموعه های فعال در صنعت پتروشیمی است که مالکیت یا سهام تعداد قابل توجهی از شرکت های پتروشیمی به طور کامل یا نیمه و جزئی به این مجموعه تعلق دارد. هلدینگ خلیج فارس هم همواره تلاش کرده به شکل مجزا یا مشترک با سایر شرکت ها و ارگان ها، خدمات و الزاماتی را برای مردمی که در همسايگی و همجواری مجتمع ها قرار دارند، اختصاص دهد.  این مجموعه از ابتدای امسال، برنامه های مسؤولیت اجتماعی خود در شهرستان های ماهشهر و بندر امام را در پنج محور توانمندسازی دانش آموزان، تأسیس کانون های تحکیم و تعالی خانواده، حمایت از کارگاه های کوچک و اشتغالزا و برنامه های حوزه بهداشت، درمان و ورزش و در قالب کمیته مسؤولیت اجتماعی، برنامه ریزی و در دستور کار قرار داده است. در همین قالب بود که خردادماه، 66 تفاهمنامه همکاری بین شرکت های پتروشیمی و ارگان های دیگر در زمینه های مختلف به امضا رسید. به عنوان نمونه شرکت پتروشیمی بندرامام، به عنوان بزرگترین شرکت پتروشیمی منطقه، ۱۱ تفاهمنامه همکاری با واحدهای تولیدی بخش خصوصی در زمینه های مختلف مانند تهیه انواع مبدل حرارتی، تهیه رول شیرینگ، تهیه انواع گازهای صنعتی و تهیه کیسه های پلاستیکی امضا کرده است. این تفاهمنامه ها که به طور مستقیم به کار اجرایی جدید در منطقه، ایجاد بازار رقابتی و اشتغال منجر می شود، با توجه به نیاز مجتمع های پتروشیمی و نیاز منطقه، طراحی و پیش بینی شده است.

مدل های حمایت و کسب و کارهای بومی اولویت دارد

طــرح حمایت برای دریافت خدمات درمانی به بیماران و خانواده های دچار فرزندان با بیماری خاص (تالاسمی، هموفیلی و دیالیز)، صعب العلاج (دیابت، سرطان، اوتیسم، پیوند کلیه، ام اس و ای بی) و خانواده های دارای دو و چندمعلولیتی به عنوان یکی از پنج طرح خدمات محور مصوب کمیته مسؤولیت های اجتماعی خدمات محور گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با هدایت مدیریت برند، مسؤولیت اجتماعی و روابط عمومی و همچنین طراحی و برنامه ریزی گروه مشاور مسؤولیت های اجتماعی اجرا شده است. این طرح با هماهنگی شبکه بهداشت و درمان، ادارات بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مناطق ماهشهر و عسلویه (عسلویه، کنگان، جم و دیر) و نیز سمن ها و انجمن های خیریه سطح این شهرستان ها و با تأمین اعتبار شرکت های پتروشیمی مناطق عملیاتی در مرحله اجرا و در مجموع ۹ تفاهم همکاری در دست پیگیری و اجراست. مجموعه خدمات این طرح که با هدف کاهش آلام و حمایت درمانی از بیماران تحت پوشش طرح و خانواده های ایشان طراحی شده، با اولویت درمان بیماران تحت پوشش در سه گروه بیماران صعب العلاج، بیماری های خاص و خانواده های دارای بیماران دو و چند معلولیتی و سپس در صورت ایجاد بستر و وجود منابع کمک به معیشت افراد و خانواده های ایشان اجرا می شود. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرده است که ارائه خدمات ورزشی به نوجوانان و جوانان مناطق محروم شهرستان ماهشهر از جمله طرح های موفق و با استقبال شهروندان در ماهشهر بوده است. تخصیص و تأمین اعتبارات به منظور تهیه تجهیزات و وسایل ورزشی به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال، تجهیز و آماده سازی دو زمین ورزشی در شهرک چمران و شهرک طالقانی به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال، اهدای بالغ بر ۱۲۰۰ بسته کامل البسه ورزشی به تعداد فوتبالیست های ۵۳ تیم محلات شهرستان ماهشهر و بازسازی زمین های چمن مصنوعی منطقه از دستاوردهای اجرای این طرح بوده و طرح مشابه در شهرستان عسلویه هم اجرا خواهد شد. یکی از برنامه های شاخص مسؤولیت اجتماعی هلدینگ خلیج فارس در ماهشهر، طرح حمایت از کارآفرینی و اشتغالزایی کسب وکارهای کوچک و متوسط است. اجرای این برنامه ها با هدف مطالعه، برنامه ریزی و طراحی مدل های کسب وکار موفق بومی در منطقه ماهشهر، ایجاد و راه اندازی مشاغل مستعد و اثربخش متناسب با شرایط منطقه و نیازهای عمومی و تخصصی صنایع پتروشیمی و افزایش میزان اثربخشی خدمات مسؤولیت اجتماعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و شرکت های تابع در منطقه ماهشهر توفیق های فراوانی داشته است. یکی از این نتایج قابل توجه، برگزاری نمایشگاه توانمندسازی و حمایت از مشاغل منطقه بود که این طرح نیز با برگزاری نمایشگاه «حمایت از شرکت های منطقه در تأمین نیازهای عمومی و تخصصی شرکت های پتروشیمی منطقه» در عسلویه آغاز می شود.