مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جریان بازدید نمایندگان مجلس از پارس جنوبی تاکید کرد:

زمستان  با حداکثر تعهد  در تولید  گـاز

 مشعل عسلویه یا بهتر است بگوییم منطقه پارس جنوبی در ماه های اخیر میزبان مدیران ارشد نفتی از وزیر نفت دولت سیزدهم تا معاونان وزیر و همچنین برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده که از کانون مهم این بازدیدها فاز 14 پارس جنوبی بوده است.  از جمله مقصدهای محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز پس از انتصاب در هفته های اخیر، پارس جنوبی بود که به همراه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن سفر کرد. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از اعضای این کمیسیون با همراهی مدیران شرکت ملی نفت ایران به صورت میدانی از تأسیسات منطقه عسلویه بازدید کردند که این نظارت میدانی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با هدف بررسی آثار بودجه ریزی عملیاتی مورد نیاز استان ها طی امسال انجام شده تا بتوان با نگاه استانی، بودجه سال ۱۴۰۱ را پیگیری کرد. پارس جنوبی به عنوان مخزن مشترک گازی میان ایران و قطر است که در حال حاضر از ۴۰۰ حلقه چاه میدان گازی پارس جنوبی، ۳۳۶ حلقه چاه، تولیدی است و بقیه چاه ها با آمدن لوله های CRA تکمیل می شوند. از ۳۹ سکوی پارس جنوبی نیز ۳۷ سکو عملیاتی هستند و دو سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی باقی مانده که براساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است طی دو سال آینده تکمیل شود.

رقم سرمایه گذاری در میدان پارس جنوبی، حدود ۸۰ میلیارد دلار طی ۲۰ سال است. ۱۳ پالایشگاه در پارس جنوبی قرار دارد که هشت پالایشگاه در سایت (1) تحویل شده و از پنج پالایشگاه سایت (۲) نیز چهار پالایشگاه تحویل بهره بردار شده و تنها پالایشگاه فاز ۱۴ باقی مانده است.  اجرای پروژه فاز 14 به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران، شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا)، شرکت پایندان و شرکت ماشین سازی اراک واگذار شده که مسؤولیت رهبری کنسرسیوم را سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عهده دارد. با توجه به اهمیت برداشت سهم ایران از میادین مشترک و محدودیت منابع مالی، در فاز 14 نیز تمرکزی جدی بر تکمیل بخش فراساحل صورت گرفت تا با فراورش گاز این موقعیت در ظرفیت های خالی پالایشگاه های دیگر پارس جنوبی، هدف اصلی این طرح پیش از تکمیل بخش پالایشگاهی محقق شود.  مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در سفر به پارس جنوبی با تأکید بر اینکه توسعه در بوشهر باید همگام با توسعه در پارس جنوبی باشد، گفت: زمستان امسال را با حداکثر تعهد خود به تولید گاز سپری می کنیم. خجسته مهر در جریان بازدید اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از فاز ۱۴ پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما اعتقاد به توسعه متوازن داریم، افزود: در این سفر برای تحقق توسعه فازهای ۱۳، ۱۴، ۲۲ و ۲۴ که مراحل پایانی خود را دنبال می کنند، برنامه هایی ارائه شد.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که زمستان امسال را با تعهد کامل شروع و به پایان برسانیم، همچنین با تکمیل فازهای ۱۳, ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ به حداکثر تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی برسیم. حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه این بازدید گفت: این سفر بدون شک می تواند در کار مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه برای برنامه ریزی های آینده و تخصیص بودجه و حتی اصلاح ساختار بودجه به ما کمک کند.

وی گفت: اینجا (پارس جنوبی) منبع بزرگ گاز است و گازرسانی به همه ملت ایران وابسته به زحمات کارکنان این منطقه است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران شامگاه چهارشنبه (۲۸ مهرماه) در نشستی که با حضور رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران در منطقه عسلویه برگزار شد، گفت:  سناریوهای جبرانی برای تولید گاز طراحی شده است که اگر اجرایی نشود تا چند سال آینده به واردکننده گاز تبدیل خواهیم شد. او افزود: تا امروز حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش بالادست پارس جنوبی انجام شده و با احتساب فاز ۱۱ و تکمیل فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ حدود ۷.۵ میلیارد دلار به سرمایه گذاری در منطقه عسلویه افزوده و به این ترتیب، توسعه اولیه میدان گازی پارس جنوبی تکمیل می شود. وی با اشاره به اینکه نفت و گاز، جزو انفال محسوب می شوند، بنابراین باید دارایی زیرزمینی کشور را به حداکثر ثروت روزمینی تبدیل کنیم، افزود: دولت به عنوان امانتدار باید بهترین شیوه تولید را که همان تولید صیانتی است، به کار گیرد و با استفاده از فناوری های جدید در بخش پایین دستی، ذخایر زیرزمینی را به حداکثر ارزش افزوده تبدیل کند و در این مسیر، نیروی انسانی توانمند و با انگیزه، بسیار به ما کمک می کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه باید اهتمام ویژه ای به توسعه منطقه پارس جنوبی داشته باشیم، تصریح کرد: هرگونه اشکالی که در فرایند توسعه و تولید به وجود بیاید، به طور مستقیم به درآمد کشور آسیب وارد می کند، از سوی دیگر بازگشت سرمایه در طرح های بالادستی میدان گازی پارس جنوبی در کمتر از یک سال محقق می شود.