گزارش «مشعل» از اقدامات وزارت نفت در شرایط اختلال سامانه هوشمند سوخت

روند ایمن و پایدار توزیع سوخت تداوم دارد

مشعل     آخر هفته گذشته، تمامی نگاه ها به وزارت نفت دوخته شده بود که به واسطه اختلال در سامانه هوشمند سوخت، عرضه بنزین و گازوییل در جایگاه ها با وقفه مواجه شد. با این حال، اقدام جهادی و سرعت عمل مناسب دست درکاران وزارت نفت در سطوح مختلف، این مشکل را مرتفع کرد تا نمره قبولی را در مسیر حوادث غیرقابل پیش بینی دریافت کند.  سه شنبه، چهارم آبان ماه حوالی ظهر (ساعت 11) بود که خبر اختلال در سامانه هوشمند سوخت منتشر شد؛ که البته با تلاش کارشناسان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران و حضور میدانی وزیر نفت در برخی جایگاه های عرضه سوخت، بسیاری از جایگاه ها به سامانه متصل و سوخت گیری از طریق کارت در بسیاری از جایگاه ها فراهم شده است.  طبق گزارش مدیران شرکت پالایش و پخش فراورده های نفت ایران، پس از این اتفاق، با سناریوهای مختلفی که در این زمینه پیش بینی شده بود، عملیات فعال سازی نخستین جایگاه ها در نیم ساعت ابتدایی این اتفاق ممکن شد و چرخه سوخت رسانی در جایگاه های عرضه سوخت کشور در کوتاهترین زمان ممکن فعال شد. آنچه باید مورد تاکید قرار گیرد، اینکه مهم ترین رویکرد و هدف وزارت نفت در این بحران، برقراری سریع عرضه سوخت در کشور بود که توفیق لازم در آن حاصل شد. این گزارش نگاهی به اقدامات وزارت نفت در این مسیر دارد.

 

تشکيل ستاد بحران در وزارت نفت

وزارت نفت از همان ابتدا با تشکيل ستاد بحران در وزارتخانه که خبر آن را جواد اوجي اعلام کرد، تدابير ويژه در اين مجموعه را به نمايش گذاشت. او در سخناني در واکنش به اين موضوع گفت که در شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي با تشکيل ستاد بحران، به فوريت دستور داده شد در همه جايگاه ها، سامانه آفلاين اجرايي و سوخت گيري به صورت دستي انجام شود. تصميم نهايي بر اين شد تا همکاران ما تک به تک به همه جايگاه ها اعزام شوند و جايگاه ها را به صورت دستي عملياتي کنند تا مردم براي دريافت سوخت دچار چالش نشوند و بتوانند سهميه بنزين را که به صورت آزاد است، استفاده کنند تا زماني که سامانه کارت هوشمند سوخت فعال شود.

 

قدرداني و عذرخواهي اوجي از مردم

وزير نفت يک روز پس از آن (چهارشنبه پنجم آبان)  نيز ضمن تشکر و قدرداني از صبوري مردم بابت غيرفعال شدن جايگاه هاي عرضه سوخت و اختلال پيش آمده در جايگاه هاي عرضه سوخت گفت: دشمن قصد داشت به مردم آسيب برساند؛ اما به لطف پروردگار و همراهي مردم شريف ايران که صبوري کرده و به خادمان خود و کارکنان شريف صنعت نفت اعتماد کردند، خوشبختانه اين تير به سنگ خورد.  در همان ساعات نخست، همکاران ما و نيروهاي شريف صنعت نفت و شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي در جايگاه هاي سراسر کشور حضور يافتند و با تغيير کد در سيستم کارت هوشمند سوخت، آن را به سيستم دستي تغيير دادند تا مردم بتوانند عمليات تأمين سوخت را انجام دهند. خوشبختانه همکاران ما در شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي نيز غافلگير نشدند و با کاري جهادي، بيشتر جايگاه ها را بسرعت فعال کردند.

 

تشکر رئيس جمهوري از وزارت نفت

وزير نفت همچنين با اشاره به ارائه گزارشي در هيأت دولت از وضع جايگاه هاي عرضه سوخت گفت: آقاي رئيسي، رئيس جمهوري گفت بايد از همه زحمات وزارت نفت بابت راه اندازي دوباره سامانه تشکر کنم. رئيس جمهوري در اين پيام اظهار کرد که بزرگترين سرمايه ما در دولت سيزدهم، اعتماد مردم است و تلاش مي کنيم قدردان اعتماد و همراهي بي دريغ مردم باشيم و از کارکنان شريف صنعت نفت و شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي هم تشکر کرد.

 

حضور سرزده رئيس جمهور در وزارت نفت

ابراهيم رئيسي، رئيس جمهوري روز چهارشنبه پنجم تيرماه به صورت سرزده وارد ساختمان مرکزي وزارت نفت شد تا از نزديک شاهد اقدام ها براي عملياتي کردن جايگاه هاي عرضه سوخت پس از اختلال قرار گيرد.  وي در اين بازديد، با بيان اينکه وزارت نفت براي حل مشکل پيش آمده کار بزرگي انجام داده است، بيان کرد: در مسير، وضع جايگاه هاي عرضه را بررسي کردم که خوشبختانه شرايط مساعد بود و سوخت گيري در جريان است. لازم است همه دستگاه ها در مقابل حمله هاي احتمالي دشمن آمادگي داشته باشند. از وزير نفت و مجموعه کارکنان وزارت نفت براي سرعت عمل در فعال سازي جايگاه ها تشکر مي کنم. همه دستگاه ها براي خدمات رساني پايدار به مردم، سامانه هاي خود را ايمن سازي کنند، همچنين از مردم نيز تشکر و قدرداني مي کنم. همکاري و اعتماد مردم بسيار مهم بود. اين سرمايه بزرگي براي کشور است. اين موضوع مي توانست به بحراني براي کشور تبديل شود، ما به اين سرمايه براي پيشبرد اهداف دولت نيازمنديم. وزارت نفت از زمان وقوع حادثه، تمامي تلاش خود را انجام داد و کارشناسان اين وزارتخانه وارد عمل شدند و از همه ظرفيت ها استفاده کردند تا شرايط به حالت عادي بازگردد. من از همه کارشناسان فني تشکر و قدرداني مي کنم. رئيس جمهوري همچنين اظهار کرد: آمدن من به وزارت نفت چند دليل داشت، نخست عرض خسته نباشيد به وزير و همکارانشان در همه کشور بود. دوم، لزوم هوشياري و آمادگي براي حملات احتمالي که نه فقط در وزارت نفت؛ بلکه در وزارتخانه ها و سيستم هاي ديگر هم بايد وجود داشته باشد. همه سازمان ها بايد در زمينه ايمن سازي سامانه هاي خود فعاليت کنند. ايمن سازي سيستم ها از ضرورت هايي است که امروز همه بايد در اين باره کار کنند تا در مقابل حمله هاي احتمالي دشمن، زندگي مردم دچار کوچک ترين مشکل و اختلالي نشود. اين از وظايف جدي همه دستگاه ها بويژه وزارت نفت است.

رئيس جمهور همچنين با حضور در سطح شهر تهران، ضمن بازديد از جايگاه توزيع سوخت، با مراجعان به اين جايگاه درباره نحوه توزيع سوخت گفت وگو کرد.