امامزاده اظهر بن علي (ع)
بقعة با شکوه امامزاده اظهربن علي(ع) در 83 کيلومترى شهر همدان، در روستاي درجزين واقع شده است. امامزاده اظهر(ع) از فرزندانِ امام موسي کاظم (ع) و نواده بزرگوار سيد مرتضي علمالهدي است که نسب او با پنج واسطه به ايشان و با 11 واسطه به امام هفتم (ع) ميرسد: وي سيدي جليل القدر و عظيم الشأن بوده و چنين مشهور است که در قرن 8 هجري ميزيسته و از سوي برخي حکام همدان، به ايران دعوت شده، سپس در همدان سکونت يافته است.
روایت راستان
سال 5 بعثت، موقع وضع حمل، حضرت خديجه (س) کسي را دنبال زنان قريش فرستاد؛ اما هيچکدام حاضر نشدند بيايند. پيغام داده بودند: «آن روز که به تو گفتيم با محمد(ص) ازدواج نکن، براي حالا بود.» خديجه از درد به خود ميپيچيد که چند زن وارد اتاق شدند. نشستند اطراف رختخواب، چهار زن گندمگون، بلندبالا و باوقار. حضرت خديجه(س) بهتزده نگاه ميکرد. يکي از آنها گفت: «نترس! ما از طرف خدا براي کمک به تو آمدهايم. من ساره، همسر ابراهيم(ع) هستم آن يکي آسيه، دختر مزاحم است. سمت راستي، حضرت مريم (س) دختر عمران و مادر عيسي (ع) است. نفر چهارم کلثم، خواهر موسي (ع) است.» کمک کردند حضرت فاطمه(س) به دنيا آمد و با آب کوثر او را غسل دادند. نوزاد به حرف آمد: «أشهد ان لاالهالاالله و أن أبي رسولالله سيدالانبياء و أن بعلي سيد الاوصياء و ولدي ساده الاسباط.»به همه زنان بهشتي سلام کرد، هر کس را با اسمش.
مجموعه آثار حضرت آيت الله محمدهادي معرفت (ره)
در اين مجموعه، متن 30 عنوان کتاب در 56 جلد از آثار حضرت آيتالله محمدهادي معرفت به زبان فارسي و عربي و با موضوعهاي تاريخ قرآن، تفسير، علوم قرآني، معارف اسلامي و... گردآوري شده است.
كليسا و پيشينه آن
متمايزترين نهاد دينى مسيحيت، كليساست؛ گر چه سرآغاز ايجاد كليسا چندان روشن نيست و از حدود 2 هزار سال پيش كه تاريخ مسيحيت آغاز شده، همواره حضور چشمگير داشته است. اين نهاد در چارچوب اعتقادات يهودى به وجود آمده ودرآغاز نظريات و رويههاى يهودى را نيز پذيرا شد، اما از زمان به وجود آمدن نهضت اصلاحى پروتستان در قرن 16 در اشكال مختلف وجود داشته است. در مورد سازمان و تشكيلات آن در نخستين روزهاى مسيحيت، اطلاعات بسيار ناچيزى در دست است. آنچه مسلم است اين كه حضرت عيسى (ع) خود در صدد بنيان گذاشتن كليسا نبوده؛ گرچه در انجيل متى واژه كليسا به كار رفته است ولى در اين كه اين واژه دقيقاً همان چيزى باشد كه از دهان حضرت عيسى(ع)، بيرون آمده باشد، شك و ترديد وجود دارد.
فرقه هاى معروف مسيحيت
فرقههايى كه در تاريخ مسيحيت پديد آمدند، بسيار زياد هستند؛ ولى در اين ميان، سه فرقه مذهبى از همه فرق مهمتر و معروفتر است: كاتوليك، ارتودوكس و پروتستان.
1- مذهب كاتوليك
اولين و مهمترين فرقه مذهبى مسيحى است كه تا پيش از ظهور مذهب ارتودوكس، يگانه مذهب حاكم بر جهان مسيحيت بوده و پس از پيدايش مذهب ارتودوكس در روم شرقى، به روم غربى اختصاص يافت. واژه كاتوليك براى نخستين بار در سال 160 ميلادى به كار رفت تا كليساى جامع و عمومى مسيحيت را از بعضى شعب آن كه تازه تأسيس شده بودند، تشخيص دهند. پيروان اين فرقه در مناطق مختلف مسيحى نشين دنيا پراكندهاند؛ ولى عمده آنها در مناطق لاتين نشين ايرلند، آلمان و مناطق مديترانهاى به سر مىبرند. مركز فرقه كاتوليك در واتيكان در شهر رم ايتاليا است که در رأس آن پاپ قرار دارد. كاتوليكها بر اين باورند كه نماينده حقيقى كليساى مسيح هستند و براى خود، تقدس روحانى و قدمت ولايت قائلند. به اعتقاد آنها حضرت عيسى (ع) انجمن مرئى را كههمين كليسا است، تأسيس كرده وپاپ، جانشين پطرس مقدس است. كاتوليكها براى رعايت آداب مذهبى، اهميت فراوانى قائلند و قوانين مذهب را در تمام كليساهاى خود، يكنواخت انجام مىدهند. مراسم مذهبى كاتوليكها عبارت است از: تعميد، توبه، اعتراف، تناول (عشاى ربانى)، ازدواج و مسح بيماران در حال مرگ.
2- مذهب ارتودوكس
اولين تجزيه و تقسيم مهمى كه در دين مسيح به وجود آمد، پيدايش فرقه ارتودوكس است. ظهور اين فرقه بر اثر اختلافهايي بود كه ميان كليساى روم غربى و مسيحيان روم شرقى پيدا شد و سرانجام اين اختلاف عقيده، به تدريج در قرن 11، به جدايى كامل کليساي غربي و روم شرقي از يکديگر منجر شد. اين جدايى نخست جنبه سياسى داشت و پس از تجزيه روم به دو بخش غربى به مركزيت شهر روم و بخش شرقى به مركزيت قسطنطنيه به وجود آمد. به عبارت ديگر، دولت روم شرقى مايل نبود شهروندان مسيحى آن كشور از نظر مذهبى، تابع كليساى واتيكان باشند؛ به همين دليل در شهر قسطنطنيه كليساى ارتودوكس، كم كم مستقل عمل كرد. از نظر كلامى و عقيدتى هم كليساى روم شرقى، تحت تأثير انديشههاى فلسفى يونان باستان قرار گرفت. از جمله اختلافهاي مهم ارتودوكسها با كاتوليكها اين است كه در كليساىروم، تصوير و پيكره حضرت عيسى(ع) نيز مقدس است و جنبه روح القدس دارد، در حالى كه در كليساى شرقي چنين نيست. به نظر مسيحيان شرقى، روح القدس تنها ناشى از پدر است، ولى به عقيده كاتوليكها، روح القدس از «پسر» هم منبعث مىشود. مركز ارتودوكسها، در ابتدا قسطنطنيه بود که پس از سقوط اين شهر به دست عثمانىها، به روسيه انتقال يافت و در زمان حاكميت كمونيستها از روسيه به يونان منتقل شد و اكنون نيز مركز ارتودوكسها در يونان است. پيروان اين مذهب بيشتر در اروپاى شرقى از جمله روسيه، رومانى و يونان زندگى مىكنند و فرايض مذهبى آنها عبارت است از: تعميد، اداى شهادت، مسح روغن مقدس، توبه، مسح محتضر، عشاى ربانى و ازدواج.
3- مذهب پروتستان
پس از قرن 16 در اروپاى غربى، انقلابهاى دينى بسيارى براي اصلاح مذهب كاتوليك به وقوع پيوست كه سرانجام به نهضت پروتستان انجاميد. علل عمده پيدايش نهضت پروتستان، فشار بيش از اندازه كليساى كاتوليك، وجود مقررات بسيار سخت، گرفتن پولهاى كلان از مسيحيان به عناوين مختلف در قرون وسطى از جمله فروختن بهشت و عفو گناهان، فروختن مناصب روحانى و... بوده است. اين عملكرد اربابان كليسا و پاپ، اعتراضهايى را به دنبال داشت و سرانجام به نهضت پروتستان به رهبرى مارتين لوتر منجر شد. او در سال 1517 ميلادى اعلاميه پيشنهادى 95 مادهاى خود را براى انجام اصلاحات دين مسيح انتشار داد. برخى پيشنهادهاى او از نظر ايمان كاتوليك غير قابل قبول بود؛ ولى نكات تازهاى نيز در ميان آنها وجود داشت. پس از لوتر، افراد ديگرى چون كالون درصدد اصلاح مذهب كاتوليك برآمدند وهر يك از اين اصلاح طلبان، پيروانى پيدا كردند ودر نتيجه، اين اعتراضها زمينه پيدايش فرقههاى پروتستان را فراهم آورد.
ادامه دارد...
100 آيه 100 درس(9)
هلاكت امت و زوال نعمت به سبب گناه
«الَمْ يَرَوْا كَمْ اهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِى الْارْضِ ما لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَ ارْسَلْنَا السَّمآءَ عَلَيْهِمْ مِدْراراً وَ جَعَلْنَا الأنْهارَ تَجْرى مِنْ تَحْتِهِمْ فَاهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ انْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرينَ» انعام -6
آيا نديدهاند (كه) چه بسيار پيش از ايشان اقوامى را به هلاكت رسانديم (كه) به آنان چنان تمكن و اقتدارى در زمين داده بوديم كه به شما ندادهايم و بارانهاى پى در پى بر آنان فرستاديم و نهرها از زير (آباديها و يا پاهاى) آنان جارى ساختيم. پس آنان را به خاطر گناهانشان هلاك كرديم و پس از آنان قوم و جماعت ديگرى را به وجود آورديم؟
پيامدهاى ايمان و كفر
تقدير و سنت الهى بر اين قرار گرفته كه اگر افراد جامعهاى ايمان آوردند و تقوا پيشه كردند و در آن جامعه احكام الهى پياده و اجرا شد، نعمتهاى خود را بر آنان فرو ريزد و آنان را مشمول عفو و فضل خود قرار دهد، از لغزشهاى جزئى آنان چشم پوشد و بركات آسمان و زمين را در اختيار آنان قرار دهد.
اثر تكوينى ايمان و كارهاى نيك افراد يك امت، در جهان طبيعت، منشأ خيرات فراوان است. در روايتى از امام موسى بن جعفر (ع) در تفسير آيه شريفه «يُحْيِى الْارْضَ بَعْدَ مَوْتِها» (زمين را بعد از مرگش زنده مىكند) آمده است:
زنده كردن به باران منظور نيست، بلكه (منظور اين است كه) خداوند مردانى را برمىانگيزد كه عدل را زنده مىكنند و بر پا مىدارند و به زنده شدن عدل، زمين زنده مىشود. به تحقيق كه اقامه حد در جامعه، سودمندتر است براى زمين از چهل صبح باران باريدن.
از سوي ديگر، اگر افراد جامعه كفر ورزند و آيات الهى را انكار كنند و به فساد، فحشا و ظلم رو آورند، خداوند نعمتهاى خود را از آنان خواهد گرفت و عذاب بر آنان خواهد فرستاد. آيات متعددى از قرآن، بيانگر اين است كه عذابهاى واقع شده بر امتهاى پيشين، نتيجه گناهان آنان بوده است. از جمله همين آيه مورد بحث كه مىفرمايد: آنان رابهخاطر گناهانشان نابود كرديم.
در روايات و ادعيه نيز گناهان، سبب نزول عذاب و مانع شمول رحمت معرفى شدهاند.
در دعاى شريف كميل آمده است:«اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تُنْزِلُ الْبَلاءَ»؛ خداوندا، گناهانى را كه نازل كننده بلا هستند «بر من بيامرز» و در دعاى شب عرفه آمده است: «وَاغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتى تَحْبِسُ قَطْرَ السَّمآءِ»؛ خداوندا گناهانى را كه مانع بارش آسمان مىشود، بر من ببخش»
سوال: آيا ذوالقرنين پيامبر الهي بوده است؟
پاسخ: درباره نفي يا اثبات پيامبر بودن کوروش، مطلبي در منابع نخستين وجود ندارد؛ بلکه برخي محققان کوروش را به عنوان يک احتمال با شخصيت ذوالقرنين - که در قرآن توصيف شده است- يکي دانستهاند. لازم به توجه است که اصل پيامبر بودن ذوالقرنين نيز مسلم نيست. بنابراين براي اين که بدانيم کوروش پيامبر است يا نه؟ در ابتدا بايد اين احتمال را که کوروش همان ذوالقرنين است، مورد دقت و تامل قرار دهيم.
در صورت پذيرش ذوالقرنين بودن کوروش، سوال دوم مطرح ميشود که ذوالقرنين، پيامبر است يا خير؟ درباره پيامبربودن ذوالقرنين اختلاف نظر وجود دارد. بعضى مفسران از تعبير «قلنا» (ما به ذو القرنين گفتيم) که در آيه 86 کهف آمده است، مىخواهند نبوت او را استفاده كنند:
قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْناً (به ذو القرنين گفتيم آيا مىخواهى آنها را مجازات كنى و يا طريقه نيكويى را در ميان آنها انتخاب نمايى)، ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از تعبير (قلنا) الهام قلبى باشد كه در مورد غير پيامبران نيز وجود داشته و در قرآن کريم استعمال شده است، مانند مادر حضرت موسي (ع) در آيه 7 سوره قصص است، از اين رو اين تعبير نمي تواند دليل محکمي بر نبوت حضرت ذوالقرنين باشد.
علامه طباطبايي (ره) در ذيل اين آيه شريفه ميفرمايند: در قرآن کريم قول منسوب به خداوند، گاهي در وحى نبوى و در ابلاغ به وسيله وحي استعمال مىشود. مانند: وَ قُلْنا يا آدَمُ اسْكُنْ: گفتيم اى آدم سكونت كن... (بقره/35)وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ: و چون گفتيم در اين قريه داخل شويد... (بقره/58)» و گاهى درباره الهام (كه از نبوت نيست) به كار مىرود. مانند: وَ أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى أَنْ أَرْضِعِيهِ: و به مادر موسى الهام كرديم كه او را شير بده (قصص/7) با اين بيان روشن مىشود كه جمله «قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ» دلالت ندارد بر اينكه ذو القرنين، پيغمبرى بوده كه به وى وحى مىشده، چون همانطورى كه گفتيم، قول خدا [يعني قُلْنا] اعم از وحى مختص به نبوت است.
از ديگر سو در آيه 86 سوره کهف، عبارت قلنا (ما به ذوالقرنين گفتيم) آمده است و خداوند به صورت ضمير حاضر« نا »ذکر شده است؛ اما در آيه بعدي (87) آمده است: ثُمَّ يُرَدُّ إِلى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ، که در اينجا در مورد خداوند ضمير غايب (رَبِّهِ ) به کار برده شده است. ازاين تفاوت کاربرد ضمير حاضر و غايب ميتوان اين نتيجه را گرفت كه مكالمه خدا با ذو القرنين از سوي پيغمبرى كه همراه او بوده، صورت گرفته و در حقيقت سلطنت او، مانند سلطنت طالوت در بنىاسراييل بوده كه با اشاره پيغمبر معاصرش و هدايت او، كار مىكرده [داستان طالوت در آيات 246 تا 251 سوره بقره آمده است.] مويد سخن علامه طباطبايي روايتي است که از امام علي (ع) نقل شده است. از امام علي (ع) پرسيدند: ذوالقرنين پيامبر بود يا پادشاه؟ فرمود: بنده صالح خدا بود که خدا هم او را دوست داشت. باتوجه به مطالبي که بيان شد، مي توان اين نتيجه را گرفت که ذوالقرنين به احتمال زياد پيامبر نبوده و فقط يکي از بندگان صالح خداوند بوده است، از اين رو در خصوص کوروش نيز در هر صورت نظر يه پيامبر نبودن وي تقويت خواهد شد.
برگزاري مرحله نيمه نهايي مسابقات قرآن کريم، نهج البلاغه و اذان در شرکت ملي پالايش و پخش
مسابقات قرآن، نهجالبلاغه و اذان در شرکت ملي پالايش وپخش برگزار شد. در مرحله مقدماتي اين دوره از مسابقات که در 60 واحد تابعه شرکت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي در مناطق مختلف برگزار شد، 9 هزار و 936 نفر حضور داشتند.
در مرحله نيمه نهايي، يک هزار و 680 نفر شرکت کننده شامل 939 نفر از خواهران و 741 نفر از برادران با قضاوت داوران کشوري و استادان بومي مناطق ذيربط در گروههاي مربوط به رقابت پرداختند. قرائت تحقيق و ترتيل، حفظ عمومي، نهجالبلاغه، مفاهيم قرآن، اذان و حفظ اجزاي قرآن کريم شامل 1، 2، 3، 5، 7، 10، 15 و 20 و حفظ کل قرآن، رشتههاي اين دوره از مسابقات را تشکيل ميدهد. رشتههاي نهج البلاغه و مفاهيم به صورت کتبي و ساير رشتهها به صورت شفاهي برگزار شد.
برگزيدگان رشتههاي شفاهي، به مرحله نهايي مسابقات که نيمه اول اسفندماه در مشهد مقدس برگزار ميشود، راه خواهند يافت. به منظور رعايت سطح کيفي مسابقات مطابق مفاد آئيننامه اجرايي مسابقات، شرط لازم براي راهيابي به مرحله نهايي، احراز حد نصاب تعريف شده شامل حداقل 70 درصد امتيازهاي کل هر يک از رشتههاست.
اخبار فرهنگي منطقه هشت کشوري
جلسه شوراي فرهنگي در پالايشگاه شهيد هاشمينژاد سرخس و گاز منطقه خانگيران با حضور مجيدي، مشاور فرهنگي وزير ورابط فرهنگي و امور روحانيون منطقه 8 برگزار شد. نشست شوراي فرهنگي و مديران مجموعه بالايشگاه هاشمينژاد سرخس با رابط فرهنگي و امور روحانيون منطقه 8 (خراسانهاي رضوي شمال و جنوبي ) به دعوت مدير عامل بالايشگاه مهندس منبتي برگزار شد. در اين نشست، در باره مهمترين موضوعهاي فرهنگي شهرک گاز و طرح تحول سيستمي و هدفمند تبادل نظر شد. حجتالاسلام محسن قمصري فر، رابط فرهنگي و امور روحانيون منطقه 8 نيز به تشريح اهم اهداف، بررسي چالشهاي موجود و راههاي برون رفت ازآن پرداخت. نشست اتاق فکر رابط منطقه 8 با مديران گاز منطقه خانگيران نيز با حضور مجيدي، مشاور فرهنگي ودبير ستاد واقامه نماز وزارت نفت برگزار شد.در اين نشست، مجيدي ضمن تقدير از تلاشگران منطقه گاز خانگيران به تشريح وظايف دفاتر رابطان فرهنگي و امورورحانيون مناطق، در باره انتظار وزير نفت در حوزههاي فرهنگي بويژه اقامه نماز و آموزش همگاني قرآن کريم در سطح خانواده بزرگ نفت، توضيحاتي براي حاضران بيان کرد.
رابط فرهنگي و امور روحانيون منطقه 8 ضمن بازديد از مجموعه گاز تربت حيدريه باحضور مدير عامل اين شرکت، به بررسي مشکلات فرهنگي و وضعيت روحانيون اين منطقه پرداخت.
بازديد و نشست با ائمه جماعات و مديران گاز گناباد، بررسي وضعيت کمي و کيفي مسائل فرهنگي وارائه راهکارهاي لازم، از ديگر برنامههاي رابط فرهنگي و امور روحانيون منطقه 8 بود.
شهيد فريدون اميري
شهيد اميري، بهمن ماه 1362 وارد شرکت ملي نفت و در پايانههاي نفتي جزيره خارک مشغول خدمت شد. با وجود بمبارانهاي مکرر تاسيسات نفتي خارک، شجاعانه به خدمت خود ادامه داد تا اينکه در يکي از بمبارانهاي گسترده در شهريور 1364 روح بلندش همراه شهيدان شد. پدر شهيد درباره فرزندش چنين ميگويد: «او فردي با ايمان بود و از 12 سالگي نماز ميخواند و روزه ميگرفت. شهيد داراي رفتاري اسلامي بود و همواره برادران و دوستان خود را به تواضع و عبادت تشويق ميكرد.»
زلال احکام
سوال: آيا صحبت يا شوخي با نامحرم به شکل صوتي، تصويري يا نوشتاري و نيز فالو يا لايک کردن جنس مخالف در فضاي مجازي حرام است؟
جواب:به طور کلي ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده بوده و يا خوف وقوع در حرام در ميان باشد، جايز نيست.
سوال:آيا خواندن صيغه عقد موقت در فضاي مجازي ـ براي حلال شدن رابطه مجازي ـ صحيح است؟
جواب: خواندن عقد به صورت تلفني و امثال آن با رعايت شرايط لازم اشکال ندارد و يکي از شرايط اين است که بنابر احتياط واجب در ازدواج با دختر باکره، اجازه پدر يا جد پدري او لازم است و بنابر احتياط، بدون آن عقد صحيح نيست.
مي گفت: حرومه....
ظرف نفت را گذاشتم توي صف و رفتم دنبال کارم. وقتي برگشتم، ظرف مارا دزديده بودند. نزديک بود نوبتم را از دست بدهم. چشمم به پيت حلبي زنگ زدهاي افتاد که يک گوشه رها شده بود. همان را برداشتم. نفت را که به خانه بردم. سرو صداي عبدالله (مرحوم حاج عبدالله ضابط) درآمد! هرچه گفتم مال ما نو بود، به خرجش نرفت.
مي گفت: حرومه...ظرف را بردم گذاشتم سر جايش.