طرح جدید جلوگیری از ورود کالاهای نفتی مشابه ساخت داخل، کلید می خورد
همزمان با نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، طرح جدید جلوگیری از ورود کالاهای نفتی مشابه ساخت داخل مي شود.نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان از تاریخ 11 تا 14 آبان ماه 96 با همکاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت نمایشگاه های خوزستان در اهواز برگزار می شود.شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که بیش از 80 درصد نفت تولیدی کشور را عهده دار است، در نظر دارد همزمان با برگزاری این نمایشگاه، از طرح جدیدی رونمایی کند که منجر به جلوگیری از ورود کالاهای نفتی مشابه ساخت داخل می شود.مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، محور اصلی نمایشگاه امسال را بر پایه حمایت از حضور مؤثر و چشمگیر تولیدکنندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت و افزایش تعامل با سازندگان برتر استان خوزستان اعلام کرد. بیژن عالی پور گفت: در آینده نزدیک با وجود امضای تفاهم نامه های توسعه 9 مخزن در محدوده 4 میدان نفت و گاز در استان خوزستان، شاهد رونق دو چندان و استفاده بیشتر از توانمندی های بخش خصوصی در زمینه تأمین کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت خواهیم بود.وي افزود: در این خصوص با توجه به تأمین کالاهای ساخت داخل که مورد تأیید ما هستند، هیچ کالایی که مشابه آن در داخل تولید می شود، از خارج کشور تهیه و خریداری نخواهد شد، از این رو ضمن یادآوری به سازندگان داخلی با اولویت شرکت های بومی استان، جهت بالابردن توان خود در ساخت تجهیزات گوناگون به خصوص در زمینه کالا و تجهیزات برقی و ابزاردقیق در گروه 10 کالایی وزارت نفت این نوید داده می شود که از ظرفیت های آنها در جهت توسعه استان و کشور با حمایت کامل از سوی مناطق نفت خیز جنوب و با تأکید وزیر محترم نفت بر بومی سازی تمامی تجهیزات 10 گروه کالایی، بیش از پیش بهره برداری شود. عالی پور افزود: 41 درصد از کالاهای مورد نیاز مناطق نفت خیز جنوب در استان خوزستان و در مجموع 80 درصد از کل نیاز صنعت نفت کشور در داخل تولید می شود. با توجه به حمایت های صورت گرفته در سال های اخیر، زمینه ساخت و تولید انواع مته های حفاری، رشته های درون چاهی، بسته های نمک زدایی و دیگر کالاها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل فراهم شده، اقلام دیگر نیز از جمله تجهیزات و قطعات ابزار دقیق، برق و الکترونیک نیز بومی سازی شده و به خودکفایی رسید تا راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال هموارتر شود.
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيزجنوب خبر داد؛
دسترسي نداشتن به 25درصد سطح الارض میدان نفتی اهواز
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب با بيان اينكه ساخت و ساز هاي دهه هاي اخير و فرودگاه فعلي اهواز، مهمترين موانع توسعه ميدان نفتی اهواز به شمار مي آيند،گفت: مجموعه اين موانع موجب شده اند حدود 25 درصد از كل سطح الارض ميدان نفتي اهواز همچنان از دسترس اين شركت خارج باشد.
بيژن عالي پور با بيان اهمیت میدان نفتی اهواز در تولید نفت و سرانه ملی ایران گفت: در حال حاضر فرودگاه بین المللی اهواز، وجود اماكن، كارگاه ها و ساختمان هايي كه بدون توجه به حريم ميدان و برنامه هاي آتي حفاري، احداث شده اند، مهمترین موانع توسعه این میدان عظیم نفتی به شمار مي آيند.
بيژن عالي پور با اشاره به اینکه میدان اهواز بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از ۱۰ میدان بزرگ جهان است، توضیح داد: از زمان کشف این میدان در سال 1338 تاکنون افزون بر 500 حلقه چاه در محدوده اي به طول ۷۵ و عرض ۸ کیلومتر حفر شده است که عمده آنها در شرق و شمال شرقی شهر اهواز واقع اند.
وي تصريح كرد: این میدان دارای سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی است که حجم نفت درجای آنها در مجموع حدود ۶۵ میلیارد بشکه و گاز موجود در کلاهک آسماری و مخزن خامی آن، حدود ۵ تریلیون فوت مکعب برآورد می شود. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب با اشاره به سرمایه عظیم نهفته در این میدان يادآورشد: مجموع دبی کنونی این میدان از دو مخزن آسماری و بنگستان حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که در آينده با اجرای طرح افزایش تولید، به مرز يك ميليون بشكه نزديك خواهد شد.
وي توضیح داد: اخیرا از طرف مدیریت فنی این شرکت، طرح توسعه 11 مخزن از جمله مخازن آسماری و بنگستان اهواز نهایی شده و در اختیار مقام عالی وزارت قرار گرفته است كه براساس این طرح، مجموع دبی هدف گذاری شده میدان اهواز تا پایان سال ۱۳۹۸ به حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ضمن اينكه دستيابي به دبي هاي بالاتر نيز پس از رسيدن به دبي مذكور و بر اساس تجزيه و تحليل عملكرد ميدان دور از انتظار نيست و مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
عالی پور با توضیح اینکه در سالیان گذشته ساخت و سازهای زیادی در حریم این میدان صورت گرفته یادآور شد: هیچ گونه راه حلی برای چشم پوشی از تعرض به محدوده عملیاتی میدان یا مناطقی که در نقشه طرح های آتی قرار دارند، وجود ندارد و ادامه تصرف محدوده چاه ها يا لوكيشن هاي پيش بيني شده، فقط هزینه های دولت را افزایش داده و دسترسی به انفال و منابع ملی را با مشکل مواجه می سازد که نتیجه اش کاهش درآمد برای کشور است.
بیژن عالی پور با اشاره به گزینه های مختلف فنی برای غلبه بر مشکلات سطح الارضی و موانع حفاری در این میدان، توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای جبران عدم دسترسی به بخش قابل توجهی از سطح الارض میدان، اقدام به به کار گیری روش های خاص حفاری چاه از جمله حفاری چاه های خوشه ای (حفاری ۴ تا ۵ حلقه چاه در یک محدوده واحد)، حفاری چاه های انحرافی و افقی کرده است، با وجود این، هنوز هم نمی توان همه بخش های مخازن این میدان را به صورت متوازن در تولید مشارکت داد.
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيزجنوب افزود: اخیراً با توجه به رواج حفاري به روش ERD (يا حفاري با طول بلند Extended Reach Drilling) ضمن مذاکره با شرکت های ارائه دهنده این فناوری، تعدادی محل حفاری جهت به کارگیری این شیوه نوین نیز مشخص شده است که امیدواریم در آینده نزدیک این مهم عملیاتی و بخشی از مشکلات سطح الارض میدان برطرف شود.
وي تاكيد كرد: البته بايد توجه داشت كه استفاده از اين فناوری ها، هزينه حفاري و تعميرات آتي چاه ها را به شكلي غير متعارف بالا مي برد به گونه اي كه گاه بخشي از آن بودجه، از ارزش كل تأسيسات و اماكن سطح الارضي موجود، بيشتر است.
عالی پور در عین حال تأکید کرد: از منظر فنی با توجه به مشخصات خاص مخازن این میدان و بخصوص مخازن بنگستان و خامی آن، حتی حفاری طول بلند هم نمی تواند همه مشکلات سطح الارضی این میدان را برطرف کند. بنابراین لزوم در اختیار داشتن بخش هايي از سطح الارض میدان که هم اكنون به دلیل وجود ساخت و سازهای مختلف، در دسترس نیست برای بالابردن تولید روزانه از این میدان و افزایش ضریب بازیافت آن در یک بازه ی زمانی که اقتصادی باشد، ضروری است.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب، به طور مشخص فرودگاه کنوني اهواز را یکی از موانع توسعه ميدان نفتي اهواز برشمرد و گفت: فرودگاه روی حدود ۲ درصد از سطح الارض مخازن میدان اهواز قرار گرفته که اين ناحیه با حجم نفت درجایی حدود 3/1 میلیارد بشکه، استعداد برداشت افزون بر ۴۹۰ میلیون بشکه و دبی قابل انتظار ۱۴ هزار بشکه در روز را داراست.
وي افزود: در سال ۱۳۹۰ بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مقرر شد تا اراضی و مستحدثات ايجاد شده از جمله فرودگاه اهواز به طور دقیق مشخص و قیمت گذاری شود تا بتوان با کمک دو وزارتخانه نفت و راه و ترابری برنامه جابه جایی فرودگاه اهواز را عملیاتی کرد که باوجود تلاش های صورت گرفته تاکنون پیشرفت محسوسی به صورت عملی در این خصوص صورت نگرفته است.
از آغاز امسال تاکنون
شرکت ملی حفاری، ۹۰ حلقه چاه نفت و گاز حفر و تکمیل کرد
معاون مدیرعامل شرکت ملی حفاری، از حفر و تکمیل ۹۰ حلقه چاه نفت و گاز از ابتدای امسال تا کنون در مناطق مختلف خشکی و دریایی کشور خبر داد.
حمیدرضا خوشایند با اشاره به اینکه از مجموع ۷۴ دستگاه حفاری خشکی و دریایی شرکت ملی حفاری، بیشترین تعداد در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مستقر است، افزود: از تعداد ۹۰ حلقه چاه، ۶۸ حلقه شامل ۲۹ حلقه توسعهای توصیفی و ۳۹ حلقه تعمیری در میادین تحت سرپرستی شرکتهای بهره برداری نفت و گاز تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب حفر شده است. وی افزود: عملیات حفاری ۶ حلقه چاه در حوزه فعالیت شرکت نفت فلات قاره، ۱۴ حلقه در پروژههای شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و ۲ حلقه در مناطق مورد نظر مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به پایان رسیده است. به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون، ۱۵۷ هزار و ۶۲۳ متر حفاری انجام شده است. خوشایند با اشاره به تلاشهای به عمل آمده به منظور شتاب بخشیدن به عملیات حفاری، افزود: در هفت ماه گذشته، حفاری ۱۵ حلقه چاه در میادین آزادگان جنوبی، بی بی حکیمه، گچساران، قشم، کرنج، خارک، قلعه نار، آغاجاری، اهواز و رگ سفید ۴۹۰ روز زودتر از برنامه تعریف شده از سوی کارفرما به پایان رسید و تحویل شرکتهای متقاضی شد.
ثبت اختراع دستگاه نشت یاب نقطه ای گاز
دستگاه نشت یابی نقطه ای گاز برای نخستین بار در سطح کشور از سوی شرکت گاز استان بوشهر ساخته شد که سبب می شود نشت یابی گاز در مناطقی که خیابان دارای پوشش یکسان است با هزینه بسیار کمتری انجام شود. غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر با اعلام این خبر که دستگاه نشت یاب نقطه ای گاز برای نخستین بار در سطح کشور در این شرکت ساخته شده، اظهار کرد: تعیین مکان دقیق نشتی در خطوط لوله انتقال گاز مدفون در زمین همواره به عنوان معضلی اساسی پیش روی تیم های امداد قرار داشته است که این موضوع به ویژه در شرایطی که سطح زمین دارای پوششی یکپارچه نظیر آسفالت و سنگفرش باشد، بیشتر اتفاق می افتد و در نتیجه منجر به افزایش سطح حفاری ها و پیامدهای منفی دیگر می شود. وی افزود: در همین راستا و به منظور رفع مشکل یادشده، شرکت گاز استان بوشهر با هدف تعیین محل دقیق (نقطه ای) نشت گاز، پروژه پژوهشی دستگاه نشت یاب نقطه ای را تعریف، آن را اجرایی و به مرحله ثبت اختراع رساند. مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر ادامه داد: این دستگاه به صورت قابل حمل و شامل ۶ خروجی برای مکش است که این خروجی ها با اتصال خلاء به پروب ها و خروجی پروب ها نیز با اتصال به شبکه سنسوری فعالیت می کند. حسینی گفت: اطلاعاتی که از سنسورهای این دستگاه دریافت می شود، به واحد پردازش منتقل و از طریق تحلیل داده ها امکان دقیق نشت گاز تعیین خواهد شد. وی تصریح کرد: ساخت این دستگاه با همکاری دانشگاه تهران انجام و برای ساخت آن یک میلیارد رالش هزینه شده است. مدیرعامل شرکت گاز استان بوشهر به کارگیری این دستگاه را افزون بر مزایای یادشده، سبب کاهش هزینه ها عنوان کرد و گفت: تاکنون دو مورد نشت یابی در خیابان های اصلی شهر بوشهر با این دستگاه و با هزینه بسیار پایینی انجام شده است.
دوازدهمین همایش بینالمللی مدیریت داراییهای فیزیکی برگزار میشود
دوازدهمین همایش بینالمللی مدیریت داراییهای فیزیکی (مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات)، ۲۳ و ۲۴ آبان ماه امسال در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار میشود.چهارمین نمایشگاه تخصصی نگهداری و تعمیرات نیز در حاشیه این همایش برگزار میشود.یازدهمین همایش بین المللی مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات با حضور میهمانان و سخنرانانی از ایران و کشورهای دیگر در روزهای یکشنبه و دوشنبه (۲ و ۳ آبان ماه امسال) در مرکز همایش های رازی برگزار شد.
در همایش امسال، به مباحثی از جمله اینترنت اشیا (IOT)، انتخاب نرمافزار و قراردادهای عملکردمحور در صنعت نگهداشت پرداخته و اجرای نظامنامه مدیریت داراییهای فیزیکی وزارت نفت و اقدامات جامع پژوهشگاه نیرو در صیانت از داراییها پرداخته شد.
استقرار ۲ جایگاه سیار در مسیر زوار اربعین حسینی
۲ باب جایگاه سیار عرضه سوخت بنزین و نفت گاز در مسیر اهواز به خرمشهر و در ورودی این شهر جانمایی شد. با فرارسیدن ایام اربعین حسینی و به منظور رفاه حال زوار اباعبدالله الحسین (ع)، این جایگاه ها در محور مواصلاتی اهواز به خرمشهر نصب خواهد شد. این دو جایگاه هر کدام با ظرفیت ذخیره سازی ۳۵ هزار لیتر فرآورده، دارای یک دیسپنسر دو نازله و آماده ارائه سوخت لازم به وسایل نقلیه زوار اربعین حسینی است. نرخ سوخت بنزین قابل عرضه به مراجعان در این جایگاه هزار تومان و نرخ نفت گاز با ارائه کارت سوخت برای اتوبوس های حامل زوار اربعین حسینی ۳۰۰ تومان است.
الان صنعت پتروشیمی به چه میزان سرمایه گذاری نیازمند است و روی سرمایه گذاری خارجی چه میزان حساب باز کرده اید؟
دو جنبه را می بینم. ما به دنبال جذب حداکثری سرمایه گذاری خارجی هستیم و به هیچ عنوان کوتاه نمی آییم. از من پرسیدید، می گویم من هدفم جذب30 تا 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی چهار سال آتی است؛ اما باید دید با توجه به شرایط فعلی و تغییرات سیاسی و اقتصادی اثر گذار، در واقعیت این مهم امکان پذیر است یا خیر؟ این هدف ماست که با کمک همکارانم، تمام تلاشمان را در این باره انجام می دهیم. اما شاخه و وظیفه دیگر مدیریت سرمایه گذاری، تامین مالی از منابع خارج از کشور برای طرح های تعریف شده است. یعنی درگیر کردن بانک ها و موسسات مالی خارجی برای اینکه بتوانند به اقتصاد کشور و صنعت پتروشیمی برای اجرای پروژه ها کمک کنند. ما الان دنبال بیش از 40 میلیارد دلار تامین مالی از بخش بانکی از جمله بانک ها و موسسات مالی خارجی هستیم که شامل همه بانک های اروپایی، کره ای، ژاپنی، چینی و.. است. متولی این اقدام، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است که اطلاع داریم با تلاش فراوان و پیگیری مستمر، تاکنون با کره ای ها هشت میلیارد یورو توافقنامه امضا کرده اند، با دانمارک قراردادی در حال نهایی شدن است و با یکی از بانک های اتریش یک میلیارد یورو تامین مالی پروژه، نهایی شده است. ما نیز تلاش می کنیم تا با معرفی و شناساندن طرح های در دست اجرا به بانک ها و موسسات مالی، خطوط اعتباری خاصی را برای صنعت پتروشیمی به نتیجه برسانیم. در نهایت در پاسخ به این سوال هیچ عدد و رقم دقیقی را نمی توانم اعلام کنم، چون بسته به شرایط بین المللی و کشور متفاوت است؛ ولی ما دنبال این هستیم تا 40 میلیارد دلار تامین مالی حداکثر را از بخش خارجی جذب کنیم. این میزان باعث کمک به اقتصاد کشور می شود.
-صنعت پتروشیمی از این اعداد و ارقام چه سهمی دارد؟
نکته جالبی را سوال کردید، بیشتر موسسات مالی تمایل به اختصاص این خطوط به صنعت پتروشیمی دارند، ولی اینها تنها مخصوص پتروشیمی نیستند. ما هم سعی می کنیم از این خطوط اعتباری نهایی شده از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، سهمی برداریم و سهم خود را حداکثری کنیم.
آقای جهانگیری اعلام کردند که صنعت پتروشیمی در این زمینه در اولویت قرار دارد . در این مورد توضیح دهید.
همانگونه که عرض کردم این خواست طرف های خارجی نیز هست.
علت این تمایل چیست؟
اولین نکته این است که اطمینان دارند پروژه های پتروشیمیایی، پروژه هایی سودآورو ذاتا ارز آور هستند و نکته مهم دیگر این که بازپرداخت تسهیلات در زمان خود حتما رخ می دهد. یکی دیگر از نکات تاثیر گذار در این زمینه، باز پرداخت دیون حاصل از تسهیلات اخذ و استفاده شده در صنعت پتروشیمی ایران در گذشته است که به صراحت و با مدرک اعلام می کنم که هیچ یک از اقساط تسهیلات دریافتی حتی با وجود تحریم های اقتصادی، صنعتی و بانکی به تعویق نیفتاده و در این زمینه شرکت ملی صنایع پتروشیمی و صنعت پتروشیمی، تصویر مثبتی در بانک ها و موسسات مالی بین المللی از خود ایجاد کرده اند که بر این تصمیم شان اثرگذار است.
-در پسابرجام شاهد امضای قراردادهای تامین مالی در قالب یوزانس بودیم. در این زمینه چه هدفگذاری تعقیب می شود؟
این دو قرارداد مالی کوتاه مدت، موثر و مصرف شده اند. یکی ازآنها به سقف رسید و تمام شد و بخش کوچکی از قرارداد دیگر باقی مانده که ممکن است با پیوست کردن الحاقیه ای به آن، حجم تسهیلات را افزایش دهیم.
ما پیشنهادهای مختلفی در این زمینه داریم. راهبرد شرکت خصوصی این نیست که همه سبد خود را از تامین مالی کوتاه مدت پر کند. هدفگذاری در این مسیر، تغییر وضعیت این تسهیلات به تسهیلات میان مدت و سپس بلند مدت است. بانک ها و شرکت های مختلفی هستند که خود پیشنهاد تامین مالی کوتاه مدت می دهند، اما ما تمایلی به استفاده از آنها نداریم.
هر چه استفاده از منابع تامین مالی کوتاه مدت بیشتر باشد، ریسک مالی و هزینه اجرای طرح افزایش می یابد. ما قرار نیست هزینه و ریسک اجرای طرح را با بهره گیری از تامین منابع مالی کوتاه مدت بیشتر کنیم.