طرح جامع مدیریت    تولید و مصرف انرژی در کشور تهیه شود

رئیس جمهوری بر ضرورت تهیه طرح جامع مدیریت تولید و مصرف انرژی در کشور تأکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، سیدابراهیم رئیسی، روز سه شنبه، ۲۰ مهرماه در نشست ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، ضرورت مدیریت تولید، تأمین و مصرف برق کشور، استفاده حداکثری از توان داخلی برای احداث نیروگاه ها و پیش بینی ها برای تأمین سوخت زمستانی نیروگاه های تولید برق را یادآور شد.

در این نشست، وزارت نیرو برنامه خود را برای مدیریت عرضه و تقاضای برق مطرح کرد.

این برنامه شامل فصل های مختلف از جمله اهمیت ایجاد ثبات و امنیت در عرضه برق، بهبود فضای کسب وکار در بخش تولید برق و تمرکز بر مدیریت شبکه و ترانزیت برق، توسعه انرژی های تجدیدپذیر و نوسازی صنعت برق است.

 

تمجید امام جمعه گچساران از وزیر نفت

امام جمعه گچساران نوع برخورد وزیر نفت با مردم برای رفع مشکلات و دغدغه آنها را شایسته عنوان کرد و گفت: این دین است که به وزیرش می گوید شما وزیر جمهوری اسلامی هستید و رفتارت باید تابع قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد.

به گزارش آوای جنوب، حجت الاسلام والمسلمین سیدامین الله حجازی، روز جمعه (۱۶مهرماه) در خطبه های نماز عبادی_ سیاسی جمعه ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و تبریک حلول ماه ربیع الاول گفت: هفته گذشته سفر هیأت دولت به استان را داشتیم که ضمن تشکر از رئیس جمهوری و هیأت دولت و قدردانی از مهمان نوازی مردم استان، خدا را شاکریم که قول ها و مصوباتی هم برای رفع مشکلات استان داشت.

وی تصریح کرد: بنده هیچ گاه اهل تملق نبوده و نیستم، والله وزیر نفت هیچ قولی به بنده ندادند. وزیر نفت هیچ طلبی از بنده ندارد؛ اما از رفتار و نوع برخورد ایشان خوشم آمد. به این دلیل که مشاهده کردم دین دارند، وقتی خانمی التماس کرد به امام حسین (ع)، به محافظش دستور داد بگذارید حرفش را بیان کند و دستور داد اگر حل چنین مشکلی خلاف قانون نیست، پس برطرف شود.

امام جمعه گچساران ادامه داد: این دین است که به وزیرش می گوید شما وزیر جمهوری اسلامی هستید و رفتارت باید تابع قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد و از هیأت دولت و مجموعه دولت تشکر ویژه دارم. وزیر نفت نیز قول دادند که مشکلات نیروهای اخراجی شرکت نفت و گاز گچساران را برطرف کنند.

خطیب جمعه گچساران گفت: عرض کردیم که اگر به مردم دو گونه حرف بزنیم، مردم اعتمادشان نسبت به نظام سلب می شود. کاری کنیم که مردم اعتمادشان نسبت به نظام حفظ شود و به مردم راست بگوییم و ایشان هم قول دادند آن جمع، مشکلاتشان هم حل شود و قول دیگر اینکه در جذب نیرو، جوانان گچساران با توجه به تخصص، اولویت اول باشند.

 

پاسخ مدیرعامل شرکت ملی نفت به پرسش های نمایندگان کمیسیون انرژی

رئیس کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این کمیسیون گفت: در این نشست درباره چگونگی فروش نفت، ساماندهی منابع انسانی، نحوه سرمایه گذاری، دیپلماسی انرژی و... مباحثی مطرح شد. فریدون حسنوند در تشریح نشست عصر روز سه شنبه (۲۰ مهرماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که با حضور محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، گفت: در این نشست، مسائلی همانند افزایش تولید نفت، وضع شرکت های عملیاتی، فروش نفت، نحوه سرمایه گذاری، دیپلماسی انرژی، ساماندهی شرایط نیروی انسانی در شرکت ملی نفت، دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی، شرکت های عملیاتی و... بحث و بررسی شد و اعضای کمیسیون و معاون وزیر نفت، دیدگاه های خود را مطرح کردند.

وی افزود: در این نشست تأکید شد که با روش های تشویقی و حمایتی، انگیزه در نیروهای صنعت نفت بالا برده شود و کمیته تشکیل شده در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در این بازه، مشکلات مرتبط با کارکنان را حل و ساماندهی کند؛ البته کارکنان وزارت نفت از راه های مختلف با کمیسیون انرژی مجلس در تماس هستند.  رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در نشست این کمیسیون، مقرر شد کمیسیون انرژی و شرکت ملی نفت ایران دیدگاه های خود را درباره تدوین قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و برنامه توسعه با یکدیگر تطبیق دهند تا بتوانیم قانون جامع و کاملی در حوزه نفت و گاز با همکاری مشترک ارائه کنیم.   حسنوند بیان کرد: در این نشست، درخواست احمد مرادی، نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر و تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی سوءمدیریت ها در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با حضور مدیران ذی ربط وزارت نفت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی و مقرر شد ظرف مدت یک هفته، نشست دیگری برگزار شود و دیدگاه های نماینده درخواست کننده اعمال ماده ۲۳۴ و دستگاه ها شنیده و پس از آن گزارش نهایی تهیه و به صحن مجلس ارسال شود.

 

  اتحادیه اروپا خرید مشترک گاز طبیعی را بررسی می کند

اتحادیه اروپا در حال بررسی خرید مشترک گاز طبیعی است تا بتواند از این اتحادیه در برابر افزایش قیمت ها محافظت کند. به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، بر اساس پیش نویس یک سند مشاهده شده از سوی رویترز، اتحادیه اروپا گزینه خرید مشترک گاز طبیعی از سوی کشورهای عضو را بررسی خواهد کرد. این اقدام همسو با تلاش این اتحادیه برای محافظت از خود در برابر افزایش قیمت انرژی است. کمیسیون اروپا این هفته مجموعه ای از اقدام های ممکن کشورهای اتحادیه اروپا برای رویارویی با قیمت های سرسام آور انرژی را منتشر می کند. این اقدام در پاسخ به درخواست برخی کشورها برای واکنش اتحادیه اروپا به قیمت بی سابقه گاز و برق صورت می گیرد. در پیش نویس سند این مجموعه آمده است که کمیسیون اروپا مزیت های احتمالی خرید مشترک گاز طبیعی از سوی کشورهای اتحادیه اروپا را بررسی خواهد کرد. این ایده در هفته های اخیر و از طریق دولت ها از جمله اسپانیا پیشنهاد شد. در این سند آمده است که کشورها می توانند با خرید مشترک گاز، یک ذخیره سازی راهبردی تشکیل دهند و مشارکت در این اقدام داوطلبانه خواهد بود. امسال قیمت برق و گاز در اروپا به طور بی سابقه ای افزایش یافته است؛ زیرا عرضه گاز پاسخگوی افزایش تقاضای اقتصادهای بهبودیافته از همه گیری ویروس کرونا نیست. همه کشورهای این اتحادیه، خواهان واکنش اتحادیه اروپا به افزایش قیمت انرژی نیستند. آلمان و هلند نسبت به دخالت در بازار هشدار داده اند.

 

مؤسسه مودیز:

صنعت نفت به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری نیاز دارد

مؤسسه مودیز اعلام کرد که صنعت نفت برای جلوگیری از بحران های عرضه در آینده به ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، مؤسسه اعتبارسنجی مودیز اعلام کرد که شرکت های حفاری نفت باید بودجه حفاری را ۵۴ درصد افزایش دهند و آن را به بیش از نیم تریلیون دلار برسانند تا از کمبود قابل توجه عرضه در چند سال آینده جلوگیری شود.

این مؤسسه در گزارشی اعلام کرد: شرکت های حفاری نفت خام و گاز طبیعی که با سقوط بی سابقه تقاضا در سال گذشته میلادی فعالیت خود را متوقف کرده بودند، با وجود رشد اخیر قیمت ها و احیای بازار، فعالیت های حفاری خود را آن چنان بیشتر نکردند. در حالی که قیمت نفت خام بین المللی و گاز آمریکا به ترتیب بیش از ۵۰ و ۱۲۰ درصد در سال جاری میلادی افزایش یافته است، پیش بینی می شود هزینه های حفاری تنها ۸ درصد در سطح جهان افزایش یابد. تحلیلگران مودی در این گزارش نوشتند: این مقدار برای جایگزینی آنچه در سال ۲۰۲۲ تولید می شود، بسیار ناچیز است و زمینه را برای سناریوهای محدودیت بیشتر عرضه فراهم می کند. هرگونه فشاری از این دست، بر بحران های کنونی می افزاید و اقتصادهای آسیایی و اروپایی را درگیر تلاش برای افزایش ذخیره سازی سوخت با نزدیک شدن به زمستان کرده و سبب افزایش بی سابقه قیمت ها در هر روز شده است. مودیز با استناد به برآوردهای آژانس بین المللی انرژی افزود: شرکت های نفت و گاز ۳۵۲ میلیارد دلار برای حفاری و فعالیت های مرتبط هزینه خواهند کرد. اگر آنها این رقم را به ۵۴۲ میلیارد دلار توصیه شده از سوی این مؤسسه اعتبارسنجی برسانند، بالاترین رقم از سال ۲۰۱۵ در جهان خواهد بود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

فروش نفت به طور جدی دنبال می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در حوزه انرژی کارهای جدی را در دستور کار داریم، فروش نفت را جدی دنبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم به دنبال مذاکره ای که با کشورهای همسایه آغاز کرده ایم، همان ارتباط پیشین را برقرار کنیم.

به گزارش شانا، سید مسعود میرکاظمی، در نشست علنی روز یکشنبه، ۱۸ مهرماه مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش به نمایندگان گفت: وضعی که دولت در آن قرار دارد، مناسب نیست؛ اما باید تلاش مضاعفی کنیم تا بر مشکلات فائق آییم. در حوزه انرژی کارهای جدی را در دستور کار داریم.

فروش نفت را به طور جدی دنبال می کنیم و امیدواریم بتوانیم به دنبال مذاکره ای که با کشورهای همسایه آغاز کرده ایم، همان ارتباط پیشین را برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه در طول هشت سال گذشته رشد بی رویه ای در مصارف کشور وجود داشته است، افزود: هم اکنون کنترل های لازم آغاز شده و سیستم بودجه ریزی را به سمتی برده ایم که از ریخت و پاش ها جلوگیری کرده و یک حالت انقباضی در هزینه ها را در دست گرفته ایم تا بدرستی مدیریت کنیم.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ما در سال آینده با کمترین کسری بودجه و بهترین نوع ساختاری که همه بتوانند پاسخگو باشند، بودجه را اصلاح می کنیم که ساده و قابل رصد و اندازه گیری باشد. میرکاظمی تاکید کرد: ما امروز به هر استانی که سفر می کنیم، از ما می خواهند که به آنها پول بدهیم تا کار کنند؛ اما پس از این، چنین روشی ادامه نمی یابد و تعهدهایی که در بودجه ۱۴۰۰ برای همه اجزای دولت وجود داشته، پررنگ می شود.

بر این اساس سهم هر دستگاه و هر استان در درآمدها و هزینه ها مشخص و هر ماه نیز کنترل می شود تا تعهدهایشان را محقق کنند.