شرکت ملی حفاری ایران   

 پتروایران و ملی حفاری موافقت نامه همکاری امضا کردند

شرکت های توسعه پتروایران و ملی حفاری ایران به منظور تأمین یکپارچه خدمات فنی حفاری در پروژه های حوزه جغرافیایی مناطق خشکی محدوده فعالیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، موافقت نامه همکاری امضا کردند.

 بر مبنای این موافقتنامه که سپهرسپهری، مدیرعامل وعضو هیئت مدیره شرکت توسعه پتروایران وحمیدرضا گلپایگانی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران، امضا کنندگان آن بودند، شرکت توسعه پتروایران به عنوان کارفرما و شرکت ملی حفاری ایران به عنوان پیمانکار در زمینه ارائه خدمات فنی و مهندسی با شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به عنوان کارفرمای اصلی همکاری می کنند.

مدت زمان این موافقتنامه دو سال است و با موافقت دو طرف برای یک دوره سه ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود. تأمین تجهیزات و اطمینان از صحت و سلامت تجهیزات به کار گرفته شده مطابق با الزام های قراردادی و مشخصات فنی، همچنین و تأمین نیروی انسانی متخصص از جمله مفاد این موافقت نامه است.

در این مراسم، سپهری مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران به گستره فعالیت و آمادگی این شرکت برای توسعه همکاری ها در بخش های مختلف از جمله پروژه های اجرایی مانند بینک و منصورآباد تأکید کرد.

گلپایگانی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران نیز با اشاره به این که این شرکت بزرگ ترین ناوگان حفاری کشور رادر اختیار دارد و ازنیروی انسانی متخصص و تجهیزات لازم برای انجام خدمات فنی برخوردار است، افزود: شرکت ملی حفاری ایران در تلاش است تا ازظرفیت های موجود برای افزایش سهم بازار در بخش عملیات حفاری و خدمات فنی و مهندسی به نحو مطلوب استفاده کند.

 وی یادآورشد: شرکت ملی حفاری ایران توسعه همکاری ومشارکت با شرکت های تابع صنعت نفت و شرکت های بخش خصوصی به ویژه طرح توسعه 28 مخزن را در دستور کار دارد.

 

    منطقه 8 عملیات انتقال گاز

انتقال گاز طبیعی در خطوط لوله با 30 درصد افزایش

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز گفت: در نیمه نخست امسال بیش از 14میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از طریق تأسیسات و خطوط لوله این منطقه منتقل شده است.

فیروز خدایی اظهار کرد: مقدار گاز انتقالی از این منطقه برای مصارف خانگی، نیروگاه ها، صنایع و...در نیمه نخست امسال، افزون بر 14میلیارد مترمکعب بوده که حدود 9 میلیارد مترمکعب آن به شرکت های گازاستان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و کردستان تحویل شده است.

وی افزود: این مقدار گاز انتقالی ازمنطقه 8عملیات انتقال گاز، افزایش 30 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 99 نشان می دهد.

مدیر منطقه ۸ عملیات انتقال گاز ایران تصریح کرد: فعالیت ها در واحدهای عملیاتی به دلیل حساسیت و اهمیت مصرف گازطبیعی در بخش های مختلف، با نظم و هماهنگی ویژه به صورت شبانه روزی درحال انجام است تامشکل قطع یا افت فشار گاز در فصل های مختلف سال به وجود نیاید.

خدایی یادآورشد: با در نظر گرفتن افت دما در اوایل نیمه دوم سال و کوتاه بودن فصل کاری در مناطق سردسیر، ضرورت دارد استفاده بهینه از گاز طبیعی در کشور نهادینه و تمهیدهای لازم برای ارائه خدمات مطلوب و جلوگیری از هدررفت این انرژی پاک انجام شود.

 

    منطقه 10 عملیات انتقال گاز 

آمادگی کامل برای انتقال گاز در زمستان پیش رو

سرپرست منطقه 10عملیات انتقال گاز از انجام برنامه های تعمیرات اساسی این منطقه عملیاتی تا پایان مهرماه امسال خبر داد و گفت: برای انتقال گاز زمستانی آمادگی کامل ایجاد شده است. علی نصیحت کن افزود: همه ساله پیش از فرارسیدن فصل سرما با هدف آماده سازی شبکه انتقال گاز، تعمیرات اساسی ( اورهال) ایستگاه های تقویت فشار و خطوط لوله سراسری گاز در دستور کار قرار می گیرد. وی تصریح کرد: براین اساس تعمیرات اساسی ایستگاه های تقویت فشار و خطوط لوله منطقه 10 عملیات انتقال گازازفروردین ماه امسال آغاز شده است و تا پایان مهرماه پایان خواهد یافت.  سرپرست منطقه 10عملیات انتقال گاز اظهارکرد: تاکنون 80 درصد از فرایند تعمیرات اساسی دراین منطقه انجام شده است. نصیحت کن تاکید کرد: این منطقه عملیاتی با برنامه های تعمیراتی عملیاتی انجام شده در آن برای انتقال میزان گازفرآورش شده از پالایشگاه های پارس جنوبی، فجرجم و پارسیان درفصل زمستان آمادگی کامل دارد.  وی بابیان این که برنامه های تعمیرات اساسی درجهت حفظ و نگهداری سیستم درشرایط کارآمد انجام می شود، تصریح کرد: انجام این مهم افزون بر افزایش قابلیت اطمینان شبکه سراسری انتقال گاز، این امکان را ایجاد خواهد کرد که عملیات انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره ور گاز طبیعی در روزهای سرد زمستان پیش رو، قابل افزایش به حداکثر باشد. منطقه 10عملیات انتقال گازدرپایتخت انرژی گاز( بوشهر) واقع شده است و بیشترین سهم را در انتقال گاز کشور دارد.

 

     شرکت گاز استان یزد

گازرسانی به بیش از یک هزار واحد صنعتی

مدیرعامل شرکت گاز استان یزد از گازرسانی به بیش از یک هزار واحد صنعتی مشمول بند «ق» مصوبه شورای اقتصاد در این استان خبر داد. علی اکبر میدانشاهی گفت: به دنبال تأکیدهای مقام معظم رهبری همسو بارونق تولید و حمایت از صنایع داخلی و به دنبال آن ابلاغ بند «ق» تبصره دو قانون بودجه از سوی وزارت نفت برای تحقق بخشیدن به این موضوع مهم، گازرسانی به صنایع مشمول در دستور کار شرکت گاز استان یزد قرار گرفته و جهشی بزرگ در ایجاد زیرساخت های گازرسانی استان ایجاد شده است. وی اظهار کرد: تاکنون یک هزار و 35 واحد صنعتی با استفاده از این قانون به شبکه گاز طبیعی متصل شده اند و گازرسانی به دیگر صنایع مشمول نیز ادامه دارد. میدانشاهی افزود: از 201 واحد صنعتی گازرسانی شده در سال جاری، 92 واحد مشمول قانون بند «ق» بوده و بر این اساس مجموع واحدهای صنعتی متصل به شبکه گاز طبیعی استان به هشت هزار و 376 واحد رسیده که شامل یک هزار و 608 واحد صنعتی عمده و 6 هزار و 768 واحد صنعتی جزء است. شرکت گاز استان یزد سال قبل به 100 درصد تعهدهای گازرسانی خود نسبت به واحدهای صنعتی مشمول مصوبه شورای اقتصاد عمل کرده است.

 

   خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه فارس

خارج کردن پیگ از بزرگترين خط لوله انتقال نفت کشور

با تلاش کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه فارس، اولين تجربه بيرون آوردن پيگ از بزرگترين خط لوله انتقال نفت کشور در مرکز شماره 3 خط انتقال نفت 42 اينچ گوره به جاسک(کورده) انجام شد. عليرضاخيرانديش معاون فني شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه فارس گفت: با توجه به گير کردن پيگ در مسيرانتقال و ایجاد مشکل دربهره برداری خط لوله، عملیات خروج پيگ برای ایجاد شرايط ايمن و پايدار در دستور کار قرار گرفت.  وی با اشاره به این که پیگ در فاصله 20 متری از درب تراپ گیر کرده و مانع انتقال سیال درون لوله شده بود، تصریح کرد: این مهم با تلاش بی وقفه کارکنان منطقه با سلسله عملیاتی رفع ومسیر خط لوله باز شد. معاون فني شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه فارس گفت: این عملیات که برای نخستین بار درمجموعه شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت ایران انجام شد، کار و تجربه جدیدی به شمار می آید که با تدابیر خاص و در شرایط ایمن انجام شده است. خیراندیش یادآورشد: خروج پیگ از خط لوله با همکاري واحدهاي تعميرات خط، خوردگي، ترابري، اچ اس ای، همچنین، واحدهای بهره برداری، روابط عمومي وخدمات اداري با 900 نفر- ساعت کار در دو مرحله و در گرماي 53 درجه منطقه کورده انجام شده است.

 

    شرکت گاز استان لرستان

بهره مندی 3 هزار خانوار روستایی از گازطبیعی

مدیرعامل شرکت گازاستان لرستان اعلام کرد: در6 ماه نخست امسال، سه هزارخانوار روستایی این استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند.

کرم گودرزی درحاشیه بازدید از اتصال نهایی خط لوله تغذیه گازرسانی به دهستان افرینه پلدختر کرد: در این بازه زمانی، گازرسانی به 68 روستای استان لرستان با جمعیت ۳ هزار خانوار انجام شده است.

وی با بیان این که پیش بینی می شود تا پایان امسال 102 روستای دیگر با جمعیت چهار هزارخانوار به شبکه گازطبیعی کشور متصل شوند، تصریح کرد: با این احتساب، کل روستاها ی زیرپوشش گازبه 2062 و ضریب نفوذ گازرسانی روستایی نیزبه بیش از 96 درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز استان لرستان تأکید کرد: بدون تردید یکی از اهداف اصلی شرکت ملی گاز ایران برای گازرسانی به روستاها، افزایش انگیزه ماندگاری و نگهداشت جمعیت مولد و تأثیرگذار روستایی است.

به گفته وی، دراین زمینه به اهدافی چون رشد اقتصاد ملی، حفظ محیط زیست، خود کفایی، همچنین اشتغال زایی جمعیت روستایی درکنار افزایش رفاه و امکانات لازم برای ارتقای شاخصه های کیفیت زندگی این قشر و عمل به مسئولیت اجتماعی، توجه شده است.

 

    شرکت ملی گاز ایران 

ذخیره سازی 4 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: برای عبور بی دغدغه از زمستان امسال و اطمینان از پایداری وتاب آوری انتقال گاز، برنامه مشخصی درسه فاز پیش بینی شده است. محمدرضاجولایی افزود: تعمیرات پالایشگاهی وخطوط لوله، مخازن ذخیره سازی و ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها برنامه ای است که برای عبور بی دغدغه از زمستان امسال در نظر گرفته شده است. وی با بیان این که تعمیرات اساسی بیشتر پالایشگاه ها تکمیل شده است و تعمیرات باقی مانده نیز تا پایان مهرماه نهایی می شود، تصریح کرد: با پایان این عملیات، می توان با افزایش تولید مطمئن شد که انتقال پاک، ایمن و بهره ور گاز انجام می شود. جولایی گفت: دربخش خطوط لوله نیز افزون بر انجام پیگرانی های معمول امسال، پیگرانی کل خط لوله چهارم سراسری به طول یک هزار کیلومتر انجام شده که در طول تاریخ صنعت گاز بی سابقه است. وی درباره ذخیره سازی گاز در مخازن نیز اظهارکرد: ذخیره سازی گاز درمخازن می تواند تا حد زیادی مارا در فصل زمستان برای تامین گاز مورد نیاز بخش های مختلف به ویژه بخش خانگی یاری دهد. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: در این خصوص موفق شده ایم چهارمیلیارد متر مکعب گاز را درمخازن ذخیره سازی سراجه وشوریجه ذخیره سازی کنیم. جولایی دربخشی دیگر به میزان مصارف گاز اشاره و از افزایش 30 میلیون مترمکعبی مصرف روزانه گاز طبیعی در نیمه نخست مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد. وی همچنین بابیان اینکه مقدارمصرف نیروگاه ها اکنون 240 میلیون مترمکعب است، افزود: مقدار مصرف صنایع عمده نیزدرهمین بازه زمانی، 140میلیون مترمکعب و مصرف خانگی 220 میلیون مترمکعب بوده است اما تاکنون هیچ اقدام محدودیتی در این بخش ها نداشته ایم.

 برگزاری سومین نشست هماهنگی تأمین سوخت زمستانی

سومین نشست هماهنگی و برنامه ریزی تأمین سوخت زمستانی با حضور مسئولان وزارت نفت و نیرو برگزار شد. این نشست با هدف بررسی اصلاح الگوی مصرف در کشور و ایجاد هماهنگی و همکاری مشترک میان دستگاه های تأمین کننده و مصرف کننده انرژی در کشور با حضور مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، مسئولان معاونت راهبردی برق حرارتی و نماینده شرکت راه آهن برگزار شد. ارسال سوخت مایع به نیروگاه ها با اولویت منطقه شمال شرق و مدیریت تأمین گاز برای مهم ترین مراکز تولید برق در کشور از اصلی ترین موضوع های مورد بحث در این نشست بود. افزایش توان ناوگان ریلی به منظور انتقال سوخت مایع به نیروگاه ها، بررسی شرایط دمایی کشور و برآورد مصارف گاز از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این نشست بود که هرکدام از اعضا به تناوب، به بیان دیدگاه های خود و ارائه راهکار در این زمینه پرداختند.

تقدیر مناطق نفت خیز جنوب از افتخارآفرینان خوزستانی پارالمپیك توكیو

  افتخارآفرینان خوزستانی در پارالمپیک توکیو از سوی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مورد تجلیل قرار گرفتند.

در مراسم تجلیل از افتخارآفرینان پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ که روز یکشنبه (مهرماه ۱۴۰۰) از سوی معاونت فرهنگی شهرداری اهواز برگزار شد، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، از این قهرمانان ملی تقدیر کرد.

 

 

   وزارت نفت

موافقت با استخدام قهرمان  ومدال آور کشتی

 وزیر نفت با درخواست محمدرضا گرایی، قهرمان ایران در رقابت های جهانی کشتی فرنگی برای استخدام در وزارت نفت موافقت کرد. به دنبال افتخارآفرینی و کسب مدال طلا توسط محمدرضا گرایی، کشتی گیر فرنگی کار کشورمان، وزارت نفت خبر داد که درخواست ایشان برای جذب در صنعت نفت مورد موافقت وزیر نفت قرار گرفته است. جواد اوجی ضمن موافقت با درخواست این قهرمان کشورمان، دستور داد مراحل جذب گرایی به سرعت انجام می شود.

محمدرضا گرایی که در رقابت های کشتی فرنگی جهان در نروژ صاحب مدال طلا شده است، پیش از این مدال طلای المپیک 2020 توکیو را نیز از آن خود کرده بود. کسب مدال برنز بازی های آسیایی 2018 و مسابقات قهرمانی آسیا 2019 نیز از دیگر افتخارات این کشتی گیر جوان کشور به شمار می آید.

 

 

   پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند

آغاز تعمیرات اساسی پالایشگاه امام خمینی (ره)

 عملیات تعمیرات اساسی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند با هدف تولید پایدار آغاز شد. شروع این عملیات بامشارکت 1500 نفر ازنیروهای پیمانکاری و رسمی از17مهرماه کلید خورده است. براساس برنامه ریزی های انجام شده، در این عملیات واحدهای آیزوماکس، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آب ترش، مشعل ها و گوگردسازی فاز یک، با تکیه بر توان داخلی در دستور کار تعمیرات اساسی قرار دارند. این تعمیرات با بهره گیری از نیروهای متخصص داخلی و بومی منطقه، با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی به مدت تقریبی 32 روز ادامه خواهد داشت.