اگر بخواهیم به جزییات تعمیرات اساسی انجام شده برای سال جاری بپردازیم، ایمن سازی و پایداری تامین گاز با چه فعالیت ها و اقدام هایی و از سوی کارکنان چه بخش هایی به ثمر رسیده است؟

به طور کلی تعمیرات اساسی تاسیسات گازی از جمله تعمیر شیرآلات، خطوط لوله، لخته گیرها و تجهیزات مراکز جمع آوری و تفکیک، توربین ها و کمپرسورهای ایستگاه تقویت فشار گاز و مخازن در تمامی میادین تولیدی گاز را شامل می شود. باید این نکته را مورد یادآوری قرار دهم که از جمله چالش هاي حوزه تعميرات اساسي، تغییرات در برنامه اعلامي از سوی شرکت ملی گاز و وزارت نفت است که این مساله فشار مضاعفی به همکاران درخط مقدم تعمیرات وارد کرده که با وجود کاهش زمان تعمیرات و تغییر برنامه و گاه هم پوشانی های زمانی ایجاد شده است که البته با تلاش شبانه روزی همکاران تعمیرات اساسی به صورت کامل طبق برنامه ریزی صورت گرفته، انجام شده است.

  با توجه به اینکه شرکت نفت مناطق مرکزی ايران، متشکل از سه شرکت تابعه بهره برداری شرق، غرب و زاگرس جنوبی است، تعمیرات اساسی هرکدام از شرکت ها ازچه زمانی آغاز شد و در چه مقطعی به پایان رسید؟

تعميرات اساسي شركت بهره برداري نفت و گاز شرق و غرب به طور كامل انجام شده است و در شركت زاگرس جنوبي با پايان تعميرات اساسي در منطقه عملياتي پارسيان به پايان خواهد رسيد که جزییات آن در جدول زیر آمده است.

  اگر بخواهید به سخت ترین بخش تعمیرات اساسی انجام شده در این شرکت ها برای امسال اشاره کنید، کدام بخش با مشکلات بیشتری همراه بود؟ آیا می توان فعالیت امسال را با توجه به شیوع ویروس کرونا سخت تر از سال های گذشته دانست؟

بله شرایط کاری با توجه به تحريم هاي ظالمانه و همچنين پیک پنجم کرونا از سال های گذشته سخت تر بوده است. از جمله مواردی که می توان به آن اشاره داشت، نصب و راه اندازی مخزن جدید ذخیره مایعات مرکز اندازه گیری خانگیران در شمال شرق كشور بعد از چند سال پیگیری مداوم انجام شد، به طوري كه يكي از مهمترين بخش هاي تعميرات اساسي در اين شركت به شمار مي رود. افزون بر آن رعایت پروتکل های بهداشتی هنگام تعمیرات خطوط لوله در مناطق سخت گذر جغرافیایی و گرمای طاقت فرسا تاثیر بسزایی بر سرعت انجام پروژه های تعمیراتی داشته است. همچنین از جمله موارد کار در شرایط سخت می توان به تخریب 55 متر طول CCW روی خط 48 اینچ در منطقه سخت گذر میدان گازی کنگان اشاره کرد. به این موارد باید به تعمیرات لخته گیرهای  24 و 36 اینچ پالایشگاه دالان و لخته گیر خیرگو با تعویض بالغ بر 100 متر لوله و تعمیر 3 دستگاه GG  و 1 دستگاه پاور توربین توربین های  SGT-400ایستگاه تقویت فشار نار که جزء تجهیزات تحریمی است نیز باید اشاره کنم.

  آیا می توان آمار دقیقی اعلام کرد که با چند نفر- ساعت فعالیت آمادگی برای تامین پایدار گاز و ذخیره سازی به ثمر رسیده است؟

در این زمینه در جدول زیر می توان جزییات نفر ساعت فعالیت برای آمادگی در زمستان امسال را شاهد بود که در مجموع 166 هزار و 800 نفر ساعت در سه شرکت بهره برداری شرق، بهره برداری غرب و همچنین شرکت بهره برداری زاگرس جنوبی به ثمر رسیده است.

  با به ثمر رسیدن این اقدام ها وفعالیت ها، برنامه تکلیفی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در زمستان امسال چه میزان است؟

برنامه توليد تكليفي گاز غني شركت نفت مناطق مركزي ايران در چهار ماهه پاياني سال 1400 به طور متوسط 244 ميليون مترمكعب در روز است.

 گفت وگو را با موضوع ذخیره سازی گاز انجام شده برای زمستان امسال ادامه می دهیم. حجم ذخیره سازی چه میزان است و شامل چه بخش های عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی است؟

در حال حاضر ذخيره سازي گاز در شركت نفت مناطق مركزي ايران در دو ميدان سراجه (منطقه عملياتي سراجه قم) و شوريجه دي (شركت بهره برداري نفت و گاز شرق) در شمال شرق كشور انجام مي شود كه ميزان ذخيره سازي تا كنون در ميدان سراجه 794 ميليون مترمكعب با درصد تحقق 91.85 درصد و در ميدان شوريجه دي 1465 ميليون مترمكعب با درصد تحقق 7/81 درصد بوده است.

  این اطمینان  وجود دارد که زمستان امسال که پیش بینی ها از فصلی سرد خبر می دهد، شاهد تامین پایدار گاز باشیم؟

بله به طور يقين، در بخش مربوط به شركت نفت مناطق مرکزی ايران و ساير بخش هاي توليد و توزيع گاز اين مهم محقق خواهد شد؛ البته در اين خصوص بايد فرهنگ سازي و جلب مشاركت هموطنان به منظور استفاده بهينه از اين نعمت خدا دادي با استفاده از ظرفيت هاي اطلاع رساني عمومي صورت بگیرد. 

 بدون شک مردم به عنوان مصرف کننده نقش مهمی را ایفا می کنند. آیا درمصرف بهینه گاز توصیه ای به مردم دارید؟

بهسازی منازل مسکونی به منظور جلوگيري از به هدر رفتن گرمايش محيط، انجام تعميرات مورد لزوم در خصوص جلوگيري از به هدر رفتن گرمايش محيط در ساختمان هاي ادارات و امكان عمومي، تنظيم دماي داخل چه در منزل و چه در محيط كار متناسب با كاهش و يا افزايش دما در فصول سرد سال و  بهينه سازي موتورخانه هاي واحدهاي مسكوني، تجاري و اداري در این مسیر مهم تلقی شده و این راهکارها نقش مهمی ایفا می کند.