اختصاص ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار
 برای ۲۵۰ پروژه رفاهی


وزیر نفت با اشاره به تعریف تعدادی پروژه مسوولیت اجتماعی در استان فارس با همکاری استانداری گفت: حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار به ۲۵۰ پروژه رفاهی، آموزشی و فرهنگی این استان اختصاص می یابد که چنین اعتباری در زمینه مسوولیت اجتماعی وزارت نفت بی سابقه بوده است.اوجی با تاکید بر اینکه در طرح های توسعه ای صنعت نفت استان فارس، هر پروژه ای که تصویب شد تا سقف ۴ درصد از اعتبارات آن در زمینه مسوولیت اجتماعی این مناطق هزینه می شود، افزود: توسعه یک میدان گازی رقمی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که این اطمینان را می دهم در توسعه میدان های استان فارس تا سقف ۴ درصد از این هزینه را همانطور که در ایلام اعلام کردیم به این استان اختصاص دهیم.وزیر نفت با اشاره به گازرسانی به بیش از ۱۰۰ روستا در استان فارس تا پایان سال جاری با اعتبارهای مصوب اظهار کرد: ان شاءالله تا نیمه نخست سال آینده، استان فارس جزو استان های سبز گازرسانی کشور می شود و هیچ روستایی در این استان از نعمت گاز بی بهره نمی ماند. اوجی تکمیل و ساخت پتروشیمی های جدید از جمله پتروشیمی فیروزآباد را از دیگر مسائل طرح شده در این سفر برشمرد و افزود: وزارت نفت طبق قانون اجازه سرمایه گذاری در این بخش را ندارد، اما ما این آمادگی را داریم که در صورت استقبال سرمایه گذاران، هرگونه حمایت در زمینه تامین خوراک و دریافت مجوزهای لازم را اجرایی کنیم. وی همچنین با اشاره به برگزاری نشست هایی با مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درباره تعیین تکلیف پتروشیمی فیروزآباد تصریح کرد: هلدینگ های بزرگی مانند شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، هلدینگ پارسیان و... در کشور ظرفیت سرمایه گذاری در این بخش را دارند و با توجه به سودآوری محصولات پتروشیمی، ظرفیت خوبی برای تشویق سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد که بی شک استقبال هم خواهد شد.وزیر نفت بحث آب و تنش های آبی استان فارس را از دیگر چالش های مطرح شده در این سفر دانست و تاکید کرد: اعتقاد داریم مردم این منطقه نعمت هستند و با سعی و همت دولت سیزدهم و با تلاش شبانه روزی و پای کار آمدن همه مسئولان، ان شاءالله مسائل و مشکلات حل و فصل می شوند.اوجی با اشاره به اینکه همه اعضای هیات دولت برای حل دغدغه های مردم پای کار آمده اند، ادامه داد: پس از واکسن کرونا، معیشت مردم یکی از مهم ترین دغدغه های رئیس جمهوری بود که امیدواریم با نشست های فشرده ای که برگزار می شود، بتوانیم این مساله را که بحث بسیار مهمی است، در دولت حل وفصل کنیم. با وجود تحریم ها، این مشکلات، مشکلات کمی نیست و لازم است مردم نیز در این باره اندکی صبر و تحمل داشته باشند. اکنون حتی کشورهای توسعه یافته نیز با مشکل تامین سوخت دست وپنجه نرم می کنند، اما با وجود کمبودهایی که با آن روبه رو هستند، باز هم اجازه لغو تحریم های ایران را نمی دهند، اما به خواست خداوند، برکات نصیب مردم می شود و مشکلات قابل حل است. در بازدیدهایی که از قشرهای مختلف مردم از جمله عشایر و طوایف عشایری داشتیم، همه نکات و موارد مطرح شده را یادداشت کردیم و ان شاءالله پیگیری می کنیم و این مسائل قابل حل است. این دولت و همه وزیران این اراده را دارند که با امکانات و ظرفیت های کشور، مشکلات را حل کنند.

کسب نمره قبولی صنعت نفت در تحقق سیاست های مسوولیت اجتماعی
حسین آرگیو، فرماندار فیروزآباد در این نشست ضمن ابراز قدردانی از صنعت نفت برای تحقق سیاست های مسوولیت اجتماعی در این استان گفت: وزارت نفت برای ۲ هزار نفر در شرکت ها و طرح های تحت مدیریتش در این منطقه اشتغال ایجاد کرده و اقدام های قابل توجه وزارت نفت در این استان، سبب ایجاد اعتماد اجتماعی و رضایتمندی کارکنان شده است. علی محمد کریمی، فرماندار شهرستان قیر و کارزین نیز در این نشست تاکید کرد: توسعه گازرسانی به دو دهستان پرجمعیت این شهرستان نیازمند همراهی و دریافت مجوز از سوی وزارت نفت است. صادق فروغی، فرماندار فراشبند نیز در این نشست گفت: توسعه پالایشگاه گاز فراشبند در قالب مرحله دوم افزون بر افزایش تولید محصولات، به طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند. او  اعلام کرد که اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز فراشبند، زمینه ساز افزایش تولید روزانه ۷ هزار بشکه ای میعانات گازی می شود.  غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس هم در این نشست اعلام کرد: گازرسانی به روستاهای فاقد گاز یاد شده همانطور که اشاره شد به دلیل سرانه بالا اجرایی نشده است. وی گفت: دو جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) در حال دریافت مجوز در مسیر خط لوله این مناطق هستند که در صورت نهایی شدن ساخت، سرانه کاهش می یابد و امکان گازرسانی وجود دارد.

دیدارهای مردمی وزیر نفت
اوجی در پایان سفر یک روزه خود به شهرستان های فراشبند و فیروزآباد طی دیداری چهره به چهره در جریان مشکلات مردم شهرستان های فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین و کمبودهای این مناطق قرار گرفت.

حضور در نشست شورای اداری استان فارس
حضور در نشست شورای اداری استان فارس به ریاست رئیس جمهوری برنامه پایانی این سفر یک روزه بود که طی آن وزیر نفت اعلام کرد این وزارتخانه هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های مسوولیت اجتماعی از جمله پروژه های رفاهی، آموزشی، فرهنگی و راه سازی استان فارس اختصاص می دهد.

 ظرفیت تولید روزانه نفت در استان فارس به ۶۰ هزار بشکه می رسد
جواد اوجی شامگاه پنج شنبه (۲۲ مهرماه) در گزارشی از سفرش به شهرستان های فراشبند، فیروزآباد، قیر و کارزین به رییس جمهوری در شورای اداری استان فارس گفت: تاکنون ۶ میدان گازی در این استان توسعه یافته و برای توسعه ۶ میدان گازی جدید که قول می دهیم اجرای آنها در دولت سیزدهم آغاز شود، اعتباری نزدیک به ۲ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به انتظارهای مردم این مناطق برای توسعه میدان گازی آغار افزود: ان شاءالله به زودی طرح توسعه میدان گازی آغار اجرا می شود.
 وزیر نفت با تاکید بر اینکه استان فارس با تولید روزانه ۱۱۴ میلیون مترمکعب گاز دومین تولیدکننده گاز کشور است، گفت: توسعه فاز دوم میدان آغار و فاز دوم پالایشگاه گازی فراشبند با ظرفیت ۲۰ میلیون مترمکعب و ۲۵۰ میلیون دلار اعتبار در دستور کار قرار گرفته است. او اعلام کرد که ظرفیت برداشت روزانه نفت خام در استان فارس از رقم کنونی ۴۲ هزار بشکه تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۶۰ هزار بشکه در روز می رسد.

اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار برای طرح های فشارافزایی میدان های گازی فارس
اوجی اجرایی شدن طرح های فشارافزایی میدان های شانول، هما، وراوی و تابناک را از دیگر مصوبه های این سفر دانست و گفت: ۴۰۰ میلیون دلار از اعتبارات وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران از سهم ۱۴.۵ درصد برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شده است تا جلوی افت فشار و تولید در این میدان ها گرفته شود.
 وی افزود: در حوزه نفت، هم اکنون ظرفیت تولید روزانه ۴۲ هزار بشکه نفت در این استان وجود دارد که این رقم با بهره برداری از میدان خشت تا پایان امسال، ۱۰ هزار بشکه افزایش می یابد. وزیر نفت ادامه داد: با افزایش حدود ۱۰ هزار بشکه دیگر در سال ۱۴۰۱، ظرفیت تولید روزانه نفت خام در استان فارس به ۶۰ هزار بشکه می رسد.
قول وزیر نفت برای اصلاح محور پرمخاطره شیراز - عسلویه
اوجی به دغدغه های مردم فراشبند برای توسعه میدان آغار، توسعه فاز ۲ پالایشگاه فراشبند و اصلاح محور شیراز - کوار - فیروزآباد - عسلویه اشاره کرد و گفت: این قول را می دهیم که با کمک وزارت راه و شهرسازی، ۸۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات طرح های مسوولیت اجتماعی وزارت نفت برای استان فارس را به این مسیر پرمخاطره و پرتلفات، به ویژه در بخش کوار تا فیروزآباد اختصاص دهیم. وزیر نفت با اشاره به دریافت درخواست های پرشمار از سوی مردم منطقه فراشبند برای تخصیص آب به این منطقه افزود: در زمینه مسوولیت های اجتماعی، طی این سفر ۱۱۵۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نفت به ۲۵۰ پروژه ورزشی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی اختصاص یافت که بخشی از این پروژه ها تا پایان امسال و بخشی هم تا سال آینده به بهره برداری می رسند.

تضمین تامین خوراک ۴ پتروشیمی فیروزآباد، داراب، جهرم و فسا
اوجی درباره وضع چهار پتروشیمی فیروزآباد، داراب، جهرم و فسا گفت: متاسفانه نزدیک ۱۵ سال است که سهام این پتروشیمی ها بلاتکلیف مانده و سرمایه گذار اقدامی نکرده است. پیش از این سفر، این قول را دادم و مکاتباتی نیز داشتیم که تضمین خوراک اتان و اتلین این پتروشیمی ها برای تولید اتیلن و پلی اتیلن انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف هرچه سریع تر این مجتمع ها گفت: با توجه به استقبال نکردن سرمایه گذاران در طول سال های گذشته، برنامه داریم تا ان شاءالله با بسیج کردن هلدینگ های بزرگی همچون شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و پارسیان هلدینگ بتوانیم سرمایه گذار جایگزین را مشخص و تکلیف این چهار پتروشیمی را در این چهار منطقه تعیین کنیم.
وزیر نفت با اشاره به اینکه پروژه های بالادست تولید گاز، تولید نفت و نخستین مجتمع پتروشیمی ایران در مرودشت استان فارس وجود دارد، افزود: صنعت پتروشیمی، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت، توسعه صنایع تکمیلی، تضمین خوراک برای بخش پیشران به ویژه صنایع شیمیایی را که در مجاورت مجتمع پتروشیمی شیراز قرار گرفته است، جزو تعهدهای خود می دانیم و این قول را می دهیم که وزارت نفت افزون بر تضمین خوراک، حمایت لازم از سرمایه گذاران این عرصه را به عمل آورد. اوجی از اتصال ۱۰۰ روستای استان فارس تا پایان امسال به شبکه گاز کشور خبر داد و تاکید کرد: ۴۴۰ واحد صنعتی و ۶ شهر نیز امسال به شبکه گاز کشور متصل می شوند.

اختصاص ۵۷ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز
وی همچنین از اختصاص ۵۷ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تکمیل بیمارستان حضرت زینب(س) شیراز خبر داد و گفت: برای تکمیل برج فناوری پارک علم و فناوری استان فارس نیز ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نفت اختصاص می یابد.
وزیر نفت اظهار کرد: در این سفر همچنین تصویب شد ۱۵ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نفت در حوزه مسوولیت اجتماعی برای افراد زیر پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و لوله کشی گاز خانوارهای زیر پوشش این سازمان ها اختصاص یابد.

اختصاص اعتبارهای وزارت نفت به حوزه مسوولیت اجتماعی
رییس جمهوری نیز در این سفر با مثبت ارزیابی کردن رویه وزارت نفت در تخصیص اعتبار به طرح های مسوولیت اجتماعی، از سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور برای مشارکت در پروژه های صنعت پتروشیمی استان فارس و تکمیل زنجیره ارزش دعوت کرد.