توفیق: می خواهم جاه طلبی و حس برنده بودن را به بازیکنان جوان تیمم القا کنم

مشعل    علی توفیق، بازیکن آبادانی و اسبق تیم ملی بسکتبال ایران هدایت تیم بسکتبال مردان پالایش نفت آبادان را برای فصل آتی رقابت های لیگ برتر بسکتبال باشگاه های کشور به عهده گرفت.

علی توفیق، متولد ۱۳۴۷ در آبادان و دارای مدرک دکترای مدیریت ورزش است که بیشتر دوره های تخصصی مربیگری بسکتبال و دوره های تخصصی مدیریت ورزش را گذرانده و مدرس فدراسیون بسکتبال و عضو سندیکای مربیان جهانی WABC و سندیکای ملی مربیان ایالات متحده آمریکا NABC است.

علی، پسر مجید توفیق نخستین آبادانی ملی پوش در تاریخ بسکتبال ایران و سرمربی تیم ملی در جام ملت های ۱۹۸۹ است که بیشترین آموزه ها و رهنمود های بسکتبال را توسط پدر دارد.

علی توفیق هدایت تیم هایی همچون پتروشیمی ماهشهر و دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ برتر در کارنامه او به چشم می خورد. در بین سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۰ در تمامی رده های ملی (نوجوانان، جوانان، دانشجویان، بزرگسالان و نیروهای مسلح) به عنوان بازیکن حضورداشته است.

کسب عنوان قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی نوجوانان و جوانان به عنوان سرمربی و قهرمانی غرب آسیا با تیم ملی بزرگسالان به عنوان مربی، بخشی دیگر از افتخارات  سرمربی جدید تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان است.

توفیق خطاب همچنین مدتی را به عنوان کمک مربی تیم بسکتبال BCI Edge در لیگ تابستانی آمریکا حضورداشته است.

با سرمربی جدید تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان در خصوص وضعیت این تیم و نیز فصل پیش رو لیگ برتر بسکتبال باشگاه های ایران گفت وگویی داشتیم که باهم می خوانیم.

     چه شد تیم پالایش نفت آبادان را برای کار انتخاب کردید؟

مدیران باشگاه پیشنهاد دادند باهم صحبت کردیم و درنهایت با بررسی هایی که انجام دادم، دیدم می توانم به تیم شهرم کمک کنم. پالایش نفت تیم خوبی است که از پتانسیل بالایی برخوردار است امیدوارم بتوانم تجربیاتم را به  شاگردانم انتقال دهم و نتایج خوبی درشان نام پالایش نفت آبادان بگیریم.

   اوضاع تیم چطور است، کار را شروع کرده اید؟

اوضاع خدا را شکر بد نیست. طبق برنامه ای که سه ماه پیش به مدیریت باشگاه دادم، قرار بر این بود که از یک ماه پیش کار را آغاز کنیم ولی با توجه به صعود کرونا، برنامه به تعویق افتاد و کارمان را از سیزدهم شهریورماه آغاز کردیم و توانستیم ۸۰ درصد تیم را داشته باشیم. اکنون هم تقریباً روند آماده سازی را به خوبی طی می کنیم، البته یکی دو بازیکن مصدوم داریم که امیدوارم در ادامه آنها را داشته باشیم. همچنین یک اردو و چند بازی دوستانه برای آماده سازی تیم مدنظر است و تلاش می کنیم با آمادگی نسبتاً کامل وارد لیگ شویم.

   تقریباً تیم بسکتبال پالایش نفت آبادان متحول شده و بازیکنان جوان و بومی را بیشتر در تیم می بینیم؟

 بله همین طور است. تیم به نوعی پوست انداخته است. هرکدام از بازیکنان ما یک پتانسیلی دارند که بر اساس آن انتخاب شده اند که در تیم نفت حضورداشته باشند. هنر ما به عنوان کادر فنی نیز این است که چطور بتوانیم از پتانسیل و توانایی به خوبی بهره مند شویم. هرچقدر زمان و تمرکز داشته باشیم، می توانیم از آنها استفاده کنیم. بافت تیم جوان است و نیاز است که در طول زمان، بازی ها را برای این جوانان ساده تر تعریف کنیم تا در قالب تیمی نمایش بهتری داشته باشیم و این استراتژی ما در بدو ورود به مسابقات است.

    پالایش نفت فصل گذشته برعکس بیشتر تیم ها بازیکن خارجی نداشت این فصل هم همین رویه را در پیش دارید، فکر نمی کنید نداشتن بازیکن خارجی تیم را از مسیر قهرمانی دور کند و این کار شمارا سخت نمی کند؟

داشتن بازیکن خارجی خوب است چون می تواند به تیم کمک کند، اما نداشتن آن هم یک معضل نیست. من این موضوع  را به این شکل نگاه می کنم که باید آن را به فرصت تبدیل کنیم و در جهت منافع بسکتبالیست های خوزستانی از آن بهره مند شویم. اخیراً هم دیدید که تیم ملی والیبال با کادر تماما ایرانی مقام قهرمانی را کسب کرد، پس این پتانسیل راداریم که از نیروی بومی استفاده کنیم. فقط نیاز است که آنها مدیریت شوند و به آنها بها دهیم تا به خودباوری برسند. اگر روزی هم مجوز جذب بازیکن خارجی تراز اول صادر شد، از این مهم جهت بالا بردن و ارتقای کیفیت بازیکنان داخلی استقبال می کنیم. به هرحال یکی از اهداف ما این است که جوانان خودمان را به خودباوری برسانیم تا نمایش خوبی در لیگ داشته باشند.

   پس با توجه به صحبت های شما پالایش نفت و باشگاه به دنبال پرورش بازیکنان بومی و جوان و تکیه کردن به آنهاست؟

ببینید ما به دنبال تلفیقی از بازیکنان جوان و بومی و بازیکنان باتجربه هستیم که بتوانیم نتایج درخور شان نام پالایش نفت آبادان بگیریم. مطمئنا همین طور و بدون برنامه به دنبال جوان کردن تیم نخواهیم بود. از سوی دیگر باشگاه نیز یکسری اهداف را دنبال می کند. حضور در لیگ برتر، کسب عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی و همچنین قرار گرفتن جزو چهار یا هشت تیم، کار هر مربی را مشکل می کند. به هرحال به مرور زمان نیاز به پوست اندازی است، ضمن اینکه ما یک برنامه کوتاه مدت داریم که شامل حضور در بین چهار تیم یا هشت تیم و صعود بر اساس داشته هایمان است و یک برنامه طولانی مدت داریم تا بتوانیم از پتانسیل های بالقوه استفاده و آنها را به فعلیت برسانیم و این برای آینده تیم است. همچنین ما بازیکنی را از تیم کنار نگذاشتیم، بلکه اردوی شناسایی برگزار کردیم و نهایتا با ارزیابی بازیکنان، توانستیم تعدادی از بسکتبالیست های خوزستانی و شهرآبادان را جذب کنیم.

   با تمام این اوصاف پالایش نفت آبادان در فصل جدید می تواند قهرمانی را تکرار کند و اینکه پیش بینی شما چیست؟

 کار من تمرین دادن تیم است و پیش بینی جزو وظایف من نیست و در این بخش خبره نیستم. خیلی از مسائل دست به دست هم می دهد تا نتیجه حاصل شود. ما پله به پله جلو می رویم و این استراتژی ماست و می خواهیم بهترین نتیجه ممکن را کسب کنیم. این که بازیکنان بسیار خوبی را از دست دادیم نیز دلیلی نیست که تیم دست وپا بسته ای هستیم. یکی از ایده ها و تفکرات من این است که جاه طلبی و حس برنده بودن را به بازیکنان تیمم القا کنم. شاید خیلی از این بازیکنان مهجور واقع شده اند، آن هم به این دلیل که کسانی که قبلا با آنها در تیم ها و باشگاه های دیگر کارکرده اند شاید این وظیفه را در خود ندیدند که حس جاه طلبی، قهرمان بودن، برنده بودن و جنگیدن برای رسیدن به بهترین نتیجه را به آنها القا کنند، اما این هدف من است و مطمئنم با ظرفیتی که داریم، بهترین نتیجه را می گیریم و البته این به سعی و کوشش بازیکنان نیز منوط می شود. فرصت ها و تهدیدها همیشه وجود دارند،  موفقیت ما درگرو این است که تمرکزمان روی مسائل فنی باشد.

   چقدر به بازیکن سازی  اهمیت می دهید و چه برنامه ای برای پرورش استعدادهای بسکتبال آبادان دارید؟

همه می گویند بازیکن سازی خوب است و باید هم باشد اما بعد از دورقی و حامد حدادی که در سطح بالای بسکتبال به عنوان نمایندگان خوزستان حضور داشتند، این اتفاق دیگر در سطح خوزستان نیفتاد، درحالی که تیم های متمولی از استان در لیگ برتر حضور داشتند. شاید دلسوزی برای بسکتبالیست های آبادان نشده است. ضمن اینکه شاید بخش عمده ای از گردش مالی لیگ برتر توسط تیم های این استان صورت گرفته است ولی جوانان استان بی بهره بوده اند و سازندگی نشد. شاید سیاست کلان تیم ها جلوی این روند را گرفته است اما یکی از دلایلی که برنامه من برای باشگاه پالایش نفت آبادان انتخاب شد، این بود که می خواهیم در کنار تیم اصلی مان، یک تیم پشتوانه داشته باشیم که البته نیاز به سرمایه گذاری است.

   اردوی تدارکاتی و برنامه ای برای بازی دوستانه در نظر دارید؟

بله برای آماده سازی هرچه بهتر و حضوری هرچه قوی تر در لیگ برتر تیم برای برپایی اردوی تدارکاتی عازم تهران خواهد شد. در همین فرصت نیز چند دیدار تدارکاتی با تیم های لیگ برتری داریم که امیدوارم با آمادگی کامل وارد مسابقات لیگ شویم. باز هم تأکید می کنم تیم نسبت به فصل گذشته بسیار جوان شده و انگیزه رابین بازیکنان می توان دید، این تیم در مسابقات لیگ حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

 

قهرمانی فرزند نفتی در کاراته

فرزند همکار شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه خلیج فارس موفق شد مقام نخست مسابقات کاراته را کسب کند.

مستانه دارابی تهرانی، فرزند شهرام داربی تهرانی ازهمکاران شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه خلیج فارس در مسابقات استان  البرز در رشته کاراته مقام نخست این دوره از مسابقات را کسب کرد.

مسوول ورزش منطقه خلیج فارس در این خصوص گفت: مستانه دارابی تهرانی متولد ۱۳۷۹ دارای کمربند مشکی کاراته در قسمت کومیته(مبارزه) از سال ۱۳۹۱ فعالیت ورزشی خود را آغاز کرده است.

داربی در مسابقات انتخابی تیم استان البرز در رشته کاراته بخش کومیته توانست مقام نخست را کسب و جواز حضور در مسابقات کشور را اخذ کند.

مستانه دارابی تهرانی عناوینی از جمله مقام اول باشگاهی البرز، دوم باشگاهی البرز، دوم انتخابی استان البرز، سوم انتخابی استان البرز، سوم کشوری ملارد و سوم بین المللی ایلام را در کارنامه خود دارد.

 

 

صعود امدادگر شرکت گاز خراسان رضوی  به بام ایران

سلیمان سلیمان پوراز همکاران شرکت گاز استان خراسان رضوی که در رشته کوهنوردی فعالیت می کند و نیز به تمام قلل بلند ایران صعود کرده است، در آخرین برنامه خود موفق شد به قله 5671 متری دماوند معروف به بام ایران صعود کند. سلیمان سلیمان پور که در آینده ای نزدیک قرار است در صعودی برون مرزی به قله آرارات در کشور ترکیه صعود کند، برای آمادگی هرچه بهتر از جبهه شمالی که مسیر سخت تری است، به قله دماوند صعود کرد. سلیمان پور از ساعت 10 و 30 دقیقه صعود خود را شروع کرد و در هوایی سرد همراه با باد شدید بعد از دو ساعت کوهپیمایی به جان پناه اول رسید. او  بعد از یک روز استراحت و هم هوایی با منطقه صبح زود روز بعد به سمت قله حرکت کرد و بعد از  6 تا 7 ساعت کوهپیمایی در هوایی بسیار سرد و زیر صفر همراه با باد شدید موفق شد به قله صعود کند.