دیدارهای خارجی

 وزیر نفت در هفته گذشته

وزیر نفت، هفته گذشته دیدارهای جداگانه ای با سفیر روسیه، وزیر انرژی سریلانکا و وزیر برق عراق داشت.  جواد اوجی روز سه شنبه (6 مهرماه) با لوان

جاگاریان- سفیر فدراسیون روسیه در تهران، در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت دیدار کرد.  او همچنین روز 3 مهر در دیدار با عادل کریم، وزیر برق عراق و رشید علی، مشاور نخست وزیر عراق بر توسعه همکاری های دو کشور در بخش های مختلف صنعت نفت تأکید کرد.

اوجی در حاشیه بازدید از پالایشگاه نفت تهران گفته بود: ما با طرف های مختلف برای افزایش صادرات و تجارت گاز مذاکره خواهیم داشت. بر اساس این گزارش، همچنین بررسی همکاری های تهران- کلمبو موضوع دیدار وزیر نفت کشورمان با وزیر انرژی سریلانکا بود.  جواد اوجی 4 مهرماه با ادایا گامانپیلا، وزیر انرژی سریلانکا دیدار و درباره همکاری های تهران-کلمبو در حوزه انرژی و راه های همکاری دو کشور در صنعت نفت گفت و گو کرد. وزیر انرژی سریلانکا به همراه جمعی از مقام های فنی و تجاری این کشور از پالایشگاه نفت تهران و موزه پمپ بنزین دروازه دولت بازدید کرد.

گامانپیلا در دیدار با مدیران پالایشگاه تهران، با اشاره به منافع مشترک تهران - کلمبو، ضمن ابراز خرسندی از همکاری ها، بر لزوم مراودات فنی، مهندسی و اقتصادی در حوزه نفت و گاز تأکید کرد.

 

با حضور معاون وزیر نفت

تفاهم نامه راه اندازی فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی امضا شد

شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پارک فناوری پردیس، تفاهم نامه راه اندازی فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی امضا کردند. تفاهم نامه راه اندازی فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی، روز یکشنبه (4 مهرماه) بین امور توسعه کسب وکارهای دانش بنیان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و پارک فناوری پردیس امضا شد.

بر پایه این گزارش، این تفاهم نامه به امضای امیر وکیل زاده، مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اکبر قنبرپور، معاون رئیس پارک فناوری پردیس رسید. پیاده سازی اقتصاد دانش بنیان و حمایت از بومی سازی اقلام و راه اندازی فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی همسو با اهداف و ماموریت های تعیین شده برای امور توسعه کسب وکارهای دانش بنیان و به منظور بهرمندی حداکثری از ظرفیت های فن بازار ملی ایران با همکاری پارک فناوری پردیس، می تواند موتور محرک این بخش را تقویت و سرعت و کیفیت خدمات این بخش را بیشتر کند.

به هم رسانی عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و نوآوری، برگزاری رویدادهای دانش بنیان و شناسایی ظرفیت های جدید در این حوزه، از اهدافی است که انتظار می رود با امضای این تفاهم نامه محقق شود. با توجه به موارد اشاره شده، شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای نیل به اهداف تعیین شده در این حوزه، فرایند ایجاد فن بازار تخصصی صنعت پتروشیمی با همکاری پارک فناوری پردیس و شبکه فن بازار ملی ایران را آغاز کرد و این تفاهم نامه نیز به عنوان سندی برای گسترش همکاری های فیمابین و تعیین مسؤولیت ها و اهداف طرفین مبادله شد.

بر اساس این گزارش، رسالت اصلی امور توسعه کسب وکارهای دانش بنیان، ایجاد حلقه های واسط میان مراکز نوآوری و فناوری، شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان و مجتمع ها و طرح های پتروشیمی کشور است.

 

استقبال از ایجاد شاخه کاردانش در مجتمع آموزشی شهدای حفاری

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: در صورت موافقت آموزش و پرورش، شاخه کاردانش در مجتمع آموزشی شهدای حفاری ایجاد می شود.

حمیدرضا گلپایگانی در بازدید از مجتمع آموزشی شهدای حفاری واقع در شهرک سازمانی قائم در اهواز، در نشست با گروه اداری، آموزشی و شماری از اولیای دانش آموزان گفت: با توجه به امکانات و زیرساخت های غنی آموزشی شرکت ملی حفاری، ایجاد شاخه کاردانش به منظور آموزش فنون و مهارت های فنی مورد نیاز جامعه از جمله در رشته های برق، مکانیک، الکترونیک و رایانه حایز اهمیت است و شرکت آمادگی دارد با موافقت آموزش و پرورش در این باره اقدام کند.

بر اساس این گزارش، مجتمع آموزشی شهدای حفاری ۲۶ سال قدمت دارد و دارای ۶ واحد آموزشی دخترانه و پسرانه در مقاطع مختلف تحصیلی است. این مجتمع در سال تحصیلی جدید، میزبان یکهزار و ۶۰۰ دانش آموز است که نیمی از آنان، فرزندان کارکنان و نیمی دیگر از ظرفیت آموزشی در قالب مسؤولیت اجتماعی در اختیار خانواده هایی قرار گرفته که علاقه مند به تحصیل فرزندان خود در این مجتمع هستند.

 

معاون وزیر نفت در امور گاز:

 ایران برای تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق آماده است

معاون وزیر نفت در امور گاز در دیدار با هیأت عراقی اعلام کرد که ایران آماده تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق است.

مجید چگنی در دیدار با مسؤولان ارشد وزارت برق عراق گفت: رابطه ما با عراق، راهبردی است و جدا از روابط اقتصادی، روابط فرهنگی و دینی عمیقی داریم که اهمیت بسیاری دارد، از این رو هر چه همکاری ما بویژه در حوزه انرژی بیشتر باشد، این روابط عمیق تر و عینی تر خواهد بود.

وی دیپلماسی قوی انرژی را یکی از برنامه های وزیر نفت دولت سیزدهم خواند و افزود: همان طور که در نشست با وزیر نفت نیز اشاره شد، ضمن درخواست از طرف عراقی به پایبندی به قراردادهای جاری و توافق های پیشین، آماده بررسی پیشنهادهای جدید از سوی وزارت برق عراق، به منظور تمدید قرارداد صادرات گاز به آن کشور هستیم.

براساس این گزارش، جواد اوجی، وزیر نفت نیز در دیدار با وزیر برق عراق، مذاکره با طرف های مختلف برای افزایش صادرات و تجارت گاز را از اولویت های دولت سیزدهم اعلام کرده بود.

 

پیام تسلیت وزیر نفت

 برای درگذشت آیت الله حسن زاده آملی

وزیر نفت با انتشار پیامی، درگذشت آیت الله حسن حسن زاده آملی را تسلیت گفت.

به گزارش شانا، متن پیام تسلیت جواد اوجی به شرح زیر است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

بار دیگر عالم تشیع در غم از دست دادن ستاره ای درخشان از علم و تقوا به سوگ نشست. دانشمندی که تجسم عینی دینداری، اخلاق و معنویت بود. بزرگمردی که اقلیم های وجودی فلسفه، عرفان، فقه و شریعت، ادبیات، ریاضیات و نجوم کلاسیک و قرآن و حدیث را درنوردیده و به حق ستون عرفان ایران لقب گرفته بود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و نایب بر حق ایشان حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مدظله العالی، این مصیبت سترگ و این غم جانکاه را به بیت معزز معظم له، حوزه های علمیه، شاگردان و دوستداران ایشان و تمامی ملت بزرگ ایران تسلیت و تعزیت عرض می کنم و علو درجات آن عالم برجسته و علامه ذوالفنون را از خداوند متعال خواستارم.»

 

ابلاغ سند راهنمای الزام های مدیریت بازرسی فنی در شرکت ملی گاز

سند راهنمای الزام های نظام مدیریت بازرسی فنی به منظور پیاده سازی و استقرار سیستم مدیریت بازرسی فنی در شرکت های فرعی شرکت ملی گاز تدوین و ابلاغ شده است. مهدی علی پور لیلی، رئیس امور بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران در این باره گفت: این سند با رویکرد یکپارچه سازی فعالیت های بازرسی فنی در چرخه عمر تجهیزات، دربرگیرنده اصول کلی، الزام های پیاده سازی و اجرای نظام فرایندی و مدیریت کیفیت فعالیت های بازرسی فنی در مراحل اکتساب، بهره برداری، نگهداشت و اسقاط دارایی های فیزیکی است. وی ادامه داد: این سند برای نخستین بار در سطح وزارت نفت تدوین شده و افزون بر الزام های بازرسی فنی تجهیزات در مراحل چرخه عمر، اصول بهره گیری از رویکردهای مهندسی و خطر را در قالب متدولوژی های بازرسی بر مبنای خطر (RBI) و ارزیابی قابلیت سرویس دهی (FFS) تشریح می کند.

رئیس امور بازرسی فنی شرکت ملی گاز ایران، تعهد و اهتمام ویژه مدیران در جاری سازی این الزام های را زمینه ساز تحقق اهداف متعالی شرکت ملی گاز ایران خواند و از همه همکاران صاحبنظر در بخش بازرسی فنی دعوت کرد نظرات ارزنده و پیشنهادی خود را برای ارتقای سطح کیفی این سند به امور بازرسی فنی ارسال کنند.

این سند در سایت امور بازرسی فنی به آدرس PAM.NIGC.IR در بخش مستندات در دسترس همگان قرار دارد.

 

انتصابات جدید وزیر نفت

 

وزیر نفت طی حکمی، جلیل سالاری را به عنوان عضو اصلی هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی منصوب کرد.

در متن حکم جواد اوجی خطاب به معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش آمده است:

«با استناد به مواد 16 و 18 اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران (ثبت شده به شماره 89152) و حسب اختیارات تفویضی در جلسه مورخ 16/7/1396مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام آن شرکت مبنی بر تفویض اختیار انتخاب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی (تصویر پیوست) به این وسیله جنابعالی برای مدت سه سال به عنوان عضو اصلی هیأت مدیره آن شرکت منصوب می شوید.

امید است با اتکال به الطاف خداوند متعال، با سایر اعضای هیأت مدیره و کارکنان صدیق و وظیفه شناس آن شرکت در انجام وظایف خود موفق و مؤید باشید.»

انتصاب مشاور طرح ها و پروژه های وزارت نفت

وزیر نفت در حکمی دیگر نیز سیدشمس الدین موسوی را به عنوان مشاور خود در طرح ها و پروژه های وزارت نفت منصوب کرد.

متن حکم جواد اوجی خطاب به موسوی به این شرح است:

«با عنایت به تجارب، تعهد و تخصص جنابعالی، به موجب این حکم به سمت مشاور وزیر در طرح ها و پروژه های وزارت نفت منصوب می شوید. انتظار می رود با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و در راستای تحقق اهدافی از جمله مواردی به شرح ذیل، اقدامات لازم و مؤثر در دستور کار قرار گیرد:

-رصد و پایش طرح های اولویت دار صنعت نفت از جمله طرح های حفظ و نگهداشت تولید نفت و گاز، توسعه میادین نفت و گاز، احداث و ارتقای واحدهای پالایشی و پتروشیمی

-تهیه و تنظیم گزارشات لازم به منظور شناسایی مشکلات طرح ها و پروژه ها و ارائه راهکارهای پیشنهادی به اینجانب و مدیران عامل شرکت های اصلی

-پیگیری ویژه در خصوص آخرین وضعیت اجرای تصمیمات احصا شده از گزارشات تنظیمی.»